اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از هر چهار زن یکی سرطان سینه می‌گیرد/سرطان‌ ریه رکورددار مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور



سرطان سینه,سرطان سینه در ایران

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی:
از هر چهار زن یکی سرطان سینه می‌گیرد/سرطان‌ ریه رکورددار مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی گفت: از هر چهار زن یک نفر در طول عمر خود به سرطان سینه مبتلا می‌شود که درصورت تشخیص زودهنگام به راحتی قابل درمان است و با روش‌های جدید نیازی به برداشتن کامل ناحیه سرطانی نیست.

به گزارش فارس، بهزاد رحمانی امروز در نشست خبری هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد به تشخیص و درمان زودهنگام سرطان‌ها برای درمان بهتر اشاره کرد و گفت: امروزه تحریم‌ها تاثیر به سزایی روی امر درمان در کشور به جای گذاشته‌اند تا حدی که برخی دستگاه‌هایی مانند پت اسکن که برای تشخیص زودهنگام سرطان کاربرد دارند آنچنان که باید در دسترس نیست.

رییس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه سرطان پستان، سرطان پوست و سرطان ریه بالاترین آمار سرطان‌ها را در ایران به خود اختصاص داده خاطرنشان کرد: در این میان تشخیص و درمان سرطان پوست آسان تر است، اما سرطان ریه بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از سرطان را به خود اختصاص داده که افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.

وی سرطان سینه را شایع‌ترین سرطان‌های زنان در کشور برشمرد و گفت: 25 درصد از زنان در طول عمر خود گرفتار سرطان سینه می‌شوند و از هر چهار زن ایرانی یک زن در طول عمر خود گرفتار این نوع سرطان خواهد شدکه در صورت تشخیص به موقع، امکان درمان قطعی وجود دارد، اما مراجعه دیرهنگام بیمار را وارد فاز مزمن می کند که پزشک ناچار می‌شود شیمی درمانی را برای وی آغاز کند.

رحمانی به پیشرفت‌های به وجود آمده در حوزه درمان سرطان از جمله سرطان سینه در کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر پیشرفت‌های ایجاد شده در حوزه تشخیص و درمان، آگاهی‌های عمومی نیز  افزایش یافته و مردم بیشتر و به موقع تر به پزشک مراجعه کنند. تا حدود شش سال پیش متعارف بود که هر خانمی که به سرطان سینه مبتلا می شد سینه او با جراحی برداشته می شد، اما سال گذشته شخصا تنها این عمل را برای یک بیمار انجام دادم.

افزایش چهار برابری داروی هرسپتین
رییس انجمن علمی جراحان عمومی در مورد داروی هرسپتین به عنوان دارویی مشهور برای درمان سرطان سینه گفت: یک دوره درمانی برای مبتلایان به سرطان سینه با هرسپتین تا پیش از آغاز تحریم‌ها علیه ایران حدود 50 میلیون تومان تمام می‌شد، اما اکنون به حدود 200 میلیون تومان رسیده است.

تحریم‌ها مانعی برای ورود دستگاه پت اسکن به کشور
وی در ادامه به روش جدید تشخیصی «پت اسکن» برای سرطان‌ها اشاره کرد و گفت: این دستگاه جدید حتی یک سلول سرطانی را هم تشخیص می‌دهد، البته در حال حاضر بسیار گران قیمت است و تنها بیمارستان مسیح دانشوری و شریعتی این دستگاه را خریداری کرده‌اند. به نظر می‌رسد لازم است سرمایه گذاری بیشتری برای ورود دستگاه‌های پت اسکن به کشور انجام شود.

رحمانی ارزیابی فعالیت سلول‌های‌ سرطانی را کارکرد مهم دستگاه پت اسکن برشمرد و خاطرنشان کرد: این دستگاه بسیار سریع‌تر از بقیه روش‌های تصویربرداری مانند ام آر آی سلول‌های سرطانی، آبسه‌ها و برخی عفونت‌ها را شناسایی می‌کند و می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

وی اضافه کرد: تاکنون بیماران ما برای تشخیص بیماری خود با کمک این روش به تشخیص پزشک خود به ترکیه سفر می‌کردند اما به تازگی یکی از بیماران را برای انجام پت اسکن به بیمارستان مسیح دانشوری معرفی کردیم که با هزینه‌ای حدود پنج میلیون تومان کار انجام شد که در مقایسه با هزینه انجام عمل در خارج از کشور بسیار مناسب‌تر است.

رحمانی در پاسخ به اینکه علت ترجیح پزشکان برای تجویز داروهای خارجی چیست، اظهار داشت: تکنولوژی‌های دارویی روز به روز در حال گسترش هستند و اگر به بازار آزاد جهانی متصل شویم بسیاری از مشکلاتمان در این خصوص حل خواهد شد، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که داروهای ایرانی در روزگار فعلی کیفیت قابل قبولی دارند و پزشکان ما نیز با توجه به هزینه و پوشش بیمه‌ای داروهای ایرانی را برای بیمار خود ترجیح می‌دهند، مگر آنکه علت به خصوصی وجود داشته باشد.

/فارس

 


ویدیو مرتبط :
سرطان سینه یا سرطان صورتی-قابل توجه آقایون و خانوم ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور



 

 

 افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور

 

رئیس انجمن سرطان ایران نسبت به افزایش موارد مرگ و میر در کشور به دلیل ابتلا به سرطانها در سالهای آینده هشدار داد.

 

دکتر عبدالله فضعلی زاده در گفتگو با مهر گفت: هم اکنون سرطانها سومین علت مرگ و میر در کشور محسوب می شود اما با روند کنونی در سالهای آینده یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در کشورمان ابتلا به سرطان است.

 

وی افزود: هرم جمعیتی کشور در چند دهه آینده به سمت افزایش جمعیت کهنسال پیش می رود و با توجه به اینکه 60 درصد سرطانها، افراد بالای 60 سال را مبتلا می کند ضرورت آگاه سازی خانواده ها بیش از پیش احساس می شود.

 

فضعلی زاده با اظهار نگرانی از رشد فزاینده بیماران سرطانی در کشور گفت: سرطان به عنوان یکی از معضلات جامعه بشری با تهدید انسانها در تمام گروههای سنی، سبب خسارات جانی و مالی فراوانی می شود که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

وی از سرطان سینه به عنوان اولین و شایعترین سرطان زنان بعد از سرطان پوست در کشور نام برد و افزود: سن ابتلا به این بیماری در میان زنان ایرانی 5 تا 10 سال کمتر از دیگر کشورهاست.

 

رئیس انجمن سرطان ایران با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت که نشان می دهد 18 تا 22 درصد مردم در طول عمرشان مبتلا به سرطان می شوند، گفت: بر همین اساس از مجموع جمعیت 75 میلیونی کشور حدود 15 میلیون بیمار سرطانی خواهیم داشت.

 

وی از آمار 30 درصدی مرگ و میر ناشی از سرطانها در کشور به علت مصرف سیگار خبر داد و گفت: 30 درصد مرگهای ناشی از سرطان و 90 درصد از دلایل ابتلا به سرطان ریه و سایر سرطانها ناشی از استعمال مواد دخانی است./عصرایران