اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اردوغان:تروریست های ترکیه به ایران کوچ کنند!



توافق گروه پ.ک.ک با دولت ترکیه,تروریست های ترکیه در ایران

در پی توافق گروه پ.ک.ک با دولت ترکیه اعلام شد

اردوغان:تروریست های ترکیه به ایران کوچ کنند!

خبری که طی روز های اخیر کمتر مورد توجه رسانه های ایرانی قرار گرفت، خبر توافق اردوغان با حزب کارگران کردستان برای برقراری صلح بین طرفین بود. اما ظاهرا از نکات محرمانه این توافق کوچاندن این افراد به ایران بوده است. هنوز وزارت خارجه ایران در این مورد واکنش نشان نداده است.

پس از گذشت بیش از سه دهه، گویا نبرد مسلحانه بر سر خودمختاری منطقه کردنشین ترکیه به پایان خود نزدیک می‌شود. رهبری «پ.ک.ک» که اتحادیه اروپا آن را سازمانی تروریستی اعلام کرده است، روز پنجشنبه اعلام کرد جنگجویانش روز پنجم ماه مه عقب نشینی از ترکیه را آغاز می‌کنند. «مراد کاراییلان»، رهبر کنونی«پ.ک.ک »روز پنجشنبه گفت: عقب نشینی گروه‌های مختلف یکی پس از دیگری صورت می‌گیرد و قرار است در سریع‌ترین زمان ممکن خاتمه یابد.

به گزارش «تابناک»، اما نکته مهم در این میان،محل یا جایی است که اعضای این گروه قرار است به آن عقب نشینی کنند. اگر چه آنچه اعلام شده، اینکه اعضای مسلح حزب کارگران کردستان، به شمال عراق منقل می شوند، اما برخی از اخبار هم از انتقال بخشی از این افراد به ایران خبر می دهند، خبری که کمتر در رسانه های ایرانی از آن گفته شده است.

اما روز گذشته روزنامه ملیت ترکیه در این باره اشاره کوتاهی کرده و نوشت که برخی از این نیروها به ایران منتقل خواهند شد. این روزنامه همچنین نوشت که ایران تا کنون موضع گیری رسمی در این باره از خود نشان ندانده است، اما یک دیپلمات ناشناس ایرانی از مخالفت دولت ایران با این انتقال سخن گفته است. اگر خبر روزنامه ملیت درست باشد این بدان معناست که دولت ایران از انتقال بخشی از این نیروها به ایران آگاه است ولی تا کنون موضع گیری در این ارتباط از خود نشان نداده است . 

این در حالی است که تا کنون نه مردم ترکیه و نه سران احزاب مخالف دولت توسعه و عدالت آقای اردوغان، از محتوای توافق دولت با حزب کارگران ترکیه اطلاعی ندارند و نمی دانند که دولت در قبال صلح با این گروه چه امتیازاتی به این گروه داده است .

در حوزه خارجی هم، وعده های دولت اردوغان به این گروه هم مشخصا پای ایران و عراق را به این ماجرا باز خواهد کرد. چرا که انتقال اعضای این گروه به شمال عراق، حتما در موافقت با اقلیم کردستان این کشور و احتمالا شریک کردن این گروه در منافع اقتصادی و سیاسی شمال عراق و در نهایت پیدا کردن رویکردی ضد دولت عراق و نهایتا براندازی دولت شیعی این کشور خواهد بود. 

اما انتقال این افراد به ایران و کشاندن نیروهای افراطی به ایران، نیز هدف جز تهدید امنیت ملی ایران ندارد. به نظر می رسد وزارت امور خارجه لازم است با تحرک بیشتری در این باره وارد عمل شود./تابناک

 

 

 


ویدیو مرتبط :
توهین اردوغان به رهبر ایران و جواب خود مردم ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اتفاقات شنیده نشده سفر 1 سال پیش اردوغان به ایران / آیا نخست وزیر ترکیه در تهران،‌ سران جهان را شوکه خواهد کرد؟



اخبار,سفر اردوغان به تهران,سفر رجب طیب اردوغان به تهران

 

اخبار سیاست خارجی - گزارش السفیر از
اتفاقات شنیده نشده سفر 1 سال پیش اردوغان به ایران/آیا نخست وزیر ترکیه در تهران،‌ سران جهان را شوکه خواهد کرد؟

روزنامه السفیر لبنان نوشت: تهران این روزها مهمانان زیادی دارد: رئیس پارلمان کره جنوبی، اعضای گروه متنفذین، سرگئی ایوانف، وزیر سابق امور خارجه روسیه، همه مهمان ایران هستند. اما مهم ترین سفر با توجه به شرایط کنونی منطقه ای و دوجانبه، سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به تهران است.

به گزارش تیک، وی در رأس هیئت سیاسی و اقتصادی پرشماری به منظور بررسی راه های توسعه روابط دو جانبه و مبادلات تجاری که از 20 میلیارد دلار فراتر می رود و نیز بررسی همکاری امنیتی و سیاسی موجود و آنچه که همکاری راهبردی توصیف می شود؛ وارد تهران شد.

اردوغان در حالی به تهران سفر کرد که بخشی از توجه مسئولان ایرانی به ژنو معطوف است تا از سرنوشت مذاکراتی که متحد سوری آنان با مخالفان خود به امید توقف جنگ انجام می دهد باخبر شوند؛ و بخش دیگری از توجه آنان به تحولات کل منطقه از عراق گرفته تا لبنان و یمن و حتی ترکیه معطوف شده است.

خلاصه ایرانی ها و ترک ها در شرایطی با یکدیگر دیدار می کنند که هر دو به هم نیاز مبرم دارند. این نیاز متقابل به یکی از بخش های سیاسی یا نظامی و یا اقتصادی محدود نمی شود، بلکه شامل هر سه بخش است؛ به ویژه که دو کشور هر کدام به نحوی با هجومی که نقش آنان را در منطقه هدف قرار داده است مواجه هستند.

سفر اردوغان به جمهوری اسلامی ایران سفری عادی نیست. او یک سال پیش نیز به ایران سفر کرده بود و اگر بحران سوریه روی نمی داد، روابط بین اردوغان و ایرانی ها در بهترین شرایط قرار داشت.

اختلافاتی که در آن زمان بین دوکشور وجود داشت، اساس روابط دوکشور را سست نکرد و تهدیداتی که استقرار سکوهای موشکی پاتریوت در ترکیه (برای ایران) ایجاد کرده بود اردوغان را بر آن داشت که برای دیدار با مقامات ارشد ایران به تهران سفر کند.

در آن زمان، اردوغان به مقامات ایرانی گفت حکومت دمشق بی تردید سقوط می کند و بهتر است ایران دست از حمایت از این حکومت بردارد و ثبات تهران و روابط با همسایگانش را به خاطر حمایت از یک حکومت در حال سقوط، به خطر نیندازد. پاسخ ایرانی ها کوتاه و آرام بود: "شما در موضع خود تجدید نظر کنید، ما منتظر شما هستیم و حکومت سوریه پابرجا می ماند."

چند ماه بعد، یک هیئت بلندپایه ایرانی که حامل پیام مقامات ارشد ایران بود به ترکیه رفت. ترک ها در آن زمان در فکر بودند و اوضاع جبهه های جنگ در سوریه در حال تغییر جدی به نفع حکومت این کشور بود.

در آن زمان، مقامات ترکیه در پاسخ به این پرسش که آیا در موضع خود تجدید نظر کرده اید گفتند: کشورهای حد فاصل ترکیه و دیگر کشورهای عربی همگی در دست ایران است؛ در چنین شرایطی چگونه ترکیه از کور سوی امید باقی مانده در سوریه دست بردارد؟ پاسخ دوباره ایران این بود: "در موضع خود تجدید نظر کنید ما منتظر می مانیم."

روابط تهران و آنکارا با وجود همه این مسائل قطع نشد، بلکه در همه بخش هایی که به موضوع سوریه مرتبط نبود گسترش پیدا کرد. حتی در موضوع سوریه، همکاری دو کشور در زمینه تسهیل فرآیند آزادسازی بازداشت شدگان و هماهنگی های امنیتی مرتبط با امنیت ملی دو کشور، در پایین ترین سطح ادامه یافت.

به این ترتیب، روند مسائل به آرامی پیش رفت و تهران و آنکارا گام هایی را یکی پس از دیگری به سمت همگرایی و سپس توافق برداشتند.

یکی از تصمیم گیرندگان در تهران می گوید این روند، طولانی است، ولی ناممکن نیست؛ طی کردن این روند نیازمند وجود نیت و نشان دادن نرمش است که هر دو این عوامل را ترک ها دارند و تهران نیز نرمش نشان می دهد و به دنبال توافق است.

آیا سفر اردوغان به تهران پس از این همه انتظار، کلید تغییر ناگهانی رویکرد این کشور است و سران جهان را شوکه خواهد کرد؟

اخبار سیاست خارجی - تیک