اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ازسرگیری عملیات ارتش سوریه در حلب/ نتانیاهو دعوت کاخ سفید را نپذیرفت



   کیوسک  بین المللی

ازسرگیری عملیات ارتش سوریه در حلب در پی نقض آتش بس، دلایل تصمیم شورای همکاری خلیج فارس علیه حزب الله، توافق ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر بحران پناهجویان، عدم پذیرش دعوت کاخ سفید از سوی نتانیاهو، هشدار درباره حملات احتمالی داعش در انگلیس و چشم انداز آتی قیمت نفت جهانی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به منطقه امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه، ازسرگیری عملیات ارتش سوریه در حلب است. بر اساس گزارش شبکه خبری «المنار»، ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای آن در واکنش به نقض آتش‌بس توسط تروریست‌ها، عملیات را در همه جبهه‌های حلب از سر می‌گیرند و پاسخ مناسب و فوری به هر گونه نقض آتش‌بس می‌دهند. در این بیانیه آمده است: «حمله‌ای، که گروه‌های مسلح به شهرک "تل العیس" در حومه جنوبی حلب صورت دادند، از جانب ائتلاف "جیش الفتح"، متشکل از گروه‌های تروریستی مستقر در حلب و ادلب بوده است. با توجه به این، گروه‌های مسلح مسدول نقض آتش‌بس هستند. و براین اساس رهبران این گروه‌ها همه بندهای آتش‌بس را به بن‌بست کشانده‌اند». این بیانیه می افزاید حق طبیعی ارتش عربی سوریه و هم پیمانان آن است که به هر گونه نقض آتش‌بس اعلام شده پاسخ مناسب و فوری بدهد.

*****

ادامه واکنش ها به تصمیم شورای همکاری خلیج فارس در تروریستی خواندن حزب الله لبنان، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه امروز است. خبرگزاری «اسپوتنیک» در مطلبی در این زمینه می نویسد کینه رژیم اسرائیل از جنبش حزب الله لبنان و خاطرات بد از شکست‌ها از این جنبش، موجب شد برخی از کشورهای عربی که با تل آویو رابطه دارند، این جنبش را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهند. اعراب بیش از نیم قرن با اسرائیلی‌ها جنگیدند و در همه جنگ‌های خود مفتضحانه‌ترین شکست‌ها را خوردند و بخش‌های زیادی از سرزمین‌های خود را از دست دادند، اما جنبش حزب الله لبنان توانست نه فقط اسرائیل را شکست دهد، بلکه بخشی از سرزمین‌های کشور خود را پس بگیرد. با وجود اینکه این پیروزی‌های حزب الله برای مردم لبنان، مسلمانان و اعراب یک افتخار بزرگ به حساب می‌آید، اما سران برخی کشورهای عربی به دلایلی از این جنبش کینه به دل گرفته و آن را تروریستی خواندند.

*****

توافق ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر مهار بحران پناهجویان، موضوعی است که شبکه خبری «سی ان ان» به آن پرداخته است. مقامات اتحادیه اروپا در پایان نشست اضطراری روز دوشنبه در بروکسل، از توافق با آنکارا بر سر متوقف کردن جریان ورود پناهجویان به اروپا از ترکیه خبر دادند. مارتین سلمایر، سخنگوی ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، بعد از چند ساعت مذاکره مقامات این اتحادیه و دولت ترکیه، در توئیتر نوشت: «توافق شد. با ترکیه به گشایش دست یافتیم». این توافق برای اجرایی شدن نیازمند تائید نهایی از سوی اتحادیه اروپا است. قرار است این طرح در نشست آتی سران اتحادیه که روزهای ۱۷ و ۱۸ مارس برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد. این توافق پس از آن به دست آمد که مقامات اتحادیه اروپا روز دوشنبه نشستی اضطراری را با حضور مقامات دولت ترکیه از جمله احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در بروکسل برگزار کردند.

*****

عدم پذیرش دعوت کاخ سفید از نخست وزیر رژیم اسرائیل برای سفر به واشنگتن، موضوعی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کاخ سفید اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، پیشنهاد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای دیداری در کاخ سفید و برنامه سفر به واشنگتن را لغو کرده است. در بیاینه کاخ سفید آمده: «دولت اسراییل خواسته بود این نشست ۱۸ یا ۱۹ مارس صورت گیرد و دو هفته پیش به نتانیاهو پیشنهاد شد روز ۱۸ مارس این دیدار صورت گیرد... کاخ سفید از لغو این سفر متعجب شده است و ابتدا از طریق رسانه‌ها متوجه این مساله شده است... گزارش‌ها مبنی بر ناتوانی کاخ سفید در هماهنگی با برنامه کاری نتانیاهو، نادرست است». در این میان، برخی منابع اسرائیلی مدعی شده اند تصمیم نتانیاهو، به دلیل عدم تمایل وی به دخالت در انتخابات آمریکا اتخاذ شده است.

*****

هشدار پلیس انگلیس درباره احتمال وقوع حملات تروریستی توسط داعش در این کشور، مورد توجه «گاردین» قرار گرفته است. به نوشته این روزنامه، یک مقام ارشد پلیس انگلیس از احتمال وقوع حملات گسترده و بزرگ داعش در این کشور خبر داده است. مارک کرولی، دستیار کمیسیونر پلیس انگلیس با بیان اینکه داعش همچنان به دنبال کشتن نیروهای نظامی و انتظامی در این کشور است، گفت علاوه بر این، خطر انجام حملات بزرگ این گروه نیز افزایش یافته است. مقامات ضدتروریسم پلیس انگلیس می‌گویند تلاش‌های دولت برای مهار تبلیغات داعش در اینترنت موثر نبوده و این گروه هنوز هم توان جذب نیرو با استفاده از این بستر را دارد. کرولی که مسئولیت بخش مبارزه با تروریسم پلیس انگلیس را بر عهده دارد، به خبرنگاران گفت ماهیت تهدید داعش در این کشور در حال دگرگونی است. تنها در سال ۲۰۱۵، ۳۳۹ مورد بازداشت افراد ذیل قانون مبارزه با تروریستم در انگلیس ثبت شده که ۷۷% آن‌ها اتباع همین کشور بوده‌اند.

*****

در نهایت، وضعیت فروش نفت ایران در بازارهای جهانی و چشم انداز آتی قیمت نفت، موضوعی است که «نیویورک تایمز» به آن پرداخته است. این روزنامه با اشاره به تحویل اولین محموله نفت خام ایران به اروپا پس از رفع تحریم‌ها، نوشته است که ایران تلاش می‌کند تا حد امکان میزان تولید و صادرات نفت خام خود را افزایش دهد؛ به خصوص با توجه به افت شدید قیمت نفت که در برهه‌ای به پائین‌ترین قیمت از سال ۲۰۰۳ رسید. این روزنامه با بیان اینکه قیمت نفت در هفته گذشته شاهد افزایش بوده و بالای ۳۵ دلار در هر بشکه معامله شده، می نویسد برخی کار‌شناسان معتقدند که قیمت نفت می‌تواند تا بشکه‌ای ۵۰ دلار نیز افزایش یابد؛ هرچند که مشخص نیست که این افزایش موقتی است یا جزئی از یک رویه پایدار افزایش قیمت خواهد بود. هلیما کرافت، رئیس دارایی‌های جهانی کپیتال مارکتس می گوید: «اکنون همه به بازیابی قیمت به ۵۰ دلار می‌اندیشند».

 

 اخبار  بین الملل -  تابناک


ویدیو مرتبط :
صحنه هایی از عملیات ارتش سوریه در حلب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاخ سفید: از پیشنهاد عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه استقبال می‌کنیم/نگرانیم حلب به محاصره ارتش سوریه درآید



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سخنگوی کاخ سفید روز جمعه از پیشنهاد عربستان سعودی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه استقبال کرد.

به گزارش فارس، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه حملات هوایی سوریه را مانع تحقق فرایند انتقال سیاسی در سوریه دانست.

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه حملات هوایی روسیه اهرم فشار دولت سوریه را بیشتر کرده و از انگیره آنها برای حضور در مذاکرات می‌کاهد.

جاش ارنست در پاسخ به سوالی درباره آمادگی عربستان سعودی برای اعزام نیروهای زمینی به سوریه گفت: «چیزی که آنها به آن واکنش نشان می‌دهند درخواستی است که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا از کشورهای مشارکت‌کننده در کمپین ضد داعش برای افزایش تعهدشان کرد.»

وی افزود: «ما قطعا از بیانیه شرکای سعودی خود که برای افزایش مشارکت به صورت نظامی، اعلام آمادگی کرده‌اند، استقبال می‌کنیم. هنوز برای ما روشن نیست که منظور آن‌ها تخصیص شمار قابل توجه نیروهای زمینی است یا اعزام گروهی از نیروهای ویژه.»

ارنست اضافه کرد: «برای جزئیات طرح، باید از سعودی‌ها سوال کرد، اما به طور کلی این یک نشانه مثبت است از اینکه درخواست وزیر دفاع ما، از سوی شرکایمان تائید شده است.»

سخنگوی کاخ سفید، در بخش دیگری از این کفرانس خبری گفت واشنگتن نگران است حلب به محاصره کامل ارتش سوریه درآید.

خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه به نقل از برخی منابع نظامی مدعی شده بود دولت سوریه پس از شکست مذاکرات ژنو، با توجه به آمادگی عربستان و ترکیه برای تشدید کمک‌ها به تروریست‌ها به دنبال تسریع اقدام در زمینه محاصره حلب است.

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه محاصره احتمالی حلب اوضاع انسانی در این شهر را وخیم‌تر از گذشته می‌کند آن را «یک گام رو به عقب» خواند.

«جاش ارنست»، با بیان این ادعا که دولت سوریه «مشروعیتش برای رهبری در سوریه را از دست داده است» گفت که راهبرد کاخ سفید برای غلبه بر گروه تروریستی داعش در سوریه بر تقویت معارضان این کشور و نیروهای میدانی استوار است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین تصریح کرد واشنگتن در راستای این راهبرد روی کمک شریکانش، مانند عربستان حساب می‌کند. 

 

اخبار بین الملل - فارس