اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارتباط رونق بازار مسکن با مذاکرات هسته‌ای!


یک کارشناس مسکن معتقد است توافق هسته‌یی می‌تواند رکود فعلی بخش مسکن را به رونق تبدیل کند.

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس مسکن معتقد است توافق هسته‌یی می‌تواند رکود فعلی بخش مسکن را به رونق تبدیل کند.

حمیدرضا وثوقی‌فر اظهار کرد: از لحاظ روانی تفاهم یا عدم تفاهم در مذاکرات هسته‌ای، همه‌ی بخش‌های اقتصاد از جمله مسکن را تحت تاثیر قرار داده است. اگر توافق هسته‌ای رخ دهد رونق به بخش ساختمان بازمی‌گردد و تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش بیشتر می‌شود. برای بخش خصوصی رونق بسیار مهم است؛ چرا که در این صورت می‌تواند سریعا آپارتمان‌هایش را به فروش برساند.

وی افزود: ایجاد جامعه پایدار در گرو تامین رفاه و امنیت قشر متوسط است. در حال حاضر اقشار متوسط جامعه به دلیل مشکلات بخش مسکن قادر به تهیه خانه نیستند که به رکود در این بخش انجامیده و باعث شده سرمایه‌گذاران بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در مسکن از خود نشان ندهند.

این کارشناس مسکن با اشاره به مشکلات طرح مسکن مهر خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته بیش از 90 درصد ساخت و ساز مسکن در کشور از طریق بخش خصوصی انجام می‌شد تا این‌که دولت قبل تصمیم گرفت برای حل مشکل مسکن اقشار ضعیف و جوان جامعه طرح مسکن مهر را به صورت سریع اجرا کند که فلسفه‌ی این کار خوب بود اما در عمل دچار مشکلاتی شد.

وثوقی‌فر ادامه داد: طرح مسکن مهر حرکت عظیمی بود که اگر مدیریت مناسبی داشت می‌توانست معضلات بخش مسکن همچون تکنولوژی، نحوه ساخت و نیاز به مسکن را حل کند. ولی با توجه به قرار داشتن مسکن مهر در خارج از شهرهای بزرگ با مشکلاتی همچون دسترسی به شهرها و نبود زیرساخت‌های برق، گاز، آب و ... مواجه شد. این مسائل باعث شد که جمعیت شهری تمایل کمتری به اسکان در مسکن مهر نشان دهد و از سوی دیگر جمعیت روستایی این خانه‌ها را به عنوان مسکن ارزان مدنظر قرار دهد که خود به مهاجرت‌هایی روستایی انجامید و نتوانست معضل مسکن را به صورت کلی حل کند.

وی با اشاره به تشدید تحریم‌ها همزمان با طرح مسکن مهر خاطرنشان کرد: افزایش قیمت ارز ناشی از تحریم‌ها به افزایش قیمت مسکن انجامید و قشر متوسط را برای تامین مسکن دچار مشکل کرد تا جایی که در حال حاضر یک واحد 200 متری در منطقه متوسط شهر تهران حدود یک میلیارد تومان ارزش دارد.


ویدیو مرتبط :
بسته ی پیشنهادی دولت برای رونق بازار مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارتباط رکود در بازار مسکن و توقف مذاکرات وین چیست؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار مسکن

 

اخبار اقتصادی - ارتباط رکود در بازار مسکن و توقف مذاکرات وین چیست؟

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به تمدید مذاکرات سیاسی ایران با گروه 1+5 گفت: قیمت و حجم معاملات مسکن به طور مستقیم تحت تاثیر مناقشات و مذاکرات سیاسی، منطقه ای و بین المللی قرار ندارد.

حسام عقبایی گفت: تغییرات قیمت مسکن طی دو دهه اخیر چندان شتابزده و تحت تاثیر شرایط به صورت زودهنگام و ناگهانی قرار نداشته است و هرگونه تغییر در الگوی قیمت و همچنین دوره های رکود و رونق در بازار مسکن معمولا در طول زمان و در بازه زمانی حداقل یکساله، رخ داده است.

او گفت: دوره های رکود و رونق معاملات مسکن و همچنین کاهش و افزایش قیمت مسکن همواره دوره هایی 3 تا 4 ساله بوده و هر گاه جهش قیمتی هم در بازار مسکن اتفاق افتاده به دنبال طی یک دوره افزایش قیمت در این بازار صورت گرفته است.

عقبایی گفت: همچنین در دوره هایی که رکود بر بازار مسکن حاکم شده است، معمولا کاهش حجم معاملات به دنبال سپری شدن دوره ای از افزایش نامتعارف قیمت مسکن یا جهش در این بازار بوده است.

او با بیان اینکه تمدید مذاکرات ژنو به رغم تاثیر بر پارامترهای کلان اقتصادی نمی تواند نقش مستقیمی در تغییر قیمت و همچنین حجم معاملات مسکن طی ماه های آتی داشته باشد، گفت: بازار مسکن در ایران بازار به خصوصی است که کمتر تحت تاثیر تغییرات ناگهانی قرار می گیرد و مانند برخی بازارها همچون نفت، طلا و ارز نیست که به سرعت و در نتیجه برخی تغییرات سیاسی و اقتصادی، دستخوش تحول شود.

عقبایی ادامه داد: به این ترتیب، تمدید مذاکرات سیاسی ایران با گروه 1+5 در کوتاه مدت اثری بر قیمت مسکن نخواهد داشت و به طور قطع تا پایان سال، تحت تاثیر تمدید این مذاکرات، تاثیر و تغییر قابل بحثی در این زمینه اتفاق نمی افتد.

او گفت: علاوه بر اینکه تا پایان امسال شاهد هیچ گونه افزایش قیمت در بازار مسکن نخواهیم بود، در سال 94 هم قاعدتا در فروردین ماه، تغییر خاصی در این بازار رخ نخواهد داد.

اخبار اقتصادی - ایسنا