اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارزیابی شرمن از مذاکرات وین/ روسیه: پرونده ایران باید از شورای امنیت خارج شود



اخبار سیاست خارجی - ارزیابی شرمن از مذاکرات وین

شرمن در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا درباره برنامه موشکی ایران بحث شد یا نه گفت درباره این مساله به صوت ویژه سخنی نمی‌گویم اما باید بگویم که تمام مسائل در این مباحث مطرح شده‌اند و یک بار دیگر تاکید می‌کنم تا زمانی که درباره تمام مسائل توافق نشده درباره هیچ چیز توافق نشده است.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در نشست وین اعلام کرد که در گفتگوهای سه روز گذشته درباره چارچوب تداوم مذاکرات به توافق رسیدیم.

به گزارش تسنیم، وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در نشست وین با حضور در مرکز رسانه‌ای موسوم به "مرکز اتریش" اعلام کرد که در گفتگوهای سه روز گذشته درباره چارچوب تداوم مذاکرات به توافق رسیدیم.

وی گفت: ما قصد داریم مطمئن شویم که ایران به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رود و جامعه بین المللی از این بابت اطمینان حاصل کند.

شرمن افزود: مذاکرات سازنده و مفیدی داشتیم، پیشرفت کردیم و درباره ماهیت و فرآیند بحث کردیم و درباره چارچوب تداوم مذاکرات به توافق رسیدیم.

وی افزود: درباره تمام مسائل گفتگوهای سازنده ای داشتیم و این مباحث برنامه کاری تداوم مذاکرات را فراهم کردند. برای پیشبرد مذاکرات باید فضا را برای مطرح شدن تمام دیدگاه‌ها باز کرد.

شرمن تصریح کرد تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگرفته یعنی درباره هیچ چیزی توافق نشده است.

درباره جزئیات مذاکرات اینجا سخن نمی‌گویم زیرا ما در ملا عام مذاکره نمی‌کنیم.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا افزود این یک فرآیند سخت پیچیده و طولانی خواهد بود. اما تلاش خود را خواهیم کرد که در شش ماه به توافق برسیم. هم اکنون شاهد انجام برخی اقدامات از جانب ایران هستیم. راه زیادی مانده اما در این زمان کوتاه مسیری را طی کرده ایم.

وی بار دیگر تاکید کرد که مذاکرات بسیار جامع بودند و درباره تمام موضوعات بحث شد.

شرمن در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا درباره برنامه موشکی ایران بحث شد یا نه گفت درباره این مساله به صوت ویژه سخنی نمی‌گویم اما باید بگویم که تمام مسائل در این مباحث مطرح شده‌اند و یک بار دیگر تاکید می‌کنم تا زمانی که درباره تمام مسائل توافق نشده درباره هیچ چیز توافق نشده است.

وی در واکنش به خبرنگاری نشریه صهیونیستی هاآرتص افزود: هر کشوری می‌تواند نگرانی های خود را داشته باشد. ما یقیناً به مشورت‌های متحدانمان گوش فرا می دهیم. برای مثال در هفته آتی به اسرائیل و عربستان خواهم رفت تا با آنها مشورت کنم.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا همچنین در پاسخ به سؤالی درباره احتمال دیدار خودش یا یک مقام ارشد آمریکایی از ایران در آینده گفت: همه چیز ممکن است.

وی افزود: دیدارهای منظمی در سطح مدیران سیاسی و کارشناسان در آینده خواهیم داشت. 

 

-----------------------------------------

اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات وین


روسیه: پرونده ایران باید از شورای امنیت خارج شود

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور بر لزوم تلاش برای خارج کردن پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، ریابکوف روز پنجشنبه گفت: به موازات مذاکرات و گروه 1+5 باید مساله تشریک مساعی در شورای امنیت برای فراخواندن پرونده ایران از این شورا حل شود.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در چند ماه آینده باید در آن بحث کنیم سازماندهی تلاش ها

برای فراخواندن پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت سازمان ملل است.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: انجام این کار ضروری است چرا که با اجرای برخی از قطعنامه های شورای امنیت در مورد ایران، مانند قطعنامه 1929 که در سال 2010 اجرایی شد، آنچه که برای اعمال نفوذ بر ایران از طریق شورای امنیت ممکن بود، محقق شده است.ˈ

ریابکوف ضمن قانونی توصیف کردن این قطعنامه ها افزود: ˈدستیابی به توافق جامع هسته ای که ما در پی آن هستیم، خارج از چارچوب این قطعنامه ممکن نیست. ما از قطعنامه های شورای امنیت و هر تصمیمی که به عادی سازی شرایط برنامه هسته ای ایران منجر می شده است، حمایت کرده ایم.

 شورای امنیت در تمامی قطعنامه های خود قید کرده است که همواره به مساله برنامه هسته ای ایران می پردازد اما اکنون که دیگر موضوع هسته ای ایران در دستور کار شورای امنیت نیست، لزومی ندارد که پرونده ایران همچنان در شورای امنیت باقی بماندˈ.

وی با بیان اینکه هر قطعنامه ای لازم الاجراست اظهار داشت: قطعنامه ها بخشی از معیارهای قوانین بین المللی هستند.

وی افزود: بنابرین باید موافقت نامه جامعی تنظیم کرد و این کار باید در مذاکرات انجام گیرد اما در خارج از متن مذاکرات غیرممکن است.

اخبار سیاست خارجی - تسنیم , ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
آیا ایران از فصل هفتم شورای امنیت خارج شده است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده روسیه در 1+5 با معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد



 

 

 نماینده روسیه در 1+5 با معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد

 

ژنو- معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات ایران و گروه 1+5، شب گذشته با معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد.

سرگئی ریابکوف شب گذشته (یکشنبه) با حضور در محل اقامت تیم مذاکره کننده ایرانی در ژنو درخواست ملاقات با دکتر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان را داشت که با برگزاری این دیدار میان وی و دکتر علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان موافقت شد.

در این دیدار، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تأکید کرد که مبنای مورد قبول ایران برای مذاکره با کشورهای عضو گروه 1+5 نامه 6 ژوئیه 2010 (15 تیر 89) دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به خانم کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا است و آن را قابل تغییر نمی‌دانیم.

در این دیدار، تلاش طرف روسی برای ایجاد فضای مثبت در مذاکرات مورد توجه قرار گرفت...../تحلیل:ایرنا