اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اروپا درصدد ایجاد اتحاد انرژی برای فشار بر روسیه



اخبار,اخبار بین الملل ,اتحادیه اروپا

 

اخبار بین الملل - اروپا درصدد ایجاد اتحاد انرژی برای فشار بر روسیه

اتحادیه اروپا قصد دارد با ایجاد یک اتحاد انرژی و خرید کلی گاز روسیه، از یک سو قیمت گاز را برای همه مصرف کنندگان اروپایی یکسان کرده و از سوی دیگر اهرم فشار مناسبی بر روسیه بدست آورد.

به گزارش فارس، اتحادیه اروپا قصد دارد گاز روسیه را از طریق یک اتحاد انرژی که درصدد تشکیل آن است، خریداری کند تا از این طریق امکان اعمال فشار روسیه بر کشورهای اروپایی خریدار گاز را از بین ببرد.

مجله «اکسپرت» چاپ مسکو در مقاله امروز خود نوشت: بدین ترتیب کمیسیون اروپایی منافع مصرف کنندگان بزرگ گاز روسیه که در حال حاضر از تخفیف استفاده می‌کنند را فدای اهداف سیاسی خود کرده است. هدف از این اقدام آن است تا این ارگان مواضع خویش را بر اعضای اتحادیه اروپا تقویت کرده و اهرم فشار تازه ای بر روسیه در ازای بسته سوم انرژی بدست آورد که شرکت «گازپروم» روسیه با توقف ساخت خط لوله «جریان جنوبی» در خاک اروپا از تحریم‌های مربوط به آن خلاصی یافته است.

نشست سران اتحادیه اروپا در روزهای پنج شنبه و جمعه بدون بررسی مشکل گاز با جهت گیری آشکار ضدروسی به اتمام نرسید. رهبران کشورهای اروپایی طرحی را برای ایجاد یک اتحاد انرژی مورد توافق قرار دادند که در ظاهر این طرح با هدف تامین امنیت انرژی تحقق خواهد یافت. هدف اعلام شده در آن همگرایی سریع بازارهای ملی انرژی است. کاهش انتشار گاز دی اکسید کرین و مشارکت در استفاده از منابع تجدید پذیر انرژی، ظاهر قضیه است که هدف سیاسی اصلی، یعنی خرید گاز روسیه با یک قیمت برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، یعنی ایجاد «یک انحصار خرید» را در پشت پرده پنهان کند.

این مجله روس می‌افزاید: اتحادیه اروپا سالهاست در فکر این نظریه است. اصلی ترین مخالفان این طرح مصرف کنندگان بزرگ اروپایی هستند که گاز روسیه را مستقیما و بر اساس قرارداد بین دولتی خریداری کرده و هر کدام تخفیف خاص خود را از طرف روسی دریافت می‌کنند.

«دمیتری الکساندروف» معاون مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری «اونیور کاپیتال» می‌گوید: «خرید واحد گاز- آرزوی دیرین اتحادیه اروپاست که اکنون بعنوان یک اهرم فشار مناسب بر روسیه مورد توجه قرار گرفته است. دلیل اقتصادی آن است که خرید عمده به ظاهر ارزان تر خواهد بود. البته این روش این امکان را فراهم می‌کند تا آمریکا هم اطلاعات مربوط به اینکه کدام کشور اروپایی به چه میزان و با چه قیمتی گاز از روسیه خریداری می‌کند را بدست آورد. این اطلاعات اکنون بعنوان اسناد دولتی، محرمانه است، ولی بعد ممکن است این فرمول به دلایل مختلف تغییر کند.»

یکی از لابی‌های اصلی طرح ایجاد اتحاد انرژی، «دونالد توسک» نخست وزیر سابق لهستان است که از سیاستمداران آشکار ضد روسی بشمار می‌رود. دقیقا در زمان روی کار بودن دولت وی بود که آمریکا مجوز استقرار سامانه های دفاع ضد موشکی خود در خاک لهستان را بدست آورد. هدف وی از لابی این طرح آن است که لهستان بتواند گاز روسیه را نه به قیمت 600 دلار، بلکه قیمت متوسط در اروپا، یعنی 450 دلار در ازای هر 1000 مترمکعب خریداری کند.

دقیقا با ایجاد اتحاد انرژی برای خرید گاز، روسیه دیگر چنین اهرم فشاری  را برای تنبیه یک  کشور یا تشویق کشور دیگر ، از دست خواهد داد. هدف سیاسی این طرح را هیچکس پنهان نمی‌کند. حتی ایتالیا و آلمان که ارزانترین گاز را از روسیه خریداری می‌کنند و قبلا از مخالف این طرح بودند، اکنون از طرفداران فعال آن بشمار رفته و آن را روش موثری برای اعمال فشار بر روسیه ارزیابی می‌کنند.

«رستم تانکایف» کارشناس برجسته اتحادیه نفت و گاز روسیه معتقد است: «بدون تردید، هرچند نیاز به تبلیغ ندارد، ولی این اقدام اکنون راه درستی برای کشورهای بزرگ اروپایی است تا بتوانند از اهرم فشار روسیه بر هر یک از آنها خلاصی  یابند. البته واضح است که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مانند اتریش که از گاز ارزان قیمت خط لوله گاز «جریان جنوبی» محروم می‌مانند، با آن مخالف خواهند بود. این طرح برای آنها به منزله از دست دادن بخشی از استقلال عملشان محسوب می‌شود. بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا از هم اکنون از سیاست ضدروسی این سازمان خسته شده و قصد دارند علیه آن متحد شوند و جمع کردن همه کشورها در چنین اتحاد انرژی، باعث خواهد شد تا از بروز چنین وضعیتی ممانعت شود».

اخبار بین الملل - فارس

 


ویدیو مرتبط :
دولت یازدهم چگونه درصدد ایجاد خفقان است ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش وابستگی اروپا به انرژی روسیه


آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند برای کاهش وابستگی اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی به گاز روسیه تلاش خواهند کرد.

خبرگزاری مهر: به نقل از آسوشیتد پرس ، آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا وعده تلاش برای کاهش وابستگی اوکراین به منابع انرژی روسیه را دادند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا امروز در بروکسل اعلام کرد که اتحادیه اروپا و آمریکا تلاش خواهند کرد انرژی مورد نیاز اوکراین را از طریق لهستان، مجارستان و اسلواکی تامین کنند.

همچنین آمریکا و اروپا اعلام کردند برای جایگزینی گاز روسیه  منابع گازی بیشتری را از آسیا از طریق ترکیه و آذربایجان تامین خواهند کرد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز تصریح کرد: هیچ کشوری نباید از انرژی به عنوان مانعی بر سر راه آرزوهای یک ملت استفاده کند.

وی گفت: تلاش خواهیم کرد تا مانع از استفاده از انرژی به عنوان سلاح سیاسی شویم.

آمریکا و اتحادیه اروپا همچنین اعلام کردند برای کاهش وابستگی دیگر کشورهای اروپایی به گاز روسیه نیز تلاش خواهند کرد.

شایان ذکر است روز گذشته در پی تحولات در اوکراین روسیه اعلام کرد قیمت گاز صادراتی خود به این کشور را افزایش خواهد داد.