اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استانی شدن انتخابات پایلوتی برگزار می‌شود؟



 

اخبار,اخبارسیاسی,برگزاری استانی انتخابات

 

انتخابات مجلس نیامده حاشیه ساز شده است. یك روز تصمیم می‌گیرند این انتخابات با انتخابات مجلس خبرگان تجمیع شود، روز دیگر می‌خواهند سبك برگزاری آن را تغییر دهند و الكترونیكی شدن آن را عنوان می‌كنند. در این اواخر نیز نمایندگان كنونی مجلس، خواهان برگزاری استانی انتخابات دهمین دوره قوه مقننه بودند. این اولین باری نیست كه استانی شدن انتخابات مجلس در دستور كارقوه مقننه قرار می‌گیرد و وجه تشابه تمام مدتی كه این موضوع مطرح شد، این بود كه شورای نگهبان آن را رد كرد.

 

البته این بار مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ورود شورای نگهبان، موضوع استانی شدن انتخابات مجلس را از سیاست‌های كلان انتخابات حذف كرد. با وجود این‌كه دو نهاد و مرجع نظارتی بر قوانین استانی شدن انتخابات را رد كرده‌اند، مجلس دست از طرح خود نمی‌كشد و می‌خواهد این بار طرح مذكور را ابتدا در چند استان برگزار و بعد از راستی آزمایی و بررسی مشكلاتش آن را در سراسر كشور برپا كند.


  شرح داستان
پنج شنبه گذشته شورای نگهبان طرح مجلس در زمینه برگزاری انتخابات استانی را در دستور كار قرار داد و در نهایت دست رد به سینه این طرح زد. شاید نمایندگان مجلس انتظار رد طرح از سوی شورا را نداشتند چرا كه در طول تدوین استانی شدن انتخابات مجلس، ادعا می‌كردند نظر كارشناسان شورای نگهبان را گرفته و در طرح پیاده كرده‌اند. اما شورای نگهبان بدون توجه به تمام این تعاملات برای سومین بار طرح را رد كرد.

 

طرح استانی شدن انتخابات در مجالس پنجم و ششم نیز مطرح بود اما مخالفت شورای نگهبان با استانی شدن از آن زمان تا امروز ادامه دارد. بنابراین انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به سبك قدیم برگزار می‌شود مگر لایحه دولت كه وزیر كشور وعده آن را داده است به مجلس برسد و شورای نگهبان آن را تایید كند. تا امروز خبری از لایحه دولت برای انتخابات مجلس آینده نیست و حتی گفته می‌شود لایحه مذكور هنوز در هیات وزیران مطرح نشده است تا بعد از بررسی در جلسه دولت تقدیم هیات رئیسه مجلس شود.


   استانی شدن، امنیت را زیر سوال می‌برد   
نجات ا... ابراهیمی زمانی كه رد شدن استانی شدن انتخابات مجلس در شورای نگهبان را خبری كرد، جزییاتی از آن نگفت. اما نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: شورای نگهبان پس از تصویب این طرح از سوی مجلس، موضوعاتی همچون کاهش سطح مشارکت مردم و بروز مشکلات امنیتی و قومیتی را مطرح و نسبت به آن ایراد گرفته است.

 

محمدابراهیم رضایی به خانه ملت نیز گفته است كه بر اساس نظر کارشناسان، اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس، ضمن اینکه درصد مشارکت مردمی در عرصه انتخابات را کاهش می‌دهد، این موضوع موجب بروز مسائل امنیتی در کشور می‌شود. وی اعتقاد راسخ دارد كه ایرادهای استانی شدن انتخابات مجلس اصلاح شدنی نبوده و اجرای آن به صلاح كشور نیست. این نماینده نیز عنوان كرد: زیرا در زمان بررسی جزییات در کمیسیون شوراها، مسئولان وزارت اطلاعات و مقامات مربوطه بارها بر این موضوع تأکید کردند که مسائلی همچون موضوعات قومیتی و مذهبی قابل چشم‌پوشی نیست. با این حساب به نظر می‌رسد اصلاح ایرادهای گرفته شده توسط شورای نگهبان راه به جایی نمی‌برد و مجلسی‌ها باید از طرح خود چشم پوشی كنند و در انتظار لایحه دولت در این باره بمانند تا شاید آنها بتوانند نظر مثبت شورای نگهبان را جلب كنند.


  استانی شدن پایلوتی اجرا می‌شود
با وجود اینكه رضایی استانی شدن انتخابات را تهدید كننده امنیت كشور می‌داند، امیرخجسته از طرح جدیدی در این زمینه خبر داده است. رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به خانه ملت گفته است با وجود اینكه طرح از سوی شورای نگهبان رد شده است اما آنها می‌خواهند طرح جدیدی تنظیم كنند كه در مرحله اول به صورت محدود اجرایی شود. نماینده مردم همدان در این باره توضیح داد: قرار است این طرح به صورت پایلوت در 10 استان اجرایی شود، تا پس از آن در صورت مقبولیت و عدم بروز مشکلات مربوطه، طرح به صورت کلان در تمام استان‌ها اجرایی شود. وی اعتقاد دارد كه استانی شدن انتخابات در شرایط کنونی یکی از الزامات و ضروریات حوزه سیاسی کشور است، بر همین اساس 90 درصد نمایندگان پس از درك اهمیت طرح  با آن موافق بودند و رای به بررسی فوریتی آن در صحن علنی دادند.

 

خجسته با انتقاد از برگزاری انتخابات مجلس به سبك همیشگی اظهار داشت : درشرایط کنونی به‌علت نبود ساختار درست، نمایندگان مجلس نمی‌توانند به وظایف قانونی خود بپردازند و به تبع آن بحث قانونگذاری و نظارت پارلمان دچار مشکلاتی می‌شود.لذا این نماینده مردم در مجلس نهم، از طرح جدید کمیسیون شوراها و امور داخلی درباره طرح جایگزین استانی شدن انتخابات مجلس خبر داد و گفت: در این طرح قرار است تمام محورها و موضوعات مورد توجه قرار گیرد و همچنین ایرادات شورای نگهبان با حضور مسئولان و دستگاه‌های مربوطه رفع شود، همچنین قرار است این طرح به صورت پایلوت در چند استان مانند همدان و مرکزی اجرایی شود. وی ادامه داد: البته یکی دیگر از سناریوها، ارسال لایحه دولت و بررسی سریع آن در مجلس است، تا لایحه مذکور به انتخابات آتی مجلس برسد.

تقویت احزاب با استانی شدن انتخابات
كمال سجادی
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری
هر طرح و لایحه‌ای كه مطرح می‌شود، مزایا و معایبی دارد، این موضوع برای استانی شدن انتخابات مجلس نیز صدق می‌كند. اما اعتقاد دارم كه مزایای استانی شدن انتخابات مجلس بیش از معایب آن بود و اگر شورای نگهبان آن را تایید و اجرایی می‌کرد، باعث تقویت احزاب در سطح كشور می‌شد. در آن صورت احزاب مجبور می‌شدند مطابق قانون انتخابات فهرست و برنامه مدون تنظیم كرده و در طول سال كاندیداهای خود را هدایت كنند.

 

در نظام مردم سالاری فعالیت احزاب و تشكل‌های سیاسی اهمیت خاصی دارد كه باید در مسیر پویاتر شدن آنها گام برداشت. علاوه بر تقویت احزاب، استانی شدن انتخابات بر سلامت انتخابات تاثیر بسزایی دارد، چرا كه مانع ورود پول‌های نادرست در انتخابات می‌شود. وقتی انتخاب نماینده در سطح شهرستان باشد، نامزدها راحت تر می‌توانند پول را در حوزه انتخابیه خرج و رای آوری كنند اما در سطح استان چنین اقدامی سخت خواهد بود. البته نمی‌توان منكر شد كه ممكن است موارد نادری در این زمینه یافت شود.

 

از سوی دیگر استانی شدن انتخابات باعث می‌شد افراد شناخته شده ملی و استانی به مجلس شورای اسلامی كه محل قانون نویسی و ریل گذاری كشور است وارد شوند. با روش همیشگی شاهد بودیم برخی افراد تازه وارد با شگردهای جدید و خرج پول‌های هنگفت رقیب‌های شناخته شده و كاركشته را كنار ‌زدند و بر صندلی سبز بهارستان نشستند، اما در نهایت هر آنچه كه شورای نگهبان بر اساس قانون و عرف تشخیص دهد باید عمل كرد. اگر قانون استانی شدن انتخابات  رد شد، باید منتظر اصلاح آن از سوی نمایندگان مجلس بود. در كل لازم است هر از گاهی قانون انتخابات كشور بررسی شود و نواقص قانونی آن شناسایی و رفع شود تا باعث افزایش مشاركت مردمی و كاهش ضریب خطا شود.

تغییرات در قانون انتخابات زیانبار است
محمد جوا دحق شناس
عضو شورای مركزی اعتماد ملی
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تا امروز متاسفانه شاهد تغییر در قانون انتخابات بودیم كه در این موضوع ركورد زنی شده است. هر سال تغییراتی در انتخابات كشور را تجربه كرده و هربار اصلاحات خرد و كلانی در روند برگزاری این موضوع اعمال شده است. عمده تغییرات در سال آخر هر دوره از مجلس رخ داده و نمایندگان در آخرین سال حضور در قوه مقننه به سراغ اصلاح قانون انتخابات رفتند كه عموما تغییرات در این قانون در راستای منافع ملی  و افزایش جایگاه ملی انتخابات نبوده است. اعمال تغییرات در انتخابات هر دوره مجلس باعث شده است، هزینه‌های متعددی به كشور وارد شود چرا كه نمایندگان با تغییر در قانون انتخابات به دنبال راهی برای ادامه حضور خود در مجالس هستند. عمده اهداف تغییر در انتخابات، اهداف فردی و گروهی است كه لزوما این اهداف منافع ملی را دنبال نمی‌كند. بر همین اساس موافق تغییر قانون انتخابات در سال پایانی مجلس شورای اسلامی نیستم. البته قبول دارم كه قانون انتخابات كشور ایرادهایی دارد كه بایدنسبت به  رفع آن اقدام شود. اما اصلاح و تغییر آن نیاز به زمان و بررسی‌های كارشناسی دارد.

 

به گونه‌ای باید قانون انتخابات تغییر كند كه مطمئن باشیم در آینده این قانون و قانون نویسی به منافع ملی كشور آسیب نمی‌زند و از سوی دیگر سدی برای حضور عده‌ای و ایجاد فرصت برای برخی گروه‌ها نباشد. تغییرات متوالی در هر قانونی تبعاتی دارد كه گاهی این تبعات تا سال‌های سال مسیر توسعه كشور را مخدوش می‌كند. در سابقه تاریخی نیز اصلاح قانون انتخابات وجود دارد، مصدق بعد از تغییر در روند انتخاب نخست وزیری، اصلاح قانون انتخابات را در دستور كار داشت چرا كه اعتقاد داشت موضوع به شدت بر سیاست، جامعه و فرهنگ اثر گذار است.

 

اخبار  سیاسی  -  قانون 


ویدیو مرتبط :
انتخابات بریتانیا چگونه برگزار می شود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دایی: امیدوارم این بار انتخابات فدراسیون فوتبال سالم برگزار شود



 

دایی: امیدوارم این بار انتخابات فدراسیون فوتبال سالم برگزار شود

 

سرمربی تیم فوتبال راه آهن تهران با بیان اینکه نباید با لابی کردن به دنبال ریاست فدراسیون فوتبال باشیم، اظهار امیدواری کرد که انتخابات فدراسیون فوتبال سالم برگزار شود.

به گزارش جام نیوز، علی دایی عصر دوشنبه پس از تساوی تیم های ستارگان اسبق تیم ملی و مربیان لیگ برتری در دیدار خیریه فوتسال در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «اگر برای انتخاب رییس فدراسیون فوتبال اعمال نفوذ در کار باشد دیگر رای گیری و انتخابات معنایی ندارد.»

وی با طرح این پرسش که آیا 4 سال پیش که فقط یک نفر نامزد ریاست فدراسیون بود را می توان انتخابات نام گذاشت؟ افزود: «شرایط انتخابات باید به گونه‌ای باشد که همه نامزدها بتوانند در انتخابات شرکت کنند و رئیس فدراسیون فوتبال با رأی واقعی اعضای مجمع انتخاب شود.»

سرمربی تیم راه آهن تاکید کرد: «اگر باز هم انتخابات، به نوعی انتصابی و یک نفر از قبل انتخاب شده باشد، برای مردم راضی کننده نخواهد بود.»

دایی در خصوص دیدار خیریه امروز نیز اظهار داشت: «مسابقه بسیار خوبی بود و امیدوارم از برگزاری چنین مسابقه هایی بیشتر حمایت شود.»