اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارتباط ویروس هپاتیت با سرطان سر و گردن



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,هپاتیت

پزشکان می‌گویند: مبتلایان به هپاتیت C بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌های سر و گردن هستند.

به گزارش ایسنا، محققان پیش از این دریافته بودند هپاتیت C با خطر ابتلا به دیگر سرطان‌ها مرتبط است اما مطالعات اخیر حاکی از آن است که این بیماری می‌تواند در بروز سرطان سر و گردن نقش داشته باشد.

موسسه ملی سرطان در آمریکا تاکید کرده که ویروس هپاتیت C در 90 درصد مواقع درمان پذیر است و به همین دلیل واجب است بیماران در سریع‌ترین زمان برای درمان به پزشک مراجعه کنند. همچنین درمان‌های ضد ویروسی هپاتیت C می‌تواند از پیشرفت برخی انواع سرطان‌ها پیشگیری کند.

دکتر «هریس تورس» از دانشگاه تگزاس و تیم تحقیقاتی‌اش به منظور درک بهتر ارتباط بین سرطان و ویروس هپاتیت C به مطالعه روی 35 هزار بیمار پرداختند که در میان آنان 409 فرد مبتلا به سرطان سر و گردن هم حضور داشتند.

به گزارش ساینس ورلد ریپورت، در این بررسی مشخص شد مجموع 20 درصد مبتلایان به سرطان سر و گردن به ویروس هپاتیت C دچار بوده‌اند. با این حال متخصصان معتقدند که انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری است.

 


ویدیو مرتبط :
ویروس هپاتیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارتباط سرطان های سر و گردن با هپاتیت C


به گفته پژوهشگران، هپاتیت C موجب افزایش ریسک بروز انواع مشخصی از سرطان های سر و گردن می شود.

خبرگزاری مهر: به گفته پژوهشگران، هپاتیت C موجب افزایش ریسک بروز انواع مشخصی از سرطان های سر و گردن می شود.

هپاتیت C بیماری جدی عفونت کبدی است که بواسطه ویروس ایجاد می شود. دکتر هریز تورس، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تکزاس، در این باره می گوید: «ما می خواهیم همه بدانند که این عفونت دارای پیامدهای زیانباری است و در عین حال قابل درمان هم هست.»

به گفته محققان، در حال حاضر همه می دانند افراد مبتلا به بیماری هپاتیت C بسیار در معرض ابتلا به سرطان های کبد و غده لنفاوی غیرهادکین قرار دارند.

داروهای ضدویروسی می توانند به درمان بیش از ۹۰ درصد از افراد مبتلا به هپاتیت C کمک کنند و غربالگری و درمان می تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان منجر شود.

محققان این مطالعه، داده های بیش از ۳۴,۵۰۰ بیمار را مورد بررسی قرا دادند. آنها دریافتند افراد مبتلا به هپاتیت C بیش از دو برابر دیگران در معرض ابتلا به سرطان های دهان و گلو قرار دارند و ریسک بروز سرطان های حنجره در آنها در حدود ۵ برابر بیشتر از دیگران است.

این محققان همچنین دریافتند بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن که مبتلا به هپاتیت C هم هستند بیشتر دارای ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) که مرتبط با شماری از سرطان هاست، هستند.