اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارزیابی‌های بین‌المللی از روند مذاکرات هسته‌ای ژنو



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات هسته‌ای ژنو

 

اخبار سیاست خارجی - ارزیابی‌های بین‌المللی از روند مذاکرات هسته‌ای ژنو

مذاکرات هیئت های دیپلماتیک ایران و آمریکا با حضور نماینده اتحادیه اروپا در حالی وارد دومین روز خود شده که اخبار 24 ساعت گذشته، از وقوع تحرکات دیپلماتیک فراوانی در موضوع هسته ای ایران حکایت دارد. در این میان، برخی از مقامات دو طرف مواضع خود را درباره روند مذاکرات بیان کرده و رسانه ها نیز گمانه زنی هایی را در این زمینه مطرح نموده اند.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات ژنو میان ایران، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حالی وارد دومین روز خود شده که طرف ایرانی، گفت و گوهای روز گذشته را مثبت و سازنده ارزیابی کرده است. با این حال، برخی مقامات آمریکایی ضمن تأکید بر مواضع پیشین خود، از ضرورت اتخاذ «تصمیمات دشوار» از سوی ایران سخن می گویند. افزون بر این، بار دیگر سخن از احتمال تمدید دوره شش ماهه مذاکرات به میان آمده است.

از جمله جدیدترین موضع گیری ها درباره روند جاری مذاکرات هسته ای، باید به سخنان ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد. وی در این زمینه گفت: «من فکر می کنم که در برخی دوره های مذاکرات، پیشرفت داشتیم؛ اما همان گونه که پس از پایان دور قبلی گفتیم، پیشرفت به اندازه کافی مشاهده نشد. صریح بگویم، ما شاهد میزانی کافی از واقع گرایی نبودیم».

وی در ادامه ضمن بیان اینکه زمان چندان زیادی باقی نمانده، دلیل تأکید آمریکا بر ضرورت تشدید روند دیپلماسی را همین کمبود وقت عنوان کرده است. هارف همچنین با تکرار ادعاهای پیشین دیگر مقامات آمریکایی گفته: «باید تصمیمات سختی اتخاذ شود؛ اما ما به شدت بر روی بازه زمانی 20 ژوئیه متمرکز هستیم».

گفتنی است این سخنان در حالی بیان می شود که پیش از این سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران تأکید کرده بود این طرف غربی است که باید در روند مذاکرات تصمیماتی دشوار اتخاذ کند. از سوی دیگر، نبود واقع گرایی و طرح درخواست های غیرمنطقی، به عنوان عاملی مورد اشاره قرار گرفته بود که سبب شد در دور اخیر مذاکرات پیشرفت حاصل نشود.

با این حال، اظهارات هارف و همچنین بخش هایی از سخنان عراقچی، برخی رسانه ها را به گمانه زنی در این باره سوق داده که احتمال تمدید دوره شش ماهه مذاکرات هسته ای وجود دارد. عراقچی ضمن تأکید بر اینکه دو طرف امیدوارند تا تاریخ 20 ژوئیه به توافق نهایی دست یابند، گفته بود که در غیر این صورت، باید درباره تمدید احتمالی دوره گفت و گوها تصمیم گیری شود.

از سوی دیگر، در حالی که ایران و آمریکا تمرکز خود را بر مذاکرات ژنو معطوف کرده اند، دیگر اعضای گروه 1+5 نیز نسبت به برگزاری مذاکرات دوجانبه با ایران پیش از زمان رسمی دوره جدید گفت و گوها در هفته آینده ابراز تمایل کرده اند و برنامه هایی در این زمینه تدوین شده است.

در این راستا، هرچند در ابتدا تنها اعلام شده بود که مذاکرات مستقیم در مرحله اول میان ایران و آمریکا در ژنو و در مرحله بعد میان ایران و روسیه در رم خواهد بود، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که مذاکراتی بین این کشور و ایران نیز در ژنو برگزار خواهد شد و علاوه بر این، گفت و گوهایی میان ایران و آلمان در تهران نیز انجام خواهد گرفت.

همین ترافیک دیدارهای دیپلماتیک دوجانبه و تمایل طرف های غربی برای ورود به روند گفت و گوی مستقیم با ایران، خود از سوی تحلیلگران به عنوان نشانه ای از عزم جدی طرفین برای رسیدن به توافق تا تاریخ از پیش تعیین شده ارزیابی شده است. بر این اساس، به نظر می رسد دو طرف قصد دارند تا پیش از ورود به مذاکرات رسمی چندجانبه در هفته آینده، حداقلی از توافق نظر را در موضوعات اساسی به دست آورده باشند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
روند مذاکرات هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرمن :هیچ‌گاه در مذاکرات با ایران چنین بحث‌هایی را شاهد نبودم/مسکو: در ژنو پیشنهاد لغو تحریم‌ها در مقابل کنترل بین‌المللی برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کردیم



مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهای ژنو

 

در مصاحبه با سی‌ان‌ان
شرمن: مذاکرات دقیق و واقعی بود/ هیچ‌گاه در مذاکرات با ایران چنین بحث‌هایی را شاهد نبودم

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهای ژنو با تمجید از رویکرد تیم ایران در مذاکرات ژنو، می‌گوید هیچ‌گاه گفت‌وگوها تا این حد صریح نبوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «وندی شرمن» نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، مذاکرات دو روزه در ژنو را «واقعی» و «دقیق» ارزیابی کرده و می‌گوید تاکنون مذاکراتی را با ایرانی‌ها نداشته است.

شرمن بعد از پایان مذاکرات به «کریستین امانپور» خبرنگار «سی‌ان‌ان» گفته است: وزیر خارجه ظریف و هیئت همراهش با آمادگی برای بحثی واقعی و دقیق و با صراحتی که من هیچ‌گاه در دو سال گذشته که با ایرانی‌ها مذاکره می‌کنم شاهد آن نبوده‌ام، در مذاکرات حاضر شدند.

وی با تاکید بر اینکه دیگر همکاران وی در گروه 1+5 هم این احساس وی را تصدیق کرده‌اند، گفت: ما می‌خواهیم برای حرکت سریع رو به جلو، از این موضوع بهره بگیریم، چراکه نمی‌خواهیم پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران همچنان ادامه داشته باشد.

معاون وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از برگزاری مذاکرات به زبان انگلیسی، گفت این موضوع سرعت پیشروی را افزایش داد و ضمنا موجب شد طرفین مذاکراتی «مستقیم و بی‌پرده» داشته باشند. وی با این حال تاکید کرد که مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای ابعاد فنی گسترده‌ای دارد و همین امر موجب کاهش سرعت پیشرفت مذاکرات می‌شود.

شرمن در این مصاحبه از ارائه جزئیات بیشتر در مورد محتوای مذاکرات خودداری کرد و تاکید کرد که جدیت مذاکرات دیپلماتیک را میزان تعهد طرفین به جلوگیری از درز محتوای آن به رسانه‌ها نشان می‌دهد. وی افزود: آن‌ها تفکرات و نظرات خود را به ما گفتند و ما هم تفکرات و نظرات خود را به آن‌ها گفتیم... ما باید در مورد رعایت جدیت مذاکرات بسیار محتاط باشیم.

وی در مورد مذاکرات دوجانبه با هیئت ایرانی هم گفت: ما از محدودیت مذاکرات دوجانبه عبور کرده‌ایم. واقعا لحن و رفتار این مذاکرات به دلیل آنچه که پیشتر رخ داده، متفاوت بود.

«محمدجواد ظریف» و «جان کری» وزرای خارجه ایران و آمریکا دو هفته قبل در جریان سفر هیئت ایرانی به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، برای اولین بار در سه دهه گذشته دیدار دوجانبه داشتند. هیئت‌های ایرانی در حاشیه مذاکرات ژنو نیز دیدار کردند.

شرمن همچنین در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: ایران خواهان کاهش تحریم‌هاست. اما آن‌ها باید تنوع تحریم‌های ما، نیازمندی‌های آن‌ها، نحوه عملکردشان، نحوه اجرای کاهش تحریم‌ها، و اینکه ما می‌خواهیم چه تحریم‌هایی همچنان ادامه داشته باشد را نیز درک کنند.

وی با وجود اعلام رضایتمندی نسبت به لحن مباحث مطرح شده در ژنو، تاکید کرد هنوز در مورد موضوعات مهم اختلافات اساسی‌ وجود دارد که باید برطرف شود.

شرمن افزود: هنوز در مورد هیچ چیز توافق نشده است. هنوز هیچ گامی برای کاهش تحریم‌ها به هیچ شکل، فرم و نحوی برداشته نشده است، چراکه هنوز کارهای بسیاری باقی مانده تا به آن گام‌ها برسیم. اما این مذاکرات دو روزه مبدا مهمی برای دستیابی به چنین توافقی هم برای اعتمادسازی و هم توافقنامه نهایی است.

وی ادامه داد: همه کسانی که دور میز بودند، درک کرده‌اند که مخاطرات تا چه حد بالاست و اینکه ما باید هرآنچه در توان داریم برای دستیابی به یک توافق دیپلماتیک انجام دهیم. گزینه‌های دیگری هم وجود دارند. اما یک گزینه دیپلماتیک بهترین گزینه است و ما باید هرکاری می‌توانیم در سریع‌ترین حالت ممکن انجام دهیم تا به این هدف دست پیدا کنیم.

---------------------------------------------------------------
مسکو: در ژنو پیشنهاد لغو تحریم‌ها در مقابل کنترل بین‌المللی برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کردیم

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که در ژنو طرحی را پیشنهاد دادیم که بر اساس آن تمامی تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود و در مقابل تهران با تحت کنترل قرار گرفتن بین‌المللی برنامه هسته‌ایش موافقت کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری راشاتودی، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست گروه 1+5 و ایران در ژنو گفت: مسکو [در نشست 1+5 در ژنو] پیشنهاد برداشته شدن تحریم‌های یکجانبه و بین‌المللی علیه ایران را در قبال موافقت تهران با تحت کنترل قرار گرفتن بین‌المللی برنامه هسته‌ای داده است.

ریابکوف که در جمع خبرنگاران در ژنو صحبت می‌کرد، گفت: دیدگاهی که ما پیگیری می‌کنیم پیشنهادی است که توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه مطرح شده که طی آن حق غنی سازی ایران که بخشی از حقوق اجتناب ناپذیر تحت پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی است به رسمیت شناخته شود و در مقابل با موافقت ایران در زمینه کنترل بین‌المللی جامع درباره برنامه هسته‌ایش همراه شود.

ریابکوف اضافه کرد: در صورتی که چنین توافقی حاصل شود باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود. موضوع برداشته شدن تحریم‌های اعمالی علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ایش همچنان یکی از حساس ترین موضوعات در دوره آتی خواهد بود.

وی افزود: مهمترین چالش آن است که درک مشترکی درباره مراحل و گام‌هایی که باید اتخاذ شود وجود ندارد. همچنین سطح پایینی از اعتماد بین ایران و شش کشور وجود دارد.

ریابکوف گفت: البته روسیه از نتایج دور اخیر گفت‌وگوهایی که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در ژنو برگزار شد رضایت دارد.

/فارس