اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اذعان نعمت‌زاده به فشار افزایش مالیات بر ارزش افزوده



اخبار,اخبار اقتصادی,افزایش مالیات

وزیر صنعت، معدن و تجارت از اجرای قانون رفع موانع تولید طی سه ماه آینده خبر داد و اذعان کرد که افزایش مالیات بر ارزش افزوده فشاری ایجاد کرده و اصناف، تولیدکنندگان و صادرکنندگان مشکلاتی در این زمینه دارند اما به هرحال قانون است و باید اجرا شود.

در حاشیه بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از بندر نوشهر در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا اظهار کرد: قانون رفع موانع تولید در 60 ماه و بیش از 30 آئین‌نامه پیش‌بینی شده است و به تدریج در حال تهیه آئین‌نامه‌های آن هستیم.

وی با بیان اینکه حدود نیمی از آئین‌نامه‌های مربوط به قانون رفع موانع تولید به تصویب دولت رسیده است، یادآور شد: به صورت دوره‌ای با دستگاه‎های مختلف برای تصویب این طرح همفکری صورت می‌گیرد تا طرح نهایی آماده اجرا شود.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه قانون رفع موانع تولید ظرف سه ماه آینده تکمیل و اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: این قانون زمان‌بر است و برای زمان خاصی تعریف نشده و به تدریج در حال انجام است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به ایسنا درباره تکلیف پرداخت سهم بخش تولید از طرح هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار کرد: در بودجه، پیش‌بینی رقمی برای پرداخت به بخش تولید صورت گرفته بود اما به دلیل کمبود وصولی، این رقم پرداخت نشده است.

وی اظهار امیدواری کرد: بخشی از اعتبارات در سال جاری پرداخت شود.

این مسئول یادآور شد: برای حمایت از تولید از محل پشتیبانی صادرات، 50 میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده شده است.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه مالیات ارزش افروده قانون است و از سه درصد شروع شده و سال به سال افزایش یافته است، گفت: این میزان هم اکنون به 9 درصد رسیده اما اصناف و واحدهای تولیدی و صادرکنندگان مشکلاتی در این زمینه دارند.

وی گفت: وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی متولی این کار هستند و تلاش می‌کنند مشکلات را کمتر کنند اما به هر حال قانون است و این میزان باید پرداخت شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در شرایط فعلی دولت بیشتر اهتمام می‌ورزد تا رونق ایجاد کند و رکود را کاهش دهد، زیرا فشار وصول مالیات بر ارزش افزوده مشکلاتی ایجاد کرده است اما به هر حال قانون است و چاره‌ای جز اجرا نیست.

اخبار اقتصادی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
نعمت زاده اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را خواستار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مالیات بر ارزش افزوده کالاهای لوکس افزایش می‌یابد



معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر بازرگانی گفت: در راستای مدیریت واردات وزارت بازرگانی در قالب برنامه پنجم توسعه، پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای لوکس و غیرضرور تا سقف 6 درصد به مجلس ارایه شده است.

 

محمود دودانگه استانداردگذاری، تعیین ضوابط و شرایط ورود کالا، تعرفه‌گذاری، سهمیه‌گذاری و منع و محدودیت واردات را چهار ابزار مدیریت واردات اعلام کرد و افزود: امروزه در کشورهای پیشرفته سعی دارند با ترکیبی هوشمندانه از ابزارهای مدیریت ضمن پیروی از قانون تجارت جهانی، بدون افزایش تعرفه و ممنوعیت، واردات را کنترل کنند.

وی ضابطه‌گذاری و استانداردگذاری را مهم‌ترین ابزار در مدیریت واردات اعلام کرد و افزود: متاسفانه در کشور ما از این ابزار استفاده موثری نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی با اشاره به نقش 30 دستگاه در امر واردات گفت: دستگاه‌های مختلفی در کشور ما می‌توانند درخصوص شرایط، استانداردها و الزامات ورود کالا اظهارنظر کنند و با اعلام ضوابط واردات کالاها، مانع ورود هر نوع کالای کیفی به کشور شوند.

وی با تاکید بر اینکه سهمیه‌بندی و افزایش تعرفه اساساً به صلاح اقتصاد کشور نیست، تصریح کرد: این ابزارها زمانی که نسبت به مضرر بودن واردات کالایی اطمینان داریم باید مورد استفاده قرار گیرد و در غیراینصورت باید اختیارات قانونی را در استانداردگذاری و تعیین تعرفه با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات ، به صورت مدیریت شده و هوشمندانه به کار گیریم.  

معاون برنامه‌ریزی و ا‌مور اقتصادی وزیر بازرگانی مالیات بر ارزش افزوده را یکی دیگر از ابزارهای مدیریت هوشمندانه واردات عنوان کرد و ادامه داد: وزارت بازرگانی در قالب برنامه پنجم پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای لوکس و غیرضرور تا سقف 6 درصد را ارائه داده است. وی خاطرنشان کرد: استفاده از مالیات بر ارزش افزوده همان مدیریت هوشمندانه واردات است.../مهر