اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از توسعه روابط نظامی با عمان تا توسعه روابط اقتصادی با چین



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روابط نظامی ایران وعمان

 
اخبار سیاست خارجی - از توسعه روابط نظامی با عمان تا توسعه روابط اقتصادی با چین

اظهارات وابسته نظامی ایران در عمان درباره روابط نظامی دوجانبه، برنامه روسیه برای ساخت دو نیروگاه هسته ای جدید در ایران، افتتاح شعب دو بانک ایرانی در ترکیه، تأکید یک مقام ارشد چینی بر توسعه روابط با ایران و توجه مطبوعات بین المللی به افزایش نرخ طلاق در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به اخبار مربوط به روابط دوجانبه ایران با دیگر کشورها اختصاص دارد. در این زمینه، روزنامه «تایمز عمان» از نقش مثبت روابط ایران و عمان در ارتقای امنیت منطقه سخن گفته است. این روزنامه به نقل از وابسته نظامی ایران در عمان می نویسد همکاری های نظامی میان دو کشور، سبب ارتقای امنیت و ثبات در منطقه خواهد شد. محمدرضا پورجاسم همچنین گفته روابط نظامی میان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان، طی دهه های اخیر بر پایه برادری و عزت قرار داشته است. وی همچنین تأکید کرده که نیت رهبران هر دو کشور، برقراری روابط دوستانه متقابل بوده است.

خبرگزاری «ترند» به روابط ایران و روسیه پرداخته و از برنامه روسیه برای ساخت دو نیروگاه هسته ای جدید در ایران خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد ایران اعلام کرده که پروتکل نهایی را برای ساخت دو نیروگاه هسته ای جدید با روسیه به امضا رسانده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ضمن بیان این موضوع افزوده ایران در حال مذاکره با برخی کشورهای اروپایی و آسیایی نیز هست تا با همکاری آن ها نسبت به ساخت نیروگاه های هسته ای جدید اقدام کند. ترند اشاره می کند که پیش از این علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز از تعهد روسیه به ساخت چند نیروگاه جدید در ایران خبر داده بود.

در مطلبی درباره روابط ایران و ترکیه، روزنامه «تودی زمان» به حوزه اقتصاد توجه نشان داده و از تلاش بانک های ایرانی برای فعالیت در ترکیه سخن گفته است. این روزنامه می نویسد پس از آنکه موانع موجود بر سر راه یک بانک ایرانی فعال در ترکیه برداشته شد، دو بانک ایرانی دیگر نیز مجوز افتتاح شعبه های خود در این کشور را دریافت کرده اند. به نوشته این روزنامه، بانک ملت که از سال 1982 در ترکیه فعال بود، از سال 2012 و به واسطه تحریم های اقتصادی غرب دچار مشکلاتی شد؛ اما اکنون ضمن برطرف شده این مشکلات، بانک های تجارت و پاسارگاد نیز از وزارت خارجه ترکیه مجوز فعالیت در این کشور را دریافت کرده اند.

روزنامه «پیپل دیلی» چین نیز امروز مطلبی را درباره روابط این کشور با ایران منتشر کرده و از وعده نخست وزیر چین برای توسعه همکاری ها با ایران خبر داده است. این روزنامه می نویسد ژانگ گائولی، معاون نخست وزیر چین در دیدار با علی طیب نیا، وزیر اقتصاد ایران، از انجام تلاش های مشترک به منظور ارتقای همکاری ها در حوزه های مختلف، به ویژه در حوزه مالی و اقتصادی حمایت کرده است. ژانگ ضمن یاد کردن از ایران به عنوان یک شریک مهم، به روابط دوستانه تاریخی این کشور با ایران اشاره کرده است. طیب نیا نیز در این دیدار گفته ایران اهمیت زیادی برای روابط خود با چین قائل است.

در نهایت، باید اشاره کرد که به جز مسائل مربوط به حوزه سیاست خارجی، یک موضوع اجتماعی مهم مربوط به ایران، یعنی افزایش نرخ طلاق در کشور نیز مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. سایت خبری «میدل ایست آنلاین» در این زمینه می نویسد با وجود تلاش های دولت ایران برای ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری، بیش از یک پنجم ازدواج ها در ایران در سال گذشته به طلاق منتهی شده است. این سایت همچنین اشاره می کند که بر اساس آمارهای رسمی منتشره، نرخ ازدواج نیز نسبت به سال پیش از آن کاهش یافته است. 

اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
توسعه روابط اقتصادی پس از تحریم ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: ایران برای توسعه بیشتر روابط با چین در تمام زمینه‌ها آمادگی دارد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,محمد جواد ظریف

 

اخبار سیاست خارجی - ظریف: ایران برای توسعه بیشتر روابط با چین در تمام زمینه‌ها آمادگی دارد

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت روابط استراتژیک و راهبردی تهران و پکن گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد زمینه لازم برای توسعه بیشتر روابط دو کشور در تمام زمینه ها را فراهم آورد.

به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف در دیدار «ژانگ مین» معاون وزیر امورخارجه چین، با اشاره به مناسبات گسترده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین افزود: روسای جمهور دو کشور در ملاقات با یکدیگر در شانگهای، زمینه توسعه هر چه بیشتر روابط را ترسیم کردند و لازم است بخش های ذیربط در دو کشور در زمینه اجرایی شدن توافقات دو رییس جمهوری گامهای مناسب را بردارند.

ظریف همچنین در این دیدار از نقش مثبت طرف چینی در گفت وگوهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران و گروه کشورهای 1+5 تشکر کرد.

وی با اشاره به موضوع مقابله با تروریسم و افراط گرایی گفت: ما نگرانی های مشترکی با چین در این زمینه داریم و تلاش می کنیم با همکاری نزدیک جلوی اقدامات تروریستی را سد کنیم.

وزیر امورخارجه عدم وجود مشکل سیاسی در روابط فیمابین و وجود نگرانی های مشترک بین دو کشور را از ویژگی های برجسته روابط دوجانبه عنوان کرد و گفت: این ویژگی ها زمینه را برای همکاری بیشتر بین دو کشور فراهم کرده است.

«ژانگ مین» معاون وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام وزیر امورخارجه چین گفت: روابط چین و ایران در تمام زمینه ها رو به افزایش است و ما بر این باور هستیم که روابط دو کشور راهبردی است.

وی ادامه داد: دیدارهای مقامات بلند پایه دو کشور طی یکسال گذشته بی سابقه بوده و در ماههای آتی نیز سفر متقابل مقامات چین به جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار دارد.

این مقام چینی با اشاره به اهمیت احیای جاده ابریشم و وجود ایده های مهم برای احیای این جاده گفت: خوشبختانه این ایده ها مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

معاون وزیر امور خارجه چین، از همکاری جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم قدردانی کرد و گفت: ما نباید اجازه دهیم تروریست ها در عراق و سوریه پیشرفت کنند، زیرا بعد از خروج از این کشورها دست به عملیات تروریستی در سایر کشورها خواهند زد.

معاون وزیر خارجه چین در رابطه با موضوع هسته ای گفت: چین همواره علاقه مند بوده که این مشکل هر چه زودتر حل شود و از توافق جامع هسته ای که منجر به رفع نگرانی های طرفین شود استقبال می کند.

ژانگ مین در ادامه، اقتصاد دو کشور را مکمل یکدیگر دانست و بر افزایش همکاری های اقتصادی تاکید کرد و گفت: چین برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری با ایران اهمیت بالایی قائل است.

اخبار سیاست خارجی - ایرنا