اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارزیابی بعیدی نژاد از مذاکرات کارشناسی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار سیاست خارجی - ارزیابی بعیدی نژاد از مذاکرات کارشناسی

دور جدید مذاکرات کارشناسی میان ایران و ١+٥ از روز چهارشنبه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در وین اتریش اغاز شده است.

حمید بعیدی نژاد رییس هیات کارشناسی مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: جلسات مذاکره کارشناسی میان ایران و ١+٥ جدی و محتوایی است.

مدیر کل سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه که برای دور جدید مذاکرات کارشناسی میان ایران و گروه ١+٥ در وین بسر می برد، در گفت و گو با ایرنا درباره نتایج دو روز مذاکرات کارشناسی افزود: همه طرفها این جلسات را مفید ارزیابی می کنند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: تمامی کشورها با تیم کامل کارشناسی در این جلسات شرکت کرده اند.

به گفته وی مذاکرات کارشناسی امروز ( جمعه ) نیز ادامه دارد.

دور جدید مذاکرات کارشناسی میان ایران و ١+٥ از روز چهارشنبه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در وین اتریش اغاز شده است.

ریاست هیات مذاکره کننده ایران را بعیدی نژاد و ریاست گروه ١+٥ را استفان کلمنت دستیار ویژه مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعهده دارند.

وی پیش از این در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره دستور کار مذاکرات کارشناسی اظهار کرد: دستور کار این مذاکرات، انجام مباحث مقدماتی کارشناسی در خصوص راه حل جامع خواهد بود که نتیجه آن به نشست مدیران سیاسی گزارش خواهد شد.

همچنین به گفته سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای موضوعات غنی سازی، راکتور آب سنگین اراک و همکاری های هسته ای در دستور کار مذاکرات طرفین قرار دارد.

قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا 17 تا 19 مارس (26 تا 29 اسفند ماه جاری) در وین اتریش برگزار شود.

ایران و گروه 1+5 در دور قبلی مذاکرات که 28 بهمن تا اول اسفند ماه در شهر وین اتریش برگزار شد، درباره چارچوب مذاکرات جامع برای رسیدن به راه حل نهایی توافق کردند و از دور اتی وارد مذاکره بر سر رسیدن به راه حل نهایی می شوند.

اخبار سیاست خارجی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
توضیح بعیدی نژاد درباره ادعای انفجار هسته ای در مریوان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات بعیدی نژاد درباره نتیجه مذاکرات کارشناسی با 1+5



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - وزارت خارجه: مذاکرات کارشناسی با 1+5 مفید بود/ آغاز تهیه پیش‌نویس توافق جامع از اردیبهشت ماه

رییس هیات مذاکره‌کننده کارشناسی ایران با 1+5 مذاکرات کارشناسی اخیر را مفید توصیف کرد.

حمید بعیدی‌نژاد معاون وزیر خارجه ایران و سرپرست هیات ایرانی در مذاکرات کارشناسی با گروه 1+5 در وین در گفت‌وگو با ایسنا، پس از پایان این دور از مذاکرات کارشناسی در وین، با مفید خواندن مباحث و مذاکرات سه روز گذشته میان ایران و 1+5 اظهار کرد: مباحث کارشناسی و اشکال مختلف در سطوح مدیران سیاسی و کارشناسی تا پایان مذاکرات درباره راه‌حل ادامه خواهد داشت.

رئیس هیات مذاکره کننده کارشناسی ایران با 1+5 ادامه داد: یک سلسله مباحث که از جلسه مدیران ارشد ایران و 1+5 برای بحث‌های کارشناسی ارائه شده بود در سه روز گذشته مورد گفت‌وگو قرار گرفت که طیف‌های مختلفی را در ابعاد مختلف شامل می‌شود.

وی تاکید کرد که بحث‌ها کاملا کارشناسی بود و هیات‌ها با آمادگی به مذاکرات آمده بودند و از نظر همه بحث‌های صورت گرفته در این سه روز مفید بود.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به اینکه آیا گفت‌وگو درباره موضوعات مورد بحث تکمیل شده است؟ گفت: در هر جلسه برخی مسائل روشن‌تر می‌شود و زمینه‌هایی برای تمرکز بیشتر بر روی برخی موضوعات فراهم می‌شود.

این عضو هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور در پاسخ به اینکه موضوع غنی‌سازی راکتور اراک، همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای و تحریم‌ها همچنان محور مذاکرات کارشناسی است؟ با بیان اینکه نمی‌توانم وارد جزئیات شوم، تصریح کرد: مباحث مختلف در ابعاد مختلف بحث شد و نتایج به مدیران سیاسی در پایتخت‌ها ارائه می‌شود چنانچه ضروری باشد مذاکرات فنی و کارشناسی بر روی برخی جنبه‌ها ادامه می‌یابد.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به اینکه در مذاکرات قبلی (وین 2) یک مقام آمریکایی اعلام کرد در بحث غنی‌سازی شکاف جدی میان دو طرف وجود دارد آیا در این مذاکرات این شکاف کمتر شده است یا خیر؟ گفت: نمی‌توانم ارزیابی در این سطح داشته باشم این موضوع باید در سطح سیاسی بحث شود. ما بیشتر مباحث فنی را صحبت کردیم. باید نتایج مذاکرات به سطوح عالی رود و در آنجا نتیجه‌گیری شود.

رئیس هیات کارشناسی ایران با 1+5 در پاسخ به اینکه گفته می‌شود مباحث به خوبی پیش می‌رود تا جایی که می‌توان از اردیبهشت ماه وارد مرحله تهیه پیش‌نویس راه‌حل جامع شویم، تاکید کرد: قبلا در مذاکرات وین 2 که با حضور خانم اشتون و آقای ظریف برگزار شد تصمیم گرفته شد که بعد از مذاکرات فروردین ماه از اردیبهشت آماده تهیه پیش‌نویس شویم و این یک تصمیم کلی بود که در مذاکرات قبلی اتخاذ شد و ربطی به اینکه مذاکرات به چه سرعتی و با چه کیفیتی پیش رود ندارد.

وی ادامه داد: مذاکرات فروردین ماه که این هفته در وین برگزار می‌شود نیز به طرح مباحث کلی و تبادل نظر و دست یافتن به درک مشترک از سوی دو طرف می‌انجامد.

بعیدی‌نژاد تاکید کرد: هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 از جلسه اردیبهشت ماه وارد مرحله تهیه پیش‌نویس خواهند شد.

مدیرکل سیاسی وزارت خارجه که همزمان بر اجرای گام اول توافق ژنو نظارت دارد در خصوص اجرای توافق با بیان اینکه در اجرا مشکلی نیست و توافق ژنو در گام اول ابعاد اجرایی خود را طی می‌کند تصریح کرد: در رابطه با اجرای گام اول بحث‌هایی در جریان است و این موضوع به طور جزئی و هم زمان با مذاکرات درباره گام نهایی پیگیری می‌شود و امیدواریم هرچه زودتر شاهد گشایش‌های بیشتر به مرور زمان در فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کشور باشیم.

 

------------------------------


ظریف و اشتون دوشنبه دیدار می‌کنند

در روزهای آغازین سال جدید و پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای کشورمان، سومین دور مذاکرات کار‌شناسی ایران و گروه موسوم به ۱+۵ روز پنجشنبه (14 فروردین‌ماه)  در مقر سازمان ملل متحد در وین اتریش آغاز شد. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران،این مذاکرات با هدف نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌های طرفین برای تدوین متن مشترک به منظور دستیابی برای توافق نهایی، صورت می‌گیرد؛ همچنین قرار است در این دور از مذاکرات کارشناسی دسترسی ایران به فناوری، بازار تجارت و منابع بانکی، نحوه نظارت و بازرسی، زمان دوره نهایی و مباحث باقی‌مانده از مذاکرات وین در دستورکار قرار گیرد. 

این در حالی است که دو طرف با برگزاری چهار نشست رسمی در دومین مرحله از مذاکرات هسته‌ای که در روزهای ۲۷ و ۲۸ اسفندماه سال ۹۲ در وین برگزار شد، درخصوص چهار محور همکاری‌های بین‌المللی در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، غنی‌سازی، تحریم‌های بین‌المللی و همچنین رآکتور تحقیقاتی اراک تبادل‌نظر کردند.

گفتنی است، ریاست این دور از مذاکرات کار‌شناسی ایران و 1+5 را "حمید بعیدی‌نژاد" مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان و یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران بر عهده دارند.

بر این اساس مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 به مدت سه روز و تا آغاز دور سوم مذاکرات رسمی ادامه خواهد یافت.

از این رو سومین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ به میزبانی وین (وین ۳) در مسیر دستیابی به توافق نهایی در چارچوب توافقنامه ژنو قرار است از ۱۸ فروردین ماه به مدت سه روز و به سرپرستی "محمدجواد ظریف" رئیس دستگاه دیپلماسی ایران و "کا‌ترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  برگزار شود.

گفتنی است طرفین مذاکره‌کننده هسته‌ای در نشست وین یک توافق کردند تا تیرماه سال جاری (پایان دوره زمانی گام اول توافق ژنو) پنج تا شش جلسه برگزار کنند که دور اول و دوم آن در وین برگزار شد.

همچنین "مارتین فایس" سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش روز سه شنبه (12 فروردین‌ماه) در سخنانی با استقبال از برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در این کشور که قرار است روزهای هشتم و نهم آوریل (نوزدهم و بیستم فروردین) برگزار شود، تاکید کرد: سیاست اتریش در راستای ایجاد تفاهم بین طرف‌های مختلف است.

وی در ادامه افزود: دستیابی به توافق نهایی مشکل برنامه هسته‌ای ایران را حل می‌کند.

اخبار سیاست خارجی - ایسنا , باشگاه خبرنگاران