اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از قتل 2 کودک تا نخستین زن اعدامی ایران



از قتل 2 کودک تا نخستین زن اعدامی ایران

حسادت‌ها و بدرفتاری های شوهرم باعث شد تا من اقدام به ربودن دو دخترش و قتل آنان بكنم. انگیزه من از این قتل‌ها انتقامجویی بود.» اینها جملات اولیه زنی است که به قصد انتقامجویی دختران هوویش را کشت و به عنوان اولین زن ایرانی در دادگاه محاکمه و پس از صدور حکم از سوی 5 قاضی اعدام شد.

حوادث - به گزارش قانون، داستان «ایران شریفی‌نیا» نخستین زن محکوم شده در دادگاه کیفری ایران با ربودن دو دختر 5 و 10 ساله هوویش آغاز شد. اوایل مهرماه سال 1349 بود که که خبر دزدیده شدن فاطمه 5 ساله و زهره 10 ساله از سوی هووی مادرشان تیتر اول روزنامه های زمان خودش شد.

تا قبل از پیدا شدن جسد فاطمه در یکی از نهر های کرج، موضوع تنها یک انتقامگیری خانوادگی از جنس زنانه بود اما بعد از پیدا شدن جسد پتو پیچ فاطمه و وقوع یک قتل سنگدلانه تلاشها برای پیدا کردن «ایران» جدی شد.

چاپ عکس ایران شریفی در روزنامه‌ها تلاشی بود برای کشف رد زنی که پلیس نتوانسته بود سر نخی از او به دست آورد.علاوه بر تاثر مرگ فاطمه 5 ساله هر روز بر نگرانی‌ها بابت سرنوشت دختر دیگر،یعنی زهره 10 ساله افزوده می‌شد .

50 روز پس از کشف جسد فاطمه ، مخفیگاه ایران شریفی که خانه یکی از بستگانش بود لو رفت.عاقبت ایران شریفی در یک محاصره بی سابقه پلیس در خیابان خراسان تهران در حالی که قصد فرار داشت دستگیر شد.

  این زن حرف نمی زند
«انتقام» و «حسادت» ترجیع بند حرف‌های ایران برای توضیح انگیزه اش برای این کار بود. ایران در بازجویی‌ها گفت:«من 2 بار شوهر کردم. شوهر اولم ماشاا...خان بود. زندگی خوبی داشتیم تا اینکه سر و کله رمضان پیدا شد.رمضان دوست شوهرم بود. بعد از مدتی رفت و آمد گفت که به من علاقه‌مند شده است. فشار رمضان بر ماشاا...خان و ناسازگاری من در زندگی با او باعث شد که شوهرم من را طلاق دهد. پس از گذشت مدتی با رمضان ازدواج کردم و ای کاش که نمی کردم. تا قبل از ازدواج، رمضان به من وعده وعید داد که خوشبختم می‌کند و زن اولش را طلاق می‌دهد.اما من گول خورده بودم و او به هیچ کدام از قول‌هایش عمل نکرد.من هم برای انتقام گرفتن از او و زن اولش دخترهایش را دزدیدم...»

همه این حرف‌ها شاید توجیهی بود برای اعمال ایران اما هیچ یک از جملات نشانی از این نداشت تا بگوید که زهره کجاست و چه می‌کند.ایران پس از انتقال به شهربانی برای بازجویی عاقبت مُهر سکوتش را شکست و درباره قتل فاطمه گفت:«فاطمه را من نکشتم.او خودش مرد.چند روز بعد از بردن آنها فاطمه مریض شد و تب کرد.تبش آن قدر بالا بود که  جانش را گرفت.من هم چون ترسیده بودم و نمی خواستم لو بروم جسدش را داخل آب انداختم.بعد از ترس آنکه رمضان من را پیدا نکند با زهره به بندر انزلی رفتیم.»

از اینجا به بعد مسیر تحقیقات برای پیدا کردن ردی از زهره به بندرانزلی کشیده شد.تحقیقات محلی ثابت کرد که ایران و زهره بعد از رسیدن به بندرانزلی در یک خانه اجاره ای چند روزی زندگی کرده اند و این بازجویی از صاحبخانه بود که ردی از زهره نشان داد.مرد صاحبخانه گفت:«آن روز دیدم که ایران به همراه یک دختر به دنبال جایی برای ماندن است.

او به من گفت که از دست شوهرش به همراه دخترش فرار کرده اند به خاطر همین از من خواست تا جایی برای ماندن به آنها بدهم من هم قبول کردم.چند روز بعد دوستم که عکس ایران را در روزنامه دیده بود او را شناخت.وقتی برای جواب کردن ایران به خانه رفتم دیدم که دخترش در خانه نیست.به او گفتم که می‌دانم او واقعا چه کسی است و زهره دختر واقعی او نیست.ایران اول گریه کرد اما بعد عصبانی شد و به من گفت که زهره را کشته و در یک چاهی همان حوالی انداخته است.من را هم تهدید کرد که چیزی نگویم چونکه پایم به خاطر پناه دادن به آنها گیر است.»

از اینجا به بعد گفته های ضد و نقیض ایران دیگر کمکی به او نمی کرد.تنها کاری که او می‌توانست انجام دهد نشان دادن چاهی بود که زهره را در آن انداخته بود. کمی آن طرف تر از خانه ای که ایران در آن زندگی می‌کرد چاهی بود که زهره در آن غرق شده بود. 500 متر آن جلو تر از جایی که چاه بود جسد زهره  در عمق نیم متری زمین کشف شد. شکستگی مچ دست زهره  نشان از آن داشت که او هنگام  سقوط در چاه دستش شکسته و به خاطر خفگی جان خود را از دست  داده بود.

 پیدا شدن جسد زهره لب‌های ایران را باز می‌کند.او به سختی از میان هق هق گریه هایش درباره چگونه کشتن زهره گفت:«بعد از مرگ فاطمه عذاب وجدان یک لحظه هم من را رها نمی کرد.بعد از اینکه فهمیدم عکسم در روزنامه چاپ شده و پلیس به دنبال من است تصمیم گرفتم خودم و زهره را هم بکشم.زهره من را دوست داشت و به من اعتماد کرده بود به خاطر همین هر کاری از او می‌خواستم انجام می‌داد.آن روز هم او را به کنار چاه بردم و داخل چاه انداختم اما نتوانستم خودم را به داخل چاه پرت کنم.وقتی مرد صاحبخانه فهمید که زهره را کشته ام به من کمک کرد جنازه را از چاه بیرون بیاوریم و دفن کنیم.»

  همه در برابر قانون برابرند
دستگیری ایران و اعترافات او موجی به راه انداخت که تا قبل از آن بی‌سابقه بود.تجمع مردمی که خواستار برخورد قانونی با ایران بودند موجب شد تا ایران به عنوان اولین زن در محاکم قضایی حاضر و محاکمه شود.شهریور سال 1350 اولین جلسه دادگاه محاکمه جنجالی «ایرانی شریفی نیا» بود.ایران در جلسات محاکمه حرف تازه ای برای گفتن نداشت جز آنکه ابراز پشیمانی کند.

او روز دادگاه گفت:«مقصر اصلی رمضان،پدر زهره و فاطمه است که من را وادار به این کار کرد.من زنی سفاک و سنگدل نبودم و فقط قصدم این بود که رمضان طعم جدایی از بچه هایش را بچشد.»

تا قبل از آن هیچ زنی در ایران حکم اعدام دریافت نکرده بود و همین باعث شد تا دكتر ضیاء الدین صفی نیا، رئیس شعبه چهارم دادگاه عالی جنایی تهران  در اظهار نظری عنوان کند: «در حالی كه زن و مرد هر دو در همه شئون اجتماعی از حقوق مساوی برخوردار هستند پس در اجرای حكم اعدام نیز نباید میان آنان تفاوتی باشد. تنها موردی كه به عنوان استثنا در ماده ۴۶ قانون مجازات عمومی مطرح شده این است كه زن نباید اعدام شود مگر این كه حكم دادگاه برای ارتكاب قتل عمد باشد كه «ایران شریفی‌نیا» دوفقره قتل عمد مرتكب شده است.»

با توجه به محتویات پرونده 5 قاضی حکم اعدام ایران شریفی نیا را صادر کردند.پس از صدور حکم اعدام تلاش‌های زیادی شد تا ایران بخشیده شود اما با نتیجه نگرفتن هیچ یک از آنها عاقبت ایران در اواخر تیر ماه سال 51 اعدام شد و بر طبق وصیت خودش جسدش در قم دفن شد./قانون

 

 


ویدیو مرتبط :
قتل دو زن بیگناه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قتل فجیع ۶ زن و کودک در ۲ جنایت!



طی دو جنایت فجیع در دو شهر استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد ۶ زن و کودک به طرز فجیعی به قتل رسیدند.

 

خراسان: طی دو جنایت فجیع در دو شهر استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد ۶ زن و کودک به طرز فجیعی به قتل رسیدند.

 

در اولین جنایت جوان ۲۸ ساله ای در اقدامی جنون آمیز مادر و دو خواهرش را در درون منزل مسکونی شان به آتش کشید و به قتل رساند. پایگاه خبری پلیس در این باره به نقل از سرهنگ قدرت ا... بیعت اصل فرمانده انتظامی شهرستان گچساران نوشت: این مرد جوان که متأهل و دارای مدرک دیپلم است در پی یک سری اختلافات خانوادگی به منزل مادر خود مراجعه کرد و سپس مادر و دو خواهر ۱۸ و ۱۹ ساله خود را داخل یکی از اتاق ها زندانی کرد و با ریختن بنزین روی آن ها و داخل اتاق ها هر سه نفر را به آتش کشید و از محل فرار کرد. رئیس پلیس گچساران ادامه داد: این جنایت هولناک در روز یازدهم ماه جاری رخ داد و طی آن موضوع آتش سوزی منزلی در یکی از مناطق شهر گچساران به پلیس ۱۱۰ اطلاع داده شد که بلافاصله مأموران به محل حادثه اعزام شدند و دریافتند این مرد دست به جنایت فجیعی زده است. به گفته وی پس از چند ساعت متهم به قتل دستگیر شد و به صراحت به قتل مادر و دو خواهرش اعتراف کرد و پس از آن نیز با حکم مقام قضایی روانه زندان شد.

 

قتل زن و دو کودکش به دست دو مرد

همچنین راز جنایت هولناکی که در اواخر خرداد امسال رخ داد، در هفته گذشته فاش شد.به گزارش مهر در اواخر خرداد امسال مردی با مراجعه به دادسرای قیرو کارزین در استان فارس با طرح شکایتی از ناپدید شدن مرموز همسر و دو فرزندش خبر داد. او در شکایت خود به بازپرس پرونده گفت: دیروز صبح زمانی که به محل کارم می رفتم همسر و دو فرزند ۶ و ۹ ساله ام در خانه بودند اما عصر که برگشتم هیچ خبری از آن ها نبود، به هر کجا احتمال می دادم رفته باشند سر زدم اما کسی از اعضای خانواده ام خبری نداشت. بنابراین با طولانی شدن غیبت آن ها تصمیم به طرح شکایت گرفتم، همسرم عادت نداشت بدون اطلاع من جایی برود و مطمئن هستم حادثه ای تلخ برای او و فرزندانم رخ داده است.

 

در ادامه با توجه به حساسیت ماجرا پرونده در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت که گروه جنایی با بررسی های خود دریافتند شاکی هیچ اختلافی با همسرش نداشته و احتمال قهر زن جوان و ترک خانه از سوی او کم است. بررسی ها در این زمینه ادامه داشت تا این که هفته گذشته مردی با مراجعه به مأموران گفت: مدتی است از چاهی در حاشیه شهر بوی تعفن به مشام می رسد. برای بررسی ماجرا به داخل چاه رفتم و با جسد یک زن و دو کودک روبه رو شدم.پس از اطلاع گروهی از کارآگاهان همراه بازپرس ویژه قتل در محل حاضر شدند و با کمک امدادگران آتش نشانی اجساد را بیرون کشیدند.

 

بررسی ها نشان داد قربانیان زن جوان و دختر ۶ و پسر ۹ ساله اش هستند که دو هفته قبل ناپدید شده بودند. با گذشت چند روز از مرگ، شناسایی علت اصلی مرگ آسان نبود اما پزشکان پس از بررسی های مقدماتی علت مرگ را اصابت ضربه های سخت به سر قربانیان اعلام کردند.گروه جنایی در ادامه بررسی های خود به دو نفر در این رابطه مشکوک شدند و آن ها را دستگیر کردند که متهمان در بازجویی های اولیه به ارتکاب این جنایت اعتراف کردند و گفتند: به دلیل اختلافات قدیمی با زن جوان، او را سوار خودرو کردیم و پس از قتل او و فرزندانش اجساد را به داخل چاه انداختیم.... / خراسان