اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارتباط وزن پایین نوزاد با افزایش خطر مرگ


طبق یافته های یک تحقیق جدید، نوزادان متولدشده با وزن پایین در مقایسه با نوزادان متولدشده با وزن عادی، بیشتر در معرض ریسک مرگ در دوره نوزادی تا نوجوانی قرار دارند.

خبرگزاری مهر: طبق یافته های یک تحقیق جدید، نوزادان متولدشده با وزن پایین در مقایسه با نوزادان متولدشده با وزن عادی، بیشتر در معرض ریسک مرگ در دوره نوزادی تا نوجوانی قرار دارند.

تیمی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کاردیف انگلستان نرخ رسمی مرگ و میر در نوزادان متولدشده با وزن پایین در بین بیش از ۱۲ میلیون تولد در انگلستان و ولز را بررسی کردند.

این تیم تحقیق در بررسی های خود دریافت که از بین ۱۲,۳۵۵,۲۵۱ مورد تولد بین سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۱، ۷۴,۸۹۰ (۶۱ درصد) از مرگ ها بین زمان تولد و ۱۸ سالگی روی داده است. از بین این تعداد ۵۷,۶۲۳ (۷۷ درصد) مرگ در اولین سال زندگی و ۱۷,۲۶۷ (۲۳ درصد) مرگ بین یک سالگی تا ۱۸ سالگی روی داده بود.

نرخ مرگ و میر در نوزادان متولدشده با وزن پایین در هر دو گروه سنی بسیار بالا بود، بطوریکه نرخ مرگ و میر در بین نوزادان متولدشده با وزن کمتر از ۲.۵ کیلوگرم در مقایسه با نوزادان متولدشده با وزن نرمال ۱۳۰ بار بیشتر است.

دلایل مرگ در گروه سنی ۱ تا ۱۸ سال بسیار مختلف است، که از اصلی ترین علل مرگ و میر در افراد متولدشده با وزن پایین می توان به مشکلات مربوط به سیستم عصبی (۲۰ درصد) و سیستم تنفسی (۱۶ درصد) اشاره کرد، اما انواع سرطان ها و شرایط بیرونی نظیر تصادفات هم از علل مهم دیگر مرگ در این گروه هستند.

به گفته محققان، این مطالعه بسیار قابل توجه است چراکه برای اولین بار نشان می دهد وزن پایین به هنگام تولد با افزایش نرخ مرگ و میر از زمان نوزادی تا نوجوانی مرتبط است.


ویدیو مرتبط :
آیا بین وزن نوزاد با ذخیره خون بند ناف ارتباط وجود دارد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اضافه وزن خطر مرگ زودرس را افزایش نمی دهد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اضافه وزن خطر مرگ زودرس را افزایش نمی دهد

نتایج بررسی انجام شده توسط محققان نشان می دهد که کسانی که به اضافه وزن مبتلا هستند الزاما زودتر از بقیه با مرگ زودرس مواجه نمی شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق بررسی که در یک دوره شش ساله انجام شده چاقی یا اضافه وزن الزاما رابطه مستقیمی با مرگ زودرس ندارد. با این حال اگر افراد خیلی چاق به دیابت یا فشارخون مبتلا باشند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

آنتونی جرانت، پزشک متخصص خانواده و پژوهشگر این تحقیق گفت: "پیش از این اینگونه تصور می شد که هر گونه اضافه وزنی موجب مرگ می شود اما نتایج تحقیقات ما نشان می دهد فقط کسانی که در اثر اضافه وزن خیلی زیاد به دیابت یا فشار خون دچار شده باشند در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند.

وی افزود: البته تحقیق ما خطرناک بودن اضافه وزن را نفی نمی کند. چاقی قطعا بر کیفیت زندگی ما اثر می گذارد و باید از بروز آن جلوگیری کرد.

در این تحقیق که انجام آن از سال 2000 تا 2005 طول کشیده 51 هزار داوطلب هجده تا 90 ساله شرکت کرده اند. سپس حجم توده بدنی این افراد (BMI) اندازه گیری شده و افراد لاغر، موزون و چاق مشخص شده اند.

بر اساس نشانگر ملی مرگ از 51هزار نفری که در این بررسی شرکت کرده بودند تنها 1683 نفر فوت کرده بودند. این رقم معادل 3 درصد کل شرکت کنندگان بود.

تحقیقات بعدی نشان داد کسانی که با اضافه وزن خیلی زیادی مواجهند 1.26 بار بیشتر از افراد با وزن عادی با خطر مرگ مواجهند.

هنگامی که مبتلایان به دیابت و فشار خون از دایره بررسی خارج شدند آمار و ارقام حاکی از یکسان بودن خطر برای افراد عادی و چاق بود.

به گزارش مدیکال اکسپرس،‌ این در حالی است که کسانی که وزنشان پایین تر از حد عادی بود دو برابر بیش تر از بقیه با خطر مرگ زودرس مواجهند، حتی اگر به دیابت و فشار خون دچار نباشند./مهر