اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از چه زمانی تونل ها و پل های تهران پولی می شوند



اخبار,اخبار اجتماعی ,اخذ عوارض ترددازمعابر خاص شهری

اعضای شورای شهر نسبت به اخذ عوارض از تونل چیتگر موافق نیستند؛ چرا که طول این تونل کوتاه است اما در مورد مابقی تونل ها اختلاف نظر وجود ندارد اعضای شورا عموما موافق اخذ عوارض از تونل‌ها هستند.

مهدی چمران گفت :  لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری با بیان اینکه این طرح در کمیسیون عمران و حمل و نقل بررسی شده است، گفت: پس از بررسی در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار دارد.

 وی در پاسخ به این سوال که چه لزومی دارد عوارض از تونل‌هایی که با پول مردم ساخته شده است دریافت شود، افزود: مگر آزادراه تهران-قم با پول مردم ساخته نشده است؟ دولت درآمد هم دارد؛ اما شهرداری هرچه بدست می آورد از عوارض است.

چمران با بیان اینکه حدود 2000 میلیارد تومان برای ساخت بزرگراه صدر هزینه شده است و این پول را همه مردم شهر داده‌اند؛ اما عده‌ای فقط استفاده می‌کنند، گفت: برای تحقق عدالت اجتماعی مردمی که بطور مداوم از این بزرگراه استفاده می‌کنند باید حق استفاده را بپردازند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اتوبان‌ دوطبقه صدر و تونل‌های نیایش، توحید و ... در این طرح قرار دارند، گفت: اعضای شورای شهر نسبت به اخذ عوارض از تونل چیتگر موافق نیستند؛ چرا که طول این تونل کوتاه است اما در مورد مابقی تونل ها اختلاف نظر وجود ندارد اعضای شورا عموما موافق اخذ عوارض از تونل‌ها هستند.

 

 اخباراجتماعی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
دانشجوی پولی در دانشگاه تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تردد در بزرگراه‌ها و تونل‌های تهران پولی می‌شود



اخبار,اخبار اجتماعی,بزرگراه‌ها و تونل‌های تهران

نرخ پایه اخذ عوارض ۳۰۰ تومان پیش‌بینی شده و خودروهای عمومی، تاکسی‌ها و خودروهای امدادی از عوارض معاف خواهند بود.

پیشنهاد شهرداری تهران برای دریافت عوارض تردد از تعدادی از بزرگراه‌های شهر تهران یک قدم به عملیاتی شدن نزدیک‌تر شد. طرحی که پیش از این یک بار با مقاومت و نقد اعضای شورا مواجه شده بود در این روزها که شهرداری تهران به دلیل رکود شدید ساخت‌وساز، توفیق چندانی در تحقق درآمدهای مورد انتظار نداشته، بار دیگر از سایه به آفتاب آمده و قرار است به صورت پایلوت در تهران اجرا شود.


«علیرضا دبیر»، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا می‌گوید: لایحه دریافت عوارض تردد از تعدادی از معابر در این کمیسیون مطرح شده است. در ساده‌ترین شکل ممکن باید محتوای این لایحه را به این ترتیب خلاصه کرد که اگر شورای شهر تهران تصویب کند، شهروندان تهرانی برای تردد در بخشی از معابر تهران ازجمله بعضی تونل‌ها باید عوارض بدهند.

 

تصمیم شهرداری تهران برای دریافت عوارض از بزرگراه‌های درون‌شهری حرف دیروز و امروز نیست و به ‌سال ١٣٩١ بازمی‌گردد. زمانی که هنوز طبقه دوم بزرگراه صدر افتتاح نشده بود اما خبرهایی از شهرداری و شورا می‌رسید که عده‌ای پیشنهاد دریافت عوارض برای تردد در طبقه دوم این بزرگراه را مطرح کرده‌اند.

 

این پیشنهاد البته هیچگاه عملیاتی نشد به‌ویژه آن‌که بزرگراه صدر دقیقا زمانی به بهره‌برداری رسید که انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش بود و گرفتن عوارض از مردم نه توجیه سیاسی داشت و نه توجیه شهری. این‌گونه بود که پیشنهاد دریافت عوارض از خودروها برای تردد در بزرگراه‌های درون‌شهری به فراموشی سپرده شد.

 

یک‌سال بعد اما بار دیگر زمزمه‌ها مبنی بر دریافت عوارض از معابر درون‌شهری مطرح شد تا اینکه دیروز «دبیر»، عضو شورای شهر تهران بار دیگر پرونده این موضوع را بیرون کشید و اعلام کرد: به‌تازگی در جلسه‌ای که در کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شد لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری و مطابقت آن با برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران بحث و بررسی شده است.

 

به گفته او «در این جلسه نظرات کمیسیون‌های دیگر نیز بررسی شد. کمیسیون سلامت و خدمات شهری ابهاماتی را درباره سازوکار اجرایی کردن این لایحه مطرح و پیشنهاد کرده این طرح برای دو‌سال به صورت پایلوت در برخی از تونل‌ها اجرا شود.»


به گفته دبیر، کمیسیون‌های دیگر نیز نگرانی‌هایی درخصوص سازوکار اجرای این لایحه دارند. او با بیان این‌که به نظر می‌رسد شهرداری تهران برای اجرا سازوکاری دارد که باعث افزایش حجم ترافیک تونل‌ها و خیابان‌ها نخواهد شد و این روش با کمک دوربین‌های کنترل ترافیک قابل اجرا است، می‌گوید: نظر کمیسیون برنامه و بودجه نیز این است که تونل‌ها باید اولویت‌بندی شوند و درآمد حاصله از عوارض حتما برای توسعه مترو در شهر تهران هزینه شود.


 اعضای شورا روی خط موافقت
تصمیم نهایی درباره چگونگی دریافت عوارض برای تردد در معابر شهر تهران را شورای شهر خواهد گرفت اما این‌که نگاه و رویکرد شورا نسبت به این پیشنهاد چیست و درنهایت لایحه اخذ عوارض از معابر و تونل‌های شهری به چه سرنوشتی دچار خواهد شد از همین حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که این لایحه با تغییراتی در شورای شهر تهران رأی می‌آورد چراکه بیشتر اعضا با این پیشنهاد که منجر به ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری می‎شود، موافقند.

 


همزمان با مطرح شدن موضوع دریافت عوارض از مردم برای تردد در بزرگراه‌ها و تونل‌های درون‌شهری تهران، دیروز «محمد حقانی»، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «مهر» پیشنهاد کرد این طرح به صورت آزمایشی در تهران اجرا شود تا مشکلات و نارسایی‌های احتمالی احصا شده و پس از آن اقدامات لازم برای اجرای گسترده‌تر و دایمی آن انجام پذیرد.

 

علت موافقت «حقانی» با اجرای این طرح این است که از نگاه او هزینه‌های شهر تهران را مردم باید پرداخت کنند و هر شهروندی که بیشتر از امکانات استفاده می‌کند باید بهای بیشتری هم بپردازد. به گفته حقانی، شهرها باید متکی به درآمدهای پایدار خودشان باشند و عوارض می‌تواند یکی از منابع درآمدهای پایدار شهرها باشد. نه فقط حقانی که دنیامالی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران هم به «شهروند»، می‌گوید: «دریافت عوارض از معابر در تهران تصمیمی قابل دفاع است نباید سرمایه‌گذاری‌هایی که در سطح شهر تهران می‌شود، مانند ساخت تونل، پل و بزرگراه از جیب مردمی که خودرو ندارند، گرفته شود و شهروندانی که خودرو دارند اما از این تسهیلات استفاده نمی‌کنند و کسانی که خودرو ندارند نباید هزینه تردد کسانی را بدهند که می‌خواهند با خودرو‌هایشان در خیابان‌ها تردد کنند.»


به گفته «دنیامالی» عادلانه این است افرادی که از این معابر استفاده می‌کنند، مالیات یا عوارض راه بپردازند و از عوارض آنها برای توسعه شهر در حوزه‌های دیگری مثل مترو و حمل‌ونقل عمومی استفاده شود.


 تونل‌های شهری در اولویت پولی شدن
اگرچه هنوز اطلاعات دقیقی از طرح و برنامه شهرداری تهران برای پولی‌شدن بخشی از معابر و تونل‌های درون‌شهری منتشر نشده اما گفته می‌شود، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید و بزرگراه‌های صدر و امام علی(ع) در فهرست معابری است که برای اخذ عوارض در اولویت هستند اما شورا هنوز دراین‌باره تصمیم نگرفته است.

 

بنابر گزارش‌ها، رقم عوارض پیشنهاد شده برای تمامی ساعت‌ها و ایام هفته در فصول یکسان است اما اعضای شورا پیشنهاد داده‌اند رقم عوارض شناور باشد و براساس نوع خودرو و ساعات روز تغییر کند.

 

همچنین نحوه اخذ به صورت الکترونیکی یا از طریق ثبت پلاک باشد که شهرداری با ثبت پلاک موافقت بیشتری داشت. براساس لایحه پیشنهادی به شورا نرخ پایه اخذ عوارض ۳۰۰ تومان پیش‌بینی شده و خودروهای عمومی، تاکسی‌ها و خودروهای امدادی از عوارض معاف خواهند بود.


 مردم چه می‌گویند؟
پرداخت عوارض و اساسا وجهی از طرف شهروندان به شهرداری‌ها موضوعی نیست که با استقبال مردم مواجه شود، حالا بحث پولی‌شدن بزرگراه‌ها هم همین‌طور است. «حسین»، یکی از شهروندان تهرانی به «شهروند» می‌گوید: «زندگی در تهران هر روز دشوارتر می‌شود و من واقعا نمی‌دانم چرا این‌قدر مردم را تحت فشار می‌گذارند.»

 

یا «مهدی» که معتقد است در شهری که هنوز زیرساخت‌هایش آماده نیست و شبکه مترو و اتوبوسرانی آن ناقص است مردم چاره‌ای ندارند که از ماشین‌های شخصی استفاده کنند و حالا شهرداری روزبه‌روز درحال محدود کردن بیشتر خودروهاست.»


در میان این صداهای مخالف اما موافقانی هم هستند که می‌گویند تهران چاره‌ای ندارد جز این‌که در بلندمدت تردد خودروها را محدود و پولی کند. «علی» یکی از آنهاست که دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «من مخالفتی با این موضوع ندارم به‌هرحال شهرداری تهران برای ساخت این معابر و تونل‌ها هزینه می‌کند و باید برای شهر هم درآمد داشته باشد.

 

من مشکلی ندارم این عوارض را پرداخت کنم اما در صورتی که نظام مالی این کار مشخص باشد و همین‌طور مشخص کنند که برای تردد در چه ساعاتی و چه بازه زمانی باید عوارض پرداخت. در شهرهای دیگر دنیا برای مثال شما برای تردد در بخشی از معابر در ساعت مشخصی از روز باید عوارض بدهید و میزان این عوارض بسته به ساعات ترافیک تغییر می‌کند.»


با این‌که به نظر می‌رسد بحث نیاز به درآمد پایدار در شهر تهران چندان شناخته شده نباشد اما آن‌طور که پیداست ساخت‌وسازهای نفسگیر در پایتخت و افزایش نارضایتی‌ها کار را به جایی رسانده که کم نیستند شهروندانی که می‌گویند اگر این کار به تولید درآمد پایدار در شهر می‌انجامند آنها در برابر اجرای آن مقاومت نمی‌کنند، «مهران» یکی از شهروندان تهرانی است که می‌گوید: «اگر به جای ساخت‌وساز در تهران بتوان از این طریق درآمدی برای تهران ایجاد کرد من حاضرم عوارض را بدهم اما شهرم از این متراکم‌تر نشود.»


در تهران اما همه شهروندان مثل مهران و علی فکر نمی‌کنند یکی از آنها «محمدرضا» است که می‌گوید: «شهرداری تهران به‌طور مستمر درحال گران کردن هزینه زندگی در پایتخت است. این طرح را باید زمانی اجرا کنند که شبکه حمل‌ونقل عمومی در تهران تکمیل شده باشد یعنی افراد برای استفاده نکردن از ماشین‌های شخصی امکان استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را داشته باشند.»


یا «محمود» که معتقد است تهران از نظر معابر آن‌قدر توسعه‌یافته نیست که بخشی از معابر را پولی کنند: «با پولی کردن بزرگراه‌ها شما عملا باید پول بدهید تا به مقصد برسید چون بسیاری از بزرگراه‌ها واقعا جایگزینی ندارند که به‌عنوان مسیر غیرپولی انتخاب شوند اگر هم داشته باشند به‌دلیل افزایش مصرف سوخت درواقع شما هزینه بیشتری را پرداخت   می‌کنید.»


مردم شهر تهران موافق باشند یا نه، در شرایطی که درآمدزایی در تهران از محل ساخت‌وساز هر روز بیش از هر زمان دیگری در کانون انتقادات قرار گرفته، تهران راهی ندارد جز این‌که مثل بسیاری دیگر از شهرهای جهان در آینده‌ای که خیلی دور نیست، بخشی از درآمدش را از محل دریافت عوارض از شهروندان تأمین کند.


اخبار اقتصادی - اجتماعی