اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای جدید اپوزیسیون ترکیه درباره تجارت طلای تهران و آنکارا



اخبار ,اخبار اقتصادی ,تجارت طلای تهران و آنکارا

 

 اخبار اقتصادی - روزنامه "حریت" مطرح کرد

ادعای جدید اپوزیسیون ترکیه درباره تجارت طلای تهران و آنکارا

اپوزیسیون ترکیه با انتشار گزارشی گمانه زنی هایی درباره ارتباط میان افزایش جریان سرمایه ای ناشناخته به اقتصاد ترکیه با موضوع مبادله نفت در برابر طلای ایران و ترکیه را مطرح می کند.

 حزب "جمهوری خلق" به رهبری "کمال قلیجداراوغلو" در طول ماه های گذشته بیش تر انتقادات از دولت "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه در ارتباط با پرونده فساد مالی و رابطه وزرای مستعفی دولت او با "رضا ضراب" بازرگان ایرانی الاصل را مطرح کرده است. اکنون گزارشی از سوی آن حزب منتشر شده که گمانه زنی ها درباره ارتباط میان افزایش جریان سرمایه ای ناشناخته به اقتصاد ترکیه با موضوع مبادله نفت در برابر طلای ایران و ترکیه را مطرح می کند.

 به گزارش "تدبیر"، روزنامه "حریت" با اشاره به گزارش تازه منتشر شده از سوی حزب "جمهوری خلق" جریان اصلی اپوزیسیون ترکیه می نویسد:"حزب جمهوری خلق معتقد است که جریانی سرمایه ای "ناشناخته" اما "هدفمند" در طول ماه های گذشته اقتصاد ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است. حزب جمهوری خلق در گزارشی که منتشر کرده مدعی شده منشا سرمایه راه یافته به بازار ترکیه در این فاصله زمانی مشخص نیست و در بخشی از این گزارش می افزاید:"در حدود 12.7 میلیارد دلار سرمایه به اقتصاد ترکیه در طول مدت 12 ماه گذشته جریان یافته است. این بزرگترین حجم سرمایه راه یافته به بازار ترکیه در کل تاریخ معاصر کشور است."

 حزب جمهوری خلق در نود و دومین گزارش خود درباره چشم انداز اقتصادی ترکیه به ارتباط میان این موضوع با تجارت نفت در برابر طلای ایران و ترکیه اشاره می کند و در این باره می افزاید:"حدود 3 میلیارد دلار از 5.1 میلیارد دلار بازگشت سرمایه به اقتصاد ترکیه در سال گذشته از تجارت طلا به دست آمده است. از هر 100 دلار بازگشت سرمایه 58 دلار ناشی از تجارت طلا بوده است. در ادامه این گزارش اشاره شده که تجارت نفت در برابر طلای ایران و ترکیه در سال 2012 میلادی به اوج رسید در ماه های آغازین سال 2013 میلادی با افول مواجه شد اما بار دیگر از فوریه سال 2014 میلادی از سرگرفته شد."

 حزب جمهوری خلق در بخش دیگری از گزارش خود به ابهام موجود درباره تغییر مقصد صادرات طلا از ترکیه به ایران اشاره کرده و در این باره افزوده است:"هنوز مشخص نیست که چرا صادرات طلای ترکیه به ایران به سوئیس تغییر جهت داد. علت تغییر مقصد صادرات طلا  هنوز نامشخص است."

 روزنامه "حریت" در پایان اشاره کرده که آنکارا به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی دولت امریکا علیه ایران پول واردات نفت با ایران را از طریق صادرات طلا به آن کشور جبران می کرده که این موضوع باعث ایجاد کسری در تراز تجاری خارجی ترکیه شده بود.

اخبار اقتصادی - تدبیر

 


ویدیو مرتبط :
آنکارا، شهری توریستی در ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه ترکیه به تهران می آید / آنکارا در فکر استثنا از تحریم بانک مرکزی ایران



 

 

تحریم بانک مرکزی ایران

 

وزیر خارجه ترکیه برای گفتگو درباره دو موضوع "پرونده هسته ای ایران" و حوادث سوریه، به تهران سفر می کند.

به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه در سفر به تهران و ملاقات با همتای ایرانی خود علی اکبر صالحی، درباره موضوعات هسته ای ایران و تحولات سوریه و عراق تبادل نظر خواهد کرد.

رویترز درباره این سفر می نویسد: "دیدار اوغلو از تهران به عنوان اقدامی در چارچوب گفتگوهای متوالی و منظم میان دو کشور ایران و ترکیه توصیف شده اما در زمان بسیار حساس برای منطقه و روابط میان دو کشور به عنوان دو قدرت منطقه ای صورت می گیرد."

قرار است سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران در روز پنجشنبه پایان یابد.

یک مقام مسئول در دولت ترکیه در این باره گفت: آنکارا این موضوع را بررسی می کند که آیا باید برای کسب استثناء برای شرکت نفتی "توبراش" ترکیه از تحریم های دولت آمریکا علیه بانک مرکزی ایران، تلاش کند یا خیر.

ترکیه با آمریکا روابط نزدیکی دارد.

آنکارا پیش از این در برابر تحریم یکجانبه آمریکا علیه صادرات فرآورده های نفتی به ایران تسلیم شده بود. ترکیه از جمله کشورهای بزرگ خریدار نفت خام و گاز ایران است. این کشور 30 درصد از نیاز خود به نفت خام را از ایران تامین می کند همچنین "توبراش" بزرگترین خریدار نفت خام ایران در ترکیه است.

آنکارا معمولا از تحریم های یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران ، انتقاد می کند و به آخرین تحریم های شورای امنیت علیه ایران، رای منفی داد.

ترکیه همچنین بارها اعلام کرده است که پایبندی به تحریم های یکجانیه آمریکا علیه ایران ندارد.

ایران و ترکیه هم اکنون درباره موضوع حوادث سوریه به شدت اختلاف نظر دارند. همچنین استقرار بخشی از سپر موشکی ناتو در ترکیه ، اعتراض ایران را برانگیخته است.../عصرایران