اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از مشکل «دکترهای قلابی» تا مصیبت «دکترهای نامشروع»



 

 

 

دانشگاه ها , دکترای جعلی , استاد دانشگاه

 

زمانی نه چندان دور ، مدارک تحصیلی ، از چنان ارزشی برخوردار بودند که بسیاری از دیپلمه ها و سپس لیسانسیه ها ، دانشنامه های خود را قاب می کردند و به عنوان سند افتخار ، بر دیوار خانه یا محل کارشان نصب می کردند و البته در این افتخار نیز ذیحق بودند چه آن که مدرکشان ، واقعاً نشان دهنده میزان دانش آنها بود.

اما زمان زیادی لازم نبود تا مدارک علمی و دانشگاهی به حدی کم ارج شوند که حتی با شنیدن پیشوند "دکتر" در نام کسی ، مردم به دیده تردید به او بنگرند که آیا این شخص دکتر واقعی است یا از آن قلابی ها و جعلی هاست؟!

بارها به دوستانی که " واقعاً " درس خوانده ، آزمون داده و نهایتاً دکترا گرفته اند گفته ام که دلم برایتان می سوزد که به آن "تقلبی ها" هم دکتر می گویند  و به شما هم و سره و ناسره در هم آمیخته شده است.

اگر وجود دکترهای قلابی با مدارک جعلی یا غیرمعتبر در سال های گذشته یک "مشکل" در نظام آموزشی و مدیریتی کشور بود ، اینک اما نه با مشکل ، که با یک "فاجعه اسفناک شرم آور علمی" در کشور مواجهیم که هرگز سابقه نداشته است: "دکتراهای نامشروع و دکترهای بی سواد".

در پدیده جدید ، افراد دکترای جعلی و غیر معتبر نمی گیرند بلکه با شگردهایی شبه قانونی ، حتی می توانند از معتبرترین دانشگاه های کشور مدرک دکتری بگیرند و جواب هر گونه استعلامی هم در خصوص اصالت مدرک شان ، مثبت باشد ، بی آن که کسی متعرض ورود نامشروع شان به دانشگاه باشد.

روش کار بدین شکل است که برخی "نورچشمی ها" در دانشگاه های سهل الورود خارج کشور پذیرش می گیرند و بورس خارج می شوند و بعد از ان که چند بار به آن کشورها رفته و مهر ورود و خروج بر گذرنامه هایشان خورد ، به عنوان تبدیل وضعیت خارج به داخل ، مستقیماً در بهترین دانشگاه های داخل کشور پذیرش می شوند و در مقطع دکترا ، ادامه تحصیل می دهند.

بدیهی است چون ظرفیت پذیرش هم محدود است ، حضور این "نورچشمی های کم دانش" مانع از پذیرش کسانی می شود که زحمت کشیده و درس خوانده اند و هزار تای این ها را درس می دهند!

هر چند نتیجه فوری این وضعیت ، بی عدالتی و ایجاد نارضایتی است ، اما در دراز مدت ، این افراد تبدیل به دکترهای جامعه می شوند بی آن که بار علمی لازم را داشته باشند و حتی بلد باشند یک متن ساده انگلیسی را بخوانند یا دو کلمه به این زبان - که زبان علمی مقطع دکتر است - صحبت کنند ، عهده دار مسوولیت هایی می شوند که تصدی آنها ویژه متخصصان است و اینجاست که فاجعه های بزرگ شکل می گیرد. مثلاً فرض کنید که یکی از همین دکتر(!)ها بشود رئیس کل بانک مرکزی یا مسوول کنترل کیفیت یک محصول فنی مانند سیستم ایمنی خودرو یا مسوول بهداشت یک مرکز درمانی و ... که مشخص است چه گاف ها و مصائبی در پیش خواهد بود.

دامنه ماجرا به همین میزان هم ختم نمی شود ؛ این دکترهای فرمایشی ، حتی قبل از گرفتن مدرک دکترا ، در صدد عضویت در هیات های علمی دانشگاه ها بر خواهند آمد و به مدد همان رانت هایی که دکترشان کرده ، استاد دانشگاه نیز خواهند شد ؛ و تصور کنید سطح علمی دانشجویانی که این ها می خواهند تربیت کنند چه خواهد بود و در نهایت چه بر سر علم مملکت خواهد آمد.

دانشنامه ها ، نوامیس دانشگاه ها هستند و دانشگاهیان نباید اجازه دهند غریبه ها و بی سوادها این عرصه را بی حیثیت کنند.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
‫دکترهای قلابی در پاکستان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نازگل قلابی به دام پلیس افتاد/ روش شیطانی پسر شرور برای ایجاد رابطه نامشروع با خانم‌ها



رییس پلیس فتا لرستان از دستگیری کلاهبردار زن نما در این استان خبر داد و از کاربران خواست : به هیچ وجه به افرادی كه در فضای مجازی شناختی نسبت به آنها ندارند اعتماد نكنند.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران، سرهنگ "فرهاد ابدال چگنی" رئیس پلیس فتا لرستان ضمن بیان این مطلب گفت : خانمی با مراجعه به مراجع قضایی اظهار کرد با اعتماد به دوستان خود با در گروهی با خانمی به هویت جعلی( نازگل) آشنا و با ورود در آن محیط شماره تماس خود را برای این شخص ارسال که بعد از مدتی متوجه شده شخص مورد نظر خانم نمی باشد.

وی ادامه داد : به گفته شاکی از روز بعد از آشنایی با فرد مورد نظر، هویت جعلی ناز گل با ایجاد مزاحمت و عنوان موضوع که عکس پروفایل او را در اختیار همسرش می گذارد وی را تهدید به خواسته نا مشروع می كند.

این مقام انتظامی ادامه داد: کارآگاهان پلیس فتا استان با تحقیقات مقدماتی و اقدامات فنی موفق به شناسایی فرد مذبور شده و آن را دستگیر كردند.

سرهنگ "فرهاد ابدال چگنی "رئیس پلیس فتا لرستان در این باره ، گفت : برخی افراد بدون اطلاع از قوانین و مقررات حاکم بر فضای مجازی وارد این فضا شده و محیط ناامن و آلوده برای سایر کاربران فراهم می نمایند كه پلیس فتا با اینگونه موارد به شدت برخورد خواهد كرد.

وی تصریح كرد : بهترین راه برای مقابله و پیشگیری از جرائم اینترنتی، عدم اعتماد به كاربران و حتی عدم اعتماد به شبكه های اجتماعی است و لازم است به راحتی اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی به اشتراك نگذاریم .

"ابدال چگنی " به هم استانی ها توصیه كرد : به فرزندان خود آموزش دهید آشنایی‌هایی كه در فضای مجازی ایجاد می‌شود را به فضای واقعی نكشانند و به هیچ وجه به افرادی كه در فضای مجازی شناختی نسبت به آنها ندارند اعتماد نكنند.

 

 اخبار  حوادث  - باشگاه خبر  نگاران