اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استعفای وزیر بانفوذ آلمان درپی افشای یک پرونده



اخبار,اخبار بین الملل,فساد حزب سوسیال دموکرات آلمان


اخبار بین الملل - استعفای وزیر بانفوذ آلمان درپی افشای یک پرونده

فریدریش بر این عقیده است که از نظر سیاسی و قانونی اقدام درستی انجام داده است، اما وی در این باره گفت که فشارها در ساعت های گذشته برای خروج از دولت ائتلافی بر وی به حدی بالا بود

وزیر کشاورزی کابینه دولت ائتلافی مرکل به دلیل دست داشتن در افشای اطلاعات محرمانه مربوط به پرونده فساد یکی از اعضای ارشد حزب سوسیال دموکرات آلمان در دوران وزارت کشور خود مجبور به استعفا شد.

به گزارش تسنیم، به نقل از هفته نامه اشپیگل، هانس پیتر فریدریش، وزیر کشاورزی که یکی از وزرای با نفوذ کابینه ائتلافی دولت مرکل بود استعفای خود را اعلام کرد.

فریدریش به دنبال افشای اسناد محرمانه پرونده قضایی مربوط به گزارش های فساد اخلاقی «سباستین اداتی» یکی از نمایندگان ارشد حزب سوسیال دموکرات به عنوان حزب ائتلافی در دولت مرکل قبل از انجام تحقیقات درباره وی  مجبور به استعفا شد.

فریدریش ظاهرا در اکتبر 2013 و زمانی که وزارت کشور دولت قبلی در آلمان را بر عهده داشت، ریاست حزب سوسیال دموکرات آلمان را که در آن زمان در حال مذاکرات ائتلافی برای تشکیل دولت جدید با حزب مرکل بود در این باره آگاه کرد که نام "سباستین اداتی" از اعضای ارشد حزب سوسیال دموکرات روی فهرست برای انجام تحقیقات بین المللی قرار دارد.

البته فریدریش مانند قبل بر این عقیده است که از نظر سیاسی و قانونی اقدام درستی انجام داده است، اما وی در این باره گفت که فشارها در ساعت های گذشته برای خروج از دولت ائتلافی بر وی به حدی بالا بود که او دیگر نمی تواند مسئولیت خود را با تمرکز لازم و آرامش و با حمایت های سیاسی انجام دهد.

وی همچنین تصریح کرد که وی مسئولیت وزارت کشاورزی دولت ائتلافی جدید مرکل را با شورو شوق زیاد دریافت کرد. فریدریش اعلام استعفای خود را با این جمله تمام کرد که " به امید دیدار، من دوباره بر می گردم."

این اتهام به فریدریش وارد است که در پرونده مربوط به "اداتی" مانع کار تحقیق کنندگان این پرونده بوده است.

فریدریش در ظهر امروز جمعه، بعد از یک گفتگوی تلفنی با صدر اعظم آلمان استعفای خود به دلیل درگیر شدن با این پرونده را اعلام کرد. فریدریش بر این عقیده است که از نظر قانونی و سیاسی اقدام درستی انجام داده که در پاییز گذشته زیگمار گبریل، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان را در جریان اسناد مربوط به این پرونده محرمانه قرار داده است. گابریل نیز ظاهرا دیگر سران حزب سوسیال دموکرات را از این مسئله مطلع کرده است.

صدر اعظم آلمان نیز استعفای وزیر کشاورزی خود را در چنین شرایطی تمجید کرده اما هیچ اطلاعاتی درباره جانشین احتمالی که برای وی در نظر گرفته شده است نداد.
 اخبار بین الملل - تسنیم
 


ویدیو مرتبط :
‫تعویق استعفای نخست وزیر ایتالیا‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افشای پرونده فساد وزیر دفاع سابق عربستان


پس از سال‌ها جلوگیری سازمان مبارزه با مفاسد عربستان از رسیدگی به پرونده فساد مالی "کتاب العتیبی" سرتیپ بازنشسته وزارت دفاع عربستان، این سازمان چراغ سبز آغاز بررسی این پرونده و بازبینی حسابهای بانکی العتیبی را دریافت کرده است.

خبرگزاری تسنیم: معارض شناخته شده عربستانی که با نام مستعار "مجتهد" در سایت تویتر فعالیت کرده و اقدام به افشای اخبار محرمانه‌ای از دربار عربستان می‌کند به تازگی در صفحه تویتر خود اعلام کرده است که سرانجام پس از سالها جلوگیری سازمان مبارزه با مفاسد عربستان از رسیدگی به پرونده فساد مالی "کتاب العتیبی" سرتیپ بازنشته وزارت دفاع عربستان، این سازمان چراغ سبز آغاز بررسی این پرونده و بازبینی حسابهای بانکی العتیبی را دریافت کرده و در حساب‌های او مبلغی بالغ بر ۴۵۰ ملیون ریال عربستان کشف شده است.

مهمترین نتیجه تحقیقات سازمان مبارزه با مفاسد این بود که این مبلغ تنها بخش بسیار ناچیزی از یک فساد مالی بزرگ در سطح فرماندهان وزارت دفاع است.

اعلام نتایج اولیه تحقیقات، درگیری‌های سختی را میان مقامات بلند پایه عربستان به وجود آورده و گمان می‌رود که به دلیل کشیده شدن پای  خالد بن سلطان بن عبدالعزیز معاون سابق وزیر دفاع و همچنین برادر و فرزندان او به این پرونده از ادامه بررسی آن خودداری شود.

سلمان بن عبد العزیز ولی عهد پادشاه بحرین پیش از مبتلا شدن به آلزایمر العتیبی را به عنوان مشاور دفاعی انتخاب کرده و برای او مصونیت قضایی صادر کرده بود.

علی رغم تعداد زیاد متهمان این پرونده باید گفت که هدف اصلی این پرونده ضربه زدن به خالد بن سلطان می‌باشد که با خواسته و میل محمد بن سلمان و خالد التویجری رئیس دربار عربستان به جریان افتاده است.

مجتهد در ادامه تویت های خود خبر می‌دهد، به سازمان مبارزه با مفاسد دستور داده شده است که به صورت ویژه‌ای موارد مرتبط با خالد بن سلطان را مورد بررسی قرار دهند اما بعید به نظر می‌رسد که وی مورد پیگرد قرار گیرد بلکه تنها از این مورد برای وارد کردن فشار به او استفاده خواهد شد.

از جمله موارد مورد بررسی در این پرونده، صدور گزارش فوت دروغین برای سرتیب محمد العسیری به دستور خالد بن سلطان است که در شرایط مشکوکی کشته شده و اعلا شده بود که وی خودکشی کرده است.

حتی این مورد نیز باعث مورد پیگرد قرار گرفتن خالد بن سلطان نمی‌شود بلکه تنها به صورت برگ برنده‌ای در دستان محمد بن سلمان و خالد التویجری باقی خواهد ماند.