اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارزیابی دیپلمات کهنه کار از روابط ایران و آمریکا


حسین موسویان در کنفرانس "بررسی استراتژی تحولات ژئوپولوتیک و اقتصادی جهان" که توسط وزارت خارجه سوئد، وزارت خارجه نروژ و موسسه بین‌المللی استراتژیک در اوسلو - پایتخت نروژ برگزار شده به مساله توافق اولیه میان ایران و گروه 1+5 و تاثیر روابط ایران و آمریکا در منطقه پرداخت.

خبرگزاری ایسنا: حسین موسویان در کنفرانس "بررسی استراتژی تحولات ژئوپولوتیک و اقتصادی جهان" که توسط وزارت خارجه سوئد، وزارت خارجه نروژ و موسسه بین‌المللی استراتژیک در اوسلو - پایتخت نروژ برگزار شده به مساله توافق اولیه میان ایران و گروه 1+5 و تاثیر روابط ایران و آمریکا در منطقه پرداخت.

متن سخنرانی سیدحسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به این شرح است:


ایران و گروه 3+3 پس از یک دهه شکست مذاکرات هسته‌ای توانستند در 24 نوامبر سال 2013 به یک توافق اولیه یعنی برنامه اقدام مشترک دست یابند. چندین دلیل برای این موفقیت اولیه وجود دارد که عبارتند از:

1- انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2013

2- مشارکت مستقیم ایران – آمریکا

3- احترام آمریکا به حق غنی‌سازی ایران

4- تاثیر تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران

5- شکست دنیا برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق تحت فشار قرار دادن این کشور

در واقع ایران به تحریم‌ها این گونه پاسخ داد:

1- افزایش سانتریفیوژهای نصب شده به حدود 20 هزار تا

2- تولید 8 هزار و 500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده

3- افزایش سطح غنای بخشی از این اورانیوم از 3.5 درصد به 20 درصد

4- گسترش سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر

5- تولید صفحه‌های سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران

6- ساخت دومین تاسیسات غنی‌سازی در نزدیکی فردو که زیرزمین قرار دارد.

موسویان در ادامه سخنانش به دستاوردهای مثبت توافق اولیه اشاره کرد و گفت: نتایج مثبت این توافق بدین شرح است:

1- تبدیل بخش زیادی اورانیوم غنی شده در سطح 20 درصد ایران به اکسید مناسب برای مصرف سوخت راکتور تحقیقاتی تهران

2- توقف غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از 5 درصد

3- توقف نصب سانتریفیوژهای بیشتر در تاسیسات نطنز و فردو و قطعات در راکتور در حال ساخت اراک

4- ایران تاسیسات غنی‌سازی جدید در مکان‌های بیشتر نصب نکرده است.

5- ادامه کار سانتریفیوژ تحقیق و توسعه به گونه‌ای که موجب ذخیره اورانیوم غنی شده نمی‌شود.

6- ایران به تعهدش برای عدم بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی که قابلیت بازفراوری را داشته باشد متعهد بوده است.

7- به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به تاسیسات هسته‌ایش را داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش سپتامبر خود تایید کرد که ایران به تعهداشت طبق برنامه اقدام مشترک پایبند بوده است.

در ازای گروه 3+3 دست به اقدامات زیر زده است:

1- تلاش‌هایش برای کاهش بیشتر صادرات نفت خام ایران را به حالت تعلیق در آورده و تحریم‌ها در بخش پتروشیمی، طلا و دیگر فلزات گرانبها به علاوه تحریم‌ها در بخش صنعت خودرو و موانع خرید قطعات در بخش هوایی غیرنظامی را لغو کرده است.

2- گروه 3+3 همچنین تحریم دیگری در ارتباط با قطعنامه‌های هسته‌ای شورای امنیت سازمان ملل یا مرتبط با تحریم‌های اتحادیه اروپا – آمریکا صادر نکرده است.

3- این گروه علاوه بر این یک کانال مالی را برای تسهیل نقل و انتقالات پولی ایجاد کرده است.

عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران افزود: ایران و گروه 1+5 به پیشرفت‌هایی برای رسیدن به یک توافق جامع دست پیدا کردند که رسیدگی به مسائل کلیدی شامل آینده رآکتور آب سنگین اراک، تاسیسات غنی‌سازی فردو و دسترسی بیشتر بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران منجر شد، اگرچه آنها هنوز نتوانسته‌اند به توافق نهایی برسند.

در نتیجه همین پیشرفت‌ها مذاکرات هسته‌ای تا 24 نوامبر سال جاری تمدید شده و دو طرف به پایبندی‌شان به متن توافق اولیه ادامه می‌دهند.

موسویان تصریح کرد: یک توافق نهایی باید منعکس کننده حقوق و الزامات اعضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و موافقتنامه پادمان جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

همزمان که مذاکره کنندگان رایزنی‌های خود را در مورد برنامه هسته‌ای ایران در نیویورک از سر می‌گیرند ایران و قدرت‌های جهانی با یک مرحله بسار سخت برای پیمودن فاصله‌ها و دستیابی به یک توافق هسته‌ای جامع در سه ماه باقیمانده مواجهندو سخت‌ترین مسائل باقیمانده عبارتند از:

1- چگونگی تعیین اندازه و ظرفیت برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران

2- یک چارچوب زمانی واقع بینانه برای لغو تحریم‌ها

او در ادامه تاکید کرد یک توافق جامع باید از این عناصر برخوردار باشد:

1- نگرانی‌ها در مورد رآکتور آب سنگین اراک با تبدیل فنی آن به منظور کاهش ظرفیت تولید پلوتونیوم این رآکتور از 10 کیلوگرم به یک کیلوگرم در سال کاهش خواهد یافت. علاوه بر این ایران با یک تعهد بلند مدت از ساخت تاسیساتی که قابلیت بازیافت پلوتونیوم از سوخت مصرف شده را داشته باشد پرهیز می‌کند.

2- ایران خواهد پذیرفت که فردو را به یک تاسیسات تحقیق و توسعه برای سانتریفیوژهایش و دیگر تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش تبدیل کند.

3- تهران متعهد خواهد شد تا به طور کامل به اقدامات شفاف‌سازی مورد توافق و نظارت بیشتر شامل امضا و اجرای پروتکل الحاقی عمل کند.

4- برای تعیین اندازه و ظرفیت برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران به گونه‌ای که نیازهای عملی صلح‌آمیز ایران را برآورد کند، یک راه‌حل باید این گونه باشد:

- محدود کردن غنی‌سازی ایران تا سطح 5 درصد

- تطبیق دادن ظرفیت غنی‌سازی ایران با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش

یک توافق احتمالی درخصوص ظرفیت غنی‌سازی می‌تواند حاوی رویکرد زیر باشد:

1- برای یک مدت زمان مورد توافق ایران از ظرفیتی مناسب با غنی‌سازی اورانیومی برخوردار خواهد بود که برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی‌اش لازم است.

2- ایران ظرفیت غنی‌سازی عملی‌اش را در سطح کنونی نگه خواهد داشت اما ارتقای سانتریفیوژهای نسل اول مدل‌های پیشرفته‌تر را آغاز خواهد کرد. سانتریفیوژهای با ظرفیت بالاتر برنامه غنی‌سازی ایران را موثرتر خواهند کرد.

این اقدامات دریچه‌ای برای یک دوره زمانی 7 تا 10 ساله به منظور اعتمادسازی ایجاد خواهد کرد که در ترکیب با بازرسی‌های سرزده و نظارت، به جهان اطمینان خواهد داد که ایران می‌تواند از یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز با یک بازه زمانی طولانی برای گریز هسته‌ای احتمالی برخوردار باشد.

3- ایران می‌تواند همکاری بین‌المللی برای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش دریافت کند.

4- قدرت‌های جهانی تمام تحریم‌های هسته‌ای یک‌جانبه و چند جانبه علیه ایران را لغو خواهند کرد.

5- به محض اجرای آخرین گام از توافق نهایی با برنامه هسته‌ای ایران همانند هر کشور دیگر عضو معاهده ان‌پی‌تی که سلاح هسته‌ای ندارد، برخورد خواهد شد.

این عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در ادامه به تاثیر یک توافق هسته‌ای بر منطقه پرداخت و افزود: حل مساله هسته‌ای برای ایران و قدرت های جهانی یک موفقیت خواهد بود و این می‌تواند به عنوان اساسی برای دورنمای خاورمیانه عاری از سلاح کشتار دسته جمعی باشد. در یک چشم‌انداز وسیع‌تر ایران و قدرت‌های جهانی می‌توانند در مورد یک شیوه برای مساله خاورمیانه به توافق برسند که بر شش اصل استوار خواهد بود:

1- هیچ سلاح هسته‌ای در خاورمیانه وجود نداشته باشد.

2- ممنوعیت بازفرآوری به عنوان مثال جداسازی پوروتنیوم در خاورمیانه

3- غنی‌سازی بالاتر از پنج درصد در خاورمیانه وجود نداشته باشد

4- هیچ ذخیره‌ای غیر از نیازهای داخلی برای استفاده صلح‌آمی هسته‌ای وجود نداشته باشد

5- تاسیس یک کنفرسیوم منطقه‌ای یا بین‌المللی برای تولید سوخت هسته‌ای

6- اجرای اقدامات راستی‌آزمایی و اعتمادسازی منطقه‌ای به منظور منع اشاعه سلاح‌های کشتار دسته‌جمعی مثل یور اتم یا از طریق ایجاد یک نهاد منطقه‌ای مثل اصول بازرسی مشترک برزیل – آرژانتین به منظور نظارت بر گسترش هسته‌ای و راستی‌آزمایی ماهیت صلح‌آمیز آن در منطقه.

سیدحسین موسویان علاوه بر این بر لزوم همکاری بیشتر ایران و آمریکا در منطقه تاکید کرد و گفت: مساله هسته‌ای ایران ماهیتا سیاسی است. همانطور که توسط مناقشه اغراق‌آمیز درخصوص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران نشان داده شده است. واقعیت این است که مساله هسته‌ای ایران به دلیل دشمنی این کشور و آمریکا حساس شده است و تا زمانی که این خصومت ادامه داشته باشد، مذاکرات برسر برنامه هسته‌ای ایران به تنهایی به صلح میان ایران و آمریکا منجر نخواهد شد. اگرچه راه‌حل صلح‌آمیز برای مساله هسته‌ای ایران می‌تواند راه را برای همکاری بیشتر ایران و آمریکا باز کند.

سیاست کنونی برای حل این مساله، در صورتی که تهران و واشنگتن یک استراتژی مناسب برای همکاری بیشتر نداشته باشند، به شکست می‌خورد.

یک بسته راه‌حل جامع برای این دو بعد مختلف از مشکل ایران و آمریکا و مساله هسته‌ای بسیار ضروری است. برای دستیابی به یک راه‌حل بلند مدت برای پرونده هسته‌ای لازم است که ما این موضوع و دیگر مسائل را در یک چارچوب دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیاوریم و لزوم مذاکره در مورد دیگر اختلافات اساسی میان تهران – واشنگتن را در حالی که در مورد منافع مشترک همکاری می‌کنیم، به رسمیت بشناسیم.

ایران و آمریکا دارای منافع مشترکی در مقابله با تروریسم در منطقه هستند. این کشورها چه دوست داشته باشند و چه نداشته باشند، ماهیتا در افغانستان هم پیمان هستند، چون هر دو به دنبال برقراری صلح و ثبات در افغانستان، به علاوه خروج امن نیروهای آمریکا از این کشور تا پایان سال 2014 هستند.

ایران و‌آمریکا در دوران ریاست جمهوری خاتمی در سال 2001 برای بیرون راندن طالبان با یکدیگر همکاری کردند و به طور موفقیت‌آمیز راه را برای تشکیل یک دولت ملی واحد در سال 2001 از طریق مشارکت ایران در مذاکرات بن به رهبری سازمان ملل درخصوص آینده افغانستان هموار کردند.

علاوه بر این ایران و آمریکا در عراق نیز ماهیتا هم‌پیمان هستند و هر دو کشور از دولت قبلی و کنونی عراق حمایت کردند. همکاری غیرمستقیم ایران و آمریکا در عراق این امکان را به وجود آورد تا رژیم دیکتاتوری صدام حسین در سال 2003 سرنگون شود. آنها هر دو با اقدامات غیرقابل تحمل و غیرقابل کنترل افراط‌گرایان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) برای نابودی عراق و سوریه از طریق تفرقه‌افکنی‌های فرقه‌ای مخالف هستند.

بی‌اعتمادی عمیق میان ایران و آمریکا مانعی است بزرگ برای همکاری مستقیم این دو کشور جهت نابودی دشمنان مشترک‌شان. این دشمنی دلیلی است که باعث شده هر دو طرف کمک‌هایشان را به طور غیرمستقیم انجام دهند. به عنوان مثال جنگ اخیر در عامرلی واقع در شرق عراق یکی از مهم‌ترین مبارزات علیه داعش بود. جایی که ایران با کمک به نیروهای پیش‌مرگ کرد در حملات زمینی و حملات هوایی آمریکا، موجب شد تا این شهر که از لحاظ استراتژیک در موقعیت حساسی قرار دارد، آزاد شود.

اوباما، رییس جمهور آمریکا در اشاره به جنگ علیه داعش گفت: قدرت ارتش آمریکا بی‌همتاست، اما در ادامه اعتراف کرد که برای ریشه‌کن کردن سرطانی مثل داعش به یک ائتلاف گسترده نیاز است. بدون حضور و مشارکت فعال ایران، ائتلاف بین‌المللی واشنگتن علیه داعش، به همان دلیلی که اقداماتش علیه تروریسم القاعده در سال 2001 و ائتلاف بین‌المللی 2011 در سوریه به شکست انجامید، موفق نخواهد بود. در واقع بدون حضور ایران هرگونه ائتلاف منطقه‌یی و بین‌المللی به منظور حل بحران‌های خاورمیانه به شکست منجر خواهد شد. بنابراین اکنون زمان آن است که آمریکا، قدرت‌های جهانی و بازیگران منطقه‌ای قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران را بپذیرند.

نیاز به تغییر در روابط ایران و آمریکا دیگر یک گزینه نیست. بلکه امری فوری و ضروری است و نیاز است این گفت وگو میان ایران و بازیگران منطقه یی مانند ترکیه عربستان مصر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای توقف و برگراندن مسیر کنونی فرقه‌گرایی، افراط‌گرایی و تروریسم رو به گسترش در خاورمیانه صورت گیرد.

در حقیقت بحران کنونی خاورمیانه که با جنگ‌های داخلی مناقشات فرقه‌یی و رشد خطرناک تروریسم پیچیده شده، مفهوم جدیدی از ژئوپولوتیک را برای همکاری ایران و آمریکا و ایران و کشورهای منطقه به وجود آورده است تا از طریق آن بتوان امنیت و ثبات را از خلیج فارس تا منطقه مدیترانه و تا مرزهای هند برقرار کرد.

با این حال علی‌رغم این بی‌اعتمادی تاریخی، دو کشور برای حل مساله هسته‌ای وارد یک مذاکرات جدی شده‌اند و این مشارکت مستقیم آنها موجب به دست آمدن این نتیجه غیرقابل پیش‌بینی شده است. بنابراین می‌توان گفت که این دستاورد در مذاکرات هسته‌ای نمونه‌ای است از آنچه که دو طرف می‌توانند از آن برای مقابله با شرایط حساس منطقه استفاده کنند.


ویدیو مرتبط :
ارزیابی کیفیت کار ارزیابی گزینه ها ارزیابی مشاغل کار پژوهی مهندسی کار اشتغال درم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رایان کروکر دیپلمات کهنه کار آمریکایی: ایران همیشه یک قدرت بزرگ بوده و خواهد بود



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,رایان کروکر

رایان کروکر دیپلمات کهنه کار آمریکایی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار انگلیسی گفت:ایران یک قدرت منطقه ای بزرگ است، همیشه بوده و همیشه خواهد بود.

رایان کروکر دیپلمات کهنه کار آمریکایی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار انگلیسی گفت:ایران یک قدرت منطقه ای بزرگ است، همیشه بوده و همیشه خواهد بود.

به گزارش «انتخاب»، کروکر گفت: سوالی که وجود دارد این است که آنها با قدرتی که در اختیار دارند چکار خواهند کرد.زمان آن فرارسیده است که بحثی گسترده درباره این موضوع داشته باشیم و بر روی جایگاه ایران در منطقه و آنچه که به دنبال آن هستند،تمرکز کنیم.

سفیر پیشین آمریکا در عراق گفت:موضوع اتمی موضوعی در حیطه سیاست خارجی است اما تنها موضوع مطرح در این حیطه نیست.برای رسیدن به اهداف و موضوعات دیگر موضوع اتمی باید حل و فصل شود.به نظرم حالا زمان آن فرارسیده است که باب گفتگو درباره این مسائل را باز کنیم.ما شاهد آتش بس بشردوستانه و شاهد آن هستیم که ایرانی ها با بازرسی کشتی هایشان در جیبوتی و پیش از رفتن به یمن موافقت کردند.امید برای ایجاد بحث های منطقه ای با حضور و مشارکت ایرانیها و سعودی ها درباره یمن وجود دارد.

کروکر گفت: به طور شفاف مناقشه کنونی به شکل خشونت فرقه ای در منطقه عمومیت یافته است.این موضوع مایه نگرانی تمامی کشورهای منطقه چه سنی و چه شیعه است.سرانجام خوبی برای این موضوع مشاهده نمی شود.زمان آن فرا رسیده است که درباره موضوع سوریه یک گام به عقب برداریم و قدری عقب نشینی کنیم.ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی از اسد پدر و اسد پسر حمایت کرده است.اما باید به خاطر داشته باشیم که سعودی ها هم روزگاری از رژیم اسد حمایت می کرده اند.روزگاری را من به خاطر می آورم که در سوریه شاهد پدیده فرقه گرایی نبودیم اما در آینده شاید به موضوعی به مراتب بدتر از پدیده فرقه گرایی روبرو باشیم.ما باید وضعیت موجود را تغییر دهیم.

وی درباره عراق گفت:من قصد ندارم که جریان موجود در میادین نبرد در عراق را توضیح دهم.بدیهی است که نکاتی اساسی و بدیهی وجود دارد.داعش یک نیروی ترسناک است اما آنقدر هم نیرومند نیست که بر بغداد و یا اربیل حاکم شود و آنها برای این موضوع هم تلاش نخواهند کرد.آنها فراز و فرود زیادی را از خود نشان داده اند.آنها شکستهایی در تکریت داشته اند و در رمادی و تدمر در سوریه پیروزی هایی داشته اند.اما مسئله اصلی در عراق این است که داعش تهدید اصلی محسوب نمی شود.مهمترین تهدید برای عراق نبود آشتی سیاسی در این کشور است.این موضوع سبب ایجاد فضایی برای فعالیت داعش و نیروهای شبه نظامی شیعه شده است.آنچه که عراقی ها باید صورت دهند این است که بر اختلافات موجود در بین جوامع گوناگون این کشور فائق آیند تا یک روح جمعی را برای مقابله با این مسائل ایجاد کنند.به نظرم آنها خودشان نمی توانند این کار را بدون دخالت خارجی صورت دهند.آنها نمی توانند به آشتی بین یکدیگر دست پیدا کنند.

سفیر پیشین آمریکا در عراق گفت:من احترام زیادی برای نخست وزیر عبادی قائل هستم.به نظرم او یک عراقی ملی گرا است که خواهان از بین بردن اختلافات فرقه ای در کشورش است. ما شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از مقامات عراقی عروسک خیمه شب بازی دیگران هستند.عبادی هرگز نمی تواند این اختلافات را از بین ببرد.تفاوت نگاه او با دیگران بسیار زیاد است و فشار زیادی بر روی وی وجود دارد.برطرف کردن اختلافات در عراق زمان می برد و به میانجیگری خارجی نیازمند است.

کروکر گفت:به نظرم لازم است که آمریکا نقشی پیشرو را در این رابطه ایفا کند و دیگران هم می توانند از این نقش حمایت کنند.همه خواهان مشاهده موضع آمریکا در این رابطه هستند.من از غیبت چند ساله اخیر آمریکا در عراق بیم دارم.منظور من غیبت نظامی نیست بلکه منظورم غیبت سیاسی است.

وی افزود:من در چهل سال خدمت در وزارت خارجه دو نکته را به خوبی فرا گرفته ام.اول اینکه در وارد شدن به هر کشوری به دقت رفتار کنید.این منطقه یک منطقه پیچیده است که از دام های گوناگون برای آنهایی که با عجله در آن دخالت می کنند، مملو شده است.موضوع دوم که من آموخته ام این است که با دقت از هر کشوری خارج شوید زیرا هر دخالتی می تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد.معتقدم که ما در عراق به خوبی عمل نکردیم.ما در هنگام دخالت در این کشور به خوبی رفتار نکردیم و در هنگام خارج شدن در این کشور هم به دقت عمل نکردیم.اگر امروز نگاهی به آنچه که روی داده است ،داشته باشیم این موضوع نتیجه محاسبه غلط در خروج از این کشور بوده است که بیشتر آن نظامی نبوده است بلکه بیشتر آن به جنبه سیاسی قضیه مربوط می شود.

سفیر پیشین آمریکا در عراق :دیگر فرصت دیگری برای دخالت مجدد در عراق وجود ندارد و من امیدوار بودم که ما این کار را صورت می دادیم.واضح است که نوعی حرکت به طرف شکاف و اختلاف در این کشور مشاهده می شود.برخی افراد از به وجود آمدن یک جهادستان در مناطق تحت کنترل داعش صحبت می کنند.برخی درباره کردستان صحبت می کنند و برخی درباره ایجاد یک منطقه شیعه نشین صحبت می کنند.این مناطق تحقق پیدا نکرده اند اما اگر حوادث کنونی به روند خود ادامه دهند این مناطق می توانند تحقق پیدا کنند.

کروکر گفت:ما یک سیستم ریاست جمهوری در کشورمان داریم.لازم است که رئیس جمهور طرحی را برای ارائه دستورات مطرح کند.من امیدواریم که رئیس جمهور بیش از این وارد موضوع عراق شود.من همچنین دوست دارم که وزیر خارجه بیش از این وارد مساله عراق شود.مقتضیات زمانی این موضوع را می طلبد.این موضوع مهمی است.این موضوعی است که ما به آن نیازمندیم و یک دیدار و یا یک تماس تلفنی هم چیز را برآورده نمی کند این موضوع به یک الگو نیازمند است.زمانی که من در سال دو هزا رو هفت تا دو هزار و نه در بغداد بودم ما شاهد دیدارهای متعددو تماس های تلفنی فراوان بین مقامات دوکشور بودیم و ما باید به این الگو بازگردیم.

وی درباره پیشروی های اخیر داعش در سوریه گفت:ما برای تاثیرگذاری در سوریه باید با عوامل گوناگونی وارد تعامل شویم.ما در سال دو هزار و یازده می گفتیم که بشار باید برود.این خواست بزرگی است اما بشار نرفته است.شرایط سوریه به گونه ای است که او نمی رود.موضوع دیگری که وجود دارد این است که پس از رفتن وی چه روی خواهد داد.تا زمانیکه دو نیروی مخالف وی داعش و جبهه النصره هستند آیا گزینه بهتری وجود دارد.به نظرم تمامی ما باید با هم تعامل کنیم تا ببینیم با توجه به وضعیت موجود چه گشایشی می تواند صورت پذیرد.رژیم شکست هایی داشته است و واضح است که برخی در بدنه آن از سیر تحولات راضی نیستند. می توان به گونه ای با این افراد وارد تعامل شد و سبب تغییر در راس هرم قدرت آن شد.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب