اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای یک سناتور درباره نظارت کنگره بر توافق با ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,باراک اوباما

باراک اوباما که تا 48 ساعت پیش از تصویب این طرح به شدت با آن مخالف بود با اعلام ایجاد برخی تغییرات در این طرح نسبت به امضای آن ابراز تمایل کرد.

یک سناتور جمهوری خواه مدعی شد که کنگره دولت اوباما را مجبور به تعظیم در مقابل طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل؛ باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و رییس کمیته روابط خارجی سنا در یادداشتی نوشت: دولت، بارها با اعلام این که طرح بررسی توافق هسته‌ای و رای کنگره به تصویب یا لغو آن باعث از بین رفتن توافق و به جای ماندن گزینه نظامی به عنوان تنها راهکار باقیمانده خواهد شد؛ با تصویب این طرح مخالفت کرده بود.

او ادامه داد: اما هفته گذشته جمهوری خواهان با حمایت دموکرات‌ها و با پافشاری بر موضع خود؛ دولت اوباما را مجبور به تعظیم در برابر لزوم ایفای نقش کنگره در توافق با ایران کرد.

کورکر، رییس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا است که هفته گذشته طرح نظارت 30 روزه بر توافق هسته‌ای ایران برای ایفای نقش کنگره در مسدود کردن راه‌های دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای را به تصویب رساند.

باراک اوباما که تا 48 ساعت پیش از تصویب این طرح به شدت با آن مخالف بود با اعلام ایجاد برخی تغییرات در این طرح نسبت به امضای آن ابراز تمایل کرد.

کورکر در یادداشت خود مدعی شد که نظارت مستقیم کنگره بر توافق هسته‌ای ایران باعث دستیابی آمریکا به سه نکته می‌شود:‌ تضمین شفافیت توافق نهایی با ایران، بررسی توافق توسط کنگره و پاسخ‌گویی ایران به کنگره در مورد همه‌ جزییات است.

او تصریح کرد: سناتورها سخت تلاش کرده‌اند که طرح تصویب شده با درنظر گرفتن احتمال تعلیق تحریم‌هایی که خود کنگره وضع کرده و نیز تمرکز بر اجرای یک نقش مناسب برای کنگره در این رابطه،‌ به دور از هرگونه حزب‌گرایی باشد اگرچه برخی از دیگر سناتورهای جمهوری خواه نسبت به گفته‌ها و عملکرد کورکر در رابطه با این طرح و نیز مذاکرات با ایران خوشبین نیستند.

روی بلانت، یکی از سناتورهای جمهوری خواه کنگره اعلام کرده که منتظر است ببیند که کورکر و دیگر اعضای کمیته روابط خارجی چگونه نقش کنگره در این طرح که با قانون نیز تضادی نداشته باشد را مشخص خواهند کرد.

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
دفاع جان کری در کنگره آمریکا از توافق هسته ای با ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تهدید آژانس از سوی یک سناتور جمهوری‌خواه/ دیدار نتانیاهو با نمایندگان کنگره درباره ایران/ حمایت 98 یهودی هالیوود از توافق هسته‌ای ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,توافق هسته‌ای ایران

تهدید سناتور جمهوری خواه درباره توافق ایران و آژانس، دیدار نتانیاهو با شماری از نمایندگان کنگره آمریکا، فعالیت های چاک شومر علیه توافق هسته ای ایران، حمایت 98 یهودی هالیوود از توافق هسته ای ایران و فضاسازی آمریکا درباره اخبار مربوط به سفر سردار سلیمانی به مسکو، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، جدال موافقان و مخالفان توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، امروز نیز از جمله موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی به شمار می رود. در این زمینه، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات یک سناتور جمهوری خواه را بازتاب داده که تهدید کرده اگر توافقات محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران افشا نشود، آمریکا منابع مالی آژانس را قطع خواهد کرد. لیندسی گراهام در نامه ای که خطاب به جان کری، وزیر خارجه آمریکا نوشته، ضمن بیان این مطلب افزوده: «من تمایل دارم مشارکت آمریکا در تأمین بودجه 2016 میلادی آژانس بین المللی انرژی اتمی را مشروط به این مسئله کنم که متن مربوط به قراردادهای جانبی ایران و آژانس در اختیار کنگره قرار گیرد». وی تأکید کرده بازنگری توافقنامه های جانبی آژانس و ایران برای امنیت ملی آمریکا مهم خواهد بود.

دیدار نخست وزیر رژیم اسرائیل با نمایندگان کنگره آمریکا و تلاش وی برای متقاعد کردن آن ها جهت رد توافق هسته ای، موضوعی است که مورد توجه روزنامه «تایمز اسرائیل» قرار گرفته است. این روزنامه می نویسد «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، در هفته جاری با دو هیئت نمایندگان هر دو حزب کنگره آمریکا دیدار و با آنها درباره رد نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 رایزنی کرده است. نتانیاهو در این دیدارها که در دفترش در بیت المقدس انجام شده، رد توافق ایران را «وظیفه اخلاقی» خوانده است. «نتانیاهو»، روز یکشنبه میزبان هیئتی از 22 نماینده دموکرات به رهبری «استانلی هویر»، از نمایندگان ارشد مجلس نمایندگان آمریکا بود. او روز چهارشنبه نیز با 36 نماینده جمهوی‌خواه به رهبری «کوین مک‌کارتی»، رهبر جمهوری‌خواهان این مجلس دیدار کرد.

از سوی دیگر، روزنامه «واشنگتن پست» خبر داده چاک شومر، سناتور ارشد دموکرات که به تازگی مخالفت خود را با توافق هسته ای ایران اعلام کرد، مخفیانه در تلاش برای ضربه زدن به این توافق است. به نوشته این روزنامه، شومر طی روزهای اخیر و پس از اعلام مخالفت خود با توافق هسته ای، استدلال های فراوانی را در توجیه دلیل این تصمیم خود مطرح کرده و همچنین از گروهی از همکاران خود نیز خواسته به وی در یافتن این استدلال ها یاری برسانند. به این ترتیب، شاید سناتور شومر عملاً علیه توافق هسته ای اقدام نمی کند، اما کاری که وی می کند برای مخالفان توافق هسته ای به مراتب با ارزش تر است. سناتور شومر استدلال های بسیار خوبی برای مخالفت با توافق هسته ای بیان می کند و با این کار، استدلال کاخ سفید علیه خود و مخالفان توافق هسته ای را از درون تهی می کند.


در همین حال، «هالیوود ریپورتر» از حمایت جمعی از یهودیان سرشناس هالیوود از توافق هسته ای ایران خبر داده است. به نوشته این نشریه، ائتلافی از 98 عضو برجسته جامعه یهودیان لس آنجلس که اغلب آن ها از افراد سرشناس هالیوود نیز هستند، نامه سرگشاده ای را در حمایت از توافق جامع اتمی ایران و شش قدرت جهانی امضا کرده اند. نام افرادی از جمله الی براد، فرانک گری، نورمن لیر و متیو وینر در میان امضا کنندگان این نامه مشاهده می شود. امضاکنندگان این نامه هشدار می دهند که بسیاری از قانون گزاران جمهوری خواه - و حتی سناتور دموکرات چاک شومر که یکی از متنفذترین صداهای یهودیان در کنگره محسوب می شود - اعلام کرده اند، قصد رد توافق هسته ای با ایران را دارند؛ اما این اقدام، «اشتباهی غم انگیز» خواهد بود.

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «رویترز» از لغو تحریم های ایران از سوی دولت سوئیس پرداخته و این اقدام را به نفع شرکت های سوئیسی دانسته است. به نوشته این خبرگزاری، لغو برخی تحریم‌های سوئیس علیه ایران موجب خواهد شد هنگام حذف تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه این کشور، شرکت‌های سوئیسی فوراً از موقعیت ایجادشده استفاده کنند. لغو این تحریم‌ها فعلاً اقدامی نمادین است، اما به این شرکت‌ها کمک می‌کند هنگام لغو تحریم‌های ایران توسط آمریکا و اروپا فوراً دست به کار شوند. تجار سوئیسی در شرایط فعلی که معاملات با دلار و توسط بانک‌هایی صورت می‌گیرد که مایل به شرکت در معاملات ایران نیستند انتظار ندارند پول معاملات با ایران را فورا دریافت کنند. دولت سوئیس اعلام کرده لغو تحریم‌های ایران با هدف ارتقای مبادلات سیاسی و اقتصادی با ایران است، اما این کشور روند توافق هسته‌ای را زیر نظر خواهد داشت.


در نهایت، فضاسازی آمریکا درباره اخبار مربوط به سفر فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران به روسیه، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. بر اساس گزارش شبکه خبری «العربیه»، آمریکا اعلام کرد در شورای امنیت سازمان ملل متحد، به دیدار اخیر سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران از مسکو اعتراض خواهد کرد. آمریکا دیدار سردار سلیمانی را از مسکو بر خلاف فطعنامه های بین المللی می داند که سفر وی را به خارج منع می کند. در این گزارش اشاره شده که سردار سلیمانی بنابر تصمیم سازمان ملل متحد در سال 2007 به سبب ارتباط داشتن با برنامه هسته ای ایران و موشک های بالستیک این کشور، از سفر به خارج ایران منع شده اند.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک