اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استاندارد سابق مازندران: مصرف چند نخ سیگار درهفته توصیه شده است!



علی اکبر طاهایی ,استاندار مازندران

استاندارد سابق مازندران: مصرف چند نخ سیگار درهفته توصیه شده است!

استاندار سابق مازندران در اظهاراتی عجیب مصرف چند نخ سیگار را در هفته بی ضرر دانست!

علی اکبر طاهایی در مراسم بهره برداری از پروژه مشترک سیگارسازی ایران و کرواسی گفت: دخانیات کاربرد گیاهی نیز دارد و حتی توصیه شده هفته‌ای یک یا چند نخ سیگار مصرف شود که این کار اشکالی هم ندارد.

وی با انتقاد از سیاست‌های چند دهه گذشته درحوزه تولید کاشت توتون در استان مازندران گفت:‌ این سیاست‌های غلط باعث شد که سطح زیر کشت توتون در مازندران بسیار کاهش یافته و به زیر 20 درصد برسد.

اظهارات طاهایی درحال مطرح شد که وی به تازگی از سوی وزیر کشور از سمت استانداری مازندران برکنار شد.

همچنین محمود کاظم زاده مدیر کل مجتمع دخانیات مازندران نیز با اشاره به مصرف سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در ایران گفت:‌ امیدواریم بخشی از محصولات پروژه مشترک سیگارسازی ایران و کرواسی به بازارهای منطقه صادر شود.

وی افزود:‌ فازهای بعدی پروژه مشترک سیگارسازی ایران و کرواسی ظرف چند ماه آینده به بهره برداری می‌رسد./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
هر بار مصرف قلیان معادل 80 نخ سیگار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف هر نخ سیگار، 15 دقیقه از عمر کم می‌کند



اخبار,اخباراجتماعی,ضررهای  سیگار


 اخبار اجتماعی - مصرف هر نخ سیگار، 15 دقیقه از عمر کم می‌کند

 یک فوق تخصص ریه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه از هر 10 سیگاری، یک تا دو نفر به دلیل مصرف سیگار جان خود را ازدست می‌دهند، افزود: مصرف یک نخ سیگار 15 دقیقه از عمر افراد را کم می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر علی شریفی پور با بیان اینکه مصرف دخانیات یکی از معضلات اجتماعی است، گفت: ایران در مصرف سیگار و مواد دخانی رتبه 10 و 11 دنیا را داراست.

وی، با بیان اینکه طی سال های اخیر در ایران، مصرف دخانیات در سنین جوانی و در بین خانم‌ها در حال افزایش است، افزود: 99 درصد افرادی که به سمت اعتیاد می‌روند از مصرف سیگار شروع کرده‌اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ضمن تاکید بر اینکه مصرف سیگار عامل اصلی اعتیاد است، ادامه داد: 50 درصد افرادی که سیگاری قهار می شوند از سنین 10 تا 12 سالگی با سیگار آشنا شدند.

دکتر شریفی پور، ادامه داد: افرادی که از سنین پایین به مصرف سیگار روی می آورند، دچار بیماری‌های ریوی می شوند بنابراین برخورد والدین با نوجوانان در این سنین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این فوق تخصص ریه در ادامه، با بیان این که یک پک قلیان معادل یک پاکت سیگار است، اظهارداشت: اطرافیان و نزدیکان افراد سیگاری نیز دچار بیماری می شوند.

دکتر شریفی پور، ادامه داد: سرفه‌های هشدار دهنده، نارسایی ریه ساده تا پیشرونده، برونشیت مزمن و بیماری‌های سرطانی غیرقابل علاج و سریع کشنده از جمله بیماری‌هایی است که فرد سیگاری به آن دچار می شود.

وی، با اشاره به اینکه سیگار بیش از 400 نوع ماده مخدر دارد که 100 نوع آن سرطان زاست، گفت: سرطانهای پوست، دستگاه گوارش، خون، ریه، مغز، کلیه، مثانه، رحم، لثه و زنان از جمله سرطان هایی است که ممکن است فرد سیگاری به آن مبتلا شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خاطرنشان کرد: کودکان والدینی که سیگار می کشند، 10 برابر ریسک ابتلا به آسم در آنان بیشتر است.

دکتر شریفی پور، با تاکید بر اینکه تنوع بیماری در افراد سیگاری بسیار زیاد است، افزود: سیگار یکی از ریزفاکتورهای بیماری قلبی عروقی محسوب می شود به طوری که بعد از تصادفات و بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های ریوی کشنده‌ترین نوع بیماری‌ها شناخته شد.

وی، ادامه داد: پیش بینی می شود تا سال 2020 بیماری‌های مرتبط با ریه در دنیا افزایش یابد.

این فوق تخصص ریه، افزود: افرادی که بعد از 25 سالگی به استعمال سیگار ادامه دهند امیدی به بهبود بیماری آنان وجود ندارد.

دکتر شریفی پور، در خصوص مصرف سیگار بعد از غذا گفت: در مجموع سیگار کشیدن برای بدن مضر است و از نظر علمی نیز بعد از غذا خوردن مصرف سیگار صحیح نیست.

وی، هزینه درمان فرد سیگاری که دچار سرطان شود را بیش از 50 تا 100میلیون تومان دانست و تصریح کرد: با صرف این هزینه ها، فرد ممکن است درمان قطعی نشود.

دکتر شریفی پور، در خصوص توتون‌های جدید طعم دار اظهار داشت: بسته‌های توتون جدید، ضایعه توتون است که به آن اسانس و مواد دیگر افزوده می شود تا بو و طعم مناسبی پیدا کند.

وی، ادامه داد: برخی گمان می‌کنند اگر دود قلیان با آب مخلوط شود اثر منفی آن از بین می رود، در حالی که مخلوط دود و آب بیشتر به پرزها و قسمتهای تحتانی ریه می چسبد.

این فوق تخصص ریه، محیط سالم و اراده فرد را در ترک سیگار موثر دانست.
 اخبار اجتماعی - ایسنا