اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اروپا چندمین بار است که گرفتار بحران اقتصادی می شود؟/نمودار



نمودار بحران اقتصادی, بحران اقتصادی اروپا

جهان - اروپا از زمان جنگهای ناپلئون بحران اقتصادی را تجربه کرد و این تجربه بارها و بارها تکرار شد.

زهرا خدایی: اروپا همچنان با بحران مالی دست و پنجه نرم می کند. اضافه شدن تدریجی اسپانیا و ایتالیا به جمع کشورهای بیمار و نیازمند به تزریق پول، بیش از پیش ضربان بازارهای بورس جهان را بالا و پایین می کند و از نشست های رهبران اروپا نیز نتیجۀ محسوسی بدست نمی آید.

منطقۀ یورو در هفتۀ گذشته با 11،2% رکورد بالاترین نرخ بیکاری را ثبت کرد و این در حالی است که چند روز قبل از آن رییس بانک مرکزی اروپا اعلام کرده بود که بانک مرکزی همۀ تلاش خود را برای نجات یورو صورت خواهد داد.

در این میان فرا رسیدن فصل تابستان و به راه افتادن مشاغل موقتی و فصلی ناشی از افزایش توریست اندکی توانسته تولید ناخالص داخلی را تحت الشعاع قرار دهد، با این حال این تغییر به اندازه ای نیست که کشورها بتوانند بر روی آن سرمایه گذاری کنند، به خصوص آنکه صنعت توریسم در تابستان امسال در مقایسه با سالهای قبل از کاهش قابل توجهی در اروپا برخوردار بوده است.

از سویی اختلاف میان موتور اتحادیه اروپا(آلمان و فرانسه) اجماع برای یافتن راه حلی به منظور برون رفت از بحران یورو را با مشکل روبرو ساخته و دعوای پاریس-برلین همچنان ادامه دارد. هانس ورنر سین، اقتصاددان آلمانی در یادداشتی در روزنامۀ لوموندبا عنوان"چرا پاریس و برلین مخالف یکدیگرند" می نویسد:" برای متقاعد کردن آلمانها به منظور اختصاص بودجۀ بیشتر برای بحران اقتصادی غالباً مقولۀ وظیفۀ اخلاقی مطرح می شود و گفته می شود که آلمان سودبرنده و منتفع اصلی پول واحد اروپایی بوده است، فارغ از آنکه آلمان نیز مشکلات خاص خود را دارد.

این اقتصاددان آلمانی می افزاید:" پول واحد ریسک تبادل را برای شرکای منطقه یورو از میان برداشته، اما با تغییر مسیر پس اندازهای آلمان به سمت سایر کشورها، تورم را به همراه داشته است.

با این حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این اعتقادند که بحران یورو اولین بحران اقتصادی نبوده و آخرین هم نخواهد بود. روزنامۀ فیگارو در گزارشی می نویسد: اروپا از زمان جنگهای ناپلئون بحران اقتصادی را تجربه کرد و این تجربه بارها و بارها تکرار شد. در این گزارش آمده است: در میان کشورهای اروپایی، شاید اسپانیا، بدترین شاگرد اروپا باشد. این کشور در طول قرن 16 تا پایان قرن 19 نزدیک به 13 بار دستخوش بحران اقتصادی شد و این در حالی است که یونان تاکنون تنها 6 بار بر اثر بحران اقتصادی زمین خورده است.

نمودار ذیل تعداد و تاریخ بحران های اقتصادی که کشورهای اروپایی تجربه کرده اند از سال 1800 میلادی تا 2012 به تصویر کشیده شده است:/خبر آنلاین

 

نمودار بحران اقتصادی, بحران اقتصادی اروپا


ویدیو مرتبط :
‫ایتالیایی ها همچنان گرفتار بحران اقتصادی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بحران اقتصادی هنوز پایان نیافته است



 

 

بحران اقتصادی

 

 

رییس سازمان كار آلمان تاكید كرد، هنوز خیلی زود است كه بگوییم بحران مالی و اقتصادی در آلمان پایان یافته است.

فرانگ یورگن وایس تصریح كرد هنوز ریسكهای زیادی اقتصاد آلمان را تهدید می كند. گرچه شرایط بازار كار آلمان نسبت به ماههای قبل بهبود یافته ولی بحران اقتصادی هنوز پایان نیافته است. هنوز ریسكها و نااطمینانی های زیادی در اقتصاد آلمان وجود دارد .

بر اساس این گزارش نرخ بیكاری آلمان طی ماه ژوئن برای دوازدهمین ماه متوالی كاهش یافت و به كمترین حد خود از دسامبر ۲۰۰۸ رسیده است .

رشد اقتصادی آلمان طی سال ۲۰۰۹ با كاهش ۵ درصدی رشد روبرو شد . این شدیدترین بحران اقتصادی آلمان پس از جنگ جهانی دوم به شمار می رود. رشد اقتصادی آلمان از ۰.۲ درصد در سه ماه نخست ۲۰۱۰ طی سه ماه دوم به بیش از یك درصد رسیده است..../تحلیل:فارس