اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اردوغان: براندازی اسد همچنان اولویت ماست


نخست‌ وزیر ترکیه با تأکید بر آمادگی آنکارا برای مشارکت در ائتلاف علیه داعش عنوان داشت که براندازی نظام بشار اسد از اولویت‌های آنکارا است.

خبرگزاری ایسنا: خبرگزاری رویترز نوشت: رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در سخنان خود در پارلمان این کشور عنوان داشت: آنکارا با تشکیلات دولت اسلامی و دیگر گروه‌های تروریستی مبارزه خواهد کرد، اما هرگز از هدف خود مبنی بر براندازی نظام بشار اسد در سوریه دست برنمی‌دارد.

وی در ادامه افزود: مبارزه با گروه‌های تروریستی دیگر در منطقه اولویت دائمی ما خواهد بود. براندازی نظام اسد جزو اولویت‌های ما به شمار می‌آید اما در عین حال ما از حاکمیت سوریه نیز محافظت می‌کنیم و می‌خواهیم یک نظام پارلمانی مبنی بر قانون اساسی در سوریه که حافظ منافع مردم این کشور است، تشکیل شود.

اردوغان همچنین تأکید کرد: ائتلاف بین‌المللی علیه داعش باید به یک راهکار دائمی برای از بین بردن تهدیدات این گروه پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: حملات هوایی کنونی علیه مواضع این گروه تروریستی تأثیرات محدودی دارد و ریختن بمب بر سر این مواضع یک راهکار موقت به شمار می‌آید. ما از هر گونه همکاری در این زمینه استقبال می‌کنیم اما همگان باید بدانند ترکیه به راهکارهای موقت راضی نمی‌شود و باید جنگ تمام‌عیاری علیه تمام گروه‌های تروریستی در منطقه آغاز شود.

این سخنان اردوغان قبل از جلسه پارلمان در خصوص مجوز دادن به ارتش ترکیه برای مداخله در عراق و سوریه علیه نیروهای داعش ایراد شد.

ترکیه پیشتر با مشارکت در ائتلاف علیه داعش مخالفت می‌کرد اما بعد از آزادسازی 46 تن از شهروندان خود از دست داعش در 20 سپتامبر موضع خود را تغییر داده و برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین خبرهای منتشر شده درباره محاصره آرامگاه شاه سلیمان (پدربزرگ عثمان غازی موسس دولت عثمانی در سوریه) توسط عناصر داعش را تکذیب کرد.

به نوشته روزنامه جمهوریت - چاپ ترکیه ، اردوغان با تاکید بر اینکه این ادعاها بی اساس است، بر حساسیت ترکیه درباره آرامگاه شاه سلیمان که در فاصله حدود 10 کیلومتری مرز ترکیه در خاک سوریه قرار دارد، تاکید کرد.

وی هشدار داد: چنانچه این مکان با هرگونه حمله‌ای مواجه شود ، گام‌هایی که ترکیه برخواهد داشت ، کاملا مشخص است.

حفاظت از آرامگاه شاه سلیمان و محوطه اطراف آن که حدود یک کیلومتر مربع مساحت دارد ، از ده ها سال پیش بر اساس موافقتنامه هایی که میان ترکیه و سوریه امضا شده به ارتش ترکیه واگذار شده است.


ویدیو مرتبط :
اظهار نظر بشار اسد در باره اردوغان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس كمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریكا : ایران اولویت شماره 1 و 2و 3 ماست



 

 

 

رییس كمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریكا : ایران اولویت شماره 1 و 2و 3 ماست

 

رییس آتی كمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریكا اعلام كرد كه مساله ایران و برنامه هسته ای این كشور اولویت شماره اول ، دوم و سوم كمیته روابط خارجی این مجلس خواهد بود .

به گزارش عصر ایران خانم  " النا رز لتیلن " نماینده جمهوریخواه از ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریكا در سخنانی در جمع نمایندگان آتی این كمیته كه از ماه ‍ژانویه ( 11 دی1389) كار خود را آغاز خواهند كرد ،  با اشاره به این موضوع به طور صریح از آنچه كه كم كاری دولت اوباما در تحریم ایران خواند ، انتقاد كرد.

وی با اشاره به این موضوع كه كمیته روابط خارجی تحت رهبری او فشارها را به دولت اوباما برای تحریم شركت ها و كشورهایی كه با ایران همكاری های اقتصادی دارند ، افزایش خواهد داد ، تاكید كرد :‌ "‌ چرا بانك ها ، كمپانی ها و كشورهای بیشتری را به خاطر همكاری با ایران تحریم نمی كنید ؟"

رز لتیلن با اشاره به نگرانی خود از همكاری های نظامی و تسلیحاتی بین ایران با  كشورهایی چون روسیه و ونزوئلا ، افزود : ‌" روابط ایران و ونزوئلا در حال گسترش است ... گسترش حوزه نفوذ ایران به منطقه آمریكای لاتین یكی از مسایل مورد توجه كمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان خواهد بود .

خانم رز لتیلن با اشاره به اینكه سیاست كنونی دولت ایالات متحده در قبال ایران نمی تواند ادامه داشته باشد و باید به زودی اقدامات جدی تری در برخورد با برنامه هسته ای این كشورمورد لحاظ قرار داده شود ، افزود :‌ " نباید زمان پر ارزش را ( در برخورد با ایران) تلف كرد و هم اكنون زمان اقدام فرا رسیده است ".

وی همچنین نسبت به فروش سامانه های نظامی از سوی روسیه به كشورهایی چون ایران و ونزوئلا ابراز نگرانی كرد ...../تحلیل:عصرایران