اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارزش پول ایران از300 سال پیش تا امروز


امروزه پوند استرلینگ به نرخ رسمی دولتی حدود ۱۹۵۰ برابر تومان ایران و دلار آمریکا حدود ۱۲۲۶ برابر تومان ایران است در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد ۱۸۵۰ تومان و قیمت پوند ۳۰۰۰ تومان می‌باشد  الف: منابع تاریخی نشان می‌دهند ارزش برابری پول ملی ایران با پول‌های معتبر جهانی در مقاطع تاریخی مختلف به این شرح بوده است:

در زمان شاه طهماسب صفوی، یعنی در سده شانزدهم میلادی، واحد پول ایران «شاهی» بود و هر ۲۰۰ شاهی برابر با یک «تومان». طبق مندرجات سفرنامه جنکینسون، در آن زمان هر شاهی با یک شیلینگ انگلیس برابر بود. هر پوند استرلینگ برابر با ۲۰ شیلینگ است. بنابراین، یک تومان ایران برابر بود با ۱۰ پوند انگلیس. یعنی، ارزش پول ایران ده برابر پول انگلیس بود.

در سده هیجدهم میلادی، ارزش تومان ایران به‌تدریج کاهش یافت و ارزش پوند انگلیس افزایش. در نیمه اوّل سده نوزدهم میلادی، یعنی در دوران سلطنت فتحعلی‌شاه و محمد شاه قاجار، دو پوند استرلینگ برابر با یک تومان ایران شد. در این زمان یک پوند برابر بود با ۲۵ فرانک فرانسه و ۱۰ روپیه هند. یعنی، یک تومان ایران برابر بود با ۵/ ۱۲ فرانک فرانسه. در همین زمان، یک تومان ایران با دو دلار و پنجاه سنت آمریکا برابر بود.

پس از قحطی بزرگ ۱۲۸۸ ق. ارزش پول ایران سیر نزولی را آغاز کرد؛ با قتل ناصرالدین‌شاه (۱۸۹۳) این کاهش ادامه یافت و با انقلاب مشروطه (۱۹۰۵-۱۹۰۷) شدت گرفت. اندکی قبل از قتل ناصرالدین‌شاه، در سال ۱۸۹۱ یک پوند استرلینگ برابر با ۵/ ۳۲ قران بود که، اندکی پس از قتل ناصرالدین‌شاه، در سال ۱۸۹۴ به ۵/ ۴۸ قران رسید. ده قران برابر با یک تومان بود. یعنی در اواخر سلطنت ناصرالدین‌شاه ارزش پوند بریتانیا ۲۵/ ۳ برابر تومان ایران و پس از قتل او، در زمان سلطنت مظفرالدین‌شاه، حدود ۸۵/ ۴ برابر تومان ایران شد. پس از انقلاب مشروطه یک پوند برابر با ۶۰ قران بود یعنی ارزش پوند انگلیس شش برابر تومان ایران شد. در اواخر سده نوزدهم و اوائل سده بیستم میلادی، تا جنگ اوّل جهانی، یک پوند انگلیس تقریباً برابر با ۵ دلار آمریکا بود. بنابراین، در دوران مظفرالدین‌شاه ارزش دلار آمریکا و تومان ایران تقریباً یکسان بود.

در زمان سقوط رضا خان و ورود ارتش‌های متفقین به ایران (۱۳۲۰ ش.) دلار آمریکا تقریباً یک و نیم تومان ایران بود؛ یعنی با ۱۵ ریال می‌شد یک دلار خریداری کرد. در سال ۱۳۳۲، یعنی در اواخر دولت دکتر مصدق و زمان کودتای ۲۸ مرداد، یک دلار آمریکا معادل ۹۰ ریال ایران (۹ تومان) و یک پوند استرلینگ برابر با ۲۳ تومان بود. در پایان سلطنت محمدرضا پهلوی و در دوره‌ای که صادرات نفت خام در قله تارخی قرار داشت، یک دلار آمریکا تقریباً ۷ تومان ایران و یک پوند انگلیس تقریباً ده تومان ایران ارزش داشت. در این زمان ارزش یک روبل شوروی حدود ده تومان ایران یعنی تقریباً برابر با پوند استرلینگ بود. یک فرانک فرانسه ۱۶ ریال و یک مارک آلمان غربی ۳۲ ریال ارزش داشت.

امروزه پوند استرلینگ به نرخ رسمی دولتی حدود ۱۹۵۰ برابر تومان ایران و دلار آمریکا حدود ۱۲۲۶ برابر تومان ایران است در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد ۱۸۵۰ تومان و قیمت پوند ۳۰۰۰ تومان می‌باشد. بجز دوره‌هایی که ایران شاهد جنگ و تجاوز نظامی بوده، سریع‌ترین سقوط ارزش پول ملی ایران در خرداد۱۳۷۴ (زمان ریاست عادلی بر بانک مرکزی) و دی ۱۳۹۰ (زمان ریاست بهمنی بر بانک مرکزی) اتفاق افتاده است. بانک مرکزی طبق قانون، وظیفه حفظ ارزش پول ملی را به عهده دارد.


ویدیو مرتبط :
ارزش واقعی پول چه چیزی است؟ آیا پول واقعا ارزش داره؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پول‌سازترین بازیگران سینمای ایران در سال 1390 چه کسانی بودند؟!



پول‌سازترین بازیگران سینمای ایران

 

چهره‌های شناخته شده در سینمای ایران، همچنان بار مهمی از این هنر/صنعت را به دوش می‌کشند. آن هم در شرایطی که در اقتصاد بیمار سینمای ایران، سازندگان اغلب آثار، برای شناخت و معرفی محصولات‌شان، هنوز راهی بهتر از به کارگیری این چهره‌ها به ذهن‌شان نمی‌رسد. به همین خاطر شد که تصمیم به معرفی 10 بازیگر پول ساز سال 90 گرفتیم. بازیگرانی كه فیلمهای‌شان بیشترین درآمد را نصیب صنعت سینمای کشور کرده است. با توجه به اینكه می خواهیم تاثیر بازیگران در جذب سرمایه را بررسی كنیم بازیگرانی را وارد این رقابت كردیم كه بیش از یك نقش اصلی را در فیلم های امسال ایفا كرده باشند. 1390 سالی بود که اغلب آثار پرفروش از جمله اخراجی‌ها3، جدایی نادر از سیمین، سعادت آباد و یه حبه قند، از «گروه بازیگران» بهره می‌بردند و نه چهره‌هایی که به تنهایی امکان فروش بالا را فراهم کرده باشند. بدین ترتیب بازیگرانی چون پیمان معادی، ساره بیات، اكبر عبدی، رضا رویگری، ویشكا آسایش و .. علی رغم فیلم های پرفروشی كه در آن حضور داشتند از میان انتخاب های ما حذف شدند. چون در هیچ فیلم دیگر امسال در نقش‌های اصلی ظاهر نشده بودند. از سوی دیگر در فیلم هایی مانند سعادت آباد و یه حبه قند كه نقش اصلی بر گردن گروه بازیگران بود تمام نقش ها به عنوان نقش اصلی بررسی شد.

 

به گزارش كافه سینما امین حیایی با حضور در فیلم هایی با مجموع فروش نه میلیارد و چهل میلیون تومان به عنوان پول سازترین بازیگر مرد سال 90 و لیلا حاتمی با حضور در فیلم هایی با مجموع فروش چهار میلیارد و پانصد و هشتاد و هفت میلیون تومان به عنوان پول سازترین بازیگر زن سال 90 انتخاب شدند. لیست كامل 10 بازیگر پول ساز امسال را با ذکر نام آثاری که هر بازیگر، در آن حضور داشته، و مجموع درآمد هر کدام از بازیگران را در ادامه بخوانید.

 

1- امین حیایی: 9/040 میلیارد تومان (اخراجی ها3، شیش و بش، زنان مریخی مردان ونوسی، شب)

 

2- رضا عطاران: 6/081 میلیارد تومان (ورود آقایان ممنوع، اسب حیوان نجیبی است، اخلاقتو خوب كن، سه درجه تب)

 

3- لیلا حاتمی: 4/587 میلیارد تومان (جدایی نادر از سیمین، سعادت آباد، چیزهایی هست كه نمی دانی، شیرین)

 

4- شهاب حسینی: 3/555 میلیارد تومان (جدایی نادر از سیمین، برف روی شیروانی داغ، سوت پایان)

 

5- حامد بهداد: 3/340 میلیارد تومان (سعادت آباد، جرم، پرتقال خونی، زندگی با چشمان بسته، شبانه روز، قبرستان غیرانتفاعی)

 

6- آناهیتا نعمتی: 3/262 میلیارد تومان (شیش و بش، درامتداد شهر، پایان دوم، پرستوهای عاشق، برف روی شیروانی داغ، یكی از ما دونفر)

 

7- محمدرضا گلزار: 2/402 میلیارد تومان (شیش و بش، در امتداد شهر)

 

8- نگار جواهریان: 2/287 میلیارد تومان (یه حبه قند، اینجا بدون من، شبانه روز، شیرین)

 

9- مهناز افشار: 2/117 میلیارد تومان (سعادت آباد، قصه پریا، شبانه روز، شیرین)

 

10- حامد كمیلی: 1/692 میلیارد تومان (اخلاقتو خوب كن، پایان نامه، پرستوهای عاشق)

 

- اكران فیلم هایی چون شب، چیزهایی هست كه نمی دانی، پرستوهای عاشق و قبرستان غیر انتفاعی تا 10 روز آینده ادامه دارد كه با توجه به فروش روزانه پایین این فیلم ها، فروش احتمالی آن‌ها در روزهای آینده، تاثیری در نتیجه نهایی فهرست نخواهد داشت.... / caffecinema.com