اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای مطبوعات کشورهای عربی درباره سیاست منطقه‌ای ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,سفر امیر کویت به ایران

 
 اخبار سیاست خارجی - ادعای مطبوعات کشورهای عربی درباره سیاست منطقه‌ای ایران

در آستانه سفر امیر کویت به ایران، بخش مهمی از مطالب مطبوعات انگلیسی زبان کشورهای منطقه به این موضوع اختصاص پیدا کرده است. دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری در سوریه و همچنین بازتاب اظهارات یکی از فرماندهان سپاه پاسداران درباره تهدیدات آمریکا، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «نشنال» امارات از جمله مطبوعاتی است که با انتشار مطلبی، از امید به بهبود روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در نتیجه دیدار امیر کویت از ایران سخن گفته است.

به باور این روزنامه، سفر شیخ صباح الاحمد الصباح به تهران، فرصتی مناسب برای گشودن فصلی جدید در روابط ایران با منطقه است. به نوشته این روزنامه، این سفر در حالی صورت می‌پذیرد که با وجود برخی تنش‌ها میان ایران و کشورهای عربی، از جمله در موضوع سوریه، روند بهبود روابط میان دو طرف عملاً آغاز شده است.

در همین زمینه، خبرگزاری کویت نیز مطلبی را منتشر کرده که محور آن، دیدگاه ایران درباره سفر امیر کویت به این کشور است. این خبرگزاری می‌نویسد حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عرب و آفریقای وزارت خارجه ایران گفته دیدار شیخ صباح از ایران، گامی به سوی تقویت همکاری‌های منطقه‌ای به شمار می‌رود.

وی افزوده ایران علاقه‌مند به گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه به طور کلی و کویت به طور خاص است. امیرعبداللهیان اظهار داشته، گفت‌و‌گوهای شیخ صباح با مقامات ایرانی، موضوع چالش‌های امنیتی در منطقه، از جمله افراط گرایی و درگیری‌های قومی را در بر خواهد گرفت.

اما در این میان، برخی مطبوعات منطقه‌ای نیز تلاش دارند چنین القا کنند که این ایران است که برقراری روابط با کشورهای منطقه نیاز دارد و برای نیل به این مقصود، باید در سیاست‌ها و رویکردهای خود تغییر ایجاد کند. در همین زمینه، روزنامه «گالف نیوز» با انتشار مطلبی که شامل مصاحبه‌هایی با برخی کار‌شناسان کشورهای منطقه است، می‌نویسد ایران باید از طریق اقدامات عملی ثابت کند که برای بهبود روابط با کشورهای عرب منطقه، آماده ایجاد برخی تغییرات در سیاست‌های خود است. حضور ایران در سوریه و همچنین نفوذ جمهوری اسلامی در عراق، لبنان و یمن، از جمله مسائلی است که به باور این روزنامه باید دستخوش تغییر شود.

دباره همین موضوع، یعنی سیاست‌های ایران در قبال سوریه، روزنامه «حریت» ترکیه مطلبی را منتشر کرده که به دیدگاه ایران در قبال انتخابات ریاست جمهوری سوریه اختصاص دارد. این روزنامه می‌نویسد، از دید ایران، انتخابات ریاست جمهوری هفته آینده در سوریه، می‌تواند سبب ارتقای مشروعیت بشار اسد، رئیس جمهور کنونی این کشور شود.

حریت در این زمینه به سخنان علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور سیاست خارجی اشاره می‌کند که ابراز امیدواری کرده انتخابات در سوریه بدون مشکل برگزار شده و سبب تقویت مشروعیت دولت بشار اسد شود.

در پایان باید اشاره کرد، ‌سخنان یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران درباره تهدیدات آمریکا علیه ایران، موضوعی است که به طور خاص مورد توجه مطبوعات اسرائیلی قرار گرفته است.

سایت خبری «آروتز شوا» می‌نویسد، یک فرمانده ارشد ایرانی، روز گذشته تهدید کرده که هر گونه حمله آمریکا به ایران، به نابودی رژیم اسرائیل منجر خواهد شد. این سایت به نقل از سردار مسعود جزایری می‌نویسد: «آن‌ها می‌دانند که تجاوز علیه جمهوری اسلامی ایران، به معنای نابودی تل آویو و گسترش جنگ به داخل ایالات متحده خواهد بود».

آروتز شوا اشاره می‌کند، این سخنان در واکنش به اظهارات باراک اوباما مبنی بر روی میز بودن همه گزینه‌های علیه ایران بیان شده است.
 اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
توجیه پروسه حیاط خلوت سازی ازبعضی کشورهای عربی منطقه!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مطلبی که مطبوعات کشورهای عربی می‌خواهند به ایران بیاموزند!



اخبار,اخبار سیاست خارجی,سفر امیر کویت به ایران

 
 اخبار سیاست خارجی - مطلبی که مطبوعات کشورهای عربی می‌خواهند به ایران بیاموزند!

توجه مطبوعات کشورهای منطقه به سفر امیر کویت به ایران و طرح همزمان برخی ادعاها علیه ایران از سوی این مطبوعات، بازتاب عدم پذیرش دعوت عربستان سعودی از سوی وزیر خارجه ایران، پرواز دو جت جنگنده ترکیه برای رهگیری هواپیمای ایرانی و توقف موقت فعالیت نیروگاه هسته ای بوشهر، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، در پی سفر امیر کویت به ایران، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی، به ویژه مطبوعات کشورهای منطقه، به این موضوع اختصاص یافته است. روزنامه «کویت تایمز» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد شیخ صباح، امیر کویت، دیداری تاریخی را از ایران انجام داده که هدف اصلی آن، کمک به بهبود روابط میان ایران شیعه و پادشاهی های سنی منطقه خلیج فارس است. این روزنامه می نویسد سفر مذکور، در راستای بهبود کلی روابط میان ایران و کشورهای منطقه خلیج فارس صورت می گیرد که روند آن پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران آغاز شده است.

با این وجود، برخی مطبوعات منطقه این بار هم نسبت به انتشار مطالبی اقدام کرده اند که به جای کمک به بهبود روابط، ماهیتی هشدارآمیز و بعضاً توهین آمیز دارد. یکی از این مطالب، امروز در روزنامه «گالف نیوز» منتشر شده و در آن آمده ایران باید شیوه تعامل مجدد با جهان را «بیاموزد». در این مطلب ادعا شده کشورهای عضو شورای همکاری خلیح فارس، خواستار بهبود روابط با ایران هستند، اما این امر نیازمند آن است که دولت ایران «جسارت» نشان داده و نسبت به صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای خود تضمین بدهد. در این مطلب همچنین ایران به «ماجراجویی» و مداخله در کشورهای منطقه متهم شده است.

در همین حال، «گالف تودی»، دیگر نشریه اماراتی، موضوع عدم پذیرش دعوت عربستان سعودی از ظریف برای سفر به این کشور را بازتاب داده است. این روزنامه می نویسد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز گذشته اعلام کرده که به دلیل همزمانی تاریخ دعوت عربستان سعودی از وی برای سفر به این کشور با تاریخ برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، نمی تواند این دعوت را بپذیرد. وزیر خارجه عربستان سعودی ظریف را برای شرکت در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی به این کشور دعوت کرده بود و در صورت پذیرش، این نخستین سفر یک مقام ارشد دولت فعلی ایران به عربستان محسوب می شد.

اما در میان دیگر مطالب، روزنامه «تودی زمان» ترکیه از پرواز جت های جنگنده این کشور برای رهگیری یک هواپیمای نظامی ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، دو جت جنگنده «اف 16» ترکیه روز شنبه برای رهگیری یک هواپیمای نظامی ایرانی که برای مدتی کوتاه به حریم هوایی این کشور در استان «ایغدیر» وارد شده بود، به پرواز درآمده اند. بر اساس اعلام اعلام ستاد کل ارتش ترکیه، هواپیمای ایرانی مذکور به مدت 20 ثانیه حریم هوایی این کشور را نقض کرده است. تودی زمان این واقعه را به درگیری های سوریه نسبت داده و می نویسد از زمان آغاز درگیری ها در سوریه، برخی برخوردهای مرزی میان ایران و ترکیه رخ داده است.

در نهایت، خبرگزاری «ترند» به موضوع فعالیت نیروگاه هسته ای بوشهر پرداخته و به نقل از مقامات ایرانی، از آغاز مجدد فعالیت این نیروگاه پس از وقفه ای کوتاه خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می نویسد نیروگاه بوشهر طی روزهای آتی و پس از انجام عملیات تعویض سوخت و برخی تعمیرات، تولید برق را از سر خواهد گرفت. به گفته وی، مطابق برنامه از پیش تعیین شده، فعالیت این نیروگاه پس از 300 روز به منظور تغییر یک سوم سوخت خود موقتاً متوقف شده است.
اخبار سیاست خارجی - تابناک