اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از شرط برکناری مشعل تا شروط مشعل برای سفر به ایران!



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,روابط ایران و جنبش فلسطینی حماس

یک بار دیگر موجی از ادعا‌ها در‌باره شرایط بازگشت روابط ایران و جنبش فلسطینی حماس در حال طرح است. خالد مشعل و دیگر سیاسیون حماس، که تا دو سال پیش در کنار تروریست‌های بین‌المللی، خواهان سرنگونی حکومت سوریه بودند، یک هفته پیش ادعا می‌کردند ‌ایران پیش‌شرطی برای عادی‌سازی روابط با آن‌ها ندارد و حالا از شروط خود برای سفر به ایران ‌می‌گویند!

به گزارش «تابناک»، در حالی که مسئولان جنبش حماس در اوایل بهمن ماه مدعی بودند ‌تهران برای بازگشت روابط با آن‌ها به وضعیت عادی شرط کناره‌گیری خالد مشعل از ریاست دفتر سیاسی حماس را مطرح نکرده، حالا از پیش‌شرط‌های خود برای سفر مشعل به تهران خبر می‌دهند.

خالد مشعل روزی که پس از چند سال پناه بردن به دمشق، به هوای هموار بودن راه سرنگونی حکومت سوریه، راه دوحه را در پیش گرفت، شاید باور نداشت ‌سه سال بعد، نه تنها حکومت سوریه عوض نشود، بلکه هواداران سرنگونی اسد از قاهره تا دوحه یکی یکی تغییر کنند و او مجبور شود بار دیگر به اصلی‌ترین حامی اسد در منطقه یعنی جمهوری اسلامی پناه بیاورد.

محمد مرسی در مصر از قدرت پایین کشیده شد و به جای وی ژنرال السیسی بر صندلی پادشاهی نشست که روابط بهتری با سوری‌ها دارد. در ترکیه هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی کشور بدون پایان بردن پروژه سرنگونی اسد از سمت خود استعفا داد. در عربستان نه تنها ملک عبدالله از این دنیا رفته، بلکه مسئولین قبلی پرونده سوریه کنار گذاشته شده‌اند و در قطر نیز شیخ تمیم بر جای پدر نشسته است. همه این تحولات در کنار دیگر تحولات منطقه، باعث شده ‌که شاخه سیاسی حماس یک بار دیگر پناهگاه خود را از دست بدهد و این بار از مهاجرت به ترکیه سخن بگوید.

به دیگر سخن، اکنون روشن شده ‌که تحلیل شاخه طرفدار مقاومت حماس و به ویژه شاخه نظامی آن در‌باره آینده منطقه و تشخیص دوست و دشمن به مراتب دقیق‌تر از تصورات مشعل و ابومرزوق بوده است. با ‌وجود این، رسانه‌های عربی مدعی هستند، به تازگی ‌دیدارهای رهبران حماس با مسئولان ایرانی در بیروت و تهران برای رایزنی در‌باره مسأله فلسطین ‌افزایش یافته و در ‌‌نهایت به یک «سند تفاهم» رسیده که مهم‌ترین بندهای آن عبارتند از؛

ـ جلوگیری از تأثیر گذاشتن اوضاع کنونی سوریه بر روابط حماس و «محور مقاومت».

ـ حمایت مالی از مقاومت فلسطین و تجهیز تسلیحاتی آن به ویژه تجهیز گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس به جدید‌ترین سلاح‌ها برای مقابله با هر حمله احتمالی دیگر.

ـ از‌سرگیری دوباره حمایت مالی ایران از حماس، که بنا بر ادعای آن‌ها طی دو سال قطع شده بود.

بنا بر این گزارش، هر چند بند اول این تفاهم ادعایی نشان می‌دهد که حماس تعهدی نداده ‌که رویکرد خود را در سوریه تغییر دهد و یا حتی از دخالت در مسائل داخلی سوریه دست بر‌دارد، مشعل و دوستانش به همین حد هم راضی نیستند.

مشعل که تا ده روز پیش از کناره‌گیری وی به عنوان پیش شرط اصلاح روابط با ایران سخن گفته می‌شد، اکنون مدعی است ‌سفرش را به ایران به این دلیل به تأخیر انداخته ‌که شرط اجرای آن پذیرایی و استقبال شایسته از وی در تهران است. وی که چند سال پیش با ظاهرسازی و ژست مقاومت در ایران، دکترای افتخاری هم کسب کرد، هم‌اکنون به استقبال در حد خود نیز راضی نیست و برای سفر به ایران انتظار دارد ‌عالی‌ترین مقامات نظام از وی استقبال کنند.

هواداران مشعل مدعی هستند، ‌«آنچه ما خواستار آن هستیم، نه به خاطر شخص مشعل، بلکه به این دلیل ‌که او نماینده جنبش و جریانی بزرگ در میدان است». آن‌ها ظاهرا فراموش کرده‌اند، ‌نه حماس در شرایطی است که برای ایران شرط بگذارد و نه ایران عادت دارد، پس از روشن شدن سست‌عنصری کسی زیاد روی او حساب کند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
سفر خالد مشعل به غزه بعد از 37 سال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفر یکی از مسوولان حماس به تهران به منظور تقویت دوباره روابط با ایران/مشاور هنیه: اطلاعی از سفر خالد مشعل به ایران ندارم



حماس,سفر اسماعیل هنیه به ایران

سفر یکی از مسوولان حماس به تهران به منظور تقویت دوباره روابط با ایران

یکی از مسوولان برجسته دولت فلسطین به رهبری جنبش حماس در غزه از سفر یکی از مسوولان عالی‌رتبه این جنبش به تهران به منظور تقویت روابط دو طرف خبر داد.

به گزارش ایسنا، یوسف رزقه، مشاور سیاسی اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر فلسطین گفت که سفر محمد نصر، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس به ایران شکاف‌های موجود در روابط دو طرف را ازبین برده و تفاهم مثبتی میان دو طرف ایجاد شده است.

بنابرگزارش روزنامه‌ی الحیات - چاپ لندن، پیش از این برخی رسانه‌ها از سفر احتمالی خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس به تهران خبر داده بودند که رزقه اعلام کرد اطلاعاتی درباره این سفر ندارد اما اگر که این سفر انجام شود، این امر موجب پیشبرد روابط و ایجاد روحیه همکاری مجدد خواهد شد.

رزقه ادامه داد که روابط تهران با حماس به دلیل موضع‌گیری‌ها درباره مساله سوریه تحت تاثیر قرار گرفت و اگر این مساله (سوریه) حل شود، روابط دو جانبه تهران و حماس آسیبی نمی‌بیند.

او افزود: حماس موضعی ضد ایرانی ندارد ایران هم هم‌چنین. اختلاف در مواضع در خصوص برخی مسایل موجود دارد و بین دوستان این گونه مسایل ممکن است ایجاد شود.

مشاور سیاسی هنیه گفت: مساله‌ای که حماس و ایران را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد مساله قدس و آزادی آن است که با وجود مساله سوریه و اختلاف‌نظرها در این باره، این دو را کنار یکدیگر گردهم می‌آورد.

وی بیان کرد: مناسبات مشترک زیادی با ایران داریم که یکی از آن ها مقابله با تهدیدهای آمریکا و اسراییل است که خطری برای ما و ایران به شمار می‌رود.

رزقه تاکید کرد که حماس در مسایل داخلی ایران و حتی در مساله سوریه دخالتی نمی‌کند و تنها در مساله سوریه مواضعش را در راستای حمایت از حق ملت سوریه در کسب آزادی بیان کرده است.

===================================
مشاور هنیه: اطلاعی از سفر خالد مشعل به ایران ندارم/قدس محور مشترک ایران و حماس

مشاور سیاسی نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین از سفر قریب الوقوع خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: قدس و آزادسازی فلسطین قضیه مشترکی که ایران و حماس را دور هم جمع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «یوسف رزقه» در مصاحبه با خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال گفت که «محمد نصر» عضو دفتر سیاسی حماس به ایران سفر کرد و شکاف در روابط بین دو طرف نیز تنگ‌تر شده و تفاهمات مثبتی بوجود آمده است.

وی در خصوص اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر سفر قریب‌الوقوع «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران نیز اظهار داشت که اطلاعاتی درباره این سفر ندارد اما اگر این سفر انجام شود به گرمی روابط بین دو طرف و احیای همکاری دوجانبه منجر خواهد شد.

رزقه در ادامه تصریح کرد که رابطه با ایران تحت تاثیر مواضع مربوط به مسئله سوریه قرار گرفت و اگر پرونده سوریه را کنار بگذاریم در آن صورت روابط دوجانبه(ایران و حماس) متضرر نمی‌شود؛ حماس موضع ضد ایرانی ندارد و ایران نیز همینطور و وجود اختلافات در برخی پرونده‌ها و قضایا نیز طبیعی است و بین دوستان پیش می‌آید.

مشاور هنیه در ادامه تاکید کرد که قضیه مشترکی که ایران و حماس را دور هم جمع می‌کند، قضیه قدس و آزادسازی فلسطین است که این مسئله نیز بزرگ‌تر از هر موضوع اختلافی دیگر است.

ایسنا/فارس