اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از پرواز مستقیم ایران - آمریکا چه خبر؟


پس از آغاز مذاکرات ایران و گفت و گوی تلفنی اوباما با رییس جمهور، بحث راه اندازی پرواز مستقیم ایران-آمریکا جدی شد. هر چند روز یک بار هم خبرهای جدید در این باره به گوش ایرانی‌ها رسید تا اینکه امروز زمان احتمالی راه‌اندازی این خط هوایی هم اعلام شد!

خبرگزاری ایسنا: پس از آغاز مذاکرات ایران و گفت و گوی تلفنی اوباما با رییس جمهور، بحث راه اندازی پرواز مستقیم ایران-آمریکا جدی شد. هر چند روز یک بار هم خبرهای جدید در این باره به گوش ایرانی‌ها رسید تا اینکه امروز زمان احتمالی راه‌اندازی این خط هوایی هم اعلام شد!

پارسینه نوشت: اواخر آبان ماه بود که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی اعلام کرد، تلاش می‌کنند از ابتدای سال جدید میلادی (11 دی ماه) مقدمات راه‌اندازی اولین خط هوایی مستقیم بین ایران و آمریکا را فراهم کنند.یعنی ممکن است تا حدود دو ماه دیگر شاهد اولین پرواز مستقیم بین این دو کشور پس از انقلاب باشیم.

به گفته علی محمدی نوریان قرار بود این پرواز برای تسهیل رفت و آمد ایرانیان به خارج از کشور انجام شود.

فرهاد پرورش مدیرعامل ایران‌ایر همدر همان روزها گفت که هما آمادگی کتبی خود را به این منظور به مشاور ارشد رئیس‌جمهور و سازمان هواپیمایی اعلام کرده است.

همچنین اعلام شد برای برقراری این پرواز، سه شرکت‌ هواپیمایی ایرانی از جمله ماهان، هما و آسمان و چند شرکت خارجی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته مدیرعامل هما نیز این شرکت که قبلا پرواز مستقیم به نیویورک داشته درحال حاضر نیز چهار فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ دوربرد با ظرفیت سوخت گیری بالا دارد که برای پرواز طولانی روی اقیانوس مناسب هستند.

به این ترتیب بود که برقراری مجدد پرواز ایران - آمریکا به عنوان یکی از تصمیمات و سیاست‌های دولت یازدهم و سازمان هواپیمایی کشوری مطرح شد و به همین دلیل اکبر ترکان به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور و سرپرست معاونت امور بین الملل ریاست جمهوری، نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی نوشت و خواست تا آمادگی خود را برای برقراری‌ پرواز مستقیم ایران و آمریکا اعلام کنند.

بعد از این ماجرا اما مقام ارشد آمریکایی به طور تلویحی از برقراری این پرواز اظهار بی‌اطلاعی کرد. آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه درباره سرنوشت پرواز تهران _ واشنگتن گفت: «گزارشات در مورد از سرگیری پرواز مستقیم ایران – آمریکا را در بعضی رسانه‌های ایرانی دیدیم.»

این چهره سیاست خارجی آمریکا در حوزه زبان فارسی از فرصت پرسش «قانون» برای موضوع هسته‌ای بهره برده و ادامه داد: «تمرکز دولت ما حالا برطرف کردن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در بارۀ برنامۀ هسته‌ای ایران است.» و در واقع از برقراری پرواز مستقیم سخنی نگفت تا احتمال ایجاد این پرواز کمرنگ شود.

البته بر اساس اخبار شرکت‌های امریکایی نیز به ایجاد این خط پرواز تمایل نشان داده بودند.

حالا نیز چند روز بیشتر تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی باقی نمانده و بر اساس وعده‌های داده شده باید از ابتدای سال جدید میلادی اولین پرواز مستقیم ایران - آمریکا برقرار شود اما به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی هنوز خبر جدیدی در این زمینه نیست.

حال باید منتظر ماند و دید با آمدن سال 2014 تکلیف این خط پروازی چه خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
ویدئوی قدیمی از تبلیغ پرواز مستقیم نیویورک به تهران در تلویزیون های آمریکا | ببینید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشاور پیشین اوباما خبر داد: حمایت 1+5 از گفت وگوهای مستقیم آمریکا و ایران



گفت وگوهای مستقیم آمریکا و ایران


المانیتور: غرب سمت‌های جدید ظریف و صالحی را علامتی دلگرم کننده می‌داند

المانیتور تاکید کرد در غرب انتصاب محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه و نیز علی‌اکبر صالحی به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی به عنوان «علامتی دلگرم کننده» نگاه می‌شود.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی المانیتور با اشاره به اخباری که درباره انتقال مسوولیت مذاکرات درباره موضوع هسته‌یی ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه منتشر شده و نیز با اشاره به تماس تلفنی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و ابراز تمایل برای از سرگیر مذاکرات نوشت: مقامات غربی می‌گویند این که اشتون پیشنهاد دیدار با ظریف را داده به هیچ وجه نشان دهنده این نیست که انتظار می‌رود ظریف مذاکره‌کننده ارشد هسته‌یی ایران در مذاکرات با 1+5 باشد.

در این گزارش آمده است که انتصاب ظریف در این سمت در غرب به عنوان علامتی دلگرم کننده دیده شده است. در مورد انتصاب علی‌اکبر صالحی به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران نیز همین نگاه وجود دارد.

گری سیمور، که لقب سزار کاخ سفید در امور تسلیحات کشتار جمعی در دولت پیشین اوباما را داشت، اوایل ماه جاری در مصاحبه‌ای با المانیتور گفته بود که ظریف «مسوولی مودب و دیپلماتی بسیار باهوش و موفق است.»

او افزود: وقتی با او در سال 2005 (بعد از این که ایران اعلام کرد که بعد از یک دوره تعلیق غنی‌سازی را از سر می‌گرد) آشنا شدم در تعدادی از مذاکرات درباره برنامه هسته‌یی وارد شدم، او حامی بسیار قدرتمندی (برای برنامه هسته‌یی) بود... اما این مشکلی ندارد. برخورد با او بسیار خوشایندتر است.

سیمور که اکنون در مرکز بلفر دانشگاه هاروارد فعال است گفت که «من هنوز شاهد نشانه‌ای از کوچک‌ترین تغییر در موضع هسته‌یی ایران نبوده‌ام».

وی با اشاره به دو ماه آینده گفت که احتمال برقراری نوعی کانال دوجانبه (میان ایران و آمریکا) وجود دارد که همه موافقند شرط لازم برای دستیابی به یک توافق است.

سیمور هم‌چنین گفت که اعضای 1+5 متشکل از آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان از گفت‌وگوهای مستقیم ایران و آمریکا حمایت می‌کنند.

المانیتور ادامه داد: مقامات غربی گفتند که اشتون و ظریف در دیدار با یکدیگر تعیین خواهند کرد که چه زمانی را برای دور بعدی مذاکرات هسته‌یی میان شش کشور و ایران برنامه‌ریزی کنند و این زمان احتمالا اوایل ماه آینده خواهد بود.

این گزارش افزود: رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که ظریف و اشتون احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار می‌کنند؛ این موضوع را مقامات اروپایی یک احتمال دانسته‌اند اما هنوز آن را تایید نکرده‌اند. /ایسنا