اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از واقعیت انتقال آب کارون تا کتمان وزارت نیرو!



اخبار,اخبار اجتماعی ,طرح انتقال آب کارون

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولین وزارت نیرو به ما میگویند که عملیات انتقال آب از سرشاخه های کارون متوقف است اما با چشم خود مشاهده کردیم که آب از تونل کوهرنگ سه با عرض 14 متر و ارتفاع 4 متر، در حال انتقال است.

 ناصر سودانی با بیان اینکه در روزهای گذشته نمایندگان استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری از سرشاخه‌های کارون و طرح انتقال آب به اصفهان بازدید کردند، افزود: کارگاه های وزارت نیرو نیز در محل تونلهای سرشاخه های کارون مستقر و در حال فعالیت بودند.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی آب در خصوص طرح انتقال آب کارون افزود: شورای عالی آب تنها مجوز انتقال یک میلیارد متر مکعب آب از کارون، آن هم فقط برای مصارف شرب را داده اما در حال حاضر یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب از سرشاخه های کارون در حال انتقال است.

سودانی تصریح کرد: اگر بخواهند این انتقال آب را توسعه دهند و حجم انتقال را به 2 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب برسانند، قطعا استان آسیب خواهد دید و جلگه خوزستان به یک بیابان تبدیل خواهد شد.

وی عنوان کرد: شکایت به قوه قضاییه از ابزارهای قانونی پیش رو برای جلوگیری از اجرای طرح انتقال آب کارون است که بنا شده نمایندگان 2 استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای پیگیری بیشتر یک تیم حقوقی و قضایی را به کمک بگیرند. شکایت به دیوان محاسبات کشور، شکایت به بازرسی کشور و شکایت به ستاد اصل نود قانون اساسی نیز از دیگر برنامه‌ها است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: کمک گرفتن از مجلس و ابزارهای قانونی آن برای حذف ردیف بودجه‌های انتقال آب و برگزاری جلسه با حضور مسئولین وزارت نیرو و رییس مجلس از راهکارهای پیش روی نمایندگان 2 استان برای جلوگیری از انتقال آب کارون است.

سودانی بیان کرد: گزارشی از بازدید نمایندگان 2 استان از سرشاخه های کارون و وضعیت انتقال آب را به آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان ارایه خواهیم داد تا از رهنمودها و پیگیری وی در این زمینه استفاده کنیم.

وی افزود: انتقال آب از سرشاخه های کارون از سال 1332 با افتتاح تونل کوهرنگ یک آغاز و در سال 1364 نیز تونل کوهرنگ 2 بهره برداری و بخشی از آب سرشاخه های کارون از طریق این تونل‌ها منتقل شد. مدیران استان اصفهان با آینده نگری به دنبال آن بوده اند که استان خود را تا دهها سال از نعمت آب بهره مند کنند و حتی نگرانی های حداقلی در این خصوص نداشته باشند. در این راستا و به دلیل وجود مدیران اصفهانی در وزارت نیرو، پیگیر ادامه طرح انتقال آب شدند که در نهایت در سال 72 طرح مطالعات انتقال آب از سرشاخه های کارون به اصفهان انجام شد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس هفتم مانع از اجرایی شدن انتقال آب از سرشاخه های کارون شد اما اجرای این طرح به صورت مخفی ادامه یافت، گفت: در دولت نهم نیز متاسفانه با پنهانکاری و تخصیص بودجه هایی تحت عنوان کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی این پروژه ادامه یافت و با عنوان پروژه های عمرانی، کارهای مربوط به انتقال آب کارون و کانال کشی را انجام دادند.

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
انتقال آب کارون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مذاکرات وزارت نیرو و نفت برای فروش "آب دریای خزر" در مرکز ایران



جزئیات تشکیل کمیته مشترک وزارت نیرو و نفت/ فروش آب دریا در مرکز ایران

وزیر نیرو با اعلام تشکیل 2 کمیته از وزارت نیرو و نفت برای مذاکره بر سر خرید آب دریای خزر در فلات مرکزی ایران به منظور استفاده در پتروشیمی ها و پروژه های نفتی، گفت: پیمانکار طرح، مشغول تجهیز کارگاه برای آغاز به کار است.

مجید نامجو در گفتگو با مهر از آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه حل ایرادات مجلس برای اجرای طرح بزرگ انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران و همچنین مذاکرات دولت و مجلس در این باره خبر داد و گفت: این موضوع باید در وزارت نیرو دنبال و پیگیری شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در حال حاضر چیزی که قابل طرح است، اینکه سیمای طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران تصویب شده است، اظهار داشت: همچنین مورد تایید وزارت نیرو قرار گرفته و پیمانکار طرح نیز مشغول تجهیز کارگاه است.

نامجو ادامه داد: آنچه که باید این پروسه را تکمیل کند نیاز مصرف در فلات مرکزی ایران است که این محل با توجه به مذاکرات صورت گرفته و طرح های خوبی که صنعت نفت در محل مصرف آب در فلات مرکزی ایران دارد، یک تیم از وزارت نفت و یک تیم نیز از وزارت نیرو در اینباره مشغول مذاکره هستند.

وی خاطر نشان کرد: قرار است تفاهم نامه ای با وزارت نفت در زمینه خرید آب انتقالی از دریای خزر به فلات مرکزی ایران به امضا برسد که صنعت نفت بتواند برای احداث پتروشیمی ها و پالایشگاه ها در آنجا آب را مورد استفاده قرار دهد.

وزیر نیرو تاکید کرد: این موضوع به عنوان تکمیل کننده حلقه مفقوده طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران بوده که انجام شده است.

به گزارش مهر، پس از کلنگ زنی پروژه بزرگ انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران، مجلس اعلام کرد که به دلیل برخی موانع و مسائلی که درباره نحوه تامین مالی این طرح وجود دارد، عملا اجرای آن باید منتفی تلقی شود.

پس از آن مطرح شد که دولت باید درباره موارد مدنظر مجلس و مسائل مالی پروژه راهکارهای موثرتری را ارائه کند. وزیر نیرو پیش تر به مهر اعلام کرده بود که موانع مدنظر مجلس در زمینه انتقال آب دریای خزر توسط دولت مورد بررسی قرار گرفته و مشکل چندانی در رفع آنها وجود ندارد.

به صورت کلی دولت با هدف گسترش تولید و صنایع در مرکز ایران و همچنین فراهم کردن زمینه استفاده از فضاهای فراوانی که در برخی استانها وجود دارد و تا پیش از این به دلیل نبود برخی زیرساخت ها و نیازها مانند دسترسی به آب عملا غیرقابل استفاده بود، در نظر دارد تا با اجرای پروژه بزرگ انتقال آب خزر به مرکز ایران، زمینه سرمایه گذاری و ایجاد رونق اقتصادی در مرکز کشور را فراهم کند./مهر