اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از افزایش قیمت خودرو چه کسانی سود می برند؟



 اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی, قیمت خودرو

محمدرضا نجفی منش گفت:« افزایش قیمت فقط باعث ضرر خودروساز و مردم است.زیرا یک سری افراد فقط برای خرید و فروش, خودرو را می خرند و سریع می خواهند بفروشند. هیچ کس از این کار سودی نمی برد غیر از دلالی.»

پس از گفت و گو ها و اظهار نظرهای مختلف دربار قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت در 6 اردیبهشت  این شورا با بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی برخلاف پیشبیی ها موافقت و  مجوز افزایش قیمت خودرو صادر کرد.

محمدرضا نعمت‌زاده, وزیر صنعت, معدن و تجارت  كه از ابتدای حضورش  از صنعت خودرو حمایت می کرد در روزهای پایانی فروردین‌ سال جاری در نامه‌ای كه به همه اعضای این شورا از آنها خواسته بود تا از این صنعت حمایت كنند و به افزایش قیمت رای دهند تا صنایع وابسته به صنعت خودرو رونق گیرند و خودروسازان از محل درآمدشان از افزایش قیمت بتوانند با قطعه‌سازان و زیرمجموعه‌های تامین‌كننده مواد مصرفی خودرو تسویه حساب كنند.

حتی امروز روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی که به بررسی وضعیت بازار خودرو پرداخته بود، به اشاره به قیمت ها نوشت: بازار مدت‌ها است در رکود به‌سر می‌برد و مشتریان به دلایل مختلف از جمله کمبود نقدینگی و قیمت بالای خودروها، میل چندانی به خرید از خود نشان نمی‌دهند. اتفاقا به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی فریز قیمتی طی حدود دو سال گذشته، همین رکود بازار بوده، چه آنکه رئیس شورای رقابت پیش تر عنوان کرده که وقتی بازار در رکود است، نیازی به بالا بردن قیمت نیست؛ از طرفی، خودروسازان نیز که از رکود بازار رنج می‌برند، تاکید داشتند چندان مایل به افزایش قیمت محصولات خود نیستند و ثبات را در دستور کارشان طی سال 95 قرار خواهند داد؛ زیرا نمی‌خواهند خرید و فروش بیش از این کاهش یابد.

از سوی دیگر محمدرضا نجفی منش رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرآنلاین نیز با موافقت به سخنان نعت زاده گفت:«  من ازاول با قیمت گذاری خودرو از طرف شورای رقابت مخالف بودم و مطرح کردم که کار غلطی است. هیچ جای دنیا هیچ دولتی در قیمت گذاری دخالت نکرده است و هیچ کسی به ما تصیح نکرده است. به طور مثال کشوری اظهار نظر کند که کاری که در ایران انجام شد کار خوبی است و ما این کار را انجام دهیم.  به هر صورت این کار غلطی است که نیاید انجام داد. »

وی بیان داشت:« افزایش قیمت فقط باعث ضرر خودروساز و مردم است.زیرا یک سری افراد فقط برای خرید و فروش, خودرو را می خرند و سریع می خواهند بفروشند. هیچ کس از این کار سودی نمی برد غیر از دلالی. »

نجفی منش عنوان کرد:« کشورهایی که حتی یک الی سه خودروساز دارند نیز هیچ یک در قیمت گذاری دخالت نکردند. شورای رقابت باید مراقب باشد که کسی را انحصار نکند. االبته انحصار یعنی خودتان هرچقدر می خواهید قیمت بگذارید که خودروسازان ما قیمت نمی گذارند و میزان تولید خودشان را به دلخواه تعیین نمی کنند. »

وی افزود:« 16 خودروساز داخلی, 18 خودروساز رسمی در کشور موجود است.  دیگر انحصار در این جا معنی نمی دهد. همه دنیا در تلاش اند که هزینه هایشان را پایین آورند وjoint  ایجاد کنند. رنو در فرانسه و نیسان در ژاپن با یکدیگر مشارکت می کنند که قیمت را کاهش دهند نه اینکه ایجاد انحصار کنند. »

یک روز پس از موافقت شورای رقابت, بازار خرید و فروش خودروهای نو و دست دوم این دو کارخانه  سایپا و ایران خودرو در روز گذشته نسبت به این افزایش بی تفاوت بود.

در همین حال فروشندگان خودرو در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت ها در بازار تغییری نکرده است، به رکود شدید معاملات اشاره می کنند و تأکید دارند رکود آنچنان بر معاملات سایه انداخته است که نمی توان قیمت ها را بالا برد.

 

اخباراقتصادی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
چه کسانی از تفرقه سود می برند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چه کسانی قیمت خودرو را افزایش دادند؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

چه کسانی قیمت خودرو را افزایش دادند؟

چه کسانی موجب افزایش قیمت خودرو شده‌اند؟ آیا افزایش 100 درصدی قیمت خودرو منطقی است یا اینکه قیمت‌ها باید کاهش یابد؟

قیمت خودروهای داخلی در یک سال اخیر رشد بیش از 100 درصدی را تجربه کرده است. این موضوع خوشایند مصرف‌کنندگان نیست و آنها قیمت محصولات تولیدی را با کیفیت آنها متناسب نمی‌دانند.

اما واقعا چه کسانی قیمت خودروها را تا این حد افزایش داده‌اند؟ این سوالی است که خودروسازان، کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس پاسخ‌های کم و بیش متفاوتی برای آن دارند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به این سوال می‌گوید: رشد قیمت خودرو ناشی از افزایش شدید قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و همچنین عدم ارائه تسهیلات بانکی به خودروسازان است.

احمد نعمت‌بخش اظهار می‌کند: خودرو مگر غیر از ترکیب فولاد، مس، آلومینیوم و دیگر مواد اولیه است که با یکدیگر مونتاژ می‌شوند؟ وقتی قیمت برخی از این مواد اولیه بیش از 300 درصد رشد داشته و نرخ ارز نیز چند برابر شده است آیا راهی جز افزایش قیمت خودرو به عنوان محصول نهایی برای سرپا نگاه داشتن واحدهای خودروسازی وجود دارد؟

در برابر این اظهارات اما یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نظر دیگری دارد. علی خاکساری درباره دلایل گرانی خودرو می‌گوید: خودرو گران شد چون عرضه آن از سوی خودروساز متوقف شد.

وی مشکل اصلی خودروسازان را نه افزایش قیمت مواد اولیه و دیگر هزینه‌های تولید بلکه سوءمدیریت در راس این واحدها می‌داند. وی معتقد است که خودروسازان آن قدر قدرت دارند که در نهایت حرف خود را به کرسی نشانده و توانستند مجوز آزادسازی قیمت خودرو را دریافت کنند.

در این میان از نظر برخی از نمایندگان مجلس نیز خودروسازان متهم اصلی افزایش قیمت‌ها هستند. یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس سپردن اختیار قیمت‌گذاری خودرو به خودروسازان را موجب افزایش قیمت این محصول می‌داند.

موید حسینی صدر می‌گوید: افزایش شدید قیمت خودرو رانت‌های چند هزار میلیارد تومانی نصیب شبکه‌های رانتی خودروسازان کرده است. من مطمئنم که شبکه سودجویی و رانت که به صورت غیر مستقیم در صنعت خودرو با قدرت مشغول کسب منافع خود هستند مانع از اجرایی شدن راهکارهای کاهش قیمت خودرو خواهد شد. وی البته بر کاهش قیمت‌های فعلی خودروها از طریق راهکارهایی چون کاهش تعرفه‌ تاکید می‌کند.

در این میان فارغ از منطقی یا غیرمنطقی بودن دلایل افزایش قیمت خودرو، این مصرف‌کنندگان هستند که به دلیل بالا بودن تعرفه واردات این محصول به خودروهای روز دنیا به قیمت مناسب دسترسی ندارند./ایسنا