اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از سرگیری روابط دیپلماتیک میان عراق و عربستان



اخبار,اخبار بین الملل ,رابطه عراق و عربستان

 

اخبار بین الملل - از سرگیری روابط دیپلماتیک میان عراق و عربستان

عراق و عربستان سعودی به عنوان دو کشور بزرگ تولید کننده نفت خام پس از گذشت 25 سال بار دیگر روابط دیپلماتیک را از سر می گیرند. از سرگیری روابط میان عراق و عربستان سعودی به معنای از سرگیری طرح های مشترک میان دو کشور خواهد بود.

عراق و عربستان سعودی به عنوان دو کشور بزرگ تولید کننده نفت خام پس از گذشت 25 سال بار دیگر روابط دیپلماتیک را از سر می گیرند.


از سرگیری روابط میان عراق و عربستان سعودی به معنای از سرگیری طرح های مشترک میان دو کشور خواهد بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعدالحدیثی، سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق روز یکشنبه اعلام کرد:« مقامات عربستان سعودی هفته آینده به منظور بازگشایی سفارتخانه های دو کشور به بغداد سفر خواهند کرد و دولت عراق نیز در حال افزایش روابط منطقه ای با کشورهای همجوار است.»


پس از تهاجم صدام حسین به کویت در سال 1990 میلادی، عربستان سعودی سفارت خود را در بغداد تعطیل کرد.

حمزه الجواهری، یکی از کارشناسان امور صادرات نفت عراق اعلام کرد :« احتمال دارد عربستان سعودی مقداری از سهمیه صادراتی خود را در قالب سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) به عراق واگذار کند.»


وی تاکید کرد طرح خط لوله نفت میان دو کشور نیز احیاء خواهد شد.

با اجرای این خط لوله، عراق می تواند نفت خود را از طریق عربستان سعودی و از راه دریای سرخ به کشورهای دیگر صادر کند.


عربستان سعودی در سال 2001 میلادی این خط لوله نفت را به عنوان غرامت و بدهی عراق به ریاض مصادره کرد و از آن به عنوان انتقال گاز طبیعی به نیروگاههای برق خود مورد استفاده قرار داد.

عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق نیز از این خط لوله حمایت کرد.


وی در ماه نوامبر تاکید کرد:« این وضع جدید باعث می شود تا موضوع صادرات نفت مدنظر قرار گیرد و منبع جدیدی برای صادرات نفت عراق باشد.»

کارشناسان بر این باورند که خط لوله نفت مشترک عراق و عربستان سعودی در گذشته برای انتقال یک میلیون بشکه نفت خام مورد استفاده قرار می گرفت و شرایط این خط لوله نیز در آن زمان تغییری نکرده بود.

تاصر التمیمی، کارشناس امور خاورمیانه که دفتر وی در انگلیس قرار دارد گفت :« بهبود روابط میان ریاض و بغداد در راستای هماهنگی های دو کشور در اوپک خواهد بود.»

وی افزود:« به هر حال من فکر نمی کنم که بهبود فعلی روابط میان دو کشور به اوضاع بازار نفت کمک چندانی کند.»


این کارشناس امور خاورمیانه تاکید کرد ایجاد روابط حسنه میان دو کشور هنوز هم در مراحل ابتدایی قرار دارد و ممکن است با توجه به روابط ایران و عربستان سعودی و موضوع های مربوط به سوریه هر لحظه در این روابط خدشه وارد شود.

ناصرالتمیمی افزود :« از این مهم تر در حالی که اوضاع اقتصادی در عراق در هاله ای از ابهام قرار دارد و در صورتی که بهای نفت برای مدت طولانی کاهش یابد، این موضوع ممکن است با عث افزایش تنش میان عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی شود. »
اخبار بین الملل - واحد مرکزی خبر

 


ویدیو مرتبط :
قطع روابط دیپلماتیک ارمنستان و مجارستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان/ جایگاه آنکارا در تنش میان ریاض و تهران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,ایران و عربستان

همان گونه که انتظار می رفت، خبر قطع روابط سیاسی ایران و عربستان، بازتاب بسیار گسترده ای در عرصه بین المللی پیدا کرده است. برخی رسانه ها به انتشار گزارش هایی تحلیلی درباره این موضوع اقدام کرده و برخی دیگر، اخباری مرتبط با آن را پوشش داده اند. رسانه های ترکیه نیز به تأثیرات این موضوع بر جایگاه ترکیه در منطقه پرداخته و این امر را بررسی کرده اند.

 اعلام قطع روابط سیاسی عربستان سعودی با ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. پایگاه اینترنتی «ان پی آر» از جمله رسانه هایی است که به این موضوع پرداخته، اما مطابق رویه غالب رسانه های غربی، از «تنش فرقه ای» میان ایران و عربستان سخن گفته که اکنون در پی اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعه، اوج گرفته است. این سایت می نویسد، جنگ سرد عربستان و ایران در 48 ساعت گذشته و پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان، گرم تر شده است. در همین راستا، روز یکشنبه عربستان با قطع روابط دیپلماتیک خود با تهران، اقدام به افزایش تنش های موجود کرد. این قطع روابط دیپلماتیک، سبب تشدید رقابت های موجود میان تهران و ریاض برای نفوذ منطقه ای خواهد شد.


سایت شبکه خبری «سی ان ان» نیز خط خبری مشابهی را در پیش گرفته و می نویسد ابتدا، اعدام یک مرد سبب بروز اعتراضات فرقه ای در خاورمیانه شد و اکنون، آشکار شده که این امر، سبب بروز یک انشقاق جدی دیپلماتیک نیز شده است. دو کشور ایران و عربستان از مدت ها پیش در تقابل با یکدیگر بودند، اما اعدام شبخ نمر، روحانی شیعه به دست عربستان، سبب بروز مرحله ای جدید از این تقابل شد و تحلیلگران بر این باورند که این امر می تواند سبب یک تغییر جهت خطرناک در منطقه ای شود که هم اکنون نیز بی ثبات است. یک منبع آگاه سعودی مدعی شده، قطع روابط دیپلماتیک، آخرین راهکاری بوده که عربستان به آن متوسل شده است، زیرا این کشور، رفتار ایران را غیر قابل قبول دانسته و احساس می کند، هیچ کشوری کاری برای مقابله با آن انجام نمی دهد.

در این میان، روزنامه «نیشن» از برنامه وزیر خارجه سعودی برای سفر به پاکستان خبر داده و می نویسد، احتمالاً محور این سفر و دیدارهای عادل الجبیر با مقامات پاکستانی، بحث و گفت و گو درباره ائتلاف به اصطلاح ضد تروریستی تحت رهبری عربستان خواهد بود. این روزنامه می نویسد، سفر الجبیر، که ابتدا قرار بود امروز انجام شود، به هفتم ژانویه موکول شده است. با این حال، در بیانیه ای که از سوی وزارت خارجه عربستان منتشر شده، هیچ گونه دلیل مشخصی برای این تعویق سفر ذکر نشده است. دیدار وزیر خارجه عربستان از پاکستان، در شرایط کنونی و در پی افزایش تنش ها میان عربستان و ایران، اهمیتی دوچندان یافته است. با توجه به اینکه پاکستان تاکنون استقبال جدی از طرح ائتلاف ضد تروریستی عربستان سعودی از خود نشان نداده، به نظر می رسد این سفر در راستای تلاش عربستان برای همسو کردن پاکستان با خود باشد.


اما روزنامه های ترکیه نیز از منظر خاص خود به موضوع افزایش تنش ها میان ایران و عربستان پرداخته اند. روزنامه «تودی زمان» با بیان اینکه تنش های اخیر ایران و عربستان، سبب بروز چالش هایی جدید برای ترکیه خواهد شد، می نویسد در سایه تنش های اخیر میان عربستان و ایران بر سر اعدام یک روحانی با نفوذ شیعه، شماری از تحلیلگران اوضاع خاورمیانه می گویند، ترکیه نیز از تشدید این منازعه متأثر خواهد شد، زیرا آنکارا تاکنون این نشانه را از خود بروز داده که در منطقه، با ریاض همسو است و به همین دلیل، اکنون باید با احتیاط رفتار کند تا سبب بروز منازعه ای میان شیعه و سنی در منطقه نشود. به عقیده کارشناسان، ترکیه باید در راستای کاهش تنش ها در منطقه حرکت کند، نه دامن زدن به آن.

روزنامه «حریت» نیز دقیقاً همین خط تحلیلی را مورد توجه قرار داده و می نویسد، ترکیه نباید در منازعه عربستان و ایران درگیر شود. این روزنامه می نویسد عربستان سعودی روز اول ژانویه پس از 25 سال اقدام به بازگشایی سفارتخانه خود در عراق کرد. سه روز پیش از آن، عربستان و ترکیه بر سر ایجاد یک شورای استراتژیک عالی رتبه به توافق رسیده بودند. در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره ائتلاف ضد تروریستی تشکیل شده توسط عربستان گفت که این گروه بندی، یک «ائتلاف اسلامی» است، نه یک «ائتلاف سنی». در این میان، در شرایطی که به نظر می رسید بازگشایی سفارت عربستان در بغداد اقدامی در راستای همکاری با کشورهای شیعه باشد، اتفاقات بعدی خلاف آن را ثابت کرد. ائتلاف سعودی ها بخشی از تلاش آن ها در زمینه فرقه گرایی در منطقه است و ترکیه نباید در این موضوع وارد شود.

 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک