اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای دستیار خزانه داری آمریکا ; ایران طلا انبار می کند



ادعای دستیار خزانه داری آمریکا

ایران طلا انبار می کند

دیوید کهن می گوید: ایران می کوشد از طریق دستیابی به طلا و جلوگیری از صادرات آن ، طلا ذخیره کند. این اقدامی است که در جهت مقابله با کاهش ارزش ریال انجام می شود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دیپلماسی ایرانی: ایران در حال انبار کردن طلا است. این روندی است که از چشم های  دیوید کهن، دستیار خزانه داری آمریکا و مرد منتخب این خزانه داری برای نظارت بر تحریم های بانکی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، پنهان نمانده است.

کهن می گوید، ایران می کوشد از طریق دستیابی به طلا و جلوگیری از صادرات آن ، طلا ذخیره کند. این اقدامی است که در جهت مقابله با کاهش ارزش ریال انجام می شود.

ایران که در معرض تحریم های نفتی کشور های غربی قرار دارد و همچنین تحریم های بانکداری سنگینی را متحمل شده ، برای ادامه صادرات نفتی تلاش می کند. هرچند که میزان این صادرات به شدت کاهش یافته است.

ترکیه به عنوان کشور همسایه ایران یکی از خریداران نفت جمهوری اسلامی به شمار می رود. اما از آنجایی که ارزش لیره ترکیه در مقابله با ارز های قدرتمندی مانند دلار و یورو کمتر است، دریافت پول نفت با لیره چندان به ایران کمکی نمی کند. از سوی دیگر حتی در صورتی که لیره ارزشمند بود نیز امکان نقل و انتقال پول بین ایران و ترکیه به سادگی وجود ندارد چرا که تحریم های بانکداری مانع از آن می شود. به همین دلیل ایران به جای دریافت لیره از ترکیه طلا و نقره وارد می کند.

برآورد های اقتصادی در ترکیه حاکی از آن است که ایرانیان از ماه جولای تا کنون ماهانه 2 میلیارد دلار طلا از ترکیه وارد کرده اند. جولای زمانی است که تحریم های بانکی و نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شد.

خریداران مرموز

این در حالی است که خریدارای ایرانی طلای ترکیه مشخص نیستند و همچنین مشخص نیست طلای خریداری شده پس از ورود به ایران به کجا می رود. طلای فروخته شده به ایران به شمکل شمش است که می توان آن را در چمدان و حمل کرد. این طلا می تواند از طریق هوا به دوبی برود و سپس با قایق و از طریق خلیج فارس به سواحل جنوبی ایران برسد.

این در حالی است که دو میلیار دلار شمش طلا وزنی معادل 30 تن دارد به همین دلیل باید حمل و نقل ها و سفر های متعددی برای انتقال این طلا به ایران انجام شود.

به گفته کهن، این ذخیره طلا در ایران توجه خزانه داری آمریکا را جلب کرده و این فعالیتی نیست که آمریکا از آن خشنود باشد. به گفته وی فروش طلا به دولت ایران از طریق ترکیه یا دیگر کشور ها یا شهروندان هر کشور دیگر، موضوعی است که طبق قانون شامل تحریم ها یآمریکا می شود.

در همین حال بانک مرکزی جمهوری اسلامی می کوشد از خروج طلا از ایران جلوگیری کند. ذخیره طلا به ایران کمک می کند روند پرشتاب کاهش ارزش ریال را اندکی کند تر کند. این در شرایطی است که اخیرا افرادی به اتهام دست داشتن در روند کاهش ارزش ریال در ایران بازداشت شده اند. فردی به نام جمشید بسم الله نیز به عنوان عامل اصلی سقوط ریال معرفی شد.

وخامت بحران اقتصادی

نادر هاشمی، تحلیلگر امور ایران در دانشگاه دنور بر این باور است که موضوع دستگیری این افراد از شدت بحران اقتصادی در ایران ناشی می شود.

این در حالی است که کهن نیز به بحران اقتصادی در ایران اشاره کرده و می گوید با توجه به علاقمندی تهران به خرید طلا، آمریکا نیز در مقابل آن اقداماتی انجام خواهد داد.

دستیار خزانه داری آمریکا گفت: می توانید اطمینان داشته باشید که در مورد این موضوع با دقت عمل می کنیم و با ناقضان تحریم ها برخورد می شود.از سوی دیگر پیامد تحریم های نفتی و بانکی ایران برای اقتصاد این کشور بسیار جدی بوده و به نظر نمی رسد خرید طلا بتواند ریال را نجات دهد./ایران دیپلماسی

 


ویدیو مرتبط :
جواب دندان شکن ایران به ادعای حمله اتمی آمریکا به ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعبیر دستیار خزانه داری آمریکا از سیاست آمریکا در قبال ایران / ماموریت ناممکن جان کری



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,تحریم های ایران

 

اخبار سیاست خارجی - تعبیر دیوید کهن از سیاست آمریکا در قبال ایران

از تعدیل تحریم ها خبری نیست

اطمینان دارم که فشار تحریم ها علیه این کشور به رو افزایش خواهد بود. ایران در شش ماه آینده که این توافقنامه منقضی می شود در مقایسه با امروز گرفتارتر خواهد شد.

دیوید کهن، دستیار خزانه داری آمریکا در امور مالی و تروریسم در یادداشتی برای وال استریت ژورنال مدعی شده است که تحریم ها علیه ایران تعدیل نمی شود و بر خلاف تصور رایج در شش ماه آینده ایران بیشتر فرو می رود.

 

او بر این ادعاست که تحریم هایی که قرار است به موجب سند اقدام مشترک ژنو تعدیل شوند، از نظر اقتصادی ارزش چندانی برای ایران نخواهند داشت و در واقع این پول خود ایران است که تهران می تواند به بخش کوچکی از آن دسترسی پیدا کند. آنچه در زیر می خوانید متن این یادداشت در این روزنامه آمریکایی است.

 

فشار شدید تحریم های بین المللی، به رهبری ایالات متحده، دولت ایران را به میز مذاکرات ژنو آورد. جایی که در 24 نوامبر شش قدرت جهانی و ایران در مورد سند اقدام مشترکی بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی به توافق رسیدند. به عنوان یکی از مقامات اصلی آمریکایی در تدوین و  اجرای تحریم ها علیه ایران، اطمینان دارم که فشار تحریم ها علیه این کشور به رو افزایش خواهد بود. ایران در شش ماه آینده که این توافقنامه منقضی می شود در مقایسه با حال حاضر بیشتر فرو می رود.

 

اینجا توضیح می دهم چرا.

 

برای شروع ، تعدیل تحریم ها در توافق مقدماتی از نظر اقتصادی برای ایران ارزشمند نیست. سهم ایران از کاهش تحریم ها شامل دستیابی به 4 میلیارد و 200 میلیون دلار درآمد بلوکه شده نفتی خود اش است. علاوه بر این، تحریم های آمریکا در بخش های صادرات پتروشیمی و صنعت خودرو نیز به طور موقت تعلیق می شود.

 

برآورد ما این است این تجارت مضاعف می تواند یک و نیم میلیارد دلار درآمد در شش ماه آتی از آن ایران کند اما تنها در صورتی که ایران مشتریانی برای خرید خودروها و محصولات پتروشیمی خود بیابد. این دشوار است. مشکلات عدیده  و دراز مدتی در بخش خودروسازی ایران وجود دارد و وارد کنندگان محصولات پتروشیمی نیز ترجیح می دهند قراردادهای دراز مدت منعقد کنند که در این توافقنامه شش ماهه امکانپذیر نیست.

 

این سند اقدام همچنین تحریم ها را از توانایی ایران برای خرید و فروش طلا بر می دارد. اما به دلیل ممنوعیت های باقی مانده ، ایران قادر نیست از منابع خارجی یا حتی پول خودش برای خرید طلا استفاده کند و به همین دلیل این بخش از لغو تحریم ها چندان ارزشمند نیست. هر منابع طلایی که توسط ایران خریداری شود، با ارزی که برای خرید آن هزینه می شود، جابه جا می شود.

 

این توافقنامه به ایران اجازه می دهد، طبق قوانینی که با قاطعیت اجرا می شوند، 400 میلیون دلار از اموال بلوکه شده خارجی را برای پرداخت هزینه تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج هزینه کند. در صورتی که ایران به تعهدات خود به موجب این سند اقدام عمل کند، در شش ماه آینده 6 تا 7 میلیارد دلار به دست می آورد، اما این پول همان پول بلوکه شده ایران در خارج از کشور است و مالیات دهندگان آمریکایی حتی یک دلار آن را نیز پرداخت نکرده اند.

 

در مقایسه با اقتصاد نابسامان ایران، این نقدینگی ناچیز است. ایران در رکود عمیقی به سر می برد و اقتصاد این کشور در سال گذشته بیش از 5 درصد منقبض شد و همچنان نیز به روند انقباضی ادامه می دهد. نرخ تورم سالیانه ایران حدود 40 درصد برآورد می شود و از سال 2011، ریال، پول رایج ایران حدود 60 درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است.

 

تعدیل تحریم ها در توافق مقدماتی از نظر اقتصادی برای ایران ارزشمند نیست.

 

کل درآمد ناشی از تعدیل تحریم ها، بخش اندکی از 80 میلیارد دلاری که ایران از سال 2012 به واسطه تحریم های نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا از دست داده را جبران می کند. این بخش تنها قسمت ناچیزی از 100 میلیارد دلار دارایی های ارزی خارجی ایران را تکشیل می دهد که به دلیل تحریم ها مالی و بانکداری آمریکا غیر قابل دسترسی است.

 

از سوی دیگر اقتصاد ایران همچنان آسیب پذیر خواهد بود، چرا که هسته اصلی نظام تحریم های آمریکا – به خصوص تحریم های نفتی، مالی و بانکداری – به طور کامل اجرا می شوند. تحریم های نفتی به تنهایی ماهیانه 5 میلیارد دلار ضرر برای ایرن به همراه دارند. به این ترتیب در شش ماهی که برای اجرای سند اقدام در نظر گرفته شده، ایران حدود 30 میلیارد دلار از دست می دهد. همچنین ایران به هر میزان درآمد نفتی که دسترسی پیدا کند نیز نمی تواند آن را انتقال دهد یا  به کشور منتقل کند.

 

تمامی تحریم های ما علیه موسسه های مالی ایرانی نیز به قوت خود باقی می مانند و این به معنی دورماندن ایران از سیستم مالی بین المللی و ادامه محدودیت توانایی ایران برای هزینه کردن منابع نقدینگی است. تحریم هایی که سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران را ممنوع کرده اند – شامل کمک به توسعه منابع نفت و گاز ایران – در جای خود باقی مانده اند و ممنوعیت جامع تجارت آمریکا با ایران نیز همچنان اجرا می شود.

 

همانگونه که باراک اوباما در تشریح سند اقدام گفت، ما به طور کامل به اجرای این تحریم ها متعهد هستیم. ما می دانیم که تحریم ها به خودی خود اجرا نمی شوند. برای جلوگیری از تسهیل برنامه های هسته ای و موشکی ایران، ما شرکت های نیابتی و دور زنندگان تحریم ها را شناسایی و آنها را مجازات و تحریم می کنیم. تیم من همراه با شرکای مان در دولت آمریکا در سال های اخیر تا کنون بیش از 600 بار این اقدام را انجام داده و این روند را را ادامه خواهد داد.

 

برای حفظ فشار بر اقتصاد ایران، بانک های خارجی را با یک انتخاب روشن مواجه می کنیم: آنها یا می توانند با بانک های ایران همکاری کنند یا بانک های آمریکا ، نه هر دو. برای محدود نگاهداشتن درآمدهای نفتی ایران، ما مطمئن خواهیم شد که ایران نیم تواند حتی بشکه ای فراتر از سطح صادرات کنونی اش، بفروشد. از سوی دیگر برای اینکه ریسک تجارت در ایران را همچنان بالا نگهداریم، به هر مقام خارجی، تاجر و بانکداری که گمان می کند اکنون زمان خوبی برای آزمایش سرمایه گذاری است ، می گوییم: ما در حال نظارت هستیم و هر کسی را که در هر جایی قوانین و تحریم ها را نقض کند، مجازات می کنیم.

 

تحریم ها ، مشوقی قوی برای پذیرش توافق مقدماتی به ایران داد و این تحریم ها کلید مذاکرات با ایران در دستیابی به راه حل جامع هستند. راه حلی که تسلیحاتی نبودن برنامه های هسته ای ایران را تضمین می کند. اکنون زمان مکث کردن نیست و ما نیز این کار را نمی کنیم.

 

---------------------------------------

 

تلاش کاخ سفید مانع تحریم های جدید نشد/ماموریت ناممکن جان کری

دیپلمات های غربی می گویند بی نتیجه ماندن نشست کارشناسی 9 تا 12 دسامبر در وین به معنی این نیست که توافق هسته ای که سه هفته قبل در ژنو امضاء شد، با مشکل رو به رو شده است.

 توافقنامه ای که از آن به عنوان توافق تاریخی بر سر برنامه هاس هسته ای ایران یاد می شود، روز جمعه با نخستین چالش در راه پیش رو مواجه شد، زمانی که روسیه هشدار داد افزایش فهرست سیاه تحریم های آمریکا علیه مقامات و شرکت های ایرانی می تواند روند اجرای قرارداد را به مخاطره بیاندازد. این در حالی است که در هفته های اخیر، مقامات کاخ سفید تلاش کردند با رفت و آمد به کنگره و لابی با سناتورهای آمریکایی از تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران جلوگیری کنند.

 

روسیه که به همراه آمریکا در جمع شش قدرت جهانی قرار دارد که توانستند در 24 نوامبر به یک توافق مقدماتی با ایران دست یابند، انتقاد مقامات تهران نسبت به تحریم های جدید را منعکس می کند که می گویند اعمال این تحریم ها خلاف روحیه حسن نیت است. آمریکا در روز پنجشنبه شرکت ها و افراد بیشتری را به فهرست تحریم های جاری علیه ایران اضافه کرد.

 

به گزارش رویترز، دیپلمات ها می گویند در واکنش به این اقدام آمریکا، کارشناسان ایرانی که در وین در حال مذاکره فنی با کارشناسان گروه 1+5 بودند، مذاکرات را نیمه کاره رها کردند. به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، این تحولات حاکی از موانع جدی است که بر سر راه مذاکرات قرار دارد. مذاکراتی که هدف آن پایان دادن به مجادله هسته ای ایران از طریق یک توافق دایم است.

 

با این حال دیپلمات های غربی می گویند بی نتیجه ماندن نشست کارشناسی 9 تا 12 دسامبر در وین به معنی این نیست که توافق هسته ای که سه هفته قبل در ژنو امضاء شد، با مشکل رو به رو شده است. اما عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در واکنش به اعمال تحریم های جدید از سوی آمریکا گفت: موضوع را بررسی کرده و به متناسب با آن واکنش نشان می دهیم. وی افزود: این خلاف روجیه توافق ژنو است.

 

این در حالی است که روسیه نیز نگرانی خود را ابراز داشت. سرگئی لاوروف که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته به تهران سفر کرده بود، علاوه بر مساله سوریه، موضوع هسته ای ایران را نیز در دستور کار داشت. او پس از ترک تهران از همکاری و فضای خوب پیش رو سخن گفت . اما در روز پنجشنبه و پس از اعمال تحریم های جدید آمریکا، ماریا زخاروفا، سخنگوی وی به خبرنگاران گفت: تصمیم دولت آمریکا علیه روحیه این سند است و ادامه داد: افزایش فهرست تحریم های آمریکا می تواند به طور جدی اجرای توافقنامه ژنو را به خطر بیاندازد.

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت گمان نمی کند تحریم های جدید مذاکرات را دشوار تر کرده باشد.

در واشینگتن، ماریا هارف، سخنگوی وزارت خارجه گفت گمان نمی کند تحریم های جدید مذاکرات را دشوار تر کرده باشد. وی با اشاره به اینکه مذاکرات همواره دشوار بوده است، ادامه داد: ایالات متحده در وین به مقامات ایرانی اعلام کرده بود که اسامی بیشتری به فهرست افزوده می شوند.

 

روسیه که نخستین نیروگاه هسته ای ایران را ساخته، در مقایسه با غرب، روابط به مراتب بهتری با ایران دارد. این کشور از چهار قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران حمایت کرده اما در عین حال از افزایش تحریم ها راضی نیست. مقامات آمریکایی می گوید، افزایش فهرست تحریم ها نشان می دهد که توافق ژنو ربطی به ادامه تلاش های آمریکا برای جلوگیری از دور زدن تحریم ها و کمک رسانی به برنامه های هسته ای ایران نداشته و نخواهد داشت. تحریم های جدید شرکت ها و افرادی را نشانه گرفته اند که به تعبیر این تحریم ها در اشاعه هسته ای و دور زدن تحریم ها نقش داشته اند.

 

در همین حال برخی قانونگذاران آمریکایی به دنبال اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران هستند اما باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا می گوید این تحریم های می تواند حرکت دیپلماتیک برای حل مساله هسته ای ایران را مخدوش کند.

 

این در حالی است که علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه می گوید: افزاریش تحریم ها موضع مخالفان را تقویت می کند. تندورهایی که از چرخش سیاست خارجی ایران راضی نیستند و نفوذ خود را از دست داده اند. به گفته وی، این توافقنامه مخالفانی در داخل و خارج از ایران دارد. ایران می خواهد تعهدات خود را حفظ کند اما باید اطمینان داشته باشد که طرف مقابل نیز جدی است و می توان به غرب به عنوان یک شریک مهم، اعتماد کرد.

 

توافق ژنو به منظور تعلیق بخشی از برنامه های هسته ای ایران در مقابل لغو بخشی از تحریم ها به مدت شش ماه تدوین شده است تا زمان لازم برای مذاکرات بیشتر وجود داشته باشد. برخی دیپلمات های غربی می گویند، هیات ایرانی در وین ، ساعاتی پس از اعلام تصمیم واشینگتن خبر را دریافت کرد و غافلگیر شد. یک دیپلمات اروپایی نیز گفت: این تحریم ها ربطی به موضوعات مورد بررسی در وین نداشت اما آنها تصمیم گرفتند جلسه را ترک کنند. برخی نیز می گویند ، امیدوار بودند این مشکل موقتی باشد و هیات ایرانی به مذاکرات بازگردد.

 

این در حالی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا می گوید امیدوار است مذاکرات در روزهای آینده از سرگرفته شود. او در جریان سفری به اسرائیل گفت: ما در وین به سختی روی موضوعات کار کردیم و پیشرفت هایی داشتیم اما به نظر می رسد نیاز به مشورت با پایتخت ها وجود داشته است. وی افزود: انتظار می رود مذاکرات در روزهای آتی از سرگرفته شود و سند اقدام به طور کامل اجرا شود.

 

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه اظهار داشت: انتظار می رود مذاکرات به زودی از سرگرفته شود. پس از چهار روز مذاکرات که از پیچیدگی موضوعات فنی حکایت دارد، روشن است که به گفت و گو های بیشتر نیاز داریم.

اخبار سیاست خارجی - دیپلماسی ایرانی