اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارتباط سیگار کشیدن در دوران بارداری و ابتلا به شیزوفرنی



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,شیزوفرنی

طبق یافته های یک تحقیق جدید، سیگار کشیدن در طول بارداری با افزایش ریسک ابتلا کودک به شیزوفرنی مرتبط است.

به گزارش مهر، دکتر سولجا نیملا، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه یولو فنلاند، در این باره می گوید: «بزرگ ترین مطالعه ما رابطه بین قرارگیری در معرض نیکوتین در دوره جنینی و ابتلا به شیزوفرنی را نشان می دهد.»

یافته های این مطالعه برای اولین بار براساس تحلیل نمونه های خونی قرارگیری جنین در معرض نیکوتین ارائه شده است که به مراتب موثق تر از داده های جمع آوری شده از سیگارکشیدن مادر است.

به گفته نیملا، دلایل بروز شیزوفرنی بسیار پیچیده است و این احتمال وجود دارد که قرارگیری جنین در معرض دود سیگار تنها علت شیزوفرنی نباشد و احتمالا تاثیر متقابل عوامل ژنتیکی و زیست محیطی هم نقش داشته باشد.

به گفته محققان، تحقیق قبلی نشان داده بود که بین ۱۲ تا ۲۵ درصد تمام زنان باردار در کشورهای غربی سیگار می کشند.

مشکل اینجاست: هنگامیکه مادر باردار سیگار می کشد، نیکوتین به آسانی به جفت منتقل شده و وارد جریان خون جنین می شود. این مسئله ریسک بروز عوارض گوناگونی را به همراه دارد که می تواند بر مغز نوزاد تاثیر گذارد.

پژوهش جدید متمرکز بر حدود ۱۰۰۰ نوجوان و جوان فنلاندی بود که مبتلا به شیزوفرنی تشخیص داده شده بودند. به منظور تعیین میزان قرارگیری این شرکت کنندگان در معرض دود سیگار در دوره جنینی، محققان داده های بدست آمده از نمونه های خونی مادران شان را آنالیز کردند. محققان در این زمینه از گزارش نمونه های خونی از آزمایشات متداول زنان باردار برای آزمایش HIV، سیفیلیس و هپاتیت که در فنلاند متداول است، استفاده کردند.

بعد از در نظر گرفتن سن مادر باردار، وزن کودک در حین تولد و سابقه اختلالات روانی مادر، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف شدید نیکوتین در دوره بارداری با افزایش ۳۸ درصدی ریسک ابتلا به شیزوفرنی در بین نوزادان همراه است.


ویدیو مرتبط :
ارتباط دیابت دوران بارداری با خطر ابتلا به اوتیسم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری موجب چاقی کودک می شود



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,,سیگار

به گفته محققان، دو علت اساسی بیانگر چاقی و اضافه وزن کودکان است: سیگار کشیدن مادر در دوره بارداری و اضافه وزن قبل از بارداری.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه لیورپول عنوان می کنند که بخش قابل توجهی از چاقی و اضافه وزن کودکان قبل از رسیدن به دوره نوجوانی ناشی از دو متغیر سیگار کشیدن مادر در طول دوره بارداری و چاقی یا اضافه وزن مادر قبل از آغاز بارداری است.

محققان با استفاده از داده های مربوط به کودکان متولدشده در بریتانیا، وزن حدود ۱۰ هزار کودک ۱۱ ساله را بررسی کردند. همچنین در این مطالعه، اطلاعات ارائه شده توسط مادران در مورد سطح تحصیلات، بارداری، زایمان نوزاد و عواملی نظیر تغذیه با شیر مادر و زمان دادن غذا به کودک نیز بررسی شد.

محققان دریافتند یک کودک از هر سه کودکی که مادرشان تحصیلات کمتری داشت دارای اضافه وزن بودند، در حالیکه یک از هر ۵ کودک دارای مادران تحصیلکرده دانشگاهی، چاق بودند.

محققان بعد از در نظر گرفتن عوامل و فاکتورهای مختلف دریافتند سیگار کشیدن در طول بارداری و داشتن اضافه وزن در طول بارداری در حدود ۴۰ درصد از چاقی یا اضافه وزن کودکان نقش دارد.

از نظر محققان، سیگار کشیدن به خودی خود می تواند یکی از شاخصه های مشکلات اقتصادی باشد.

از این رو محققان توصیه می کنند: «سیاست های حمایت از مادران برای حفظ وزن سالم، شیر دادن به نوزاد و دوری از سیگار کشیدن در طول بارداری از عوامل مهم در بهبود سلامت مادر و کودک است.»