اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارائه پرونده ثبت جهانی ماسوله به یونسکو


پرونده ثبت جهانی ماسوله در دست پیگیری بوده و به‌زودی به یونسکو ارائه می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: پرونده ثبت جهانی ماسوله در دست پیگیری بوده و به‌زودی به یونسکو ارائه می‌شود.

رضا علیزاده با اشاره به وجود آثار تاریخی در گیلان اظهار کرد: در گیلان 1140 اثر تاریخی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اکنون پرونده‌های دیگری برای ثبت در فهرست آثار ملی وجود دارد، افزود: این پرونده‌ها مربوط به بناهای تاریخی، میراث طبیعی و معنوی گیلان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان بر ثبت آثار باقی‌مانده از این استان تأکید کرد و گفت: ثبت آثار تاریخی و طبیعی گیلان به ما در زمینه صیانت، حفاظت و مدیریت صحیح ابنیه و میراث ملموس و ناملموس کمک می‌کند و امیدواریم هر چه سریع‌تر پرونده‌های جدید مذکور ثبت ملی شوند.

وی با اشاره به وضعیت پرونده ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله در فهرست آثار یونسکو، خاطرنشان کرد: پرونده ثبت جهانی ماسوله در دست پیگیری بوده و به‌زودی به یونسکو ارائه می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه کشورهای زیادی برای ثبت جهانی آثار خود در نوبت هستند، تصریح کرد: در سال‌های گذشته بارها ثبت ماسوله در فهرست جهانی یونسکو مطرح شد و اکنون ایرادهایی را که به این شهرک تاریخی برای ثبت جهانی وارد کرده بودند در حال برطرف شدن است.

وی با تأکید بر ضرورت برداشته شدن ساخت‌وسازها در منظر دید ماسوله، یادآور شد: برای ثبت جهانی ماسوله، ساخت‌وسازهایی که در نوار سبز ماسوله و در منظر دید عموم قرار دارد باید برداشته شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان، از سال 92 تاکنون یک‌میلیارد و 300 میلیون تومان برای خانه‌های مشارکتی در ماسوله هزینه شده است.


ویدیو مرتبط :
جریان چهارمین سالگرد ثبت آیین های زورخانه ای در یونسکو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اهدای چهار لوح آثار ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو به روحانی



اخبار,اخبارسیاست  خارجی  , دیدار رییس‌جمهور با مدیرکل‌ یونسکو

رییس‌جمهور در دیدار مدیرکل سازمان‌ تربیتی،‌ علمی ‌و ‌فرهنگی ‌ملل ‌متحد(یونسکو)، نقش و مسوولیت این سازمان در قبال حفظ آثار فرهنگی منطقه را که اکنون جولانگاه تروریست‌ها شده، بسیار سنگین برشمرد.

به گزارش ایسنا حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح پنجشنبه به وقت محلی در دیدار با ایرینا جئورجیوا بوکووا مدیرکل و دیگر مقام‌های ارشد یونسکو، تاکید کرد: همه نهادهای بین‌المللی بویژه یونسکو باید تمام تلاش خود را برای حفاظت از این آثار ارزشمند فرهنگی و بشری در کشورهایی همانند سوریه و عراق بکار گیرند.

وی ضمن تشکر از تلاش‌های این سازمان برای صیانت و معرفی آثار فرهنگی کشورمان،گفت: متأسفانه آثار فرهنگی و باستانی منطقه ما توسط تروریست‌ها در حال نابودی است و ویران شدن و نابودی این آثار، ویرانی هویت مذاهب، فرهنگ‌ها و اندیشه‌هاست.

وی تصریح کرد: تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی تلاش می‌کنند با تخریب این آثار، رابطه نسل جوان را با هویت و گذشته تاریخی خود قطع کنند تا بتوانند آنان را به عنوان سرباز جذب نمایند.

رییس‌جمهور در این دیدار همچنین لزوم فعالتر شدن یونسکو در بهره‌گیری از ظرفیت های فرهنگی برای جلوگیری از خشونت و مقابله با تروریسم و بویژه برخورد با تخریب آثار فرهنگی از سوی تروریست‌ها را خواستار شد.

وی توانایی تروریست‌ها در جذب جوانان را ناشی از نقصان و ناکافی بودن فعالیتهای فرهنگی در عرصه جهانی خواند و اظهارداشت: یونسکو طی ۷۰ سال گذشته تلاش‌های مفیدی برای حفاظت از میراث فرهنگی بشری داشته‌ و معتقدم شایسته است که دهه هشتم حیات یونسکو، روی مبارزه با خشونت و حفظ آثار باستانی کشورها از گزند تروریست‌ها، متمرکز شود.

وی با اشاره به ضرورت بهره گیری از ابزارهای فرهنگی برای مبارزه عملی با تروریسم، به تشریح اهداف قطعنامه مبارزه با خشونت و افراطی‌گری سازمان ملل متحد(WAVE) پرداخت و گفت:"فرهنگ" و بهره گیری از شیوه های فرهنگی به اعتقاد ما مهمترین ابزار اجرا و موفقیت این قطعنامه است.

رییس‌جمهور افزود: بسیار با اهمیت است که فرزندان ما از همان ابتدای آموزش در مدارس فرا بگیرند که خشونت و افراطی‌گری چه آثار زیانباری دارد و هرگاه زندگی با محبت توأم باشد، چقدر زیباتر است.

وی ادامه داد: یونسکو می‌تواند در این زمینه طراحی‌های نوین و برنامه‌های عملی مبتنی بر فرهنگ به کشورها پیشنهاد کند.

ایرینا جئورجیوا بوکووا مدیر کل یونسکو نیز در این دیدار، تخریب میراث فرهنگی در برخی از کشورهای منطقه توسط تروریست‌ها را حرکتی سازماندهی شده و یک تراژدی بشری نامید و گفت: ما در یونسکو به مسئولیت بزرگی که در قبال این جنایات داریم، واقف هستیم و می‌دانیم که یکی از اهداف تروریست‌ها، قطع ارتباط فرهنگی جوامع با یکدیگر و گذشته‌شان است.

وی افزود: با توجه به تلاش تروریست ها برای کشاندن جوانان به سمت اقدامات افراطی، ما اکنون تمرکز بیشتری روی جوانان داریم و در حال بررسی این موضوع هستیم.

رییس شورای اجرایی یونسکو نیز در این جلسه با تبریک موفقیت بزرگ جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به توافق هسته ای، این موفقیت را نشان‌دهنده قدرت شگرف دیپلماسی توصیف کرد و گفت: تاکید دکتر روحانی برای بررسی چرایی تمایل جوانان به خشونت بسیار ارزشمند است و حتماً این را به عنوان پیشنهادی در شورای اجرایی یونسکو مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در پایان این مراسم نیز مدیر کل یونسکو، چهار لوح ثبت آثار ایران در فهرست میراث جهانی و حافظه جهانی یونسکو را به دکتر روحانی هدیه داد.

این الواح شامل شوش و چشم انداز میمند به عنوان دو اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی و کلیات سعدی و مسالک المالک استخری به عنوان دو اثر ثبت در حافظه جهانی یونسکو بود.


اخبار سیاست  خارجی  -  ایسنا