اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استدلال‌های جدید علیه توافق هسته‌ای ایران/ تغییر رویکرد فرانسه در قبال مبارزه با داعش در سوریه



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,توافق هسته ای

استدلال های یک مقام سابق آمریکایی علیه توافق هسته ای ایران، کنگره در آستانه بحث جدی درباره قطعنامه رد توافق هسته ای، تغییر رویکرد دولت فرانسه نسبت به مبارزه با داعش در سوریه، محکومیت سفر نتانیاهو به انگلیس از سوی شماری از مقامات انگلیسی و گاف های جدید نامزد جنجالی جمهوری خواهان آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، در آستانه رأی گیری کنگره آمریکا درباره توافق هسته ای ایران، بحث ها درباره این موضوع همچنان ادامه دارد. در این زمینه، روزنامه «واشنگتن تایمز» با انتشار مطلبی به قلم یک مقام سابق آمریکایی، مدعی شده برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای (برجام) یک معاهده بین المللی است و به همین دلیل لزوماً باید در کنگره به تصویب برسد. بروس فین، دستیار معاون دادستان کل در دوره ریاست جمهوری ریگان در این مطلب می نویسد: «برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که با هدف مهار کردن بلندپروازی های هسته ای ایران در مقابل کاهش تحریم ها تدوین شده، بر اساس بند دوم از بخش دوم ماده دوم قانون اساسی آمریکا، معاهده است. رئیس جمهور باراک اوباما، برجام را به شکلی گمراه کننده «توافق نامه اجرایی» معرفی کرده تا از الزام تأیید آن با رای اکثریت دو سوم نمایندگان در سنا فرار کند».

در همین زمینه، خبرگزاری «رویترز» اشاره کرده که نمایندگان کنگره پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی خود، به بحث درباره قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای ایران خواهند پرداخت. این خبرگزاری می نویسد قانونگذاران آمریکا روز سه شنبه، پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی، بحثی بسیار مهم را درباره قطعنامه عدم تأیید توافق هسته ای ایران آغاز می کنند و آماده اند تا مسئله ای را در آمریکا حل و فصل کنند که باعث شکاف حزبی در واشنگتن شده است. اگرچه قطعنامه عدم تأیید موافقتنامه هسته ای ایران در کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان با حمایت قاطع روبرو است، اما باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفته این قطعنامه را وتو خواهد کرد و ظاهرا توانسته آرای کافی دموکرات ها را برای حفظ حق وتوی خود و نجات توافق هسته ای ایران به دست آورد.


در مطلبی مربوط به اوضاع منطقه، سایت شبکه خبری «یورو نیوز» به تغییر رویکرد دولت فرانسه نسبت به مبارزه با داعش در سوریه پرداخته و می نویسد در چارچوب ائتلافی بین المللی که به رهبری آمریکا علیه داعش شکل گرفته، هواپیماهای فرانسوی تاکنون در موارد زیادی مواضع این گروه را در عراق بمباران کرده اند؛ اما فرانسه تاکنون حاضر نشده بود مواضع داعش را در خاک سوریه هدف قرار دهد. توجیه پاریس در انجام ندادن این کار نیز آن بود که فکر می کرد با این کار، مواضع حکومت بشار اسد تقویت خواهد شد. اما بعد از عملیات های تروریستی که در فرانسه انجام گرفت که سرمنشاء همه آن ها، عوامل وابسته به داعش بودند و با افزایش موج مهاجران سوری به اروپا، پاریس اکنون به این نتیجه رسیده که باید مواضع این گروه در خاک سوریه را نیز بمباران کند.

از سوی دیگر، شبکه خبری «المیادین» در یکی از گزارش های خود به این موضوع پرداخته که آمریکا سعی دارد عربستان را به نیابت از خود وارد درگیری های منطقه ای، از جمله در موضوع سوریه نماید. در این گزارش آمده با وجود اینکه واشنگتن از راهکار پیشنهادی فرستاده سازمان ملل مبنی بر حل و فصل سیاسی بحران سوریه حمایت می کند، اما خواستار حضور نیابتی عربستان به ویژه در درگیری های سوریه است؛ زیرا این کشور از قدرت جنگندگی و امکانات لجستیک لازم برای حضور مستقیم نظامی در سوریه برخوردار نیست. به عبارت دیگر، آمریکا به جای دخالت نظامی در سوریه خواستار حضور دیگر کشورهای عربی، به ویژه عربستان سعودی در نبردهای سوریه است. البته همزمان، آمریکا همچنان به تلاش های خود برای تضعیف داعش ادامه می دهد.

اما در ادامه اعتراضات به سفر نخست وزیر رژیم اسرائیل به انگلیس و پس از جمع شدن طوماری با بیش از 100 هزار امضا حاوی درخواست بازداشت وی، اکنون شماری از مقامات انگلیسی نیز سفر بنیامین نتانیاهو را به کشور خود محکوم کرده اند. شماری از نمایندگان پارلمان، رهبران اتحادیه ها و برخی دیگر از مقامات این کشور در نامه ای به روزنامه «گاردین» با محکوم کردن سفر این هفته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به انگلیس، اعلام کردند نتانیاهو باید مسئولیت های خود را در قبال جنایات جنگی بپذیرد. آن ها در این نامه نوشتند نتانیاهو به عنوان نخست وزیر رژیم اسرائیل «باید مسئولیت جنایات جنگی اعلام شده از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بر اساس تحقیقات انجام شده درباره تهاجم سال 2014 اسرائیل به غزه بپذیرد».

در نهایت، در میان دیگر مطالب، پایگاه اینترنتی «پولیتیکو» گزارشی را از آخرین گاف های دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات سال 2016 آمریکا منتشر کرده است. در این مطلب اشاره شده که ترامپ اخیراً درباه مبارزه با داعش گفته بود تصمیم دارد در صورت پیروزی در انتخابات، چاه‌های نفتی عراق را که به دست «داعش» افتاده، بمباران کند؛ در صورتی‌که نیروهای داعش هم اینک چاه‌های نفتی «سوریه» و نه عراق را در اختیار دارند.

 

ترامپ، نامزد پر ادعای جمهوری خواه ریاست جمهوری آینده ‌آمریکا در ادامه گاف‌های خود مدعی شده بود که ایران در دوره پس از توافق هسته ای، 150 میلیارد دلار سرمایه‌های مسدود شده خود را به دست خواهد آورد؛ در صورتی‌که بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، حداکثر مبلغی که ایران می‌تواند به دست آورد، تنها مبلغ  40 میلیارد دلار است.


  اخبار سیاست خارجی -تابناک 


ویدیو مرتبط :
تغییر موضع بی بی سی نسبت به ایران در قبال سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از «راه دشوار» توافق هسته‌ای تا ضرورت مشارکت ایران در مبارزه با داعش



اخبار,اخبارسیاست خارجی,توافق نهایی هسته ای ایران

 

 اخبارسیاست خارجی - از «راه دشوار» توافق هسته‌ای تا ضرورت مشارکت ایران در مبارزه با داعش

اظهارات مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران درباره مسیر پیش روی مذاکرات هسته ای و همچنین دستاوردهای گفت و گوهای روز گذشته ایران و سه کشور اروپایی، بازتاب مواضع ایران درباره ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش و تأکید یک اندیشمند آمریکایی بر ضرورت حضور ایران در این ائتلاف، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران به موضوع هسته ای اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» اظهارات مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران را بازتاب داده که از راه دشوار رسیدن به توافق نهایی هسته ای سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفته ایران و گروه 1+5 در موضوع هسته ای ایران اختلافات زیادی با هم دارند و برای دستیابی به توافق نهایی تا بازه زمانی ماه نوامبر، راه دشواری در پیش است. در عین حال، عراقچی گفته هرچند اختلافات میان طرفین همچنان زیاد است، اما ایران همواره با رویکرد خوشبینانه در مذاکرات حضور داشته است.

به هر حال، عراقچی پس از مذاکرات روز گذشته با سه کشور اروپایی، این مذاکرات را سازنده خواند. خبرگزاری «ترند» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد سید عباس عراقچی گفته مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی در موضوع هسته ای سازنده و مفید بوده و به کسب شناخت بیشتر طرفین از یکدیگر کمک کرده است. با این حال، وی افزوده اختلافات در موضوعات اساسی همچنان وجود دارد و باقی است. ترند اشاره می کند که دیپلمات های ایران و سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس روز گذشته در وین به مدت پنج ساعت با یکدیگر گفت و گو کردند که این گفت و گوها مقدمه ای برای مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک به شمار می رود.

اما اخبار و تحلیل های مربوط به مواضع ایران در قبال عراق و موضوع مقابله با تکفیری ها در این کشور نیز امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. در این زمینه، برخی از مطبوعات، از جمله «گالف نیوز»، اظهارت سخنگوی وزارت خارجه ایران را بازتاب داده اند که در صداقت ائتلاف شکل گرفته از سوی آمریکا برای مقابله با داعش ابراز تردید کرده است. این روزنامه می نویسد ایران روز گذشته جدیت و صداقت ائتلاف مذکور را زیر سوال برده و اعلام کرده موارد ابهام زیادی درباره آن وجود دارد. مرضیه افخم اشاره کرده برخی از کشورهای حاض در این ائتلاف، خود از حامیان تروریست ها در عراق و سوریه به شمار می روند.

در نهایت، در مطلبی دیگر در همین زمینه، خبرگزاری «ریانووستی» دیدگاه های یک اندیشمند آمریکایی را مورد توجه قرار داده که بر ضرورت حضور ایران در ائتلاف مبارزه با داعش تأکید کرده است. به نوشته این خبرگزاری، ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا گفته راهبرد باراک اوباما برای مبارزه با داعش، می تواند ایران و روسیه را نیز به عنوان میانجی در رابطه با سوریه در بر داشته باشد. به گفته وی، انجام عملیات موثر علیه مواضع داعش، نیازمند کسب موافقت ضمنی و حتی مشروط بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است و بدین منظور، باید گروهی متشکل از برخی از کشورهای منطقه، از جمله ایران و روسیه تشکیل شده و به گفت و گو با دولت اسد بپردازد.


 اخبار سیاست خارجی - تابناک