اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«استاکس نت»، بهانۀ تازۀ روس ها برای تأخیر در راه اندازی بوشهر...



 

«استاکس نت»، بهانۀ تازۀ روس ها برای تأخیر در راه اندازی بوشهر...

 

«استاکس نت»، بهانۀ تازۀ روس ها برای تأخیر در راه اندازی بوشهر: تا دی ماه ۱۳۹۰ صبر کنیم! در پی انتشار شایعات مربوط به ویروس «استاکس نت»، مسؤولان هسته ای روسیه برای به تعویق انداختن فعّال سازی نیروگاه بوشهر بهانۀ تازه ای پیدا کرده اند.

 

در پی انتشار شایعات مربوط به ویروس «استاکس نت»، مسؤولان هسته ای روسیه برای به تعویق انداختن فعّال سازی نیروگاه بوشهر بهانۀ تازه ای پیدا کرده اند.

به گزاش خبرآنلاین این بار روس ها کرم «استاکس نت» را بهانه قرار داده و مدعی شدند با توجه به آسیب های این ویروس به تأسیسات هسته ای ایران، فاجعۀ هسته ای دیگری شبیه «چرنوبیل» در رآکتور بوشهر محتمل است.

بدین صورت سناریویی را که روز یکشنبه «نیویورک تایمز» کلید زد، «تلگراف» با نقش آفرینی روس ها ادامه می دهد.

در گزارش نیویورک تایمز گفته شده بود که این ویروس، کنترل تجهیزات (توربین و سانتریفیوژ) را به دست می گیرد و به سیستم های کنترل هم پیام های درست و عادی می فرستد. بدین صورت استاکس نت سرعت تجهیزات را تا مرحلۀ انهدام افزایش می دهد، درحالی که سیستم های کنترل کننده متوجه وضعیت غیر عادی نیستند.

روس ها سعی دارند چنین وانمود کنند که ممکن است «استاکس نت» کنترل تأسیسات ایران را بدست گرفته باشد و مانند چرنوبیل، کنترل کننده های تأسیسات ایران نیز عمل نکنند. در سال ۱۹۸۶ متصدیان راکتور چرنوبیل برای انجام آزمایشی، سیستم ایمنی رآکتور را غیر فعّال ساختند. حاصل این اقدام، راکتوری بدون کُندکنندۀ مناسب و از کنترل خارج شدن آن بود.

روزنامۀ «دیلی تلگراف» با اشاره به مشارکت فنی روسیه در فعّال سازی نخستین تأسیسات هسته ای ایران در خلیج فارس نوشت: روس ها دربارۀ آسیب ناشی از ویروس رازآلود «استاکس نت» در سیستم های رایانه ای تأسیسات، نگرانی های جدی مطرح می کنند.

به نوشتۀ این روزنامه بعضی بر این باورند ویروسی که سال گذشته کشف شد، نتیجۀ حملۀ سایبری مشترک آمریکا و رژیم اسراییل است.

«تلگراف» بر اساس گزارش های امنیتی غرب، مدعی شد دانشمندان روس به «کرملین» هشدار داده اند که اگرآن ها مجبور شوند تا از ضرب الاجل مشخص ایران برای فعّال سازی تأسیسات [بوشهر] در این تابستان پیروی کنند، ممکن است با «چرنوبیل» دیگری مواجه شوند.

این روزنامۀ بریتانیایی مدعی شد با وجود اعلام مقامات ایرانی در مورد مهار «استاکس نت»، دانشمندان روس شاغل در تأسیسات ایران به شدت نگران موضوع امنیت هسته ای ایران هستند. به همین علت آن ها با کرملین به صورت مستقیم مذاکره کرده اند تا فعّال سازی بوشهر را حداقل تا پایان سال [میلادی یعنی دی ماه ۱۳۹۰] به تعویق اندازند، تا بدین صورت ارزیابی مناسبی از آسیب وارده توسط «استاکس نت» بدست آید.

گزارش دانشمندان روس به کرملین، که «دیلی تلگراف» مدعی است کپی آن را دیده، به این جمع بندی می رسد که به رغم «اجرای آزمایش های ساده و مقدماتی» در رآکتور بوشهر، تیم روس «نمی تواند امنیت فعّال سازی رآکتور را تضمین کند».

این گزارش تیم مدیریت ایرانی را متهم می سازد که تحت فشار سیاسی شدید برای رسیدن به موعد مقرر، «مسؤولیت اخلاقی و حرفه ای» از خود نشان نمی دهند. آن ها ایرانی ها را به «بی توجهی به جان انسان ها» متهم می کنند و هشدار دادند که اگر روسیه مجوز راه اندازی بوشهر را صادر کند، احتمالاً خود را برای چرنوبیل دیگری گناهکار خواهد یافت.

ترجمه: رضا دانشمندی.../خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
استاکس نت - ایمن رایانه پندار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سازمان انرژی اتمی: استاکس نت هیچ تاثیری بر نیروگاه بوشهر نداشته است



 

 

سازمان انرژی اتمی: استاکس نت هیچ تاثیری بر نیروگاه بوشهر نداشته است

 

وی خاطرنشان كرد: به نظر می‌رسد این گونه شایعات در راستای عملیات جنگ روانی و در آستانه مذاكرات 1+5 صورت گرفته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی كشورمان ضمن رد شایعات مربوط به تاثیر ویروس استاكس نت اظهار داشت: ویروس استاكس نت هیچگونه تاثیر منفی بر روند پیشرفت فعالیت‌های نیروگاه اتمی بوشهر نداشته است.

حمید خادم قائمی سخنگو و مدیركل روابط عمومی سازمان انرژی اتمی، گفت: همانطور كه رئیس سازمان انرژی اتمی تأكید كرده، از حدود یك سال و نیم پیش، كارشناسان و متخصصین امنیتی سازمان با هوشیاری كامل این ویروس را شناسایی كرده و اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است.

وی خاطرنشان كرد: به نظر می‌رسد این گونه شایعات در راستای عملیات جنگ روانی و در آستانه مذاكرات 1+5 صورت گرفته است.

سخنگوی سازمان در ادامه گفت: به یاری خداوند متعال نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان اولین نیروگاه اتمی خاورمیانه به زودی راه اندازی خواهد شد...../تحلیل:عصرایران