اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اردوغان خطاب به ایران، چین و روسیه: تاریخ شما را نمی بخشد!



اردوغان خطاب به ایران، چین و روسیه: تاریخ شما را نمی بخشد!

نخست وزیر ترکیه در جریان یک سخنرانی در کنگره حزب عدالت و توسعه، اظهارات تندی خطاب به ایران، چین و روسیه،‌ درباره حمایت از دولت بشار اسد، به زبان آورد.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

انتخاب : نخست وزیر ترکیه در جریان یک سخنرانی در کنگره حزب عدالت و توسعه، اظهارات تندی خطاب به ایران، چین و روسیه،‌ درباره حمایت از دولت بشار اسد، به زبان آورد.

به گزارش انتخاب به نقل از رویترز ؛ رجب طیب اردوغان از این کشورها خواست تا دست از حمایت از حکومت سوریه بردارند، چرا که تاریخ آنها را نخواهد بخشید!

نخست‌وزیر ترکیه که در کنگرۀ حزب عدالت و توسعه سخن می‌گفت، با لحنی تند و عصبانی، دولت‌های حامی رژیم سوریه را خطاب قرار داد و گفت: "ما به روسیه، چین و همچنین به ایران می‌گوییم: لطفاً در رفتار کنونی خود تجدیدنظر کنید. تاریخ کسانی را که در کنار این رژیم‌ها می‌ایستند، نمی‌بخشد".

وی در حالی این اظهارات را به زبان آورد که لحظاتی قبل از سخنرانی او ، خالد مشعل از از وی به عنوان «رهبر جهان اسلا» نام برده بود.

ترکیه که پیشتر از نزدیکان حکومت سوریه بود، از آغاز اعتراض‌ها در آن کشور، موضعی سخت در قبال بشار اسد اتخاذ کرده است. 

رویترز در پایان نوشت: روسیه و چین تا کنون مانع از تصویب تحریم‌های بین المللی علیه سوریه شده‌اند و ایران نزدیکترین حامی حکومت بشار اسد در منطقه محسوب می‌شود./انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
وقتی داعش، اردوغان را خائن خطاب می کند!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه مشترک روسیه، هند و چین درباره برنامه هسته ای ایران



 

بیانیه مشترک روسیه، هند و چین درباره برنامه هسته ای ایران

 

شرکت های هند و چین بارها توسط آمریکا به نقض تحریم های شورای امنیت و آمریکا در زمینه سرمایه گذاری در بخش نفت و انرژی ایران متهم شده اند.
وزرای خارجه سه کشور روسیه، هند و چین در بیانیه مشترکی از ایران خواستند تا به جهانیان صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را ثابت کند.

این سه وزیر خارجه پس از دیدار با یکدیگر در شهر "ووهان" چین در بیانیه مشترکی که در سایت اینترنتی وزارت خارجه چین منتشر شد، گفته اند: ما حق ایران را در کاربرد صلح آمیز انرژی هسته ای درک می کنیم اما همزمان ایران می بایست قناعت جامعه بین الملل به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود را بازگرداند.

در ادامه این بیانیه آمده است: تنها راه برای حل مشکل هسته ای ایران، گفت وگو ، مذاکرات و دیگر راه های مسالمت آمیز است.

آمریکا و غرب، ایران را به فعالیت های هسته ای با اهداف نظامی متهم می کنند این در حالی است که تهران برنامه هسته ای خود را صلح آمیز و با هدف تولید انرژی برق می داند.

روسیه

روسیه و چین از جمله اعضای دائم شورای امنیت هستند که هر دو در اوایل سال جاری به قطعنامه تشدید تحریم ایران در شورای امنیت، رای مثبت دادند اما تا پیش از این با هر گونه اقدام علیه ایران اظهار نارضایتی می کردند.

البته روسیه برخلاف گذشته از اوایل سال جاری ضمن حمایت از تشدید تحریم ها علیه ایران در قالب قطعنامه 1929 ، ایران را رسما به تلاش برای دست یابی به بمب اتمی متهم می کند.

"دمتری مدودف" رئیس جمهور روسیه نیز مدتی پیش در حکمی، جزئیات قطعنامه 1929  و اجرای مجموعه ای از تحریم های متنوع علیه ایران را به مقامات روس ابلاغ کرد.

این کشور همچنین به بهانه این قطعنامه از اجرای قرارداد امضا شده با تهران در زمینه فروش سامانه های موشکی اس 300 به ایران نیز خودداری کرد.

روسیه در یک سال گذشته مسیر نزدیکی با آمریکا و اروپا را در موضوع هسته ای ایران طی کرده است.

چین

با این حال چین در این مدت در برابر برنامه هسته ای ایران سکوت اختیار کرده و در موضع گیری های کم شمار حداکثر به دعوت به حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای ایران و انتقاد از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران پسنده کرده است.

چین پس از آمریکا دومین مصرف کننده بزرگ نفت خام در جهان است. ایران یکی از تامین کنندگان عمده نفت خام چین است.

آمریکا پس از تصویب قطعنامه 1929 شورای امنیت در تشدید تحریم ایران، تحریم های یکجانبه ای را نیز علیه ایران اعلام کرد.

آمریکا بارها از شرکت های چینی برای نقض تحریم های شورای امنیت و تحریم های یکجانبه آمریکا در زمینه های مختلف و در راس آنها انتقال کالاهایی با کاربرد دوگانه و سرمایه گذاری در بخش نفت و انرژی ایران انتقاد کرده است.

هند

هند نیز در چند سال گذشته روابط خود را با آمریکا به میزان زیادی تقویت کرده است.

هند دارای برنامه هسته ای نظامی است ولی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرده است. با این حال واشنگتن و دهلی نو چند سال پیش توافقنامه استراتژیک همکاری هسته ای را امضا کردند.

باراک حسین اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز در هفته گذشته در سفر 10 روزه خود به آسیا، از هند نیز دیدار کرد و  در اظهاراتی، این کشور را شایسته حضور در جمع اعضای دائم شورای امنیت دانست.

هند نیز یکی از واردکنندگان عمده نفت خام از ایران است.

شرکت های هندی هم پیش از این توسط آمریکا به نقض تحریم های شورای امنیت و آمریکا در زمینه سرمایه گذاری در بخش نفت و انرژی ایران متهم کرده بود.

مذاکرات ایران و 5+1

در همین حال کاترین آشتون مسول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گذشته به عنوان نماینده مجموعه 5+1 در نامه ای به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از پذیرش پیشنهاد وی برای مذاکره درباره برنامه هسته ای تهران در اوایل ماه آینده میلادی خبر داد.

آشتون در این نامه پیشنهاد ایران برای انجام مذاکره در روز پنجم دسامبر (14 آذر) پذیرفت اما میزبانی ترکیه برای این مذاکرات را رد کرد و سوئیس یا اتریش را برای این منظور پیشنهاد داد.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران نیز اعلام کرد رایزنی ها با کشورهای 5+1 متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) به علاوه آلمان برای تعیین محل انجام مذاکرات ادامه دارد.

در صورت اجرای این مذاکره، این برای نخستین بار خواهد بود که نمایندگان ایران و 5+1 در بیش از یک سال گذشته باهم دیدار و گفت وگو می کنند.

پیش از این جلیلی و نمایندگان 5+1 در شهر ژنو باهم دیدار و گفت وگو کرده بودند که محور این مذاکره، موضوع مبادله اورانیوم کم غنی شده ایران با سوخت هسته ای بود که پس از کش و قوس های بسیار، این موضوع بی نتیجه ماند...../تحلیل:عصرایران