اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استراحت بورس در سرازیری



اخبار ,اخبار اقتصادی , بورس

 

اخبار اقتصادی - سقوط شاخص سهام متوقف شد
استراحت بورس در سرازیری

کارشناسان شفافیت‌های قیمتی و حمایتی را به عنوان 2 عامل موثر در بازار معرفی می‌کنند

شاخص کل بورس پس از 6 روز سرانجام مثبت شد
روند نزولی حاکم بر بازار سرمایه، روز گذشته پس از 6 روز متوالی متوقف شد و شاخص کل بورس دیروز با آمدن سیگنال‌های مثبت از سوی دولت با تغییر مثبت محدود به میزان 5/81 واحد به نیمه کانال 70 هزار واحد برگشت.


به گزارش «دنیای اقتصاد»، از دوشنبه هفته پیش روند منفی نسبتا شدیدی بر بازار حاکم شد و 6 روز متوالی این شرایط تداوم داشت؛ به طوری‌که در این مدت زیان 5/3 درصدی برای بورس به ثبت رسید؛ همچنین زیان بازار سرمایه در فروردین‌ماه 1/6 درصد، اردیبهشت‌ماه مثبت 5/3 درصد، خرداد‌ماه منفی 5 درصد و تغییرات چند روز اخیر (تیر‌ماه) هم منفی 5/3 درصد بوده که نشان از زیان 11 درصدی شاخص در 100 روز معاملاتی اخیر دارد.

 

این شرایط نه تنها موجب از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران خرد به بازار سرمایه شده، بلکه حقوقی‌ها نیز وقتی مطمئن هستند که فرصت خرید بهتری دارند دست به خرید نمی‌زنند و عملا بازار در شرایط منفی ادامه حرکت می‌دهد.

 

به همین دلیل مقامات اقتصادی، مسوولان، فعالان و مدیران مربوطه با برگزاری جلسات مختلف سعی در به‌کارگیری راهکاری برای خروج از این وضعیت هستند که در راس آنها رئیس‌جمهور در همایش روز صنعت که دیروز برگزار شد اعلام کرد که کارگروه ویژه‌ای برای رونق اقتصادی و حمایت از تولید ایجاد شده است؛ بنا به گفته روحانی این کارگروه در حال کار و فعالیت بوده و در شورای هماهنگی اقتصادی کشور برخی موارد اختلافی بررسی می‌شود تا پایان تیرماه این بسته برای حمایت از تولید و خروج از رکود عملیاتی شود.

 

بنا به گفته رئیس‌جمهور پس از مهار تورم نوبت به شکستن رکود رسیده است که اولین قدم در این راستا کمک به بهبود تولید است.


کارشناسان این سخنان رئیس‌جمهور را مثبت ارزیابی کرده و معتقدند خروج تولید از رکود بازار سهام را نیز با رونق روبه‌رو خواهد کرد. در جلسه روز دوشنبه گذشته نیز که در راستای حمایت از بازار برگزار شد وزیر نفت، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی حضور داشتند و مقرر شد برای حمایت از تولید تدابیری جدی اتخاذ شود تا آثار آن را در بورس شاهد باشیم.

 

با این حال به عقیده کارشناسان، انتظار نمی‌رود به سرعت آثار و نتایج این جلسات در بورس مشخص شود و بازار تحث تاثیر آن متعادل شود، اما می‌توان امیدوار بود که آثار این تصمیمات به نفع بورس خواهد بود.  از سوی دیگر این روزها هر جا صحبت از وضعیت بورس می‌شود عدم حضور نقدینگی یا پارک بودن آن در جایی دیگر مطرح می‌شود. کارشناسان در این رابطه معتقدند حجم معاملات در چند وقت اخیر بهترین گواه برای کمبود نقدینگی در بورس است، اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا آن بخش از سرمایه که در ‌ماه‌های اخیر از بازار خارج شده در یکی از بازارهای رقیب آرام گرفته‌است؟

لزوم شفافیت و ابهام‌زدایی
مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران معتقد است که پس از اقدام موثر دولت در زمینه کاهش تورم و زدودن نگرانی‌های افراد در سطح جامعه، لزوم تحرک اقتصادی و خروج از رکود بیش از گذشته احساس می‌شود.


دکتر محمد اصولیان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت در کوتاه‌مدت یعنی 14‌ماه گذشته به هدف خود یعنی کنترل تورم دست یافته و در این میان به واسطه لازم‌الاجرا بودن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و جلوگیری از دامن زدن به تورم، وضعیت برخی صنایع را در بلاتکلیفی قرار داده است و از آنجا که بورس نیز چیزی جز 39 صنعت فعال نیست، مادامی که این رفع ابهام درصنایع صورت نگیرد، رونق به بازار سرمایه بازنخواهد گشت. به عقیده دکتر اصولیان باید برنامه‌های عملیاتی صنایع در سال 93 و پس از آن به سرمایه‌گذاران واقعی و همچنین مشارکت‌کنندگان در بورس بسیار شفاف اعلام شود تا اثرات مثبت این موضوع بر صنایع و در نهایت بازار سرمایه آشکار شود، در غیر این صورت بورس با هر اقدام دیگری به وضعیت پایداری نخواهد رسید.

 

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران برگزاری جلسات هدفمند را امری مثبت در راستای بهبود شرایط بازار سرمایه دانست و گفت: به نظر می‌رسد تشکیل جلسات مشترک بین تصمیم‌گیران وزارتخانه‌های مرتبط با بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران واقعی و مدیران ارشد بورس می‌تواند منجر به ابهام‌زدایی و تعیین تکلیف برای فعالان اقتصادی شود بنابراین هر اقدام و هر جلسه دیگری که خارج از موضوع فوق باشد نمی‌تواند بازار سرمایه یا بخش واقعی اقتصاد را به حالت رونق پایدار بازگرداند.


اصولیان ادامه داد: البته تاخیر در ابهام‌زدایی‌های موجود بی‌ارتباط با اصل سیاست خارجی و نتایج مذاکرات هسته‌ای پیش رو در روزهای آتی نیست و بدون شک رفع ابهام در این زمینه باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری صحیح‌تر در خصوص ورود یا خروج سرمایه از بورس خواهد شد.

عوامل تاثیرگذار بر روند منفی بورس
افزون بر این، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به تحلیل عوامل تاثیرگذار بر منفی شدن روند شاخص بورس پرداخت و نبود چشم‌انداز بلندمدت، قوانین اطمینان‌بخش، اعمال سیاست‌های دوگانه، تثبیت قیمت شرکت‌ها و افزایش سود بانکی را از عوامل تاثیرگذار بر بازار برشمرد. محمد‌رضا پورابراهیمی در پاسخ به این سوال که دلایل افت شاخص بورس چیست و چه راهکاری می‌توان برای بازگشت رونق به بورس مطرح کرد گفت: یکی از موارد اصلی در این خصوص که می‌توان مطرح کرد تصمیماتی است که در حوزه کلان اقتصاد کشور بابت تغییر قوانین و مقررات گرفته می‌شود که این با روح فعالیت‌های بازار سرمایه منافات دارد.

 

وی که با خبرگزاری فارس گفت‌و‌گو کرده، ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم چون نگاه سرمایه‌گذار در حوزه بازار سرمایه، بلندمدت است تصمیمات کوتاه‌مدت شرایط خاصی را بر این بازار ایجاد می‌کند. پورابراهیمی اضافه کرد: به عنوان مثال وقتی یک سرمایه‌گذار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری می‌کند نیازمند این است که بداند در این حوزه برای بلندمدت چه وضعیتی را باید تصور کند که در طرح توجیه فنی و اقتصادی خود بیاورد و بر اساس آن سرمایه‌گذاری و مشارکت کند.


وی گفت: اما وقتی هر ساله و عملا به پیشنهاد و اصرار دولت در مجلس فاکتورهای مهم تصمیم‌گیری در حوزه سرمایه‌گذاری کلان کشور تغییر داده می‌شود عملا این تصمیماتی که به اصرار دولت می‌آید و در تصمیم‌گیری مجلس در بودجه‌های سنواتی وارد می‌شود باعث می‌شود شرایطی را در بازار سرمایه شاهد باشیم که آن شرایط عملا نبود ثبات را در تصمیم‌گیری تداعی ‌کند و این عدم ثبات در تصمیم‌گیری قوانین و مقررات سم مهلکی برای حوزه بازار سرمایه کشور است. پورابراهیمی ادامه داد: یکی از عوامل مهم که بازار سرمایه را دچار چالش و شاخص بورس را نزولی کرده است نبود قوانین و مقرراتی است که اطمینانی به سرمایه‌گذار نمی‌دهد تا براساس برنامه بلندمدت تصمیم‌گیری کند. وی با اشاره به اینکه برخی تصمیمات مرتبط با قوانین و مقررات خواسته یا ناخواسته مثل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر بازار سرمایه اثر می‌گذارد، گفت: ‌بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد، پس اگر ما بخواهیم در‌خصوص حامل‌های انرژی اقداماتی انجام دهیم باید بدانیم که آمار افزایش حامل‌های انرژی روی قیمت تمام شده تولید اثر خواهد گذاشت.

 

وی گفت: نمی‌توان قیمت حامل‌های انرژی را افزایش داد، اما قیمت تمام شده سیمان و آلومینیوم یا هر صنعت دیگری افزایش نیابد. وی ادامه داد: پس وقتی این قانون تدوین می‌شود، قطعا باید در کنار آن این امکان را فراهم کنیم که شرکت‌هایی که بازده تمام شده خود را متناسب با این طرح تغییر می‌دهند، متناسب با آن روی قیمت فروش که حفظ حاشیه سود آنها است تصمیم‌گیری شود. وی اضافه کرد: متاسفانه می‌بینیم که سیاست‌های دوگانه‌ای اعمال می‌شود و در حال حاضر از یک طرف قانون هدفمندی یارانه‌ها اعمال می‌شود و از سوی دیگر سیاست تثبیت قیمت‌ها اعمال می‌شود که اینها کاملا با هم تناقض دارند. پورابراهیمی گفت: اعمال سیاست تثبیت قیمت‌ها به مفهوم این است که ما حاشیه سود شرکت‌های بورسی را به‌شدت پایین می‌آوریم.


وی به بازارهای موازی نیز اشاره کرد و گفت: به‌رغم اینکه مدام گفته می‌شود بازار دلالی خوب نیست و باید به سمت تولید برویم، متاسفانه می‌بینیم که بازار ارز و مسکن هنوز رونق دارد. وی با بیان اینکه بحث فضای سیاسی کشور دیگر موضوع مهمی است که بر شاخص سهام تاثیرگذار بوده است، ادامه داد: زمانی که دولت جدید روی کار آمد، انتظار سرمایه‌گذاران این بود که روند فعالیت‌های اقتصادی در‌پرتو اقدامات سیاسی که به رفع تنش در عرصه بین‌الملل می‌انجامد شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشد.

کلاف سردر‌گم بورس چگونه باز می‌شود؟
بازار سهام در یك سردرگمی قرار گرفته كه توجه نکردن به آن و عدم اقدام مناسب در‌خور آن می‌تواند تبعاتی بر اعتماد عمومی داشته باشد. درخصوص اینكه چرا بازار به این وضعیت دچار شده نظریه‌پردازان و كارشناسان زیادی صحبت كرده‌اند. به نظر می‌رسد شروع ریزش بازار دلایل اقتصادی و بنیادی داشته است اما در حال حاضر جو روانی سرعت و وزن بیشتری نسبت به دلایل اقتصادی دارد. عدم نقش‌آفرینی مناسب سیاست‌گذاران و فعالان بازار سرمایه فراخور كاركرد‌های مورد انتظار از آنها، می‌تواند ضمن تشدید شرایط موجود، دامنه عدم كنترل مناسب تبعات كاهش قیمت‌ها در بازار سهام را به بازار پول (به عنوان مثال سرمایه‌گذاری بانك‌ها در سهام شركت‌های بورسی و تضمین ابزارها و نهادهای بازار سرمایه) منتقل کند. در این یادداشت ضمن اشاره كوتاه به دلایل عمده افت بازار (اعم از اقتصادی، سیاسی و جو روانی ناشی از آن) راهكارهای حداقلی و فوری برای خروج از این وضعیت پیشنهاد می‌شود.

 

دلایل افت قیمت‌ها در بازار سهام: ١- تصمیمات مربوط به افزایش قیمت خوراك پتروشیمی‌ها و حقوق مالكانه معادن. ٢- وضعیت اقتصاد جهانی و كاهش قیمت برخی مواد خام نظیر مس، فولاد، سنگ‌آهن، متانول و اوره كه بسیاری از شركت‌های بزرگ بورسی تولید‌كننده این مواد و كالا هستند. ٣- فاز دوم هدفمندی‌ها و افزایش قیمت نهاده‌های تولید در شركت‌ها. ٤- انتظار غیرواقعی بازار نسبت به حل سریع مشكلات روابط بین‌المللی. ٥- بالا بودن نرخ سود سپرده‌های بانكی نسبت به تورم انتظاری. در كمتر كشوری سود سپرده بانكی از نرخ تورم بالاتر است. ٦- موضوعات امنیتی پیرامون مرز‌های كشور و در ارتباط با همسایگان (داعش).٧- كسادی اقتصاد واقعی كه موجب پایین آمدن گردش نقدینگی كشور (ضریب فزاینده پول در اقتصاد مالی) شده است. ٨- موضوعات مربوط به سوء‌استفاده‌های مالی و تحت تاثیر قرار گرفتن اعتماد عمومی از آن.

 

٩- وضعیت نظام بانكی و حجم بالای مطالبات مشكوك‌الوصول. به نظر می‌رسد دلایل اقتصادی كاهش قیمت سهام عملا تبدیل به عوامل روانی شده لذا پیشنهادها می‌تواند با تكیه بر عوامل اقتصادی به سمت مدیریت روانی شرایط سوق یابد. ١- مشاركت شركت‌های بورسی برای حفظ ثروت سهامدارانشان از طریق انتشار اختیار فروش تبعی با تضمین سود ٢٠ درصد.


2- سیاست‌گذاری فوری و شفاف دولت در‌خصوص حاشیه سود صنایع پالایشگاهی با هدف افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران.3- اعطای وام با سود ترجیحی به شركت‌های سرمایه‌گذاری و كارگزاری. 4- تزریق منابع جدید به صندوق توسعه بازار توسط بانك‌ها و بیمه‌ها. 5- امید دادن مدیران ارشد عملیاتی نظیر وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر حمایت از صنایع. 6-اصلاح نحوه محاسبه شاخص كه حداقل بیانگر میانگین افزایش یا كاهش ثروت مشاركت‌كنندگان باشد. 7-گشایش نماد معاملاتی برخی از شركت‌های شاخص‌ساز همراه با حمایت از سهم. در حال حاضر بار روانی عدم اصلاح قیمت سهام این دسته از شركت‌ها به سمت سایر شركت‌ها سرازیر شده است.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی , بورس

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
تفاوت میان استراحت و استراحت فعال در برنامه های ورزشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نزدیک شدن زمان پایان استراحت بورس



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار اقتصادی - نزدیک شدن زمان پایان استراحت بورس

بازار دیروز در حالی با افت ملایم 5/0 درصدی شاخص كل مواجه بود كه صنایع بورسی، كمی از روند روزهای گذشته رها شده و در تعداد قابل توجهی از آنها نشانه‌های بازگشت به روند صعودی دیده می‌شود.

 در معاملات روز گذشته، به علت برخی مشكلات فنی در سیستم ثبت سفارش، بازار در ابتدای ساعات معاملات در اثر افزایش تقاضای خرید با رشد شاخص مواجه شد؛ حال آنكه در ادامه افزایش عرضه‌ها منجر به افت آن شد. سبز شدن برخی نمادها در این معاملات، امیدهایی را در دل سهامداران ایجاد كرد، اما همچنان میزان ارزش معاملات (حدود 330 میلیارد ریال) نشان از رفتار به دور از هیجان بازار دارد.

بر این اساس، امید است پس از یك دوره اصلاح قیمت و افت شاخص كل، از امروز شاهد بازگشت اقبال سهامداران به بورس باشیم كه در پی آن، شاخص می‌تواند بار دیگر به مسیر صعودی اما با شیب بسیار ملایم بازگردد. در حقیقت، بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد تقریبا تمامی صنایع طی 10 روز گذشته با افت شاخص مواجه بوده‌اند كه این به معنای انجام اصلاح قیمت در كل بازار است.

 

در حالی كه طی چند ماه اخیر، هنگامی كه صنعتی در فاز اصلاح قیمت بود، نقدینگی ناشی از حجم بالای معاملات روزانه، به ناچار وارد گروه‌های دیگر می‌شد كه رشد آنها را به همراه داشت. در واقع، طی روزهای اخیر هیجانات بازار فروكش كرده و در نتیجه انتظار می‌رود بازار پس از یك دوره استراحت دسته جمعی، به آرامی وارد مسیر صعودی ملایمی شود.

در این میان، گروه دارویی روند منفی خود را ادامه داد. این گروه در پی گزارش‌های 6 ماهه با توجه به افزایش قیمت فروش داروها در ابتدای سال، عمدتا با تعدیل مثبت پیش بینی سود (EPS) همراه بودند. بر این اساس، تشدید اقبال سهامداران باعث رشد قابل توجه دارویی‌ها در سه ماهه بعدی شد؛ اما از آنجا كه احتمال افزایش مجدد قیمت داروها تقریبا وجود ندارد (عدم تعدیل مثبت در گزارش‌های 9 ماهه اخیر این گروه گواهی بر این ادعاست)، این گروه بار دیگر حاشیه نشین بازار شده است. «تیپیكو»، بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی، در دومین روز معاملاتی خود، بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار گرفت كه با عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی مواجه بود.  حمل و نقلی‌ها نیز روند نزولی خود را ادامه دادند.

 تبندر، مسوول امور سهام حمل و نقل پتروشیمی «حپترو» در گفت‌وگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان كرده است: با توجه به توافقات ژنو، احتمال بسته شدن قراردادهای جدید با شركت‌های پتروشیمی فراهم شده است كه البته لازمه انجام این طرح‌های توسعه‌ای، لغو تحریم‌ها است. دیروز، «حكشتی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد.  از سوی دیگر، روند منفی گروه غذایی متوقف شد. «غالبر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقیقی در اختیار داشت.

در این شرایط، گروه رایانه‌ای روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شد. «مداران» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت كه حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور قابل توجهی داشتند. اما گروه ساختمانی روند شدید منفی خود را طی روزهای اخیر ادامه داد. حسام حسینی، كارشناس بازار سرمایه در رابطه با این گروه می‌گوید: با توجه به آنكه سوددهی شركت‌های این گروه، وابسته به پروژه‌هایی است كه در هر دوره انجام می‌دهند و در نتیجه آنها را بر اساس EPS نمی‌توان ارزش‌گذاری كرد، بلكه میزان خالص دارایی‌ها (NAV) معیار اصلی برای تحلیل آنهاست.

به گفته این كارشناس، در ماه گذشته كه اوج رشد بورس بود، سهامداران با توجه به افزایش میزان ریسك بازار به سمت گروه‌هایی رفتند كه دارایی بیشتری دارند؛ نظیر گروه خودرو و ساختمانی. وی همچنین، علت افت اخیر این گروه را این‌گونه عنوان می‌كند: در ركود شدید، سهامداران به سمت تحلیل‌ها بر اساس EPS روی می‌آورند، حال آنكه شركت‌های ساختمانی، عموما EPS پایینی دارند و بیشتر بر اساس NAV ارزش‌گذاری می‌شوند؛ بر این اساس، بار دیگر سهامداران از این گروه روی برگردانده‌اند و رشد ناگهانی این گروه در اوایل ماه گذشته، تبدیل به افت شدید هفته‌های اخیر شده است. دیروز، «ثشاهد» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد.

از سوی دیگر، گروه برقی روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شد. «بترانس» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار گرفت. اما گروه ماشین آلات و تجهیزات روند منفی خود را ادامه داد. «وتوشه» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد.

 

در این شرایط، گروه لاستیك و پلاستیك روند منفی خود را ادامه داد. «پلاسك» با حضور كامل سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت. همچنین، روند منفی گروه كاشی و سرامیك ادامه یافت. «كچینی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد.  در نهایت، قندی‌ها روند منفی خود را ادامه دادند. «قصفها» كه با اقبال نسبتا مناسب حقوقی‌ها مواجه بود بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد