اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارمنستان از کشته شدن 18 سرباز خود به دست آذربایجانی ها خبر داد / روه مینسک خواستار توقف مناقشه قره باغ شد



رئیس جمهوری ارمنستان روز شنبه از کشته شدن 18 سرباز ارمنی به دست نیروهای جمهوری آذربایجان در پی درگیری شدید بر سر منطقه مورد مناقشه نوگورنو قره باغ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «سرژ سرکیسیان» در سخنان تلویزیونی اعلام کرد: 18 نفر از سربازان ما کشته و 35 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، وی مشخص نکرد که آیا این سربازان از نیروهای جدایی طلب تحت حمایت ایروان در قره باغ بودند و یا از نیروهای مسلح ارمنستان.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه ای اعلام کرد، 12 سرباز این کشور به دست نیروهای ارمنستان کشته شدند.

این بیانیه همچنین از تصرف 2 ارتفاع راهبردی و یک روستا در منطقه قره باغ از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان خبر داد.

درگیری های مسلحانه در منطقه قره باغ میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از یک سال آرامش، بار دیگر از سر گرفته شده است.


مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی آغاز و در سال 1992به درگیری نظامی تبدیل شد. در نتیجه این درگیری، منطقه قره باغ کوهستانی در جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن به اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.


در ماه می سال 1994 میلادی میان دو طرف مناقشه، آتش بس برقرار شد اما، میانجیگری بین المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشت.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

گروه مینسک خواستار توقف مناقشه قره باغ شد
 سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا روز شنبه در بیانیه ای خواستار توقف خشونت ها و زد و خوردهای مسلحانه در ناگورنا قره باغ شدند.

 در بیانیه مشترک سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا شامل روسیه، فرانسه و آمریکا در باره درگیری اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ آمده است: سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از اخبار مربوط به نقض عمده آتش بس در منطقه قره باغ که در نقاط حائل رخ داده به شدت نگران شده اند.

در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی ویژه وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده با محکوم کردن نقض آتش بس در قره باغ و بکارگیری زور توسط دو طرف مناقشه نسبت به وقوع زد و خوردهای مسلحانه در این منطقه که قربانیان انسانی از دو طرف و ساکنان غیرنظامی منطقه گرفته ابراز تاسف شده است.

سران گروه مینسک خواستار توقف زد و خوردها و برقراری مجدد آتش بس و تثبیت اوضاع توسط دو طرف درگیری در قره باغ شده اند.

در بیانیه آمده است: بار دیگر تاکید داریم که هیچ راهی جز حل و فصل صلح آمیز مناقشه قره باغ از راه مذاکره وجود ندارد.

 

اخبار بین الملل - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
ارمنستان.قره باغ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درگیری نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ / پوتین خواستار آتش‌بس فوری در قره باغ شد



سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد: این حملات همچنان ادامه دارد. ارتش ارمنستان نیز دست به حمله متقابل زد.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان گزارش دادند که در منطقه مورد مناقشه قره باغ خشونت و درگیری صورت گرفته و دو کشور یکدیگر را به استفاده از سلاح گرم و آغاز درگیری متهم می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای امروز (شنبه) گزارش داد: در 24 ساعت گذشته نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان 127 بار آتش بس در منطقه مورد مناقشه در قره باغ را نقض کردند. همچنین ارتش ارمنستان از خمپاره و سلاح خودکار استفاده کرده است.

در همین حال، وزارت دفاع جمهوری ارمنستان نیز در بیانیه‌ای به تیراندازی از سوی ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ پرداخت و اعلام کرد که این کشور از تانک، آتشبار و هواپیماهای نظامی استفاده کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد: این حملات همچنان ادامه دارد. ارتش ارمنستان نیز دست به حمله متقابل زد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز گزارش داد که اطلاعات درباره ساقط شدن یک هلیکوپتر ارتش توسط نیروهای ارمنستان در منطقه مورد مناقشه نادرست است و تمامی تسلیحات ارتش در منطقه سالم هستند.

درگیری میان دو کشور از زمانی که ناگورنو قره باغ از جمهوری آذربایجان جدا شد، در سال 1988 آغاز شده است و این دو کشور مدعی مالکیت این منطقه هستند.

 

اخباربین الملل,خبرهای بین الملل,پوتین


پوتین خواستار آتش‌بس فوری در قره باغ شد
سخنگوی کرملین می‌گوید رئیس‌ جمهوری این کشور توقف فوری تبادل آتش در منطقه مرزی قره باغ بین ارمنستان و آذربایجان را خواستار است.

 

به گفته دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، پوتین از ارمنستان و آذربایجان می‌خواهد که به تبادل آتش در قره باغ پایان دهند.

منطقه مورد مناقشه قره باغ دیروز بار دیگر به صحنه درگیری نظامی بین آذربایجان و ارمنستان بدل شد.

شبه‌نظامیان موسوم به «ناگورنی» امروز اعلام کردند که یک فروند بالگرد Mi-24 ارتش آذربایجان را ساقط کرده‌اند. منابع خبری وابسته به ارمنستان هم مدعی شده‌اند که حملات آذربایجان به کشته شدن یک کودک 12 ساله منجر شده است. آذربایجان این ادعاها را رد کرده است.

ارمنستان هم اعلام کرده است که طرف آذری با استفاده از تانک، جنگنده و بالگرد اقدام به حمله به مرز این کشور کرده است.

ارمنستان و آذربایجان که هر دو از جمهوری‌های استقلال‌یافته از اتحاد جماهیر شوروی هستند، چند دهه است که بر سر مالکیت منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند و مرز دو کشور در این منطقه سال‌هاست که وضعیت جنگی را شاهد است.

منطقه قره باغ که در مرز این دو کشور واقع شده، اکثریتی ارمنی دارد اما از زمان شوروی سابق تحت کنترل آذربایجان بوده است. منطقه قره باغ در سال 1991 اعلام استقلال کرد، اما این اقدام به شکل‌گیری جنگی سه ساله منجر شد. هرچند با مداخله روسیه این جنگ به یک آتش‌بس منتهی شد، اما درگیری هرگز به معنای واقعی متوقف نشده و طرفین هراز چند گاهی وارد درگیری‌های مقطعی نظامی می‌شوند.

ارمنستان از متحدان روسیه به شمار می‌آید و در مقابل آذربایجان از کشورهای نزدیک به ترکیه است.

مسکو و آنکارا از اواخر سال گذشته در پی حمله ترک‌ها به یک جنگنده روس در آسمان سوریه روابط تنش‌آلودی داشته‌اند و رابطه دیپلماتیک بین‌ آن‌ها به پائین‌ترین سطح رسیده است.

 

اخبار بین الملل - ایسنا،فارس