اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارز سه نرخی هدیه اتاق ارزی



با آغاز دومین روز معاملات اتاق ارزی صورت گرفت؛

ارز سه نرخی هدیه اتاق ارزی

کارشناسان اقتصادی معتقدند که راه اندازی اتاق ارز،سبب بی نظمی بیشتر در اداره بازار ارز شده و به شکاف موجود بین ارز مرجع و بازار دامن می زند.

بازار ارز در دومین روز از راه اندازی اتاق معاملات ارزی،سه نرخی شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرنگار ایلنا،یک روز پس از راه اندازی اتاقی که به اتاق معاملات ارزی معروف شد،درحالی که انتظار می رفت قیمت ارز در بازار داخلی کاهش یابد،درآخرین ساعات کاری معاملات روز گذشته بازار ارز،سه نرخی شد.

براساس این گزارش، نرخ رسمی که دولت دیروز برای اتاق معاملات ارزی با احتساب 2 درصد زیر قیمت بازار اعلام کرده بود، 2404 تومان بود که فاصله این رقم تا پایان روز گذشته در بازار آزاد 50 تومان بوده است.نرخ هر دلار آمریکا دیروز در بازار آزاد 2554 تومان به ثبت رسیده است.به این ترتیب نرخ ارز امروز در بازار با 50 تومان فاصله دومین روز خود را آغاز خواهد کرد.اگر نرخ ارز در بازار سیاه را محاسبه نکنیم،هم اکنون بازار ارز در دومین روز راه اندازی اتاق ارزی،سه نرخی رسمی است.نرخ ارز مرجع 1226 تومانی،2404 تومان نرخ ارز اتاق ارزی و2554 تومان بازار آزاد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که راه اندازی اتاق ارز،سبب بی نظمی بیشتر در بازار ارز شده و به شکاف موجود بین ارز مرجع و بازار دامن زده است.اگرچه دولت هدف از راه اندازی این بازار را کمک به صنایع داخلی در جهت تامین ارز مورد نیازشان عنوان کرده،اما مشخص نیست که این کمک تا چه اندازه می تواند ادامه داشته باشد.چه آنکه اگر فاصله بین بازار آزاد و ارز مرجع بیشتر شود،نرخ ارز اتاق ارزی عملا کمکی به صنایع داخلی و حتی واردکنندگان کالا نمی تواند بکند./ایلنا

 


ویدیو مرتبط :
تک نرخی شدن ارز؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با سه نرخی شدن ارز مخالفیم/دلار تقلبی در بازار وجود دارد



 

سه نرخی شدن ارز , قیمت دلار

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد خبر تهیه بسته اقتصادی و سه نرخی شدن ارز در مجلس با تاكید بر این‌كه از این موضوع خبر ندارم، تصریح كرد: ما موافق این موضوع نیستیم. حتی با دو نرخی شدن ارز هم موافق نیستیم؛ چه برسد به چند نرخی شدن آن.

سیدشمس‌الدین حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد كلان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد سه نرخی شدن ارز همچنین افزود: سیاست‌های ما همیشه به دنبال تك نرخی شدن ارز بوده و هنوز هم به فكر ارز تك نرخی هستیم، ولی نه با این نرخ‌های موجود در بازار.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد وجود دلارهای تقلبی در بازار گفت: همواره و همیشه نگران حضور هیجانی غیر حرفه‌ای‌ها در بازارهایی هستم كه حرفه‌ای‌ها در آن حضور دارند.

وی افزود: نگرانی‌ایی كه اخیرا افزوده شده این است كه برخی سوء استفاده كرده و دلارهای تقلبی را در بازار منتشر می‌كنند. البته دستگاه‌های مسوول از جمله دستگاه‌های امنیتی ونظارتی فعال هستند و با سر منشاء این تخلفات برخورد می كنند، ولی توصیه من به مردم این است كه اساسا تامین منابع مورد نیاز ارزی خود را در چارچوب‌های مشخص بانك مركزی و كانال‌هایی كه بانك مركزی معرفی می كند، انجام دهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به احتمال متضرر شدن بخشی از مردم گفت: مسوولان دستگاه‌های امنیتی و نظارتی كار خود را دنبال می‌كنند، ولی دلار تقلبی در بازار وجود دارد و ممكن است از طریق كانال‌های غیر رسمی یا در گوشه خیابان‌ها مبادله شوند؛ بنابراین مردم مراقب باشند و ازچنین معاملاتی پرهیز كنند.

قیمت حامل‌های انرژی پاییز افزایش پیدا نمی‌كند

حسینی در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها نیز با تاكید براین كه هدفمندی كردن یارانه‌ها متوقف نشده و نمی‌شود، گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی در این مرحله منتفی و علت آن هم مشخص است. ما حتی در سال 1389 هنگامی كه می‌خواستیم قانون را اجرا كنیم، به دنبال این بودیم كه در پاییز این كار را انجام دهیم، چرا كه بررسی‌های ما حكایت از آن داشت كه دركنار كل ملاحظات فنی وكارشناسی، زمان اجرای قانون بسیار مهم است.

وی با اشاره به عنوان اثرات تقویمی در علم اقتصاد گفت: در مهرماه اصولا به دلیل بازگشایی مدارس با افزایش تقاضا روبرو هستیم. در فروردین ماه نیز افزایش سفرها را داریم؛ بنابراین به این نتیجه رسیدیم در یكی از ماه‌های میانی پاییز قیمت حامل‌ها را افزایش دهیم. ولی وقتی تلاطمات ارزی حتی در سال 1389 صورت گرفت، به نوعی احساس كردیم كه شیب قیمت‌ها صعودی است و در آن مقطع به خاطر همین ملاحظات از افزایش قیمت‌ها چشم پوشی كردیم و حتی اجرای فاز اول به معنی افزایش نرخ‌ها را به ماه‌های دیگر موكول كردیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه بین سازمان بورس و صندوق توسعه ادامه داد: امروز این مسئله برایمان جدی‌تر است و با توجه به مجموعه بررسی‌ها و ارزیابی‌هایی كه صورت گرفته، به این نتیجه رسیدیم كه فعلا افزایش قیمت را از دستور كار خارج كنیم.

وی با تاكید بر این‌كه خارج كردن افزایش قیمت از دستور كار به طور موقتی به معنای عقب نشینی یا سرباز زدن از قانون نیست، گفت: هدفمندی‌ یارانه‌ها جزئی از اهداف دولت در راستای اصلاحات اقتصادی بوده و همچنان مصر به اجرای آن هستیم. الان هم هدفمندی‌ یارانه‌ها را تعطیل نمی‌كنیم، بلكه زیرساخت‌های آن را آماده می‌كنیم.

او خاطرنشان كرد: به طور مثال قانون امكاناتی داده كه از آن می‌توانیم برای حمایت از تولید استفاده كنیم. كارها را تسریع و تقویت می‌كنیم تا موقعی كه خواستیم فاز دوم را اجرا كنیم، مشكلی نباشد.

وی در مورد زمان اجرای گام دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها و افزایش قیمت‌ها تاكید كرد: در مورد زمان حرف نمی‌زنیم، اما به طور قطع پاییز هم مدنظر ما نیست.

اصلاح قیمت و جبران دو روی یك سكه هستند

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد مبلغ یارانه‌های واریز شده گفت: افزایش یارانه‌های نقدی برآمده از اصلاح قیمت‌هاست و ما از مسیر اصلاح قیمت‌ها، قدرت خرید را جبران می‌كنیم.

حسینی با اشاره به این‌كه افزایش 28 هزار تومانی یارانه ها بابت افزایش قیمت نان در برنامه هدفمندی‌ یارانه‌ها نبوده است، اظهار كرد: حتی درخصوص 28 هزار تومان هم كه پرداخت شد، باتوجه به تفاهمات كلی كه رییس جمهوری با مدیریت مجلس داشتند، این كار صورت گرفت و ما لایحه این كار را در دولت تصویب كردیم. كه این منبع جبران شود.

وی تاكید كرد: اصلاح قیمت و جبران دو روی یك سكه هستند.

سخنگوی اقتصادی دولت با تاكید بر این‌كه تفاهم نامه‌ای كه امروز امضا شده تفاهم نامه‌ای است كه صحبتی از ریال یا ارز در آن به میان نیامده است، گفت:‌ این تفاهم نامه دارای چند نكته اساسی است؛ از جمله این كه شركت‌های بورسی كه عموم آن‌ها شركت‌های صنعتی هستند، در استفاده ازتسیهلات صندوق توسعه ملی در چارچوب قانون و اساس نامه از اولویت برخوردارند. لذا صندوق توسعه ملی با حمایت و اولویت دادن به فعالیت‌های شركت‌های تولیدی كه در بورس وجود دارند، هم افزایی منابع بخش خصوصی و مردمی و توسعه‌یی را افزایش می دهند.

وی افزود: صندوق توسعه ملی و بورس در این تفاهم نامه تفاهم كردند كه باتوجه به این كه به طور كلی در قانون تاسیس صندوق توسعه ملی، امكان سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی ذكر شده، زمینه‌های قانونی آن فراهم شود.

او همچنین با تاكید بر این‌كه تفاهم نامه صورت گرفته، بخشی نیست، گفت: بورس قابل مقایسه با صنعت نیست. صنعت و دیگر بخش‌ها در بورس حضور دارند، لذا نیاز به درج هیچ عددی در این تفاهم نامه نبود . این تفاهم نامه یك تفاهم نامه شفاف عملیاتی برای اولویت دادن و حمایت كردن از شركت‌های بورسی است كه طبق قانون می‌توانند از منبع صندوق توسعه ملی برداشت كنند.

افزایش نسبت اظهارنامه‌های الكترونیكی

وی در مورد تسلیم اظهارنامه‌های الكترونیكی تصریح كرد: همكاری خوبی بین سازمان مالیاتی و سایر بخش‌ها وجود دارد. چون ماه تیر ماه پیك كاری سازمان مالیات است، نمی‌توانم درمورد میزان اخذ مالیات عدد و رقمی بگویم، اما پس از تیر ماه گزارش‌ها ارائه می‌شود. روند و نسبت اظهارنامه های الكترونیكی خیلی افزایش پیدا كرده است..... / خبرگزاری ایسنا