اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای مجاز بودن جویدن آدامس توسط روزه دار


سلفی ها مدعی شدند که مراجع دینی تشیع مصرف دخانیات و جویدن آدامس را از دلایل بطلان روزه نمی دانند.

پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه: سلفی ها مدعی شدند که مراجع دینی تشیع مصرف دخانیات و جویدن آدامس را از دلایل بطلان روزه نمی دانند.

پایگاه مصر الیوم نوشت: سلفی ها با ذکر نمونه های غیرواقعی و واهی از فتواهای مراجع دینی مدعی شدند که تنی از مشهورترین مراجع تشیع جویدن آدامس، سیکارکشیدن و ارتباط با زنان را از جمله مبطلات روزه نمی شمارند.

آنان همچنین مدعی شدند: علمای تشیع مجوز روزه نگرفتن در سرزمین هایی که زمان روزه داری آن ها طولانی است را صادر کرده و قایل به قضای روزه در زمستان شده اند.

در همین راستا « محمود مهنا» عضو هیات علمای الازهر با لحنی موهن ادعا کرد: « شیعیان گروه بدعت گری هستند که امور غیر دینی را وارد دین کردند، آنان قرآن را تحریف می کنند و مصرف سیگار برای روزه دار را جایز می دانند.»

علاوه بر آن «علاء السعید» موسس ائتلاف سلفی دفاع از صحابه نیز مدعی شد: « شیعیان قوانین متفاوت با اهل تسنن را وارد آیین روزه داری کرده اند و قایل به این مقوله هستند که باید با اهل تسنن مخالفت کرد، حتی اگر بر حق باشند.»


ویدیو مرتبط :
آدامس جویدن گوسفند متعجب!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرجعی که آب خوردن روزه دار را مجاز کرد


آیت الله بیات زنجانی در فتوایی جدید نوشیدن آب را برای روزه دارانی که تاب و تحمل تشنگی ندارند، جایز دانسته است! اما نظر مراجع تقلید در این باره چیست؟

مجله مهر: آیت الله بیات زنجانی در فتوایی جدید نوشیدن آب را برای روزه دارانی که تاب و تحمل تشنگی ندارند، جایز دانسته است! اما نظر مراجع تقلید در این باره چیست؟

آیت الله بیات زنجانی چندی پیش در فتوایی تازه، آب نوشیدن را در شرایطی خاص برای روزه داران جایز دانستند. در سایت فیلتر شده آیت الله بیات زنجانی آمده است: «با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) كه در باب ١٦ وسائل الشیعه از ابواب "من یصح منه الصوم" آمده است، كسانی كه روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه‌ای كه جلوی تشنگی‌شان را بگیرد می توانند آب بنوشند و در این حالت روزه‌شان باطل نبوده و قضا هم ندارد.»

در این سایت اشاره شده که: «نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است.»

البته آیت الله زنجانی در پاسخ به یک استفتا درباره این که «آیا فردی که در چنین شرایطی قرار گرفته، می تواند احتیاطاً و از روی استحباب روزۀ خود را قضا کند؟» پاسخ داده اند: «احتیاط همیشه امری پسندیده است و در فرض سؤال نیز احتیاط مستحب آن است که فرد روزه خود را در وقت مقتضی، قضا کند.»

نظر مراجع درباره آب خوردن روزه دار

فتوای جدید آیت الله بیات زنجانی در حالی حاشیه ساز شده است که مراجع تقلید، آب نوشیدن روزه‌دار را موجب باطل شده روزه می‌دانند.

آیت الله خامنه ای: انسان نمی‌تواند بخاطر ضعف و تشنگى، روزه را بخورد ولی اگر ضعف و تشنگى او به اندازه‌‌ای است که معمولاً نمی‌شود آن را تحمل کرد، در این صورت هر وقت به حرج افتادند مى‌توانند افطار نمایند ولى تا در حرج واقع نشده‌اند، نباید روزه را باطل کنند.

آیت الله مکارم شیرازی: اگر روزه دار به اندازه اى تشنه شود که طاقت تحمّل آن را ندارد و یا ترس بیمارى و تلف داشته باشد، مى تواند به اندازه ضرورت آب بنوشد، ولى روزه او باطل مى شود و اگر ماه رمضان باشد باید بقیّه روز را امساک کند.

آیت الله سیستانی: ضعف به تنهایى مجوز روزه خوارى نیست هرچند شدید باشد ، مگر این که موجب مشقت (سختی زیاد) باشد که در این صورت خوردن یا آشامیدن به مقدار ضرورت جایز است و باید بعد از آن قضا نماید.