اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اسامی و موقعیت 8 شهر جدید در کشور


با توجه به سیاست‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی، نسل نو شهرهای جدید با مطالعات قوی و در مکان‌های مناسب ایجاد خواهند شد.

روزنامه دنیای اقتصاد: با توجه به سیاست‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی، نسل نو شهرهای جدید با مطالعات قوی و در مکان‌های مناسب ایجاد خواهند شد.

 آن‌طور که پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، نیاز اولیه شهرهای جدید مطابق نظر وزیر راه و شهرسازی ایجاد راه‌های ارتباطی از جمله آزاد راه‌ها، بزرگراه‌ها و ارتباطات ریلی است که باید لحاظ شود.

ر همین زمینه برای شهرهای پردیس، پرند، گلبهار، بهارستان و مجلسی خط ریلی و آزاد راه سهند - تبریز هم برای شهر جدید سهند در نظر گرفته شده است.

شهرهای جدید «پارس» در عسلویه، «طیس» در چابهار، «هورا» در همدان، «شهرک طوسان» در مازندران، «خوارزمی» در استان تهران، «ایوانکی» در سمنان، «پرنیان» در قم و «لارستان» در استان فارس نسل نو شهرهای جدید هستند و مقرر شده مطالعات لازم برای مکان‌یابی این شهرها دقیق‌تر از دوره قبل صورت بگیرد.


ویدیو مرتبط :
آموزش اسامی کشور ها در زبان کره ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اسامی رشته‌های اولویت‌دار کشور اعلام شد



اسامی رشته‌های اولویت‌دار کشور اعلام شد/تقسیم‌بندی رشته‌های مهم دانشگاهی در 3 سطح

مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اسامی رشته‌های اولویت‌دار وزارت علوم برای توسعه در دانشگاه ها را در بخش‌های فناوری، علوم پایه و کاربردی، علوم انسانی و معارف اسلامی، سلامت و هنر اعلام کرد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دکتر ابوالفضل حسنی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اعلام این خبر، گفت: اولویت‌های تعیین شده به ترتیب در سه سطح الف، ب و ج تبیین شده‌اند.

وی افزود:‌منظور از این نوع دسته‌بندی، تفاوت شکل و میزان تخصیص منابع اعم از مالی و انسانی و توجه ویژه مدیران و مسوولان است، به این معنا که حصول اطمینان از رشد و شکوفایی در برخی از اولویت‌ها نیازمند توجه، هدایت و پشتیبانی در سطوح کلان مدیریتی کشور است و در برخی دیگر رشد و توسعه با پشتیبانی مدیرت‌های میانی و تخصیص غیرمتمرکز منابع حاصل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسنی اولویت‌رشته‌ها را به ترتیب در سه سطح الف، ب، ج به شرح زیر اعلام کرد:‌

اولویت‌های الف

فناوری: فناوری‌ هوافضا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری هسته‌ای، فناوری‌های نانو و میکرو، فناوری‌های نفت و گاز، فناوری زیستی، فناوری‌های زیست محیطی، فناوری‌های نرم و فرهنگی.

علوم پایه و کاربردی: ماده چگال، سلول‌های بنیادی و پزشکی مولکولی، گیاهان دارویی، بازیافت و تبدیل انرژی، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، رمزنگاری و کدگذاری.

علوم انسانی و معارف اسلامی: مطالعات قرآن و حدیث، کلام اسلامی، فقه تخصصی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت مبتنی بر مبانی اسلامی، فلسفه‌های مضاف متکی بر حکمت‌ اسلامی، فلسفه ولایت و امامت، اخلاق کاربردی و حرفه‌ای اسلامی، سیاست‌گذاری و مدیریت علم، فناوری و فرهنگ، زبان و ادب فارسی به عنوان زبان علم.

سلامت: سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت، دانش پیشگیری و ارتقای سلامت با تاکید بر بیماری‌های دارای بار بالا و معضلات بومی، الگوهای شیوه زندگی سالم منطبق با آموزه‌های اسلامی، استفاده از الگوهای تغذیه بومی.

هنر: حکمت و فلسفه هنر، هنرهای اسلامی ایرانی، هنرهای مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اقتصاد هنر، فیلم و سینما، رسانه‌های مجازی با تاکید بر انیمیشن و بازی‌های کامپیوتری، معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی، موسیقی سنتی و بومی ایران، ادبیات، شعر و داستان‌نویسی، طراحی هنر ایرانی اسلامی.

اولویت‌های ب

فناوری: لیزر، فوتونیک، زیست حسگرها، حسگرهای شیمیایی، مکاترونیک، اتوماسیون و روباتیک، نیم‌رساناها، کشتی‌سازی، مواد نوترکیب، پلیمرها، حفظ و احیای ذخایر ژنتیک، اکتشاف و استخراج مواد معدنی، پیش‌بینی و مقابله با زلزله و سیل، پدافند غیرعامل.

علوم پایه و کاربردی: ژئوفیزیک، ایمنی زیستی، بیو انفورماتیک، اپتیک، فیزیک انرژی‌های بالا و ذرات بنیادی، محاسبات و پردازش اطلاعات کوانتومی، نجوم و کیهان‌شناسی، فیزیک اتمی و شتابگرها، علوم ژنتیک، علوم شناختی و رفتاری، محاسبات نرم و سیستم‌های فازی، توپولوژی.

علوم انسانی و معارف اسلامی: اخلاق اسلامی و مطالعات بین رشته‌ای آن، الهیات، عرفان اسلامی، فلسفه، غرب شناسی انتقادی، کارآفرینی و مهارت‌افزایی، تاریخ اسلام، ایران و انقلاب اسلامی، مطالعات زنان و خانواده مبتنی بر مبانی اسلامی، تاریخ علم (با رویکرد تاریخ اسلامی و ایرانی)، جغرافیای سیاسی.

سلامت: داروهای جدید و نوترکیب، مدیریت اطلاعات و دانش سلامت، طب سنتی، تجهیزات پزشکی، سلولی و مولکولی، ژن درمانی، فرآورده‌های بیولوژیک، فناوری تغذیه‌ای.

هنر: مطالعات انتقادی هنر مدرن، مطالعات تطبیقی حوزه‌های هنر، هنرهای سنتی و صنایع دستی، خوشنویسی، هنرهای نمایشی، مباحث میان رشته‌ای هنر و شاخه‌های علوم با تاکید بر نگاه اسلامی.

اولویت‌های ج

فناوری: اپتو الکترونیک، کاتالیست‌ها، مهندسی پزشکی، آلیاژ‌های فلزی، مواد مغناطیسی، سازه‌های دریایی، حمل‌ ونقل ریلی، ایمنی حمل و نقل، ترافیک و شهرسازی، مصالح ساختمانی سبک و مقاوم، احیا و بهره‌برداری مراتع و جنگل‌ها، فناوری‌های بومی.

علوم پایه و کاربردی: جبر و ریاضیات غیرخطی، ریاضیات گسسته و ترکیباتی، آنالیز تابعی و همساز، سیستم‌های دینامیکی و احتمال،‌ کنترل و بهینه‌سازی، زیست ریاضی، پلاسما، بیوفیزیک، فیزیک سیستم‌های پیچیده، بیوشیمی، شیمی سبز، مواد سیلیکونی، تکتونیک و زمین‌شناسی مهندسی، فرآوری و استحصال و تلخیص مواد آلی و معدنی، مخاطرات زیست محیطی، تغییرات اقلیمی، اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی، تنش‌های زیستی و غیر زیستی، تولید ارقام و گونه‌های مناسب با بهره‌برداری از تنوع زیستی، بهینه‌سازی الگوی کشت منطقه‌ای، جامعه‌شناسی زیستی.

سلامت: علوم میان رشته‌ای بین علوم پایه با علوم بالینی، مقابله با انواع اعتیاد، ایمنی غذایی، امنیت غذایی./ایسنا