اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از مختار نامه تا گلشیفته فراهانی


بازیگر نقش مختار در مجموعه تلویزیونی ˝مختارنامه˝ معتقد است، سیستم فرهنگی ایران فرسوده شده و باید با یک نگاه انقلابی تغییر کند.

فریبرز عرب‌نیا که  میهمان برنامه سینمایی هفت بود و به بحث پیرامون شرایط مدیریت فرهنگی در کشور و جایگاه بازیگری پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود ضمن ابراز گلایه از سیستم مدیریت فرهنگی کشور گفت: متاسفانه سیستم فرهنگی ما فرسوده شده است و به گمان من باید با یک نگاه انقلابی به طور کلی تغییر کند. این سیستم آنقدر اصلاح نشده و مانده که مانند آب راکد گندیده است.



بازیگر نقش "مختار" افزود: مقام معظم رهبری به تازگی فرموده‌اند "عالیترین دغدغه نظام جمهوری اسلامی ایران عدالت و اجرای آن است اگر چه در طول این 30 سال کارهای خوبی صورت گرفته اما مطلقاً راضی‌کننده نیست" و فرموده‌اند "30 سال آزمون و خطا دیگر کافی است" حالا باید بیاندیشیم که چرا رهبر می‌فرمایند مطلقا راضی کننده نیست.

عرب‌نیا ادامه داد: در بحث عدالت، اخلاق و تزکیه نفس مستقیما به مقوله فرهنگ مرتبط است، امام خمینی(ه) که روحشان شاد باشد همیشه می‌فرمودند تزکیه مقدم بر تربیت و تعلیم است. ایشان تزکیه نفس را فراتر از تعلیم و تربیت می‌دانستند، یعنی زمانیکه کسی قرار است در جایگاهی قرار بگیرد باید پیش از تعلیم و تربیت تزکیه نفس را انجام داده باشد.معتقدم اصلی‌ترین آفت بحث مدیریت فرهنگی در ایران نگاه اشتباه و تفسیر غیر حق به مقوله خودی و غیر خودی است، یک تعبیر به شدت تنگ نظرانه بر اساس احساسات و منافع شخصی که متاسفانه در مدیریت فرهنگی ما سالها است که جا افتاده و هر کدام از دوستان در هر دوره توجیهاتی برای رفتارهای خود داشته‌اند و ورای آن توجیهات و فارغ از تمام مشکلاتی که داشته‌اند زمانیکه به خروجی سیستم‌هایشان نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم بیش از آنکه نخبگان و شایسته‌ها امکان کار پیدا کرده باشند نزدیکان آشنایان و کسانیکه با قواعد و تفسیرهای مدیران همخوانی داشته‌اند وارد جریان شده‌اند که متاسفانه کار خود را نیز بلد نبودند.

عرب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود مدیریت ناصحیح فرهنگی را عاملی برای از بین رفتن استعدادها دانست و درباره گلشیفته فراهانی گفت: گلشیفته فراهانی چگونه و برای چه از ایران رفت؟ مگر وی سرمایه ما نبود. آیا هم اکنون در خارج از ایران بازیگر موفقی است؟ مسلماً این طور نیست و معتقدم این بازیگر سوخت و ما مسبب این اتفاق بودیم.بنده کاری به عقاید سیاسی هیچ کس ندارم و درباره عرصه فرهنگ صحبت می‌کنم.

وی درباره جایگاه بازیگری در شرایط فرهنگی امروز ایران نیز گفت: مقام بازیگر در ایران از بین رفته است و همانطور که می دانید در جاهایی همچون هالیوود از طریق شمایل‌سازی به واسطه بازیگر جامعه را از بسیاری از سموم عاری و پاک می‌کنند و ایده‌هایی که باب میلشان است را در جامعه جاری می‌کنند. جهانی شدن و کمک به فرهنگ جامعه به واسطه کمک گرفتن ار بازیگران نیاز کمک مسولان دارد و حمایت‌های مورد نیاز باید صورت گیرد تا بازیگران با دقت و وسواس بیشتری نقش خود را انتخاب کنند

حرف اصلی عرب‌نیا در برنامه شب گذشته، وجود یک بیماری بلند مدت در بدنه فرهنگی کشور است که سالهاست چون ویروسی مسری تمام سیستم را آلوده کرده و کسی به فکر درمان آن نیست و مدیران تنها فکر میز و دوران مدیریت زودگذر خود هستند.

وی در این برنامه با انتقاد شدید از برخی چهره‌های فرهنگی و همچنین برخی بازیگران طنز تلویزیونی، از برخی زدوبندهای مالی در پشت پرده سینما و تلویزیون نیز یاد کرد.

این بازیگر سینما با انتقاد از عدم حمایت مسئولین از بازیگران تصریح كرد: آیا گلشیفته فراهانی سرمایه ما در زمینه بازیگری بود یا خیر؟ او چرا رفت؟ من كاری با عقاید و رفتارهای سیاسی افراد ندارم. اما چرا مسئولین باید از یك بازیگر حمایت نكنند كه شمایل او شكسته شده و افرادی كوتوله با افكاری پست به عنوان شمایل مردم مطرح شوند؟

منبع : برنا نیوز


ویدیو مرتبط :
عکس العمل بهزاد فراهانی پدر گلشیفته فراهانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه تهمینه میلانی به گلشیفته فراهانی؟


در هفته‌های اخیر مطالبی از قول تهمینه میلانی با عنوان «نامه‌یی به دخترم گلشیفته فراهانی» در شبكه‌های اجتماعی منتشر شد كه این كارگردان سینما ضمن تكذیب این نامه گفت: نگارش این نامه از طرف من به هیچ عنوان صحت ندارد.

روزنامه اعتماد: روز گذشته احضاریه‌یی از دادسرای فرهنگ و رسانه به دست تهمینه میلانی، نویسنده و كارگردان سینما رسید. در این احضاریه آمده بود او به دلیل انتشار فیلمنامه «شهرزاد» باید ظرف سه روز خودش را به دادسرای فرهنگ و رسانه برساند.

تهمینه میلانی  درباره این احضاریه گفت: وقتی فیلمنامه «شهرزاد زن هزار و یك شب» را با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر كردم، به خاطر متن باشكوه و حماسی آن كه حاصل سه سال از عمرم است، منتظر تشویق و تقدیر بودم، اما متاسفانه روز گذشته احضاریه‌یی به دست من رسید كه از دیدن آن دچار شوك شدم. در این احضاریه اعلام شده بود من با این كتاب كه توسط انتشارات كتابسرا منتشر شده به تبلیغ علیه نظام پرداخته‌ام. 

این اتهام اخیر یكی از چهار اتهامی است كه در سال ٨١ نیز به تهمینه میلانی نسبت داده شده بود و با اینكه این كارگردان ١٢ سال پیش نیز تجربه مشابهی درباره فیلم «نیمه‌پنهان» داشته با اظهار تعجب درباره این اتهام افزود: این كتاب تمام مراحل قانونی را برای انتشار طی كرده و در تابستان سال ۹۳ منتشر شده است. من امیدوار بودم كه روزی بتوانم فیلمنامه «شهرزاد» را بسازم و حتی به بنیاد سینمایی فارابی هم پیشنهاد كردم از آن به عنوان یك اثر فاخر حمایت كند؛ چون معتقدم فیلمنامه «شهرزاد» حتی قابلیت این را دارد كه به عنوان یك سریال بین‌المللی مقابل دوربین برود.

نامه تهمینه میلانی به گلشیفته فراهانی؟

 این فیلمنامه روایت حماسی بانویی را نقل می‌كند كه چگونه با درایت، خرد و هنر به مقابله با خشونت و خونریزی می‌پردازد. من فیلمنامه «شهرزاد» را با الهام از داستان «هزار و یك شب» و «تلخون» صمد بهرنگی نوشتم و خوشحال بودم كه در دولت تدبیر و امید، این كار پس از سال‌ها توانسته مجوز بگیرد و عرضه شود.»

ایوبی معتقد است این احضاریه یك سوءتفاهم است

تهمینه میلانی كه به محض دریافت احضاریه از دادگاه رسانه، حجت‌الله ایوبی، معاون سینمایی وزارت ارشاد را در جریان این اتفاق قرار داده‌است، گفت: «وقتی احضاریه به دستم رسید فكر كردم كه با آقای ایوبی درباره این موضوع مشورت كنم. خوشبختانه ایشان هم ضمن ابراز همدردی با من قول دادند كه از هر كمكی كه در توان معاونت سینمایی برای حل این مساله باشد، دریغ نخواهد كرد و تاكید كرد مشكلاتی كه برای فیلمنامه «شهرزاد» پیش آمده سوء‌تفاهمی بیش نیست و به زودی حل خواهد شد. تهمینه میلانی ضمن ابراز خوشحالی از همدلی ایوبی به عنوان یك مقام مسوول سینمایی گفت: «خوشحالم كه با وجود همه این مشكلاتی كه بر سر راه فیلمسازان وجود دارد، حداقل مسوولان وزارت ارشاد و معاونان فرهنگی دولت آقای روحانی، با ما همدلی می‌كنند و همین برای ما مایه دلگرمی است.»

تهیه‌كنندگان ترك دنبال ساخت شهرزاد هستند

تهمینه میلانی كه فیلمنامه «شهرزاد»ش به زبان تركی و انگلیسی نیز ترجمه شده، می‌گوید: خوشبختانه این فیلمنامه وقتی به دو زبان ترجمه شد، از طریق مسوول فرهنگی آنكارا در اختیار یك تهیه‌كننده اهل تركیه به نام «... زینب» قرار گرفت تا در صورت توافق در قالب یك اثر مشترك فرهنگی بین ایران و تركیه تهیه شود. این تهیه‌كننده معتبر پیش از این فیلم‌های فیلمساز برجسته تركیه، نوری بیگله جیلان را تهیه كرده و در مجامع سینمایی جهان بسیار شناخته شده است اما من فعلا دست نگه داشته‌ام با جلب نظر مسوولان جدید بنیاد سینمایی با تامل بیشتری به این پیشنهاد پاسخ بدهم.

پنج سال از زندگی‌ام گرفتار دادگاه‌ها بودم

تهمینه میلانی ١٢ سال پیش یعنی درست در سال ۱۳٨١ كه روزنامه‌های اصلاح‌طلب یكی پس از دیگری توقیف می‌شدند به خاطر ساخت فیلم «نیمه‌پنهان» در حالی كه این فیلم بر پرده سینماها بود، دستگیر شد. میلانی در پاسخ به این سوال كه پیش از این نیز او را با اتهاماتی مشابه به خاطر ساخت فیلم «نیمه‌پنهان» راهی زندان كردند به «اعتماد» گفت: متاسفانه در آن سال من برای فیلمی به زندان افتادم و پنچ سال گرفتار دادگاه‌ها شدم كه هم پروانه ساخت داشت و هم پروانه نمایش.

 آنها مرا متهم به «اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا، همكاری با گروه‌های معاند و تشویش اذهان عمومی از طریق آثارهنری» كردند و بعد از دستگیری، چهار روز را در انفرادی و چهار روز را در بند عمومی زندان اوین به سر بردم. میلانی درباره سرنوشت آن پرونده گفت: «قاضی آن پرونده بعد از پنج سال اعلام كرد كه مدارك كافی برای اتهامات وجود ندارد و من تبرئه شدم.»

 «نیمه‌پنهان» فیلمی بود كه تهمینه میلانی آن را با اقتباسی آزاد از رمان فریده گلبو با عنوان «بعد از عشق» ساخته بود. این فیلم درباره زنی به نام فرشته است كه در آستانه رسیدگی همسرش، در مقام نماینده ریاست‌جمهوری، به پرونده قضایی یك زن محكوم به اعدام، دفترچه خاطراتش را به او می‌دهد. خسرو در دفتر می‌خواند كه فرشته كه در سال‌های ۵۸-۵۹ دانشجو بوده، جذب گروه‌های سیاسی چپ شده و به عنوان هوادار فعالیت كرده است.

هیچ نامه‌یی به گلشیفته فراهانی ننوشتم

همچنین در هفته‌های اخیر مطالبی از قول تهمینه میلانی با عنوان «نامه‌یی به دخترم گلشیفته فراهانی» در شبكه‌های اجتماعی منتشر شد كه این كارگردان سینما ضمن تكذیب این نامه گفت: نگارش این نامه از طرف من به هیچ عنوان صحت ندارد. این مطلب و مطالب مشابه آن برای ترور شخصیت فرهنگی و هنری من منتشر می‌شود و كاملا مشخص است كه عده‌یی دنبال خراب كردن من هستند.

 كارگردان «سوپراستار» ادامه داد: «كسانی كه من را می‌شناسند متوجه می‌شوند كه این نامه لحن و ادبیات من را ندارد. من هرگز در هیچ نوشته‌یی با لحن دستوری و تحكمی با كسی حرف نمی‌زنم». او سپس افزود: «قضاوت كردن كار هر كسی نیست و من به خودم اجازه نمی‌دهم درباره رفتار و زندگی كسی داوری كنم.»

اعتیاد زنان، سوژه بعدی فیلم میلانی


تهمینه میلانی این روزها مشغولیت‌های دیگری هم دارد، هم فیلمنامه می‌نویسد، هم پژوهش می‌كند و هم چند پروژه معماری و عمرانی در دست دارد. او در پاسخ به اینكه موضوع فیلم تازه‌اش چیست، گفت: « امیدوارم با حل شدن مسائل پیش روی تولید فیلمنامه «تنهایی پرهیاهو» كه موضوعی ملی- میهنی دارد ساخت آن را در جنوب كشور و با بازیگرانی اهل همین منطقه شروع كنیم.

تهمینه میلانی كه بسیاری بی‌شك با شنیدن نامش به یاد آثاری می‌افتند كه تم اصلی آنها مسائل «زنان» است، ادامه داد: «سوژه‌یی كه این روزها ذهنم را درگیر كرده، اعتیاد زنان و دلایل بالا بودن آمار اعتیاد در میان آنهاست. در حال حاضر نیز مشغول بررسی، پژوهش و نگارش فیلمنامه‌یی درباره این موضوع هستم كه چه اتفاقی افتاده كه اعتیاد كه روزگاری گریبانگیر طبقات ضعیف اقتصادی در كشور بود، این روزها همه طبقات اقتصادی و فرهنگی جامعه، علی‌الخصوص قشر مرفه را درگیر كرده است.»

 میلانی پس از پایان این پژوهش‌ها و مطالعات، قصد دارد روایت جدیدی از این معضل اجتماعی در جامعه امروز ایران در قالب یك فیلمنامه جلوی دوربین ببرد. او درباره انگیزه نگارش این فیلمنامه افزود: «سال گذشته در دیداری با وزیر محترم كشور كه در خانه سینما برگزار شد من با آمار و تصاویری درباره اعتیاد زنان روبه‌رو شدم كه بسیار متاثرم كرد و همان لحظه تصمیم گرفتم با توجه با حاد شدن این معضل اجتماعی روی آن تمركز كنم و فیلمی داستانی با این موضوع بسازم.»

مردم پشتیبان واقعی من هستند

آخرین فیلمی كه از تهمینه میلانی روی پرده سینماهای ایران رفت، «آتش‌بس٢» نام داشت كه توانست فروش بسیار خوبی داشته باشد. میلانی درباره این فیلم به اعتماد گفت: «همان‌طور كه می‌دانید «آتش‌بس٢» به نسبت فیلم‌های دیگر، تبلیغات بسیار محدودی داشت اما با وجود این توانست با استقبال مردم روبه‌رو شود و به فروش پنج میلیاردی نزدیك شود. من از مردم بابت حمایت‌شان از آثارم سپاسگزارم و بسیار خوشحالم كه اگر حمایت‌های دیگر ندارم اما پشتیبانی مردم همیشه همراه من بوده است. اگرچه انگار قرار نیست هیچ خوشحالی‌ای در اینجا پایدار باشد و اتفاقات اخیر لذت این شیرینی را از من گرفت.»