اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای جدید سازمان سیا علیه ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی , رابطه ایران و عربستان

 

اخبار سیاست خارجی - ادعای جدید سازمان سیا علیه ایران

اسناد منتشر شده سازمان سیا نشان می‌دهد آمریکا در دهه‌ 1980 به عربستان کمک کرده تا حمله ایران به دکل‌های نفتی عربستان را دفع کند. به نظر می‌آید این اقدام تلاشی است در جهت تفرقه‌افکنی میان ایران و عربستان .

به گزارش ایسنا به نقل از بیزینس اینسایدر، در اسناد تازه منتشر شده از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ادعا شده که ارتش آمریکا با ارائه اطلاعات به عربستان در سال 1987 به این کشور کمک کرده تا طرح ایران برای حمله به دکل‌های نفتی‌اش را دفع کند.

این پایکاه خبری در ادامه مدعی شد: اسناد سازمان سیا نشان می‌دهد ارتش آمریکا در اواخر دهه‌ی 1980 میلادی ، در زمانی که جنگ عراق علیه ایران رو به پایان بود تمرکز خود را روی خلیج فارس و کنترل منطقه بیشتر کرده بود. از این رو آمریکا در اکتبر 1987توانسته به دفع یک حمله که می‌توانست تاسیسات زیربنایی نفتی عربستان را هدف قرار دهد کمک کند.

در این اسناد که در مقاله‌ای با عنوان " ما بر خلیج (فارس) نظارت کردیم، در نشریه‌ مطالعات در مسائل استراتژیک منتشر شده همچنین ادعا شده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اوایل سال 1987 در حال ساخت یک پایگاه دریایی کوچک در شمال خلیج فارس بوده که به سلاح‌های اتوماتیک و پرتاب کننده راکت مجهز بوده است.

بیزینس اینسایدر در ادامه یادآور شد: عربستان یکی از حامیان اصلی رژیم صدام حسین دیکتاتور سابق عراق بود که جنگ با ایران را آغاز کرد. این کشور در همان سال 1987 توانست با حدود 60 حمله مقابله کند و این کار را به کمک اطلاعات ماهواره‌ آمریکا انجام داده است.

به گزارش ایسنا، سازمان سیا در حالی این اطلاعات را منتشر کرده است که ایران و عربستان دست به بهبود روابط میان خود زده‌اند. به نظر می‌آید این ادعاعا تلاشی است جدید در راستای تفرقه افکنی میان این دو کشور که از بازیگران اصی منطقه خاورمیانه به شمار می‌آیند و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه. 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
دستگیری جاسوس سازمان سیا در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای مضحک نماینده سعودی در سازمان ملل علیه ایران



 اخبارسیاست  خارجی,خبرهای سیاست  خارجی,سازمان  ملل

دیپلمات سعودی ادعا کرد ایران منبع تروریسم است و کشورش برای مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت در منطقه و جهان آمادگی دارد.

شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر سخنان "عبدالله معلمی،" نماینده سعودی در سازمان ملل، را که در شورای امنیت ایراد کرد، به صورت مستقیم پوشش داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، معلمی اظهار داشت: مقابله نکردن با تروریسم دولتی و کوتاهی در محکومیت آن و خودداری از محاکمه مروجان تندروی و ایجاد نفرت و خشونت و تروریسم باعث شده است تا این موارد گسترش یابد. استمرار اشغال سرزمین های عربی از سوی اسرائیل در فلسطین و سوریه و لبنان در نوع خود، اقدامی تروریستی است که باعث شده مردم این مناطق عربی از حقوق قانونی خود بی بهره بمانند.

وی در ادامه مدعی شد: در منطقه عربی و کشورهای اسلامی شاهد افزایش طایفه گرایی خطرناکی هستیم که ایران مروج آن است و سعی می کند به اختلافات و درگیری ها دامن بزند. ایران از سخنرانی ها و مساجد و رسانه ها و حتی اظهارنظرهای مقامات رسمی برای ایجاد زمنیه مناسب برای ترویج تندوری و تروریسم طایفه ای و مذهبی استفاده می کند. علاوه بر این از شبه نظامیان طایفه گرای مسلح و گروههای تروریستی مانند حزب الله تروریست در لبنان حمایت می کند.