اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از بیماری شیرین اما تلخ فرار کنید



اخبار,اخبار اجتماعی ,بیماری دیابت

 

اخبار اجتماعی - از بیماری شیرین اما تلخ فرار کنید

شیرینی، بشقاب پر برنج با عطر دل انگیز ایرانی، نوشابه خنک، سیب زمینی سرخ شده و... این ها خوشمزه و وسوسه انگیزند، بویژه وقتی که گرسنه باشیم.

اما اگر در خوردن اندازه نگه نداری، به جمع 10 درصد ایرانیانی افزوده می شوی که گرفتار دیابت اند. بیماری موذی که با غذاهای خوشمزه جلوی تو دام پهن می کند. هر سال بیش از پنج میلیون نفر در جهان قربانی بیماری دیابت می شوند. 


در ایران نیز بیش از 10 درصد از جمعیت بالغ را بیماران دیابتی تشکیل می دهند، بیمارانی که نیمی از آنها از بیماری خود بی خبرند.


دکتر اسدالله رجب رئیس انجمن دیابت ایران، در گفت و گو با روزنامه ایران از نشانه های دیابت، عوارض و راه های کنترل آن می گوید.


بیماری دیابت چه علائمی دارد و چه زمانی باید آن را جدی گرفت؟
دیابت یا بیماری قند به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین پدید می‏آید. انسولین ماده‏ای است که در بدن توسط لوزالمعده تولید می شود و موجب می شود، قند یا به عبارتی مهم ترین منبع انرژی بدن مورد استفاده قرار گیرد.

در بیماری دیابت، بدن فرد بیمار قادر به تولید انسولین و کنترل قند نیست و در نتیجه غلظت قند خون افزایش می یابد و سبب پیدایش تغییراتی در رگ های کوچک بدن می شود. در این شرایط فرد بیمار ناچار است با رعایت ورزش و رژیم غذایی مناسب، میزان قند موجود در بدنش را کنترل کند.

بیماران دیابتی از چه زمانی نیازمند مصرف انسولین خواهند بود؟
مصرف انسولین در واقع وقتی به بیمار دیابتی نوع دوم پیشنهاد می شود که درمان های اولیه روی او پاسخ نداده باشد. تجارب شخصی من از درمان بیماران دیابتی نشان می دهد، وقتی فرد بیمار در تصحیح عادات نادرست غذایی خود مصر است و علاقه ای به تحرک و ورزش نشان نمی دهد ادامه این روند می تواند موجب شدت و پیشرفت بیماری وی شود.

 در صورت پیشرفت بیماری دیابت، فرد مبتلا چه صدماتی را متحمل می شود؟
 بیماری های قلبی و عروقی، آسیب دیدن اعصاب (نوروپاتی)، آسیب دیدن کلیه (نفروپاتی)، آسیب های چشمی. آسیب دیدن پا، صدمات پوستی و دهانی، بیماری آلزایمر، کمای دیابتی، مشکلات شنوایی و پوکی استخوان از جمله مشکلاتی است که غالباً در صورت کنترل نشدن می تواند گریبان فرد بیمار را بگیرد.

از میان عوارضی که برای بیماری دیابت نوع دوم نام بردید کدام یک می تواند مشکلات بیشتری را برای فرد بیمار به وجود آورد؟
بیشترین هزینه های دیابت صرف درمان عوارض آن شامل مشکلات قلبی- عروقی، چشم، کلیه و پا می شود. این عوارض با تشخیص بموقع و درمان مناسب دیابت قابل پیشگیری است. به طوری که در تحقیقات جدید بروز نابینایی ناشی از عوارض دیابت، کمتر از یک درصد است. با «ترویج شیوه زندگی سالم» می توان بیش از 70 درصد موارد ابتلا به دیابت را پیشگیری کرد. این درصد، برابر پیشگیری از 150 میلیون مورد ابتلای جدید به دیابت در سال 2035 خواهد بود.

چه راهکاری برای مصون ماندن از بیماری دیابت نوع دو پیشنهاد می کنید؟
 در کل شیوه های سالم زندگی می تواند از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند. اگر شما مبتلا به دیابت هستید می توانید با به کار بستن روش ها و شیوه هایی مانند خوردن غذای سالم یعنی استفاده از غذاهای کم کالری و کم چرب و مصرف سبزیجات، افزایش تحرک و ورزش و کم کردن وزن از ابتلا به این بیماری مصون بمانید.

اخبار اجتماعی - روزنامه ایران

 


ویدیو مرتبط :
بیماری شیرین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تلخ و شیرین زنان ایرانی در سال 93


زنان ایرانی در سال 93 در همه عرصه ها فعال ظاهر شدند و موفقیت های مختلفی به دست آوردند.