اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«اسامه النجیفی» عراق را تهدید کرد


رئیس مجلس سابق عراق بیان کرد: گروهک داعش از وضع کنونی نهایت استفاده را برده است و فساد موسسات نظامی نیز در فروپاشی اوضاع موثر بود.تسلط داعش بر دومین شهر بزرگ عراق و فروپاشی نظامی در برابر تروریست ها قابل فهم نیست.

خبرگزاری تسنیم: رهبر فهرست متحدون عراق که همسو با اقلیم کردستان و برخی کشورهای منطقه همچنان به توطئه علیه نخست وزیر ادامه می‌دهد، کنار نرفتن نوری المالکی را مساوی جنگ داخلی در این کشور دانست.

به گزارش  شبکه السومریه، اسامه النجیفی پس از دیدار با سامح شکری وزیر خارجه مصر مدعی شد: فرصتی برای مشارکت واقعی داده نشده است و تک روی، سلطه طلبی، کنار زدن دیگران و تخلف از قانون اساسی حاکم بوده است و این نافرمانی و انقلاب را در استان های سنی به وجود آورد.

وی افزود: عراق در برابر مسیر مشارکت واقعی و دولت جدید با رئیس جدید و روند اصلاح اشتباهات یا جنگ داخلی و تجزیه که هم از آن آسیب خواهند دید قرار دارد.

رئیس مجلس سابق عراق بیان کرد: گروهک داعش از وضع کنونی نهایت استفاده را برده است و فساد موسسات نظامی نیز در فروپاشی اوضاع موثر بود.تسلط داعش بر دومین شهر بزرگ عراق و فروپاشی نظامی در برابر تروریست ها قابل فهم نیست.

وی ایجاد اقلیم ها در استان ها را حق مطابق با قانون اساسی دانست و گفت: هدف ما وحدت کشور است.

اسامه النجیفی مجددا از ائتلاف شیعیان خواست که جایگزینی برای نوری المالکی معرفی کند تا تکلیف ریاست مجلس و معرفی نامزد ریاست جمهوری از سوی کردها مشخص شود.

از سوی دیگر وزیر خارجه مصر بر ضرورت پشت سر گذاشتن بحران و تقویت روابط مصر و عراق با توجه به پیوندهای محکم میان طرفین تاکید کرد.

یادآور می شود در حالی اسامه النجیفی رئیس مجلس سابق عراق دم از وحدت می زند و دولت نوری المالکی را مسئول می داند که در دوره وی قوانین حیاتی به حالت تعطیل درآمد و پارلمان تحت رهبری وی عملا ناکارآمد بود. در جریان اشغال نینوا از سوی داعش نیز نقش وی و برادرش اثیل النجیفی استاندار فراری نینوا بر کسی پوشیده نیست.اسامه النجیفی به همراه مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان از هیچ اقدامی و توطئه ای علیه دولت مالکی دریغ نکرده اند.


ویدیو مرتبط :
مقاومت عراق سنتکام را تهدید کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نشست خبری لاریجانی و اسامه النجیفی:طرح عراق برای حل مسئله سوریه/از برقراری آتش‌بس تا برگزاری انتخابات



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در نشست مشترک خبری لاریجانی و اسامه النجیفی مطرح شد
طرح عراق برای حل مسئله سوریه/از برقراری آتش‌بس تا تعیین جدول زمانی برگزاری انتخابات

رئیس مجلس نمایندگان جمهوری عراق از طرح این کشور برای حل مسائل سوریه خبر داد و برقراری آتش‌بس، عقب‌نشینی نیروهای خارجی و تعیین جدول زمانی برگزاری انتخابات را مهمترین محورهای این طرح اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست مشترک خبری علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و اسامه النجیفی رئیس مجلس نمایندگان جمهوری عراق امشب در محل تالار تشریفات پارلمان با حضور خبرنگاران برگزار شد.

لاریجانی در ابتدای این نشست خبری گفت: آقای النجیفی دعوت مجلس را پذیرفتند و به ایران سفر کردند، او از شخصیت‌های بارز است و بخصوص در دوره جنگ عراق نقش او ممتاز بود.

وی با بیان اینکه مذاکرات خوبی بین ایران و عراق در زمینه روابط دوجانبه خصوصاً مسائل حساس منطقه انجام شد، گفت: امیدواریم رئیس مجلس عراق سفر پرخیر و برکتی به ایران داشته باشد.

رئیس مجلس، همچنین یادآور شد: در مذاکراتمان درباره حرکت‌های تروریستی و بحران سوریه بحث و تبادل نظر شد و ما دیدگاه مشترکی داشتیم. همچنین درباره موضوع دخالت نظامی در مسائل سوریه نیز با عراق مواضع مشترکی داشتیم و ما راه حل مسائل سوریه را راه حل سیاسی می‌دانیم.

لاریجانی ادامه داد: امیدواریم رایزنی‌های خوبی بین ایران و عراق در سطح دولت و مجلس انجام شود تا این رایزنی‌ها بتواند به امنیت در منطقه کمک کند.

رئیس مجلس همچنین از طرح دولت عراق برای حل مسائل سوریه خبر داد و گفت: طرحی هم آقای نجیفی برای مسائل سوریه داشت که در دیدار دوجانبه درباره این طرح بحث و تبادل نظر شد.

در بخش دیگری از این نشست خبری، رئیس مجلس خاطرنشان کرد: یکی از محورهای مهم در این مذاکرات مسئله سوریه بود، دوستان عراق یک فکری را دنبال می‌کنند و چون این فکر پیگیر یک راه حل سیاسی است، به همین دلیل می‌تواند مفید باشد البته باید ابعاد آن بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: همکاری‌های دوجانبه و افزایش این همکاری‌ها در دیدارم با رئیس مجلس عراق مورد بررسی قرار گرفت، هم‌اکنون سطح روابط تجاری بین ایران و عراق حدود یازده میلیارد دلار است در حالیکه ظرفیت دو کشور بیش از اینهاست.

رئیس قوه مقننه کشورمان در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: موضوع تروریست‌ها و افراطی‌ها، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس مجلس همچنین گفت: آمریکایی‌ها متوجه شدند که عملیات نظامی در سوریه دو مشکل دارد، یکی اینکه بدون تصویب این عملیات در شورای امنیت، انجام آن اقدام خلاف قوانین بین‌المللی است و نوعی اجازه دادن برای تخلف دیگران محسوب می‌شود و این حرکت تشدید شونده‌ای را در منطقه به وجود می‌آورد.

وی با تأکید بر اینکه هرگونه اقدام نظامی در سوریه عکس‌العمل‌هایی را به دنبال خواهد داشت که نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه این آتش را تسری می‌دهد، گفت: امیدواریم مختصر عقلی بین آمریکایی‌ها پیدا شود و از رفتارهای افراطی در عرصه بین‌المللی دست بر دارند و امیدواریم رفتارهای افراطی در منطقه تسری نیابند.

به گزارش فارس، در ادامه این نشست خبری اسامه النجیفی رئیس مجلس نمایندگان جمهوری عراق نیز در سخنانی گفت: بنده با دعوت آقای لاریجانی در رأس هیئت بلندپایه‌ای که طیف‌های موجود در عراق را نمایندگی می‌کند، به ایران سفر کردم.

وی با بیان اینکه روابط ایران و عراق در دیدار دو جانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: در این دیدار همچنین تعامل و همکاری ایران و عراق،‌بحران سوریه و پیامدهای آن نیز مورد بررسی قرار گرفت، ما فکر می‌کنیم نیروی نظامی نمی‌تواند مشکل سوریه را حل کند و بهترین راه برای حل مسائل سوریه، راه حل سیاسی با مشارکت همه طرف‌ها و فراهم کردن زمینه لازم برای ایجاد دموکراسی است.

وی افزود: ایران، عراق، ترکیه و عربستان با هماهنگی کشورهای مانند آمریکا و روسیه می‌توانند برای تحقق آینده دموکراتیک در سوریه کمک کنند.

اسامه النجیفی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: برقراری ثبات در عراق و منطقه موضوع بسیار مهمی برای ایران و عراق است.

رئیس مجلس نمایندگان جمهوری عراق همچنین گفت: دخالت نظامی برای ضربه زدن به سلاح شیمیایی در سوریه، به اعتقاد دولت عراق موجب گسترش این جنگ بین کشورهای منطقه می‌شود که عراق در رأس این کشورهاست.

وی ادامه داد: معتقدیم نیروهای غربی خواهان خلع سلاح هستند نه نجات دادن ملت سوریه آن هم بعد از گذشت دو و نیم سال از مسائل سوریه.

وی با تأکید بر اینکه جامعه بین‌المللی باید از بروز جنگ جلوگیری کند نه اینکه بر این آتش دامن بزند، گفت: این حمله به سوریه فقط بهانه‌ای برای خلع‌سلاح در منطقه خواهد بود.

رئیس مجلس نمایندگان جمهوری عراق در بخش پایانی سخنانش درباره طرح این کشور برای حل مسائل سوریه، گفت: این ابتکار عمل از سوی پارلمان، دولت و نیروهای سیاسی در عراق مطرح شده است.

وی با تشریح چند محور مهم طرح عراق برای حل مسائل سوریه، گفت: اولین محور آن برقراری آتش‌بس در سوریه است، دومین موضوع عقب‌نشینی گروه‌های سیاسی و نیروهای خارجی است و سومین مسئله هم تعیین جدول زمانی برای برگزاری انتخابات دموکراتیک است تا از این طریق افراد پیروز عهده‌دار مسئولیت در کشور سوریه شوند.

وی در خاتمه گفت: البته این امر نیازمند همکاری‌های کشورهای منطقه است، ما این ابتکار عمل را به اتحادیه‌های عرب و ترکیه ارسال کردیم و امروز هم با آقای لاریجانی رئیس مجلس ایران، آن را مطرح کردیم و طی روزهای آینده طرح عراق برای حل مسائل سوریه به طرف ایرانی ارسال خواهد شد./فارس