اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادغام دو شبکه تلویزیونی


«ادغام دو شبکه تلویزیونی سیمای جمهوری اسلامی ایران» این خبری بود که علی‌اصغر پورمحمدی اعلام کرد تا مشخص شود که تغییرات کمی و کیفی در این سازمان رسما کلید خورده‌است.

خبرآنلاین: «ادغام دو شبکه تلویزیونی سیمای جمهوری اسلامی ایران» این خبری بود که علی‌اصغر پورمحمدی اعلام کرد تا مشخص شود که تغییرات کمی و کیفی در این سازمان رسما کلید خورده‌است.

او که با حضور سرافراز در مقام ریاست سازمان صداوسیما، به معاونت سیما آمده و جایگزین علی دارابی معاون عزت‌الله ضرغامی شده، در جمع مدیران شبکه سوم سیما، به برخی از تغییراتی که قرار است در این رسانه صورت گیرد اشاره‌کرده است.

او که سال‌های متمادی مدیر شبکه سوم سیما بود، گفته که شبکه تماشا و نمایش باهم ادغام می‌شوند.

دوران ریاست عزت‌الله ضرغامی در صداوسیما که از سال 1383 آغاز شد، دورانی بود که در آن تعداد شبکه‌های تلویزیونی به‌صورت قابل‌توجهی افزایش یافت و شبکه‌های متعددی در حوزه آموزش، نمایش فیلم، اقتصاد، مستند و ... راه افتاد.

پورمحمدی گفته که ادغام دو شبکه تماشا و نمایش در راستای برنامه‌ریزی برای افزایش کیفیت در شبکه‌های سیما انجام می‌شود.
انتصاب پورمحمدی به سمت معاونت سیما موجی از رضایت را در بین هنرمندان شناخته‌شده ایران برانگیخت. (اینجا) پیش‌ازاین و درزمانی که او از شبکه سیما رفت، هنرمندان، مجریان و تهیه‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی مراسمی را برای قدردانی از او بدون حمایت نهادهای رسمی برگزار کردند.

پورمحمدی بابیان این مطلب که ادغام شبکه تماشا در شبکه نمایش، فرصت حضور شبکه نسیم در گیرنده‌های دیجیتال را فراهم می‌سازد، گفته که این اتفاق مورد درخواست مردم سراسر کشور است.

دیدار اصغر پورمحمدی معاون سیما با مدیران شبکه سه نمایی از کم و کیف تغییرات در این رسانه را مشخص کرد

شبکه‌های نسیم و افق در حال حاضر تنها در تهران قابل دریافت هستند، معاون سیما گفته که با توجه به درخواست بینندگان سیما در دیگر نقاط کشور در آینده شبکه‌های جام جم که مخاطب برون‌مرزی دارند از گیرنده‌های دیجیتال حذف و شبکه افق جایگزین می‌شود.

حذف داوطلبانه برنامه‌های پرهزینه، کم اثر و کم بیننده از جدول برنامه‌ها درخواست دیگر پورمحمدی از مدیران شبکه‌ سه بوده که در این دیدار عنوان‌شده است. در مقابل او بر تولید برنامه‌های کیفی و بازپخش آثار مفید و مؤثر تلویزیونی تأکید کرده است.

منتقدان صداوسیما در سال‌های گذشته،  نسبت به روند روبه رشد برنامه‌های کم بیننده در این شبکه انتقاد کرده بودند، برنامه‌هایی که تولید برخی از آن‌به صورت مشارکتی و با سرمایه نهاد/ف سازمان، یا شرکت‌های اقتصادی رقم می‌خورد.

معاون سیما گفته:« از همکاران سیما می‌خواهیم برای افزایش جذابیت‌های برنامه‌سازی، حفظ بینندگان و جذب مخاطبان جدید تلاش مؤثری داشته باشند. شبکه‌های تلویزیونی باید با تولید آثار کیفی و تأثیرگذار به‌روزهای پربیننده خود بازگردند.»

کارشناسی کوچک‌سازی شبکه، بررسی مشکلات مالی شبکه‌ها و اقدام برای رفع آن از دیگر موضوعاتی بوده که پورمحمدی همکارانش را به هم‌اندیشی درباره آن‌ها دعوت کرده است.


ویدیو مرتبط :
ادراکی ادغام ادغام رو به بالا ادغام رو به پایین ادغام عمودی ادغام مشاغل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل ادغام دو شبکه تلویزیونی


پس از اعلام رسمی ادغام شبکه‌های تماشا و نمایش، مراحل اجرایی این طرح طی می‌شود اما این دو شبکه با چه انگیزه‌ای ادغام شد و در همین راستا چه چالشی با گسترش کمی آنتن تلویزیون در سال‌های اخیر رخ داده و مدیر تازه تلویزیون برای گذر از کدام بحران، این تصمیم سریع را ابلاغ کرد؟

تابناک: پس از اعلام رسمی ادغام شبکه‌های تماشا و نمایش، مراحل اجرایی این طرح طی می‌شود اما این دو شبکه با چه انگیزه‌ای ادغام شد و در همین راستا چه چالشی با گسترش کمی آنتن تلویزیون در سال‌های اخیر رخ داده و مدیر تازه تلویزیون برای گذر از کدام بحران، این تصمیم سریع را ابلاغ کرد؟

اگر قرار باشد سرمایه‌های یک مجموعه رادیو و تلویزیونی (broadcasting) نظیر رسانه ملی را برشمرد، «آرشیو برنامه‌ها» اعم از برنامه‌های «تولیدی» و «تامینی» یکی از چند سرمایه اصلی چنین مجموعه‌هایی در کنار تجهیزات و نیروی انسانی کارآمد است و بنابراین همه رسانه‌ها تلاش می‌کنند ضمن استفاده بهینه از آرشیو برنامه‌ها، به گونه‌ای از آرشیو استفاده نکنند که کاملاً تکراری شده باشد و ارزشش را از دست داده باشد.

توسعه شبکه‌های تلویزیونی بدون پیش‌تولید سنگین و متناسب با افزایش کمی و کیفی شبکه‌های تلویزیونی، راهی برای مدیران وقت رسانه ملی به جز رفتن سراغ آرشیو این سازمان باقی نگذاشت و بخش قابل توجهی از آنتن شبکه‌های مستند، نسیم، تماشا و نمایش با تکیه بر آرشیو پر شد و همه سرمایه محتوایی رسانه ملی بار دیگر در معرض بازپخش قرار گرفت.

در نهادی که در حدود 15 درصد اعتباراتش برای تولید باقی می‌ماند، شبکه‌های تازه نفس، بدین شکل کارشان را ادامه دادند و کم‌کم فضا به سمتی رفت که یک برنامه تلویزیونی پس از پخش در یکی از شبکه‌های یک تا پنج، در یک یا دو شبکه دیگر نیز پخش شده و در نهایت از شبکه شما و شبکه‌های استانی سردرآورد و این گونه بهترین برنامه‌ها نیز برای مخاطب ملال آور می‌شد و در عین حال مخاطب که پی برده بود، در شبکه تماشا هیچ اثر تازه‌ای پخش نمی‌شود، انگیزه‌ای برای تماشای این شبکه نداشت.

این شیوه غیرمرسوم که حکم سوزاندن آرشیو تلویزیون را داشت، آنچنان استمرار یافت که آهسته آهسته دیگر چیزی از آرشیو تلویزیون برای پخش مکرر در شبکه‌های مختلف باقی نمانده باشد و در واقع کف‌گیر پخش به ته‌دیگ آرشیو خورد و در همین شرایط پورمحمدی و همکارانش مدیریت تلویزیون را تحویل گرفتند.

در این شرایط دو راه پیش رو بود؛ یا اینکه هزینه‌ای بسیار کلان برای تولید وسیع و کلان سریال و همچنین دوبله تعداد قابل توجهی از سریال‌های خارجی برای شبکه تماشا بود و یا اینکه قید این شبکه را زد و این شبکه را حذف یا ادغام کرد. با توجه به بدهی 130 میلیاردتومانی برجای مانده برای معاونت سیما، مشخص بود پورمحمدی امکان چنین سرمایه گذاری را ندارد و این امکان به زودی نیز میسر نمی‌‎شود.

در همین راستا با توجه به آنکه ادامه روند کنونی پخش از آرشیو ممکن نبود، تصمیم به ادغام این شبکه‌ها شد تا در نهایت بخشی از شبکه نمایش به عنوان شبکه فیلم، به پخش سریال اختصاص یابد و در واقع شبکه نمایش از این پس شبکه فیلم و سریال خواهد بود. این اتفاق، فرسایش آرشیو رسانه ملی را تا حدودی کند خواهد ساخت، هرچند انتظار می‌رود با افزایش اعتبارات شاهد گسترش برنامه‌های تامینی (دوبله) و تولیدی باشیم و این شبکه که ظرفیت بدل شدن به پربیننده ترین شبکه تلویزیون را دارد، صرفاً به بازپخش تولیدات دیگر شبکه‌ها محدود نشود.