اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استان‌های رکورددار کمبود ویتامین D/ رشد سریع چاقی در کودکان ایرانی



اخبار,اخبار امروز,اخبار اجتماعی  ,خبرهای اجتماعی  , کمبود ویتامین D

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن بیان اینکه وضعیت تغذیه کودکان طی سه دهه اخیر بهبود قابل توجهی پیدا کرده است، در عین حال از رشد سریع چاقی در کودکان و کمبود بالای ویتامین D در کشور به خصوص در استان‌های محروم ابراز نگرانی کرد.

به گزارش (ایسنا)، دکتر علی اکبر سیاری در کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان، از بهبود 50 درصدی سوء تغذیه کودکان کشور طی سه دهه اخیر خبر داد و گفت: در دنیا 161 میلیون کودک زیر پنج سال به علت فقر تغذیه دچار کوتاهی قد هستند. 100 میلیون کودک نیز کمبود وزن دارند. اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند تا سال 2025، 11 درصد کودکان زیر پنج سال دنیا دچار اضافه وزن می‌شوند.

وی افزود: به گفته سازمان بهداشت جهانی تمام کشورها تا سال 2030 باید میزان ابتلا به سرطان، سکته‌های قلبی و مغزی، آسم وCOPD و دیابت را کاهش دهند. همچنین به دلیل احساس خطر در زمینه مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، باید رشد دیابت و چاقی متوقف شود.

سیاری، تولد کودک با وزن کم را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: کوتاهی قد در بزرگسالی کودکان باعث کاهش توان جسمی، سوء تغذیه و همچنین عقب ماندگی توسعه کشورها می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، 83 هزار مورد از 400 هزار مرگ سالیانه در کشور را مرتبط با فشار خون عنوان کرد و افزود: ریشه این مرگ‌ها در سوء تغذیه مادران است؛ چرا که نوزادان آنها در بزرگسالی دچار چاقی، دیابت و فشار خون می‌شوند.

سیاری، میزان چاقی در زنان گنبدی و گلستانی را از زنان آمریکایی بیشتر عنوان کرد و علت آن را مهاجرت از سیستان و بلوچستان به این منطقه دانست و گفت: این افراد با سوء تغذیه به این منطقه مهاجرت کردند. در نتیجه تولد فرزندانی از مادرانی با این وضعیت تغذیه، باعث افزایش چاقی در نسل‌های بعدی شد.

استان‌های رکورددار کوتاه‌قدی و کمبود وزن

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، 6.8 کودکان زیر پنج سال در کشور دچار کوتاهی قد و 6.7 درصد نیز کمبود وزن دارند. کوتاهی قد در کودکان، در استان‌های خراسان جنوبی، شرق کرمان و سیستان و بلوچستان به 20 درصد می‌رسد. در این مناطق کمبود وزن نیز آمار بالایی دارد.

سیاری همچنین از بهبود وضعیت فقر آهن در کشور خبر داد و گفت: ما دستورالعمل جدیدی تدوین کرده‌ایم که طی آن تجویز ویتامین D از سه روزگی برای نوزاد انجام می‌شود. از سال گذشته مکمل‌یاری ویتامین D برای دختران آغاز شد و امسال میزان آن افزایش پیدا کرد. در تمام مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور این ویتامین وجود دارد.

رتبه اول سیستان و بلوچستان از نظر میزان کمبود ویتامین D

وی افزود: در سیستان و بلوچستان و کرمان، بالاترین کمبود ویتامین D را داریم. به طور کلی همه گروه‌های سنی به ویژه مادران باردار با کمبود این ویتامین روبرو هستند.

سیاری میزان مرگ نوزاد با وزن کمتر از 1500 گرم را ، 265.5 مورد از میان هر 1000 تولد با این وزن اعلام کرد و گفت: تعداد نوزادان روستایی با وزن زیر 2500 گرم نیز بیشتر از نوزادان شهری است.

وی در خصوص علل بروز چاقی در کودکان نیز گفت: عدم تعادل در دریافت مصرف انرژی و مصرف بی‌رویه فست فود، از مهمترین عوامل چاقی کودکان است. ایران یکی از بالاترین مصرف کنندگان نوشابه گازدار در دنیا است. سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که روزانه بیشتر از 25 گرم قند مصرف نشود. وزارت بهداشت همچنین در صدد است که میزان قند موجود در نوشابه‌ها را کاهش دهد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، دیابت، مشکلات فیزیکی، اختلال تنفسی، عضلانی، مفصلی و رفتاری را از عوارض و پیامدهای چاقی کودکان عنوان کرد.

سیاری، تشویق به تحرک بدنی به مدت 60 دقیقه، کنترل وزن مادر قبل از بارداری، تغذیه با شیر مادر، کنترل روند افزایش وزن در بارداری و رعایت رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی کافی توسط والدین را از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از چاقی کودکان دانست.

سیر صعودی کمبود ویتامین D در کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت از کمبود ویتامین D در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: طی 10 سال میزان کمبود ویتامین D در کشور شش برابر شده است. این مشکل در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان وضعیت نامناسب‌تری دارد. در بوشهر 75 درصد مردم از کمبود ویتامین D رنج می‌برند و به طور کلی در کشور 62 درصد کودکان کمبود ویتامین D دارند، البته در همه نقاط دنیا این مشکل وجود دارد.

وی ادامه داد: 30 تا 50 درصد جمعیت کشور با کمبود این ویتامین روبرو هستند و بیشترین میزان شیوع در میان سالمندان، کودکان و زنان باردار است.

وی تغذیه انحصاری کودک با شیر مادر تا شش ماهگی، تداوم تغذیه با شیر تا 24 ماهگی و شروع تغذیه تکمیلی از پایان شش ماهگی را راه حلی برای جبران کمبود ویتامین D عنوان کرد.

تلاش وزارت بهداشت برای غنی سازی آرد و شیر با ویتامین D

سیاری در خصوص فعالیت‌های وزارت بهداشت برای کاهش وزن کودکان چاق در سنین مدرسه نیز گفت: با فعالیت‌های وزارت بهداشت و ترویج بوفه سالم در مدارس، 96 درصد مدارس در حال حاضر فاقد فست فود و مواد مضر هستند. همچنین تلاش شده تا شیر مدارس با ویتامین D غنی شود. قرار است آرد مصرفی برای نان‌ علاوه بر آهن و اسید فولیک با این ویتامین غنی شود.


  اخبار  اجتماعی  -   ایسنا 


ویدیو مرتبط :
.Vitamin D Deficiency.کمبود ویتامین دی 3

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگرانی از کمبود ویتامین D در کودکان ایرانی


معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ابراز نگرانی از کمبود ویتامین D در کودکان ایرانی گفت: کمبود ویتامین D خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر از جمله سرطان ها را افزایش می دهد.

ایرنا: دکتر علی اکبر سیاری در بیست و ششمین همایش بین المللی بیماری های کودکان با اعلام این خبر افزود: قرار است با هدف پیشگیری از کمبود این ویتامین در کودکان ایرانی زیر دو سال، دستورالعمل 'یاری' از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت مورد بازنگری قرار گیرد.

وی اضافه کرد:با توجه به افزایش قابل توجه کمبود ویتامین D در کودکان کشور و نقش این ویتامین در سلامت کودکان و نتایج مطالعات اخیر که نقش کمبود ویتامین D را در افزایش خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر مانند سرطان، دیابت نوع یک،پوکی استخوان، اختلالات خود ایمنی و ام اس را در بزرگسالی نشان می دهد، مصرف قطره هایی که حاوی IU 400 ویتامین D باشد، ضروری است.

سیاری با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D در کودکان 15 تا 23 ماهه در سال 1391 در مقایسه با سال 1380 افزایش شدید، معنادار و نگران کننده ای داشته است، یادآور شد: گزارش وضعیت کمبود ویتامین D در کودکان 6 ساله در سال 91 نیز نگران کننده است.

وی غنی سازی آرد با ویتامین D را از دیگر اقداماتی برشمرد که برای رساندن این ویتامین به اقشار جامعه باید مورد اجرا گذاشته شود.

سیاری گفت: غنی سازی شیر با ویتامین D نیز از دیگر راهکارهایی است که می تواند، بخشی از ویتامین مورد نیاز را در افرادی که به کمبود این ویتامین دچار هستند، جبران کند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: هرچند روند وضعیت ریز مغذی ها طی 10 سال اخیر در کودکان نشان داد که کم خونی کودکان در گروه های سنی 15 تا 23 ماهه و 6 ساله به طور قابل توجهی کاهش یافته است، اما هنوز در مناطق جنوب و جنوب شرقی کشور شیوع کم خونی در کودکان بالاست.

وی با اشاره به اینکه سوءتغذیه یکی از مشکلات تغذیه ای شایع در کودکان زیر پنج سال است، یادآور شد: پیامدهای نامطلوب سوء تغذیه کودکان از جمله اختلال در رشد و تکامل مغزی، جسمی، افزایش هزینه های درمانی و مراقبت های پزشکی، افت تحصیلی و تحمیل هزینه های سنگین به آموزش و پرورش کشور و از دست دادن روزهای کاری توسط والدین است که بار سنگین مالی بر اقتصاد جامعه در بخش های دولتی و خصوصی و نیز هزینه های اجتماعی بالا بر خانواده ها وارد می سازد.

بیست و ششمین همایش بین المللی بیماری های کودکان و دوازدهمین همایش ملی پرستاری کودکان که از روز پنج شنبه24 مهر ماه در مرکز طبی کودکان آغاز به کار کرد تا روز دوشنبه 28 مهر ماه ادامه دارد.