اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارایه گزارش روند اجرای برجام به مجلس


رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام:گزارش روند اجرای برجام را فروردین به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارایه میدهیم.

خبرگزاری خانه ملت: رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام:گزارش روند اجرای برجام را فروردین به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارایه میدهیم.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه ایجاد دفتر راستی آزمایی پادمان های ایران در آژانس بین المللی هسته ای خلاف برجام نیست، گفت: گزارش روند اجرای برجام را فروردین به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارایه می دهیم.

 سیدعباس عراقچی با اشاره به ایجاد دفتر راستی آزمایی پادمان های ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت: اینکه آژانس در اجرای وظایف خود اقدامات اداری در دبیرخانه انجام دهد و گروهی را برای کار تعیین کند خیلی روند عجیبی به نظر نمی آید.

وی با بیان اینکه ایجاد چنین دفتری برخلاف قاعده کار آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیست، ادامه داد: آقای آمانو و همکارانش در آژانس برای اینکه وظیفه خود را برای راستی آزمایی اجرای برجام که کار سنگینی هم هست،  به خوبی عملی کنند، یک تشکیلات اداری در نظر گرفته اند که از دیدگاه ما ایرادی ندارد.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در خصوص ارایه گزارش به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز اظهار داشت: بر اساس قانون مصوب مجلس، سه ماه پس از اجرایی شدن برجام، ما گزارش خود را ارایه خواهیم کرد. هر چند، هر زمانی که لازم بود در کمیسیون حاضر شدیم و توضیحاتی ارایه کردیم.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه 26 دی امسال برجام اجرایی شد، تاکید کرد: بنابراین گزارش را در ماه فروردین به کمیسیون ارایه خواهیم کرد اما مجدد تاکید می کنم هر زمان لازم باشد برای ارایه توضیحات به مجلس می آیم.


ویدیو مرتبط :
مصلحت نیست مجلس از بررسی برجام کنار گذاشته شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روند اجرای برجام پس از تصویب مجلس چگونه خواهد بود؟



اخبار,اخبار سیاسی,مجلس

طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام پس از سخنان موافقان و مخالفان در صحن علنی مجلس با ۱۳۹ رأی به تصویب نمایندگان رسید. تصویب کلیات این طرح باعث خواهد شد که روند اجرایی برجام وارد مرحله جدید شود.

ضمیمه شماره پنج برجام، توالی اقدامات مشخص شده در پیوست های شماره یک و دو برجام را تشریح می نماید. بر اساس این ضمیمه توالی مراحل اجرای برجام چهار گانه می باشد.

1-روز نهایی شدن
در این مرحله بعد از تایید توافق توسط ایران و گروه (5+1) که در وین صورت پذیرفت، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. در پی تصویب قطعنامه، اتحادیه اروپا نیز قطعنامه شورای امنیت را تایید و نقشه راه ایران و آژانس برای اجرای کلیه تدابیر شفافیت ساز پیش بینی شده در این برجام آغاز شده است.

2- روز قبول توافق
بر اساس برجام «روز قبول توافق»، ۹۰ روز پس از تائید این برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد از طریق قطعنامه ای که در بالا بدان اشاره شد یا در تاریخی زودتر از آن از طریق موافقت متقابل همه مشارکت کنندگان برجام خواهد بود و در این تاریخ این برجام واجد اثر خواهد شد.

3- روز اجرا
این روز متعاقب اجرای اقدامات مرتبط هسته ای ایران مندرج در بند ۱۵ زیر و به نحو راستی آزمایی شده توسط آژانس و همزمان با اتخاذ اقدامات مندرج در بندهای ۱۶ و ۱۷ زیر توسط گروه ۱+۵ و وقوع اقدامات مندرج در بند ۱۸ زیر در سطح سازمان ملل متحد طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.


4- روز انتقالی
«روز انتقالی»، یا ۸ سال از تاریخ «روز تصویب» خواهد بود و یا متعاقب گزارش دبیرکل آژانس انرژی بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام آژانس و همزمان به شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه آژانس به «نتیجه گیری گسترده تر» رسیده است که کلیه مواد هسته ای در ایران در فعالیت های صلح آمیز قرار دارند، هرکدام زودتر اتفاق بیفتد

بنابراین بر اساس متن برجام مشخص است که در حال حاضر برجام در مرحله نهایی شدن است و هنوز مرحله «روز قبول توافق» اجرا نشده است.

با توجه به مدت 90 روزه مرحله «روز قبول توافق» بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت،این مهلت 26 مهر به پایان می‌رسد. اگر در این فاصله جزییات طرح اجرای برجام در مجلس به سرانجام برسد و شورای نگهبان آن را تایید کند روال قانونی تایید برجام طی شده است.

بر همین اساس است که آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه دیروز اعلام کرده است؛ احتمالا دوشنبه آینده اعلام کنیم اداپشن دی (روز قبول توافق) شروع شده و وارد فاز بعدی در اجرای برجام شویم.

اجرایی یا عملیاتی شدن برجام روز تصویب برجام نام دارد و پس از اعلام آن روز جلسه کمیسیون مشترک برجام احتمالا دوشنبه آینده در وین برگزار خواهد شد که قرار است در آن اتحادیه اروپا اعلام کند تحریم‌هایش لغو شده و کنگره آمریکا نیز اجرای تحریم‌ها را متوقف می‌کند. البته اجرایی‌ شدن این اقدامات بعد از دوره‌ای است که ایران نیز اقداماتش را براساس برجام انجام دهد.

با توجه به اینکه یک شنبه آینده مهلت 90 روزه تمام خواهد شد، احتمالا ایران و گروه (5+1) اقدامات خودشان را برای اجرای این مرحله آغاز خواهند کرد.

بر اساس ضمیمه شماره 5 در این مرحله دو طرف باید اقداماتی را انجام دهند. در همین چارچوب ایران رسما به آژانس اطلاع خواهد داد که از «روز اجرا»، ایران پروتکل الحاقی را به صورت موقت، تا زمان تصویب آن توسط مجلس (پارلمان) اجرا خواهد نمود و کد اصلاحی ۳.۱ را به طور کامل اجرا خواهد کرد.اتحادیه اروپایی نیز آئین نامه اجرایی را تصویب می کند که به موجب آن کلیه تحریم های مالی و اقتصادی مرتبط هسته ای لغو خواهند شد.

در همین زمینه ایالات متحده آمریکا نیز ، وفق اختیارات ریاست جمهوری، اقدام به صدور دستورهای توقف که از «روز اجرا» واجد اثر می شود، خواهد نمود که موجبات توقف اعمال تحریم های مرتبط هسته ای را فراهم خواهد کرد.

پس از این اقدامات است که (5+1) به نحو مقتضی مشورت با ایران راجع به تدوین دستورالعمل ها و بیانیه های مرتبط با جزئیات تحریم ها و اقدامات محدود کننده ای که قرار است طبق این برجام لغو شوند را شروع خواهند کرد.

 

بر همین اساس عراقچی دیروز در پاسخ به سوالی درباره جزییات تشکیل کمیسیون برجام در صورت نهایی شدن بررسی‌ها در پایتخت‌ها گفت: این کمیسیون متشکل از همه اعضا شامل ایران و 1+5 است که در سطح معاونان برگزار می‌شود و خانم اشمید به نمایندگی از اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.

بر اساس برجام، شروع «روز اجرا» مشخص نیست؛ بلکه این شروع منوط به آن است که اقدامات هسته‌ای ایران چه هنگام انجام و پایان می‌پذیرد که البته کارشناسان طول این مدت را بین حدود 45 روز الی دو ماه پیش بینی می کنند.

اخبار سیاسی - تابناک