اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اذغان صالحی به رفع تدریجی تحریم ها



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اذغان صالحی به رفع تدریجی تحریم ها

تعدیل تحریم ها به چه معناست؟

کاخ سفید ترجیح می دهد در شرایط کنونی و با توجه به تاکید تهران بر گام برداشتن در جهت لغو تحریم ها، از معافیت تحریمی استفاده کند. معافیت از تحریم ها در واقع به مجوز کنگره نیاز ندارد و به مذاکره کنندگان آمریکایی این آزادی عمل را می دهد تا در صورت لزوم از این کارت در مذاکره با ایران استفاده کنند

دیپلماسی ایرانی: علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران می گوید از امروز به بعد نه تنها تحریم ها تشدید نمی شوند، بلکه شاهد لغو تدریجی تحریم ها خواهیم بود.

این در حالی است که گروه 1+5، (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) نیز در مذاکرات اخیر خود با ایران بسته ای ارایه داده اند که در مقابل برخی اقدامات اعتماد ساز از جانب تهران، تعدیل تحریم ها را پیشنهاد می دهد.

تحریم هایی که گفته می شود امکان لغو آنها وجود دارد در بخش های تجارت طلا، بانکداری و پتروشیمی علیه ایران اعمال می شوند. اما اکنون پرسش اینجاست که لغو تحریم ها یا تعدیل آن چه معنایی دارد.

تحریم فلزات ارزشمند

تاریخچه تحریم فلزات ارزشمند علیه ایران به 30 جولای 2013 باز می گردد، زمانی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرایی این تحریم ها را امضاء کرد و به این ترتیب خرید و فروش و یا کمک به تجارت فلزات ارزشمند با ایران ممنوع اعلام شد. هدف اصلی این تحریم ها رونق تجارت طلای ترکیه با ایران بود که البته با توجه به روابط نزدیک آنکارا با واشینگتن این تحریم ها هیچگاه گریبان مقامات یا شرکت های ترکیه ای را نگرفت.

اما چگونه می توان این تحریم ها را لغو کرد؟ طبق قوانین آمریکا، رئیس جمهور اختیار دارد قوانین اجرایی را که خود امضاء کرده لغو کند. به همین دلیل اوباما می تواند برای یک بازه زمانی فرمان اجرایی تحریم فلزات ارزشمند برای ایران را لغو کند. مانند اقدامی که اوباما در مورد شرکای خود انجام می دهد و آنها را برای بازه زمانی 180 روزه از تحریم ها معاف می کند تا بتوانند اندک اندک از واردات نفت خود از ایران کاسته و منابع دیگر را جایگزین کنند.

تحریم بخش پتروشیمی

به موجب تحریم هایی که در بخش پتروشیمی علیه ایران اعمال می شود، هر گونه صادرات یا تامین خدمات مواد و تجهیزات لازم در بخش پتروشیمی به ایران ممنوع است. اما باز هم در این مورد رئیس جمهور آمریکا این اختیار را دارد که معافیت هایی از این تحریم ها را اعلام کند.

تحریم های محدود بخش بانکداری

گروه 1+5، بدون اشاره به جزئیات، پیشنهاد تعدیل تحریم های محدود در بخش بانکداری شامل تحریم های مالی آمریکا را پیشنهاد داده است که به طور کلی چارچوب قانونی که این پیشنهاد بر مبنای آن مطرح شده، مشخص نیست.

یکی از گزینه های احتمالی این است که موسسه های مالی آمریکایی و دیگر شرکت های مالی خارجی موانع موجود در راه نقل و انتقال های مالی بشردوستانه را حذف کنند. باتوجه به تحریم های غرب در سال گذشته ارسال محموله های بشردوستانه به ایران با دشواری هایی همراه بود. چرا که بسیاری از موسسه های مالی با توجه به ریسک تحریم ها از انجام نقل و انتقال های مالی مورد نیاز، خودداری می کردند.

البته هیچ یک از این گام ها به معنی لغو کامل تحریم ها نیست که می تواند برای روند مذاکرات دردسرساز باشد. همانگونه که در گزارش اخیر گروه بحران بین المللی آمده است، لغو کوتاه مدت تحریم ها یا اقداماتی که به آسانی برگشت پذیر هستند، نمی تواند به مصالحه معنا دار از سوی ایران منجر شود.

چرا که لغو تحریم های مصوب در کنگره آمریکا به مسائلی خارج از پرونده هسته ای ایران مربوط می شود و با توجه به فضای سیاسی کنونی کپیتال هیل، لغو کامل تحریم ها امکان پذیر به نظر نمی رسد. البته در صورتی که توافقی بین ایران و آمریکا حاصل شود که منافع ایالات متحده را تامین کند، احتمال تغییر این فضا وجود خواهد داشت.

در همین حال کاخ سفید ترجیح می دهد در شرایط کنونی و با توجه به تاکید تهران بر گام برداشتن در جهت لغو تحریم ها، از معافیت تحریمی استفاده کند. معافیت از تحریم ها در واقع به مجوز کنگره نیاز ندارد و به مذاکره کنندگان آمریکایی این آزادی عمل را می دهد تا در صورت لزوم از این کارت در مذاکره با ایران استفاده کنند./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
آمریکا:یا لغو تدریجی تحریم ها هسته ای یا هیچی!!!!؟؟؟؟؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صالحی: سال آینده نوید بخش رفع تحریم‌هاست/ اطلاعاتی دارم که در حال حاضر قابل بیان نیست!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

صالحی: سال آینده نوید بخش رفع تحریم‌هاست/ اطلاعاتی دارم که در حال حاضر قابل بیان نیست!

علی‌اکبر صالحی با اشاره به داده‌های اطلاعاتی خود از نشست آلماتی1 و با بیان اینکه "خوشبختانه غرب در آلماتی (1) برای اولین‌بار نشانه‌هایی از تغییر مواضعش نشان داد" گفت: اگر بخواهیم زمانی را برای حل موضوع هسته‌ای در نظر بگیریم، الآن بهترین زمان است و سال آینده سال نویدبخشی در زمینه رفع تدریجی تحریم‌ها خواهد بود.

انتخاب  : علی‌اکبر صالحی با اشاره به داده‌های اطلاعاتی خود از نشست آلماتی1 و با بیان اینکه "خوشبختانه غرب در آلماتی (1) برای اولین‌بار نشانه‌هایی از تغییر مواضعش نشان داد" گفت: اگر بخواهیم زمانی را برای حل موضوع هسته‌ای در نظر بگیریم، الآن بهترین زمان است و سال آینده سال نویدبخشی در زمینه رفع تدریجی تحریم‌ها خواهد بود.

 وزیر امور خارجه کشورمان با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات آلماتی(1) و اظهار خوش‌بینی نسبت مذاکرات آلماتی (2) گفت: سال آینده سال نویدبخشی در زمینه رفع تدریجی تحریم‌ها خواهد بود.

علی‌اکبر صالحی در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه بنین که عصر امروز (دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به مذاکرات آلماتی(1) بین ایران و 1+5 گفت: ایران در بعد سیاسی و در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت جلو می‌رود. ما در خط مقدم جبهه که امروز شکلی اقتصادی به خود گرفته است، سربلند بیرون خواهیم آمد. ما فرض می‌گیریم که طرف غربی مثل ایران به حل و فصل موضوع هسته‌ای علاقه‌مندند و در این مسأله صادق هستند.

وی همچنین گفت: اگر بخواهیم زمانی را برای حل موضوع هسته‌ای در نظر بگیریم، الان بهترین زمان است. اگر مواضعی که تا الان غرب در قبال ایران اتخاذ کرده است، صادقانه باشد و مسیر تقابل را دنبال نکند، ما آمادگی خود را برای حل و فصل موضوع اعلام کرده‌ایم.

وزیر خارجه با بیان اینکه "خوشبختانه غرب در آلماتی (1) برای اولین‌بار نشانه‌هایی از تغییر مواضعش نشان داد و امیدواریم بر این مبنا باقی بماند"، افزود: ما هیچ‌گاه به دنبال تقابل نیستیم اما با اقتدار از استقلال سیاسی و منافع ملی‌مان دفاع خواهیم کرد.

صالحی در ادامه با بیان اینکه "خوشبختانه در آلماتی (1) قدم خوبی برداشته شد"، اظهار کرد: به نظر من 1+5 و ایران تصمیم گرفتند با هم در جهت درستی حرکت کنند و این گفت‌وگو را در ریل مثبتی قرار دهند که اینچنین شد. ما به آلماتی (2) نیز بسیار خوشبین هستیم؛ خوشبینی ما از باب مجامله سیاسی نیست بلکه با توجه به برخی داده‌هایی است که در اختیار داریم.

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: با گذشت زمان، غرب باید به این باور رسیده باشد که ایران کشوری نیست که بخواهد تسلیم خواسته‌های غیرمنطقی، ظالمانه و تحمیلی شود. ان‌شاءالله ما شاهد برون‌رفت از این بحران‌ها در آینده خواهیم بود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه "با وجود خوشبینی شما نسبت به تغییر رویکرد 1+5 در بحث هسته‌یی، جزئیات پیشنهاد آنها که در رسانه‌ها منتشر شده، گویای این مسأله است که آنها همچنان حق غنی‌سازی را برای ایران به رسمیت نشناخته‌اند و دست از تهدید و تحریم یکجانبه علیه ایران برنداشته‌اند"، گفت: اگر اظهار خوشبینی می‌کنم، بر اساس داده‌هایی است که در دست دارم. همانطور که قبل از آزادی گروگان‌های ایرانی در لیبی و سوریه اعلام کردم به زودی آنها آزاد می‌شوند و شدند، در این ارتباط (موضوع هسته‌ای) هم خوشبین هستم اما در حال حاضر نمی‌توانم وارد جزئیات و دلایل این بحث شوم.

وزیر امور خارجه افزود: آنچه در رسانه‌ها درباره جزئیات پیشنهاد 1+5 مطرح شده است، دقیق نیست. در مجموع اطلاعات ما که دقیق است، به روند درستی که در پیش گرفته شده است اشاره می‌کند و اکنون به همین میزان اظهارات بسنده می‌کنم و در زمان مقرر خودش اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

صالحی در پاسخ به پرسش دیگری درباره قرارداد انتقال گاز از ایران به عراق و سپس به کشورهای دیگر از جمله سوریه و لبنان اظهار کرد: در چند ماه اخیر شاهد یک تحول چشمگیر در بخش انرژی کشور بوده‌ایم و قرارداد با پاکستان شاهد این مساله است. فردا (سه‌شنبه) شاهد آغاز لوله‌گذاری خواهیم بود و این روند در چند ماه آینده به مرزهای پاکستان می‌رسد. همچنین ما با عراق صحبت خوبی داشته‌ایم و یادداشت تفاهم امضا شده است و گاز ایران به عراق صادر شود و از سویی عراق مسیری برای ترانزیت گاز به سایر کشورها از جمله سوریه، لبنان و دیگر کشورها باشد.

وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: این تحولات در شرایطی صورت می‌گیرد که برخی کشورهای غربی تلاش می‌کنند که ایران را در انزوا قرار دهند اما ایران با عزت، توانمندی، توکل به خدا، ابتکاراتش و نشاط سیاسی‌اش، تحریم‌ها و محدودیت‌ها را تا جایی که امکان داشته است دور زده و در بخش‌هایی بی‌اثر کرده است. به هرحال ما هم در مقابل تهدیدات و تحریم‌ها اقدامات خود را انجام می‌دهیم. البته امیدواریم با چشم‌اندازی که پیش رو داریم، شاهد رفع تدریجی این شرایط باشیم. دفعه قبل هم که گفتم از این بعد شاهد رفع تدریجی تحریم‌ها خواهیم بود براساس اطلاعاتی بوده است که در اختیار دارم اما قابل بیان نیست.

وی همچنین درباره مراسم آغاز لوله‌گذاری قرارداد گازی میان ایران و پاکستان و دعوت از کشورهای همسایه در این مراسم گفت: از تعدادی از همسایگانمان برای شرکت در این مراسم دعوت کرده‌ایم و می‌توانید درباره جزییات این مساله از وزارت نفت سؤال کنید.

صالحی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی درباره اینکه وزیر خارجه آمریکا در سالگرد ناپدیدشدن لوینسون، بار دیگر از ایران خواسته است تا در این باره تلاش کند، گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که در این باره اطلاعی نداریم. در زمان وزیر خارجه قبلی آمریکا (هیلاری کلینتون) این مساله نیز از طرف خود آمریکایی‌ها بیان شد که این فرد در ایران نیست و در جای دیگری است. ما هم بارها آمادگی خود را برای همکاری براساس مسائل انسان‌دوستی و بشردوستانه اعلام کرده‌ایم تا سرنوشت این فرد و چگونگی ناپدید شدنش مشخص شود.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما از طریق نهادهای اطلاعاتی آمادگی داریم برای روشن‌شدن این مسأله همکاری کنیم. ما در این عین حال تکرار می‌کنم این فرد در ایران نیست و خود آمریکایی‌ها هم به این مسأله اذعان کرده‌اند.

وی با اشاره به سفر وزیر خارجه بنین به ایران اظهار کرد: بنین کشور مهمی در غرب آفریقاست و این کشور تا یک ماه پیش ریاست اتحادیه آفریقا را برعهده داشت. همچنین در اجلاس سران غیرمتعهدها در ایران، شرکت و با مقام معظم رهبری، رییس‌جمهورشان دیدار کردند.

صالحی در بخش دیگری از صحبتهای خود، از سفر محمود احمدی‌نژاد به کشور بنین در اواخر فروردین‌ماه سال آینده در جریان سفر دوره‌ای به آفریقا خبر داد و گفت: بنین از کشورهایی است که به سرعت در حال پیشرفت است و ایران سعی دارد روابط تجاری خود را با این کشور ادامه دهد.

صالحی با اشاره به کمبود انرژی در بنین و آمادگی ایران برای همکاری در این زمینه گفت: قرار است با کمک وزارت نیرو، نیروگاه کوچکی در این کشور تاسیس شود. همچنین جمهوری اسلامی ایران در تاسیس یک دانشکده کشاورزی و پروژه‌های زیربنایی اقداماتی را در دست دارد.

وی همچنین از گفت‌وگو با همکار بنینی خود درباره موضوع کشور مالی خبر داد و گفت: در مالی شرایط بحرانی حاکم است و کسانی که در سوریه به عنوان مزدور علیه ملت سوریه سلاح دست گرفته‌اند و کشتار می‌کنند، همان کسانی هستند که در مالی موجبات آشفتگی را فراهم کرده‌اند و بسیاری از میراث گرانبهای امت اسلامی را به یغما برده و تخریب کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان ریاست جنبش غیرمتعهدها به اتحادیه آفریقا اعلام کرده است که سهم خود برای برقراری صلح و ثبات در مالی می‌تواند پیش‌قدم شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از کمک ایران به آورگان مالی خبر داد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: متاسفانه جنبش‌های تروریستی دیگری هم در آفریقا فعال هستند و بنین در همسایگی کشورهایی است که از این جنبش‌های تروریستی متأثر است و ما در مذاکرات دوجانبه در این باره نیز گفت‌وگو کردیم.

صالحی درباره تحولات اخیر در عراق اظهار کرد: متأسفانه تحولات اخیر در عراق نوید خوشی را نمی‌دهد البته مطمئن هستیم با توجه به پیشینه تاریخی این کشور و مردمی بودن دولت عراق، مسوولان و مراجع عظام اجازه داده نمی‌شود که عراق در وادی غیرقابل پیش‌بینی قدم بگذارد و این را با اطمینان می‌گویم. اما باید شرایط تدبیر شود تا به سمت شرایط بحرانی نرود.

وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ تدبیر در بین مسئولان عراقی تاکید کرد: آنها نباید اجازه دهند فتنه‌ای که در سوریه آغاز شده است و متاسفانه سعی می‌شود به سایر کشورهای منطقه سرایت پیدا کنند، به عراق کشیده شود. ما و مردم عراق باید هوشیار باشیم تا این فتنه در عراق جا باز نکند.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در عراق روی می‌دهد، بی‌تاثیر از حوادث و بحران سوریه نیست. در سفری که هفته پیش به عراق داشتم، اطمینان یافتم که دولت و ملت عراق نسبت به این فتنه بزرگ بیدار و آگاه هستند./انتخاب