اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارشاد مجوز داد اما حوزه هنری اكران نکرد!


اوایل اردیبهشت امسال مسئولان حوزه‌هنری اعلام کردند که فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی اعتماد و «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه حسینی را در سینماهای خود اکران نمی‌کنند. به تازگی نیز فیلم «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم در لیست سیاه حوزه‌هنری قرار گرفته است.

روزنامه قانون: اوایل اردیبهشت امسال مسئولان حوزه‌هنری اعلام کردند که فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی اعتماد و «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه حسینی را در سینماهای خود اکران نمی‌کنند. به تازگی نیز فیلم «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم در لیست سیاه حوزه‌هنری قرار گرفته است.

این نوع موضع‌گیری حوزه هنری از بهار سال 91 آغاز شد و طی بیانیه‌ای اعلام شد که فیلم‌های غیرارزشی، مسئله‌دار و فیلم‌هایی که از خطوط قرمز رد شده‌اند را مطابق تشخیص کارشناسان خود نمایش نخواهد داد. با توجه به این گفته، این سوال ها پیش می‌آید که فیلمی مثل «قصه ها» که بخشی از واقعیت جامعه ایران را به تصویر می‌کشد چگونه خط قرمز عفت عمومی را رد کرده؟ و اصلا خط قرمز عفت عمومی چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟ فیلمی که از وزارت فرهنگ مجوز تولید می‌گیرد چگونه می‌تواند مطمئن باشد که اکران موفقی حداقل از نظر تعداد سالن‌های سینماخواهد داشت؟ و در نهایت چرا این همه نهاد تصمیم گیری برای سینمای ایران وجود دارد؟

وزارت فرهنگ، سازمان سینمایی، حوزه هنری، مجلس شورای اسلامی، گروه‌های فشار و ... از نهادهایی هستند که می‌توانند در اکران یک فیلم نقش موثر داشته باشند.

وجود مدیریت‌های فراوان برای سینمای ایران، سردرگمی زیادی را در بین سینماگران به وجود آورده به طوری که باعث شده تا اکثر فیلمسازان برای اینکه فیلم شان به هر روشی اکران شود به سمت فیلم‌های منفعل و بی خاصیت روی آورند که این خود یکی از دلایل اصلی دلسردی مخاطبان از سینمای ایران است.

اما همیشه هم همین‌طور نیست و گاهی روی برگرداندن حوزه هنری از فیلمی باعث استقبال مردم از آن فیلم خواهد شد، فیلم «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی، آذر ماه سال 91 اکران شد. این فیلم در لیست فیلم‌های تحریمی بود اما استقبال عمومی از این فیلم بالا بود چنان‌که رکورد بیشترین فروش روزانه یک فیلم غیر‌کمدی را که قبلاً در اختیار« جدایی نادر از سیمین» بود شکست و به فروش ۹۳ میلیون تومانی در یك روز با اکران در ۱۵ سالن سینما دست یافت. این فیلم با مخالفت شدید انصار حزب‌ا... روبه رو شد.

سایت یالثارات، پایگاه خبری انصار حزب‌ا...، ۱۹ مهر سال 91 در مقابل ساختمان وزارت ارشاد تجمع کرده و با مبتذل خواندن این فیلم، درخواست لغو مجوز آن و سه فیلم دیگر«من همسرش هستم»، « پل چوبی» و« برف روی کاج‌ها» را داشتند که درنهایت این امر باعث شد تا حوزه هنری هر سه فیلم را از لیست اکران خود خارج کند. اما مسئله اصلی اینجاست که اقدامات وزارت فرهنگ در دوره‌های مختلف نشان از قدرت اندک این وزارتخانه در حمایت از اهالی فرهنگ و هنر دارد.

دو فیلم «گشت ارشاد» و «زندگی خصوصی» در سال 91 پس از ۶ روز اکران به دلیل مخالفت انصار حزب‌ا... توقیف شدند اما پس از مدتی علیرضا سجادپور، مدیر نظارت وارزشیابی وزارت ارشاد از اکران محدود این فیلم خبر داد و پس از این اظهار نظر نمایش فیلم در شهرستان‌ها متوقف شد ونمایش آن در تهران هم پس از چند هفته توقیف شد.این اتفاقات و مسائل دیگری که در حوزه سینما هر چند وقت یک بار رخ می‌دهد نشان از ضعف وزارت فرهنگ و سازمان سینمایی در حل مشکلات خود به عنوان یک نهاد مستقل دارد.سازمان سینمایی گویا قدرت لازم را برای مقابله با تصمیماتی که ازسوی گروه‌های مختلف برای سینمای ایران گرفته می‌شود ندارد.

حجت‌ا... ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، 5 اردیبهشت امسال در حاشیه مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر درباره اخباری که پیرامون تحریم بعضی فیلم‌های سینمایی مانند «خانه دختر» از سوی حوزه هنری شنیده می‌شد، گفت: «تاکنون به صورت رسمی از سوی حوزه هنری اعلام موضع نشده و خبرهایی که شنیده می‌شود در حد شایعه است.او گفته بود: اتفاقاتی که پیش از این در این زمینه افتاده مربوط به گذشته است. اتفاق جدیدی رخ نداده».
این گونه صحبت ها نشان از اختلاف نظر فراوان میان مدیران و تصمیم گیرندگان سینمای ایران دارد.

اعتراضات سینماگران راه به جایی نمی برد

تحریم‌های حوزه هنری همزمان با ماجرای انحلال خانه سینما رخ داد و میان شورای صنفی نمایش و حوزه هنری اختلاف شدیدی ایجاد کرد.شورای صنفی نمایش در پاسخ به تحریم‌ها، از صدور اجازه نمایش برخی فیلم‌ها مانند فیلم پرفروش «کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه» در سینماهای متعلق به حوزه هنری خودداری کرد.

انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران نیز در اقدامی متقابل اعلام کرد که دفا‌تر پخش فیلم بخش خصوصی، حوزه هنری را تحریم کرده‌اند و به سینماهای آن فیلمی ارائه نمی‌کنند. به گزارش ایسکانیوز، کانون کارگردانان ایران دیگر نهاد صنفی بود که به «کج سلیقگی مسئولان سینمایی و پاره‌ای اغراض شخصی» اعتراض کرد.همچنین کارگردانان و تهیه‌کنندگان ۶ فیلم تحریم‌شده یعنی غلامرضا موسوی، فریدون جیرانی، مصطفی و مرتضی شایسته، عبدالرضا کاهانی، علی سرتیپی، مهدی کرم‌پور، مانی حقیقی و پیمان معادی در نشستی مشترک اقدامات حوزه هنری را محکوم کردند.

اما آیا این امر باعث شد تا حوزه هنری از مواضع خود کوتاه بیاید؟ جواب سوال این است:نه، چون امسال سازمان حوزه هنری تنها در سه ماهه اول سال سه فیلم را در لیست فیلم‌های تحریمی خود قرار داده است.

فهرست فیلم‌های تحریم‌شده توسط حوزه هنری شامل فیلم‌هایی است که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز ساخت و اکران دریافت‌کرده‌اند اما حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آن‌ها را یک‌جانبه تحریم كرده و از نمایش آن‌ها در سینماهای زیرمجموعه خود که بخش قابل توجهی از سالن‌های سینمای کشور هستند خودداری کرده‌است.


ویدیو مرتبط :
اموزش اخذ مجوز شعر و ترانه و موسیقی (سامانه صدور مجوز ارشاد شعر و ترانه )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اخبار روابط عمومی حوزه هنری مازندران



 

 

اخبار روابط عمومی حوزه هنری مازندران

 

واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان مازندران در راستای برنامه های فرهنگی و هنری خود نمایش مذهبی « بانوی بی نشان » را در ایام شهادت بی بی دو عالم حضرت فاطمه (س) به روی صحنه می برد.



‌● در ایام فاطمیه: نمایش مذهبی « بانوی بی نشان » به روی صحنه می رود .



واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان مازندران در راستای برنامه های فرهنگی و هنری خود نمایش مذهبی « بانوی بی نشان » را در ایام شهادت بی بی دو عالم حضرت فاطمه (س) به روی صحنه می برد.



به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان مازندران رستم كیاكجوری مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان مازندران ضمن بیان این خبر افزود : با توجه به در پیش بودن ایام فاطمیه و شهادت دخت پیامبر گرامی اسلام (ص) این مركز در نظر دارد نمایش « بانوی بی نشان » را با هنر نمایی هنرجویان كارگاه آموزش بازیگری حوزه به روی صحنه ببرد . وی در ادامه افزود : نمایش مذكور از ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت به مدت ۳ شب از ساعت ۱۸:۳۰ در سالن آمفی تئاتر حوزه هنری استان برای عموم عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت و همه علاقه مندان به هنر نمایش به اجرا گذارده خواهد شد . رستم كیاكجوری در ادامه ضمن اشاره به دیگر فعالیت های اجرایی این واحد ، خاطر نشان ساخت : واحد هنرهای نمایشی علاوه بر اجرای برنامه ها و نمایشهای مذهبی ، برگزاری جشنواره بومی ، محلی « تیرنگ » ، اجاری نمایش های كودك و نوجوان و طنز ، برگزاری كارگاه آموزشی و پژوهشی هنر نمایش و اجراهای گسترده نمایش نامه خوانی را در سال جاری در دستور كار خود داد .



شایان ذكر است « نمایش بانوی بی نشان » « نوشته ی سید حسین فدایی حسین » بوده و كارگردان آن نیز به عهده هنرمند جوان تئاتر استان « رضا افضلی » می باشد .



● تقدیر از واحد نمایش حوزه هنری استان مازندران به عنوان واحد نمایش فعال



از واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان مازندران به عنوان واحد نمایش فعال قدر دانی شد .



به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان مازندران ، رستم كیا كجوری مسئول واحد نمایش حوزه هنری در بزرگداشت روز جهانی تئاتر كه دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در ساری با حضور مسئولین ادارات فرهنگی برگزار شد ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساری از این واحد به عنوان واحد نمایش فعال تقدیر كرد .


از دلایل انتخاب این واحد به عنوان واحد نمونه می توان به حضور فعال در جشنواره های فجر ، تئاتر ماه ، عاشوراییان و همچنین حمایت از گرو ه های نمایشی اشاره كرد .


● نشست مشترك حوزه هنری و آموزش و پرورش با دانش آموزان برتر فرهنگی و هنری



این نشست با حضور دانش آموزان صاحب عنوان برتر در رشته های مختلف هنری شامل : هنرهای تجسمی ، عكاسی و ادبیات در حوزه هنری استان مازندران برگزار شد .



ساعی معاونت فرهنگی و هنری این مركز ضمن بیان این خبر افزود : این مراسم با شركت دانش آموزان پسر و دختر به طور مجزا در روزهای ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت ماه در سالن آمفی تئاتر حوزه هنری برگزار شد و هدف از برپایی آن نشست شناسایی دانش آموزان برتر فرهنگی و هنری در سطح آموزش و پروش شهرستان و رشد و پرورش استعدادها و توانایی های آنان در رشته های مختلف فرهنگی و هنری ، همچنین تشكیل بانك اطلاعاتی دانش آموزان هنرمند می باشد .


ساعی با مهم و ضروری دانستن روند این گونه برنامه ها افزود : پس از پایان مسابقات فرهنگی و هنری ، با توجه به استعدادهای دانش آموزان ضرورت دارد زمینه رشد و پرورش توانایی های آنان فراهم گردد و از آنجا كه حوزه هنری مكان مناسبی جهت كشف این استعدادها می باشد ، طی این نشست مشترك بین حوزه هنری و آموزش و پرورش مقرر گردید با تشكیل كلاس های متنوع و بهره برداری از اساتید برجسته در طول تابستان و نیز طی سال تحصیلی بستر مناسب جهت توانمند ساختن نوجوانان و جوانان برومند فراهم گردد .



● بازسازی و راه اندازی مجدد گالری خانه سوره حوزه هنری استان مازندران



گالری خانه سوره حوزه هنری استان مازندران پس از بازسازی و تجهیز دوباره ، همزمان با افتتاح نمایشگاه بزرگ آثار چهارتن از اساتید طراز اول خوشنویسی كشور راه اندازی و به بهره برداری رسید .



به گزارش روابط عمومی این مركز ، محمد پور مدیر حوزه هنری مازندران گفت : بازسازی این گالری با صرف هزینه ای بالغ بر ۶۰ میلیون ریال در مدت یك ماه انجام گردید كه طی آن عملیات نصب سیستم نورپردازی و رفع بعضی مشكلات فنی این گالری مجدداً رنگ آمیزی گردید و روز پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت ، با حضور اساتید خوشنویسی و هنرمندان و مسئولین استان مجدداً به بهره برداری رسید .



گالری خانه سوره حوزه هنری استان مازندران با مساحت ۴۰۰ متر مربع با دو سالن مجزا و مجهز به سیستم تهویه و روشنایی مناسب جزء معدود گالری های بزرگ جهت برپایی نمایشگاه های هنری در استان مازندران می باشد .



مسئول روابط عمومی حوزه هنری استان مازنـــدران..../اخبار ارسالی به آفتاب